Alvleesklierontsteking bij kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 10:43

Nee dat is niet in de buurt, het is heel moeilijk. Maar goed met een spuitje krijg ik er toch wel wat in, hij kotst het niet uit maar het is allemaal wel heel sneu dat dwangvoeren en alles zit onder.

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:50

Zonnetje81 schreef:
Nee dat is niet in de buurt, het is heel moeilijk. Maar goed met een spuitje krijg ik er toch wel wat in, hij kotst het niet uit maar het is allemaal wel heel sneu dat dwangvoeren en alles zit onder.

Of misschien hebben ze nog een bezorgdag met jouw woonplaats op de route deze week? :)

Ja dat is ook heel vervelend en sneu, maar als je er wat in krijgt helpt het enorm!

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 10:51

Hij had weer iets gepoept zag ik vanmorgen. En plassen doet hij volop.

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:57

In de acute fase kreeg hij bij ons Royal Canin recovery en alles wat hij wou eten.

Welke pijnstillers krijgt hij nu? Want zolang hij pijn heeft, gaat ie niet goed eten.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 10:59

Buprecare

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:05

Zonnetje81 schreef:
Hij had weer iets gepoept zag ik vanmorgen. En plassen doet hij volop.


Gelukkig!

In dit geval geldt bij katten altijd: beter iets eten dan niets. Ik zou echt alles uit de kast trekken. Maakt echt niet uit wat, als hij maar eet. Dus mocht hij geen allergie hebben en dergelijke, of ooit op voer gereageerd hebben, dan zou ik kijken wat hij wilt. De cirkel doorbreken. Plus voor de alvleesklier, en alle organen is het beter dat er eten in de buik zit dan gespecificeerd laag in vet. Zeker in deze fase. Dus mocht hij gourmet mousse lekker vinden, absoluut nu geven. Of wat dan ook.

senna21

Berichten: 11839
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:56

Ik heb mousse van gourmet uit de supermarkt (rund).
Dat is niet zo vet en zit ook aardig wat vocht in. Het belangrijkste is dat de kat blijft eten. Anders wordt hij sowieso misselijk.

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:00

Zonnetje81 schreef:
Buprecare

Dat is in ieder geval de juiste

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:13

Katten willen vaak niet eten omdat alles vies smaakt. Weet niet of dat bij jouw kat ook zo is. Onze zieke katten wilden soms wel sterksmakende dingen zoals tonijn uit blik of sardientjes. Ook gemalen gekookte lever lustten ze wel.

Heel veel sterkte!

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 16:10

Veel sterkte.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 01:13

Hij lijkt op de bupredine te spoken. Hij loopt door de waterbak en dan door het kattengrit…….


Ik heb hem net gewassen want hij had klompvoetjes ervan gekregen. Te smerig. Daarna houtkorrel gegeven en de waterbak weggehaald.

Hij had rond half acht ook alles weer uitgekotst. Een momentje van laat allemaal maar zitten alla ik kan niet meer. Terwijl ik vanmiddag met de dierenarts besproken had dat we tm het weekend het nog afkijken.

Ondanks dat we heel het medicijnen pakket hebben eet hij dus al zeker twee weken 100% niet. Ieder ander had hem in de opname moeten doen. Gelukkig kan ik alles zelf zoals spuitjes geven en hem dwangvoeren.

Wederom zie ik het allemaal niet meer zitten.

senna21

Berichten: 11839
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 01:16

Och, wat moeilijk en verdrietig.
Sterkte voor jullie.

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:18

Zonnetje81 schreef:
Hij lijkt op de bupredine te spoken. Hij loopt door de waterbak en dan door het kattengrit…….


Ik heb hem net gewassen want hij had klompvoetjes ervan gekregen. Te smerig. Daarna houtkorrel gegeven en de waterbak weggehaald.

Hij had rond half acht ook alles weer uitgekotst. Een momentje van laat allemaal maar zitten alla ik kan niet meer. Terwijl ik vanmiddag met de dierenarts besproken had dat we tm het weekend het nog afkijken.

Ondanks dat we heel het medicijnen pakket hebben eet hij dus al zeker twee weken 100% niet. Ieder ander had hem in de opname moeten doen. Gelukkig kan ik alles zelf zoals spuitjes geven en hem dwangvoeren.

Wederom zie ik het allemaal niet meer zitten.


Het klinkt inderdaad behoorlijk hopeloos. Misschien moet je zijn lijden niet meer verlengen, tenzij er echt nog een goede kans is dat hij beter wordt. Ik heb het ook meegemaakt met een kat met een levertumor. We hebben vreselijk ons best gedaan, maar als ik terugkijk weet ik dat we hem te laat hebben laten inslapen (overigens was het uiteindelijk op een zondag, bij ons thuis, maar soms gaan die dingen zo).

Later kwam ik bij de dierenarts het boekje 'zijn we niet te vroeg' tegen. Vond het erg goed. Kan het niet als pdf vinden, maar de tekst staat wel op de site van een trimsalon (http://alstublaft.nl/zijn-we-niet-te-vroeg/)

IK wens jou en jouw katertje heel veel sterkte!!

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 11:35

Ik sta er zo ook in. Gisteravond had ik zoiets dit wordt hem niet terwijl de dierenarts smiddags echt echt overtuigd was het weekend door te gaan.

Nu is hij meer in beweging. Hij wil de bench uit en liep naar de waterbak en ging uitgebreid drinken. Hij loopt nu wel meer. En dan denk je is dit positief????

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 11:43

Nu:

Hij loopt rond. Maakt contact. Wil geaaid worden en miauwt en doet zn kont omhoog als je kriebelt en kneedt heel licht met zn pootjes. Loopt me steeds achterna en snuffelde aan zn broertje en gaf hem soort van kopje.

Maar hij ziet er VRESELIJK vies uit. Met al dat eten in zn vacht en klitten.

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:48

Van buprecare werd de onze een super aanhankelijke knuffelkat, terwijl hij normaal mept als het hem niet zint. Ik denk dat ze er in een soort roes van komen.
Het is lastig om om een besluit te nemen. Zolang hij pijn heeft eet ie waarschijnlijk niet. Ik zou het tot maandag aankijken, want je geeft nu maar net de pijnstillers.

En als je hem uit de bench laat? Geef misschien ook stress waar door hij weer minder eet

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:56

Hoe hij er nu uit ziet is niet belangrijk. Dat komt allemaal wel weer als hij het haalt natuurlijk.
Het duurt nu allemaal wel lang inderdaad. Wat zegt je gevoel?

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:00

Ik heb afgelopen zomer onze oude kat ook +/- 2 weken gedwangvoerd. Hel was dat, hij was zo smerig en probeerde me helemaal open te krabben. Hij was gestopt met eten omdat ie ziek was en daarna begon hij gewoon niet meer met eten. Ik dacht echt, wat doen we ‘m nog aan, maar de dierenarts zei doorzetten, dus dat hebben we gedaan. Hij is er nog en is weer z’n gezellige zelve. Ik ben blij dat we niet opgegeven hebben, maar een kat die niet wil elk uur gaan voeden is geen pretje.

Hoe zwaar het nu is, bij een kat van 8 maanden zou ik niet zo snel opgeven. Als je ‘m hierdoor krijgt, heeft ie nog een heel leven voor de boeg. Tenzij de dierenarts zegt dat het einde zaak is natuurlijk, maar als die er nog heil in zit, zou ik nog wat verder doorzetten.

Viezigheid overal is herkenbaar, maar daarvoor kan je ze, eens ze wat beter zijn, gewoonweg wassen.

De onze is overigens ook een ragdoll, nu 17,5 jaar oud

Goof

Berichten: 28768
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:21

He, het schiet weinig op dus.
Zijn gedrag klinkt wel positiever, dat is iets! Houd daaraan vast.

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:48

Maar is het zeker weten alleen alvleesklierontsteking?
Mijn kat was er ook zo aan toe en dat was fip. En heel eerlijk; dat overleven ze gewoon niet.
Het was bij mijn kat chronisch en ik ben te lang door gegaan. Met opname in kliniek en sonde en thuis ging het gelijk weer fout.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 14:33

Ik vind nog geen tekenen van fip, ik ben daar door iemand ook op gewezen.

- Zijn gedrag is een stuk positiever vandaag.
- Hij loopt nu los, hij ligt lekker in het hondenmandje te slapen nu.
- Hij heeft goed gedronken.
- Nutri plus gel gaat er makkelijker in dus dat doe ik nu ook maar een paar keer per dag.
- Ik ga zo bij de winkel wat zoutloze bouillon halen ofzo, kijken of ie dat wel wil drinken.

De dierenarts vandaag weer gesproken, die zegt nog steeds volhouden. Hij zegt als hij hier doorheen komt dan lach je ermee. Het feit dat hij nu beter rondloopt, aandacht wil, miauwt en contact zoekt als je tegen hem praat en bijna gaat knorren is positief. Nu nog eten....

Vandaag ben ik weer iets positiever, het is gewoonweg heel intensief en dit is niet het enige wat ik op een dag moet doen. Het is sneu, frustrerend, je denkt waar doe ik goed aan en omdat er weinig vorderingen zijn.....Maar goed de dierenarts zegt echt nog doorgaan, zolang ik er eten in krijg. Maandag weer meer prevomax halen die ik zelf spuit, want pilletjes daar spartelt hij teveel voor tegen en hij krijgt al zoveel in zn bekje.

Ik wikkel hem in een handdoek als ik eten geef omdat hij nu dus sinds een paar dagen een beetje mept en ik toch elke keer een nagel in mijn hand had. Dat gaat wel alleen ziet er ook weer zielig uit. Gelukkig kan ik een hele hoop zelf. In de opname is dit onbetaalbaar.

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:16

Ik hoop zo ontzettend dat hij het redt, hij is nog zo jong... Alweer, heel veel sterkte!!

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 00:22

Inmiddels knort hij en wil hij kroelen. Loopt mij achterna en komt echt naar me toe. Eten doet ie niet maar heb nu wel een manier wat goed werkt om er iets in te krijgen.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:38

Dat klinkt voorzichtig iets beter :)

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:43

Dat klinkt voorzichtig positief
Ik blijf duimen voor je dat hij erboven op komt