Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Houden van kippen

 
Profiel   

pillow schreef
Marcella schreef
Heb nu 10 kippen op 60 vierkante meter, maar hiervan moet er nog wat op wintersport.

60 vierkante meter is toch heel groot voor 10 kippen. Daar kun je wel 100 houden


Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens.

Een vaste ren, dus niet een die eens in de zoveel dagen verplaatst word, vind ik persoonlijk 10 al best veel voor 60 vierkante meter. 100 kippen daar houden maakt dat de eitjes die je dan hebt van kippen komen met een meer rot leven ongeveer hebben dan een legbatterij kip heeft.

Ik zie persoonlijk nog veel te veel mensen kippen houden in rennen die daar gewoon niet geschikt voor zijn kwa ruimte.
mensen worden langzaam meer bewust van de ruimte die een konijn moet hebben maar ik vind dat kippen daar ook wel eens wat meer aandacht over mogen krijgen.


Ik vind het plukken eigenlijk helemaal niet zo'n rot klusje, ging hier ook heel makkelijk moet ik zeggen :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 14:12 



 
Profiel   

Ik heb kipjes bij stal rondlopen, heb er nu 18 lopen en ze slapen in een oude zee container die ik omgebouwd heb als kippenhok van binnen...
Slachten kan ik niet, vindt het beeld heel goed hoor, maar krijg het niet over mijn hart. Laatste keer dat ik hier iemand liet slachten ging het niet goed en daar heb ik een traumaatje aan over gehouden...Dus alles blijft voorlopig lekker rond keutelen en bij teveel dan mogen ze opgehaald worden door mensen die kipjes willen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 14:23 



 
Profiel   

Wij hebben er sinds een week of tien vier.
Ren is 24m2
Maar ze lopen overdag bij de paarden op 2000m2 en staan in de ochtend ook echt te dringen om buiten de ren te mogen scharrelen.

Ze gaan netjes naar het hok voor hun eitjes.
Buren hadden er teveel, daar hebben wij er vier van. Van april dit jaar.
Drie van de vier nu aan de leg.

Buren slachten regelmatig, ik zou het niet kunnen.

Ze hebben een oud hondenhok van hout omgebouwd tot kippenhok met automatisch luikje.

Muizen hadden we al voor de kippen.
Legkorrel in trapbak, geen geknoei.

Elke drie maanden exzolt in het water tegen bloedluis en bloedluis bakjes onder de zitstokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:15 



 
Profiel   

pillow schreef
Marcella schreef
Heb nu 10 kippen op 60 vierkante meter, maar hiervan moet er nog wat op wintersport.

60 vierkante meter is toch heel groot voor 10 kippen. Daar kun je wel 100 houden


Wij hadden 5 doodgewone hennen en 1 haan ook op 60 m2. Na een half jaar was er niet veel gras meer over. Ik vond het eigenlijk wel wat klein, de kippen kennelijk ook, ze vlogen vrolijk over de omheining (120 cm).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:19 



 
Profiel   

Ik zou ook graag kippen willen houden om er tezijnertijd te slachten maar geen idee waar je dat kan leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:48 



 
Profiel   

Schuur_ schreef
Ik zou ook graag kippen willen houden om er tezijnertijd te slachten maar geen idee waar je dat kan leren.

Zien dat je iemand vind die het kan, en dan afkijken. Het is niet moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 16:09 



 
Profiel   

Even kijken of een poelier in je buurt zit die slachten vaak zelf ook wel en dan vragen of je het zou mogen leren om zelf te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 16:16 



 
Profiel   

Marcella schreef
Even kijken of een poelier in je buurt zit die slachten vaak zelf ook wel en dan vragen of je het zou mogen leren om zelf te doen.

Een poelier doet het wel anders hoor, met een plukmachine ed. En het doodmaken? Geen idee hoe een poelier dat doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 00:35 



 
Profiel   

Zou kunnen was eerst de bedoeling dat ik het samen met mijn vader zou doen, maar die kon het niet. Hij heeft toen bij een poelier (kennis) mijn kippen laten slachten. Hij kon het zelf niet.

Heb uiteindelijk een andere oud collega die bij ons op de moestuin zat gevraagd of hij het wilde leren. Was gelukkig geen enkel probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 00:42 



 
Profiel   

Hier wordt ook altijd het overschot aan hanen geslacht. Mijn oom maakt ze dood, slacht ze en mijn ouders eten het op. Ik kan dat zelf niet :+
Voor het plukken geeft hij als tip om de kip kort in heet/kokend water te leggen. Dan laten de veren makkelijker los van de huid :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 00:44 



 
Profiel   

DM, klopt zo gaan ze heel makkelijk los. Ze hoeven ook echt maar een seconde of 6 het warme water aan te raken. Langer zeker niet doen want dan kook je de kip aan de buitenkant meteen.

Hier dit najaar ook voor het eerst er zelf bij geweest. Zelf het slachten enz gedaan, alleen het doden kon ik nog niet. Heb er nog 1 a 2 lopen die nog moeten. Hopelijk kan ik het dan wel O:)



Ik vraag mij trouwens af. Is exolt preventief geven niet net zo slecht voor resistentie als wormen middelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 08:29 



 
Profiel   

Klopt maar heb op de moestuin geen water aansluiting. Heb wel water staan, maar is drinkwater voor de kippen en koud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 09:35 



 
Profiel   

Ik doe het water voor het plukken nooit warmer dan 60 graden. Ivm het risico op taai vlees bij kokend water, je kookt de kip gelijk mee. Met 60 graden heb je dat probleem niet.
Hier hebben we het zelf geleerd, flink youtube kijken en dat ging bij ons prima. Maar je moet het wel durven, vooral het doodmaken. Daar moet je niet twijfelen want dat veroorzaakt leed, stress en dus ook slecht vlees.

Een poulier is leuk maar niet praktisch voor als je het zelf wilt leren, je leert daar eigenlijk alleen versnijden. Wat overigens uiteraard ook heel nuttig is ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 11:56 



 
Profiel   

Als je de kip gelijk na het doden plukt is het ook gewoon nog prima te doen. Ik vind onderdompelen echt een verschrikking. Al die natte veertjes die overal aan blijven plakken. Dus ik pluk gewoon direct na het doden zodat ze nog warm zijn of ik vil als ik er meerdere tegelijk doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 12:59 



 
Profiel   

Hier zijn het huisdieren met naam :Y) zou ook echt niet kunnen slachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:01 



 
Profiel   

horsii schreef
Wij hebben er sinds een week of tien vier.
Ren is 24m2
Maar ze lopen overdag bij de paarden op 2000m2 en staan in de ochtend ook echt te dringen om buiten de ren te mogen scharrelen.


Alleen mag dit dus niet IVM vogelgriep. Je moet je kippen afschermen tegen contact met wilde vogels en uitwerpselen van wilde vogels/
Zie oa
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/vogelgr ... herm-ze-af

en

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gelhouders

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:23 



 
Profiel   

horsii schreef
Hier zijn het huisdieren met naam :Y) zou ook echt niet kunnen slachten


Mijn kippen hebben ook allemaal een naam :D moet er echt niet aan denken om zelf te slachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:37 



 
Profiel   

Wij hebben kuikens uit de broedmachine, deze winter nog in de schuur, want ze zijn te klein om nu nog naar buiten te doen. Al zijn 8 weken kuikens al hele kippen!

Ze hebben allemaal een naam, maar toch zullen we iets afstand moeten nemen, want we kunnen niet alle haantjes houden (het nadeel van de broedmachine). We gaan proberen een mooi kleurenpallet eieren te krijgen aan het eind van 2023 ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:13 



 
Profiel   

Santos_05 schreef
Ze hebben allemaal een naam, maar toch zullen we iets afstand moeten nemen, want we kunnen niet alle haantjes houden (het nadeel van de broedmachine). We gaan proberen een mooi kleurenpallet eieren te krijgen aan het eind van 2023 ;)

Zo wie zo van broeden. ;)

Heb nu nog 3 hanen lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:25 



 
Profiel   

Ik heb ook kippen en ze hebben een eigen wei van 400 m2 goed omheind tegen vossen incl. 30 cm beton de grond in en stroom erboven. Nadat ik een paar keer alles ben kwijt geraakt aan de vossen is dat nu niet meer het geval. Ik heb exzholt tegen bloedluis en een automatisch luik. Ik heb 26 hennen en 1 haan. allemaal verschillende rassen van Serama tot Brahma, van cochin tot Araucana, van Hollandse Blauwe tot Cream legbar en ook nog wat Marans zo heb ik alle kleurtjes eieren. :D overschot aan hanen heb ik laten slachten en opgegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:58 



 
Profiel   

Lijsken schreef
horsii schreef
Wij hebben er sinds een week of tien vier.
Ren is 24m2
Maar ze lopen overdag bij de paarden op 2000m2 en staan in de ochtend ook echt te dringen om buiten de ren te mogen scharrelen.


Alleen mag dit dus niet IVM vogelgriep. Je moet je kippen afschermen tegen contact met wilde vogels en uitwerpselen van wilde vogels/
Zie oa
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/vogelgr ... herm-ze-af

en

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gelhouders


Daar ben ik van op de hoogte. Ieder zijn eigen keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 18:00 



 
Profiel   

Mer1980 schreef
Ik heb ook kippen en ze hebben een eigen wei van 400 m2 goed omheind tegen vossen incl. 30 cm beton de grond in en stroom erboven. Nadat ik een paar keer alles ben kwijt geraakt aan de vossen is dat nu niet meer het geval. Ik heb exzholt tegen bloedluis en een automatisch luik. Ik heb 26 hennen en 1 haan. allemaal verschillende rassen van Serama tot Brahma, van cochin tot Araucana, van Hollandse Blauwe tot Cream legbar en ook nog wat Marans zo heb ik alle kleurtjes eieren. :D overschot aan hanen heb ik laten slachten en opgegeten.


O gaaf Cream legbars. Vind die zo leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 18:01 



 
Profiel   

Er zijn al meerdere topics hierover. Misschien dat je daar terecht kunt, TS?
Zelf ben ik vooralsnog gestopt met kippen houden, want met de huidige maatregelen is het gewoon niet leuk meer (ophokken, eruit, ophokken, eruit, ophokken....). En omdat we in een natuurgebied wonen, zitten we met het feit dat er ook veel wilde vogels voortdurend op het landje komen. Die wil ik niet wegjagen, maar het zorgde wel voor een paar flink zieke kippen (die we uiteindelijk hebben moeten verlossen). Dat risico wil ik vooralsnog niet meer nemen. Wie weet ooit weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 18:05 



 
Profiel   

Hou je wel rekening dat als ze gaan handhaven dat je risico loop op flinke boete. Voor nu heb je mazzel dat ze het niet echt handhaven voor hobby houders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 18:12 



 
Profiel   

Die kans is er.
Voor nu blijven ze overdag lekker los.
Geen grote pluimveehouders ook in de buurt.
En ja ze kunnen besmet raken maar dan hebben ze wel een fijn kippen leven gehad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 18:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 70 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen