Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dwerghamsters verboden vanaf 2024

 
Profiel   

De nieuwe positieflijst is er eindelijk doorheen en daar staat toch wel een verrassing op.

Nee voor de Russische en Roborovski dwerghamsters, egeltjes, chinchillas, degoes.

Ja voor:


Afrikaanse dwergrelmuis
Algerijnse gerbil
Alpaca
Bleke gerbil
Bruine rat
Bunzing
Cavia
Chinese dwerghamster
Chinese waterree
Dwergrenmuis
Ezel
Fret
Geit
Goudhamster
Grote Egyptische renmuis
Harrington's gerbil
Hond
Huiskat
Huismuis
Kameel
Konijn
Lama
Mongoolse gerbil
Noordafrikaanse renmuis
Paard
Rund
Schaap
Varken
Waterbuffel
Woestijnslaapmuis

Ben benieuwd hoe ze dat gaan handhaven en waar ik m'n dwerghamsters in moet leveren. :=
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 15:27 



 
Profiel   

Hier loopt al een topic over :)

[NM] Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 15:28 



 
Profiel   

Ik snap niet echt waarom je wel een Chinese dwerghamster mag houden maar ik niet mijn robo's mag houden die in een grote kooi met meel graaf en beweegmogelijkheid etc zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 15:34 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Ben benieuwd hoe ze dat gaan handhaven en waar ik m'n dwerghamsters in moet leveren. :=

Het is gaat in per 2024.. en vanaf 1 januari dat jaar mag er niet meer mee gefokt worden en geldt een uitsterfbeleid.
Dus je hoeft ze niet ergens te dumpen.

Citaat
Er komt een overgangsregeling voor dieren die niet op de lijst staan. Heeft u op 1 januari 2024 een zoogdier dat niet op de lijst staat? Het is belangrijk dat u kunt bewijzen dat u het dier al had. U mag het dier dan houden tot het doodgaat. Deze dieren mag u niet loslaten in de natuur. En vanaf 1 januari 2024 mag u niet meer fokken met soorten die niet op de lijst staan.


En als je wilt kun je vragen te beoordelen of de Russische Dwerghamster wordt toegelaten.
Citaat
Nog niet beoordeeld
Heeft u een zoogdier dat nog niet is beoordeeld? Dan kunt u dit binnenkort op deze pagina melden. Het adviescollege huis- en hobbydierenlijst beoordeelt na uw melding uw diersoort. U mag het dier houden tot het overlijdt. Als het dier niet op de lijst komt, mag u er niet mee fokken of het loslaten.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/dieren-h ... ierenlijst

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 15:36 



 
Profiel   

Ik had eigenlijk verwacht dat de lijst met 'standaard' huisdieren en vee veel langer zou zijn!
Ik mis wel de tamme rat, dat is toch ook een heel normaal huisdier. Een bunzing vind ik dan weer niet echt een huisdier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 15:56 



 
Profiel   

Een bunzing is echt geen huisdier, net als een waterbuffel :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 16:00 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Ik had eigenlijk verwacht dat de lijst met 'standaard' huisdieren en vee veel langer zou zijn!
Ik mis wel de tamme rat, dat is toch ook een heel normaal huisdier. Een bunzing vind ik dan weer niet echt een huisdier.


De tamme rat is een gedomesticeerde bruine rat. Dus de tamme rat blijft gewoon toegestaan.

De campbelli hamsters zie ik óók niet op de lijst staan, terwijl dat óók een veel gehouden hamstersoort is. Juist de Chineese dwerghamster is erg onbegrepen en in vergelijking met bijvoorbeeld Rusjes, véél schuwer en véél minder makkelijk te hanteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 16:05 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Een bunzing is echt geen huisdier, net als een waterbuffel :=

Van melk van de waterbuffel wordt mozzarella gemaakt, dus ik denk dat het daar mee te maken heeft dat ze nog gehouden mogen worden? Er schijnen wel regels en registratie te zijn, dus je kan niet zomaar even een buffel kopen voor in je achtertuin :)) Maar blijft wat vreemd ja.

Ah, ik wist niet dat de tamme rat ook onder de bruine rat valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 16:08 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Ineke2 schreef
Een bunzing is echt geen huisdier, net als een waterbuffel :=

Van melk van de waterbuffel wordt mozzarella gemaakt, dus ik denk dat het daar mee te maken heeft dat ze nog gehouden mogen worden? Er schijnen wel regels en registratie te zijn, dus je kan niet zomaar even een buffel kopen voor in je achtertuin :)) Maar blijft wat vreemd ja.

Ah, ik wist niet dat de tamme rat ook onder de bruine rat valt.


waterbuffel wordt voor veel meer gebruikt dan voor mozzarella: www.destoerderij.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 16:15 



 
Profiel   

Brainless schreef
Iris82 schreef
Ben benieuwd hoe ze dat gaan handhaven en waar ik m'n dwerghamsters in moet leveren. :=

Het is gaat in per 2024.. en vanaf 1 januari dat jaar mag er niet meer mee gefokt worden en geldt een uitsterfbeleid.
Dus je hoeft ze niet ergens te dumpen.



He verdorie Brainless, wil ik een keer ongenuanceerd reageren word ik gelijk terug in mn hok gestopt. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 16:24 



 
Profiel   

Brainless schreef
En als je wilt kun je vragen te beoordelen of de Russische Dwerghamster wordt toegelaten.

Nog niet beoordeeld
Heeft u een zoogdier dat nog niet is beoordeeld? Dan kunt u dit binnenkort op deze pagina melden. Het adviescollege huis- en hobbydierenlijst beoordeelt na uw melding uw diersoort. U mag het dier houden tot het overlijdt. Als het dier niet op de lijst komt, mag u er niet mee fokken of het loslaten.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/dieren-h ... ierenlijst[/quote]

De dwerghamsters zijn allemaal beoordeeld en ongeschikt bevonden op de chinese na. Als ik het goed lees zit een deel daarvan in het feit dat rusjes eigenlijk in paartje leven en dat ze ondergronds leven.
Chinese klimmen meer en leven ook bovengronds en zijn solitair.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 16:38 



 
Profiel   

Iris82 schreef
He verdorie Brainless, wil ik een keer ongenuanceerd reageren word ik gelijk terug in mn hok gestopt. :+

:D :(:)

Je hebt nog 2 jaar de tijd om je Russen Chinees te leren.. }:0


Laatst bijgewerkt door Brainless op 07-07-22 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 17:12 



 

Iris82 schreef
Brainless schreef
Het is gaat in per 2024.. en vanaf 1 januari dat jaar mag er niet meer mee gefokt worden en geldt een uitsterfbeleid.
Dus je hoeft ze niet ergens te dumpen.


He verdorie Brainless, wil ik een keer ongenuanceerd reageren word ik gelijk terug in mn hok gestopt. :+


Dat mag niet want je bent een zoogdier dat niet op de positieflijst staat :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 17:13 



 
Profiel   

Ik moet hier serieus doen met serieuze mensen en ondertussen lopen de tranen van het lachen over mn wangen. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 17:20 



 
Profiel   

Mijn rusje leeft inderdaad grotendeels ondergronds. Is dat zo'n probleem dan als ik hem dat biedt?

Mijn kooi is te klein voor Chinese dwerghamsters en Syren. Dus dan maar muizen houden vanaf 2024 gok ik zo. Dat zal de kat wel veel interessanter vinden. <<)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 17:27 



 
Profiel   

Ik denk wel dat het gros van de mensen hun (dwerg)hamster niet in een scape hebben maar in zo'n plastic bak met van die buizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 17:44 



 
Profiel   

Ja maar na deze regel gaan mensen Syren/gerbils/Chinese dwergen in zulke kooitjes stoppen. Dat stopt niet tenzij er echt regels komen waar dierenwinkels zich aan moeten gaan houden qua kooi en spullen verkoop. Laten we naast te kleine kooien ook vooral 12 cm loopwielen, hamsterballen, knaagstenen en hamsterwatten verbieden in verkoop. Pas dan schiet je er wat mee op qua welzijn niet door het verbieden van 3 van de 5 soorten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 17:48 



 
Profiel   

[NM] Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Omdat er al een topic op NM geopend is over hetzelfde onderwerp hier een slotje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 17:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen