Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 45 van de 75 [ 1872 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 75  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

 
Profiel   

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 17:23 



 
Profiel   

Heerlijk Marcella! in onze voortuin bloeit de kruipthijm, die is ook gevonden door de lokale insecten :)

Hier succes! De krakers zijn verwijderd van onder de kast en zitten nu met enig broddelwerk daadwerkelijk in de kast!

[ img ]
Dit was het prachtige bouwwerk

[ img ]
Kijk mijn ingespannen smoel :D

We hebben de raat losgesneden en twee ramen gevuld met raat met broed.

Ik had hulp van een vriendin die nu bezig is met de cursus, super blij dat ze er bij was. In m’n eentje was het nooit gelukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 20:50 



 
Profiel   

Bijzonder zeg, wat ze gemaakt hadden. Maar mooi dat je het in de kast hebt kunnen krijgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 20:54 



 
Profiel   

Wauw, wat enorm gaaf gedaan zeg!!
Hopelijk redden ze het nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-22 20:54 



 
Profiel   

Mooi hoor echt een kunstwerk van gemaakt.

Zit bijna te denken om de kast gewoon tussen de fruit bomen te zetten met open vlieggat en kijken wat er gebeurt.

Ga ik niet doen hoor acht de kans groot dat er dan bewoners in trekken. Maar wel nieuwsgierig. :+ Moet denk ik eerst kijken voor beter schoonmaken en sommige ramen opnieuw draad spannen.

Had een paar buisjes dicht gemetseld gehad, maar nu alles weer open. Hopelijk open wegens nieuwe metsel bijen.

Die bloemen is echt lopend buffet voor alles dat vliegt. <3
Val nog mee dat de vereniging nog niet heeft lopen zeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 08:58 



 
Profiel   

Netjes gedaan hoor! Ben benieuwd hoe ze zich ontwikkelen!

Wij zijn gister helaas een zwerm kwijtgeraakt.
Volledig onverwacht, want ze hadden meer dan genoeg ruimte. Waarschijnlijk hebben we de zwermcellen over het hoofd gezien. Ze zaten ruim 15 meter hoog in een boom dus we konden ze ook echt noet te pakken krijgen, we balen echt als een stekker :(
Toch nòg beter opletten bij de controles.

Bij de laatste controle hebben we wel de koningin van onze gevangen zwerm gespot, de vorige eigenaar heeft haar gemerkt.
[ img ]
We noemen haar Gladys, naar de vriendin die de zwerm bij ons gemeld heeft <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 15:02 



 
Profiel   

Haha, altijd als iemand anders de koningin een naam geeft denk ik 'phew, ik ben niet de enige gek die er rondloopt' :+
De bijtjes op de foto zijn allemaal mooi uniform gestreept, je zei geloof ik al dat (je dacht dat) het een buckfast zwerm was?

Wel balen van de andere zwerm, 15m hoogte kom je inderdaad niet zomaar even bij...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 15:10 



 
Profiel   

Ah wat zonde van de zwerm Laurora! Maar kan gebeuren toch?

Indy mouse, wat goed gedaan! Hopelijk gaan ze nu lekker groeien in de kast in plaats van eronder!

Wij hebben een aantal weken geleden (vlak voor we een weekje weggingen) 2 afleggers gemaakt. Hoofdvolk had meerdere gesloten moerdoppen. Gezocht en gezocht naar de Q maar niet gevonden. Ze zitten ook op 2 broedkamers en ze is niet gemerkt. Wel nog eitjes en jonge larve gezien.

De 2 afleggers hadden vorige week beide uitgelopen Q's waarvan 1 aan de leg. Maar het hoofdvolk had opeens geen Q meer. Dus misschien toch gezwermt? Of wij hebben haar beschadigd met het maken van de afleggers.... geen idee. Het volk zag er niet uit alsof er gezwermt was, nog veel bijen en veel voer! Maar we zagen wel nog een uitgelopen moerdop (die we dus perongeluk hadden laten zitten :+ ). Gisteravond de afleggers gecontroleerd en beide zijn lekker aan het leggen. Vanmorgen het hoofdvolk en daar zat net 1 raam met eitjes in *\%/*. Dus alles toch weer goedgekomen gelukkig :D.

We wilde het hoofdvolk eigenlijk ook gisteravond doen. Maar er probeerde wat bijen te roven bij die kast. Ze werden professioneel naar buiten gewerkt maar een overactieve waakbij stak mij dwars door mijn jas heen >;). En toen hadden we de kast niet eens open! Vanmorgen was alles weer rustig gelukkig.

En gister de Q's van de afleggers beide gemerkt met jullie tips! Ze zijn toch makkelijker te vinden op 6 ramen ipv 20 :')

Met 3 volken moeten wij ook namen bedenken denk ik :j. Jullie nog tips/ideeen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 15:27 



 
Profiel   

Om eerlijk te zijn heb ik geen kaas gegeten van verschillende rassen :Y)
Het is in elk geval een heerlijk relaxed volk, we zijn er erg blij mee!

Tof dat het gelukt is om de Q's te merken Moonfight! Wij hebben het 1x geprobeerd en toen hadden daarna plots een moerloos volk, dus we zijn een beetje huiverig om het weer te proberen :+

Edit: namen ben ik echt slecht in, onze eerste heette Bea, en we hebben ook wel eens een Maxima gehad, maar we zijn echt te dom om die namen allemaal te onthouden ofzo :D
Meestal noemen we ze gewoon allemaal Queensie.

Edit2: haha oeps sorry :=
Geen zorgen, het was gewoon dikke pech bij ons, komt vast goed bij jou!


Laatst bijgewerkt door Laurora op 04-07-22 18:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 18:15 



 
Profiel   

Haha nu ben ik ook zenuwachtig Laurora :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 18:18 



 
Profiel   

Wat jammer van de zwerm!
En balen van de steek Moonfight! Maar fijn dat alles goed is gekomen!

Ik heb (hopelijk) enkele ramen te slingeren, als de bijen ze nog op korte termijn willen verzegelen. Maar nog geen honingslinger (die wil ik volgend jaar kopen). Hebben jullie allemaal een honingslinger, of hoe doen jullie dat?
Voelt als veel gedoe voor 2-3 ramen haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 18:27 



 
Profiel   

Wij hebben vorig jaar 10 ramen geperst (wij hebben een fruitpers). Maar willen dit jaar een slinger kopen. Nog niet helemaal uit welke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 18:42 



 
Profiel   

Ik zit een beetje als ik bijen ga houden waar laat ik alle spullen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 23:04 



 
Profiel   

Wat je nodig hebt hangt af van hoe je wil bijenhouden. Standaard kasten, etc. vraagt inderdaad ruimte, zet iets als een toplatten kast neer en je kan met veel minder & simpeler toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-22 23:30 



 
Profiel   

Langstroth kast heb ik (10 raams).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-22 00:37 



 
Profiel   

Indy_Mouse_9 schreef
De bijtjes op de foto zijn allemaal mooi uniform gestreept, je zei geloof ik al dat (je dacht dat) het een buckfast zwerm was?


Ik denk dat je het verwart met het bericht van de zwerm die wij hadden geschept :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 10:56 



 
Profiel   

Wij dachten afgelopen zondag honing te gaan oogsten.
Twee weken geleden zaten de bijen zeer ruim in de honing maar was er niet verzegeld. In de tussentijd staan ze dicht onder een rij van lindes die in de slootkant staan ( dus niet droog).
Tot onze grote schrik is alles opgegeten en hebben we bij twee volken zelfs een paar liter suiker voer achtergelaten.
Het zijn grote volken, mooie ontwikkeling maar op dit moment te weinig eten... Hoe dat kan terwijl ze onder de linden staan snappen we niet helemaal.
Op 200 meter vliegen komt sinds zaterdag een zeer groot veld koolzaad in bloei dus ik hoop dat ze daar meer gaan vinden

Tot nu toe een zeer teleurstellend jaar en wij zijn er nogal van geschrokken. Eind van de zomer dus ook goed overwegen of we op deze manier ( vorig jaar was ook zeer moeizaam) zo door willen gaan.
Onze eigen bijen in leven houden is één ding, maar als er in onze volken zoveel honger is, wat betekent dat dan voor de inheemse bijen waar we die van ons bovenop zetten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 14:46 



 
Profiel   

Hier was de lindedracht ook 3x niks! Wij gingen een weekje weg, vlak daarvoor gingen de bloemen open (had hier nog een foto geplaatst). 10 dagen later waren alle bloemen al uitgebloed en helemaal niet zoveel vliegactiviteit gezien op de bomen als voorgaande jaren.
Maar hier komt wel nectar binnen nog, alleen niet genoeg om hele HK's te vullen. Dat jullie moeten bijvoeren vind ik ook wel schrikbarend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 15:02 



 
Profiel   

Zat eigenlijk te denk zou ik de ontsapper van de weck ontsapper kunnen gebruiken voor honing oogsten.

Even voorbeeld van internet geplukt.
http://birdsinhongarije.blogspot.com/20 ... en-en.html
Onderste gedeelte is de ketel waar je water op ieder gewenste temperatuur kan laten komen (moet met ontsappen minimaal 7 liter in wegens verdampen). Dan heb je de opvangbak met slangetje om flessen of potten en/of pan/bak/kom te vullen. En bovenste gedeelte is de zeef met bolle bodem en daarop gaat deksel om het ontsnappen van te stoom te voorkomen.

Of zou dit niet werken. Gewoon iets wat zomaar in mij opkom. Zou namelijk niet weten waar in huis ik een honingslinger zou moeten laten.

Gisteren was het ook niet druk bij mijn bloemen, maar stond aardig wat wind en gok dat dat de spelbreker was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 15:13 



 
Profiel   

Nee, dat wil je niet, want je wilt geen warmte bij je honing en geen water. Met een ontsapper voeg je stoom toe. Het proces zou dan zijn dat de honing in de stoom oplost(?) en dan weer condenseert of iets dergelijks, dat lijkt me zeer onwenselijk voor honing en ik weet ook niet of dat wel werkt. Helaas :)

@Nickeltje: wat schrikken zeg! Ik heb gisteren met wat vrienden even in de honingkamer gegluurd, hier komt het nog zeker binnen. De linde leek niet heel fantastisch dit jaar, maar blijkbaar vinden ze nog genoeg in de buurt. Of ik iets kan oogsten weet ik niet, maar ik heb het volk nog geen twee maanden dus dat is ook niet erg.

De bijen hebben mijn pompoenen ontdekt, ze komen helemaal geel eruit van de stuifmeel. Ik weet niet of ze er met z'n alleen op vliegen, maar er was in ieder geval eentje druk bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 15:23 



 
Profiel   

Het is hier ook niet best, we hebben nog niet hoeven bijvoeren *klopt af* maar we zaten al wel op het randje.
Gelukkig heeft de lindedracht iets geholpen, ze hebben nu iig genoeg om de zomer door te komen. Of we gaan oogsten dit jaar word nog even de vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 15:45 



 
Profiel   

Ik vind het eigenlijk wel prettig om te lezen dat het op andere plekken in het land ook moeilijk gaat.
Niet tof voor jullie, maar het bevestigt wel een beetje het genoeg dat het misschien in elk geval niet volledig aan ons ligt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 15:51 



 
Profiel   

Hier staat het helemaal vol met lindes, maar ook totaal niet de indruk gehad dat het fatsoenlijk heeft gebloeid…
Twee weken geleden had tenminste 1 volk een goed zware HK. Het andere volk had ik toen net uit de zesramer gehaald dus die had geen eigen honing.
Morgen maar eens kijken hoe het er voor staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 16:19 



 
Profiel   

Misschien is het dan toch te droog geweest voor de linde. We hebben nog steeds neerslagtekort.
Ik ga vrijdag/zaterdag bij goed weer kijken hoe ver ze zijn met de HK. Ze waren al wel iets aan het verzegelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 16:27 



 

Ik heb hier ook niet het idee dat de linde wat gedaan heeft. Althans degene die we op de volkstuin hebben staan. Wel veel knop, maar volgens mij weinig goed gebloeid.

Het lijkt beetje extreem te zijn dit jaar. Kasten met 4+ HK erop, maar ook vaak zat een HK of bijna niks zelfs.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 18:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 45 van de 75 [ 1872 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 75  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen