Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 8 [ 185 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

hulp bij hond kiezen?!

 
Profiel   

Ik kan alleen praten over de ervaringen die ik heb en gezien heb met herplaatsters en rashonden, maar daarin zie ik weinig verschil in risico. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik qua herplaatsers vooral ervaring heb met Westpointers, dus straathonden uit curaçao.
De ene hond is beter geschikt dan dan andere, voor mij ongeacht het ras of de herkomst. Maar ik geloof zeker dat er bij herplaatsters in verhouding meer ongeschikte honden tussen zitten dan bij het gemiddelde ras.

Iedereen adviseerd vanuit zijn/haar ervaring. Basis blijft goed onderzoek doen en goede training als de hond er eenmaal is, dat is sowieso een feit.
En jullie zijn hiermee al goed bezig :D !
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 15:51 



 

Wat ik nog mis: hebben jullie nagedacht over de kosten die eraan kunnen zitten? De meeste mensen denken wel aan de maandelijkse kosten, maar onverwachte dierenartskosten kunnen hard oplopen. Ik geloof dat we in 2 jaar tijd hier zo'n €10.000 aan de dierenarts kwijt zijn geweest, door stomme pech.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:07 



 
Profiel   

[***] schreef
Wat ik nog mis: hebben jullie nagedacht over de kosten die eraan kunnen zitten? De meeste mensen denken wel aan de maandelijkse kosten, maar onverwachte dierenartskosten kunnen hard oplopen. Ik geloof dat we in 2 jaar tijd hier zo'n €10.000 aan de dierenarts kwijt zijn geweest, door stomme pech.


Maar zo hebben wij de andere kant van de medaille, we hebben acht honden, de oudste wordt 11, de jongste is 1, als wij per jaar €300,-/€400,- aan de DA uitgeven is het veel en daar reken ik het tweemaandelijkse medicijnenpotje voor de ogen al in mee van één van onze honden.

*klopt af*

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:17 



 

KimD schreef
[***] schreef
Wat ik nog mis: hebben jullie nagedacht over de kosten die eraan kunnen zitten? De meeste mensen denken wel aan de maandelijkse kosten, maar onverwachte dierenartskosten kunnen hard oplopen. Ik geloof dat we in 2 jaar tijd hier zo'n €10.000 aan de dierenarts kwijt zijn geweest, door stomme pech.


Maar zo hebben wij de andere kant van de medaille, we hebben acht honden, de oudste wordt 11, de jongste is 1, als wij per jaar €300,-/€400,- aan de DA uitgeven is het veel en daar reken ik het tweemaandelijkse medicijnenpotje voor de ogen al in mee van één van onze honden.

*klopt af*


Ja, daarom zeg ik de kosten die erbij kunnen komen. Natuurlijk kun je geluk hebben, maar als je wel hoge dierenartskosten hebt en je hebt er niet op gerekend dan zit je wel met een groot probleem. Daarom is het toch echt belangrijk om er vantevoren over na te denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:19 



 
Profiel   

Maar dat is met kinderen ook zo en TS heeft er twee. Ik ga er vanuit dat dat wel één van de eerste dingen is waar je aan denkt, of het financieel kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:26 



 

Tieneke schreef
Maar dat is met kinderen ook zo en TS heeft er twee. Ik ga er vanuit dat dat wel één van de eerste dingen is waar je aan denkt, of het financieel kan.


Het is toch iets wat veel mensen vergeten of onderschatten en er wordt gevraagd naar praktische dingen waar ze nog niet aan hebben gedacht. Het is niet benoemd in dit topic dus ik vind het toch echt wel een belangrijk praktisch dingetje om vantevoren aan te denken :)

Maar goed, het is nu benoemd en ts kan ernaar kijken. Als het goed zit zit het goed natuurlijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:31 



 
Profiel   

Over het nemen van een hond en kleine kinderen..
Onze Finse lappenhond (echt uitgekozen vanwege de verdraagzaamheid tov kinderen) is in het gezin gekomen toen de kinderen 2 en 4 waren. En ja, het is opletten. En heel erg opvoeden. Niet de hond, maar vooral de kinderen. Je moet ze leren wat ze wel en niet mogen.

Maar het scheelt zo erg wat voor soort hond het is. Onze vorige hond kon niets van kinderen hebben en op deze kun je klimmen en hij zal niets doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:39 



 
Profiel   

Ik vind het wel heel persoonlijk en moeilijk in te schatten voor een ander.

Er zijn zoveel mensen en gezinnen met honden en de 1 is stapel met de ene hond en de ander met de andere.

Toen mn zoon geboren werd hadden we 2 honden die eigenlijk niet zo geschikt waren, maar prima een kind accepteerde.
Later hadden we een border collie waar ik mee trainde en daar had verder echt niemand wat aan. Er is toen een klein boomer hondje bij gekomen die echt super was. Sterk, gezellig, niet teveel blaffen, niet verharen, sociaal, makkelijk.

Mijn moeder had een klein hondje York*chihuahua. Heel schattig en lief, maar iets pittiger. Heb ik afgelopen jaar een hondje voor gezocht en heeft nu een klein boomertje die echt super makkelijk en vreselijk lief is. Gaat elk kwartaal naar de kapper a 45 euro.

Wij hebben nu 2x JR*mops en een BC. De kleine hondjes zijn schattig, zeer lief maar wel enorm pittig naar alles en iedereen.
Onze BC is lief en makkelijk, maar krijgt veel beweging. Op een dag als dat minder is, merk je dat ietsjes in huis.

Later zou ik toch meer voor een hond gaan die socialer bekend staan en niet per se dagelijks veel beweging nodig hebben. Hoewel ik graag buiten ben en veel wandel, vind ik het ook fijn als een hond zijn rust heeft als dat een keer niet kan.

Ik zou me niet blindstaren op een ras en ook naar mixjes kijken.

De grootte vind ik niet zo bepalend. Onze kleine hondjes hebben meer beweging en training nodig dan menig grote hond. Zijn in huis wel rustig, mits ze voldoende buiten komen. Maar kom wel bij DH's GoldenRetrievers en BS's die liever lui dan moe zijn.

Korte haartjes vind ik zelf vervelender, maar de plak haren van onze BC vind je ook. Voeding en zeker tijdens de rui borstelen/kammen scheelt wel.

Mijn zoon was 5 toen ik met de BC begon te trainen en die is wel vaak mee geweest en heeft wel spelenderwijs wat basics meegekregen. Dat vond ik wel schelen dat hij haar kon neerleggen en ze respect had voor zijn duidelijke commando. En dat groeide met leeftijd wel mee zodat ze later ook samen met de bal speelden etc.

Maar goed, dat moet je leuk vinden. Hier is elke hond een schoothond ook al past het niet altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 16:46 



 
Profiel   

Mijn broer heeft een pup en zegt nu nooit kinderen te willen :')

Hij vindt het heel intensief.

Ik heb een hond gehad tot 2 jaar geleden. Bij geboorte van mijn meisjes was de hond iets van 7. Het was een ontzettend lieve en rustige hond waar ik gek op was, maar toch vond ik het hebben van een hond heel pittig en eigenlijk helemaal niet leuk in combinatie met kinderen.
Nu zijn er natuurlijk genoeg gezinnen die het wel leuk vinden en het geen last vinden maar ik vond dat ik de hond tekort deed sinds de komst van mijn kinderen en vond het ingewikkeld dat de hond toch naar buiten moest ondanks dat het op dat moment dan niet uitkwam vanwege iets met de kinderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 17:01 



 
Profiel   

Jij kunt zelf het beste inschatten of je en aankunt met 2 kids. Voor de kinderen is opgroeien met een hond alleen maar mooi. Voor de hond zelf ook, mits je het goede ras kiest natuurlijk. Misschien kun je eens opzoeken welke rassen je aanspreken en bij fokkers gaan kijken naar ouderdieren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 18:21 



 
Profiel   

Als je zo ver wilt reizen voor je vakantie en de hond moet mee, kies een klein hondje. Wij vinden onze Heidewachtel soms al te groot. Of we nemen teveel spullen mee :+

Wat voor hond past is heel persoonlijk. Met kleine kinderen een jonge hond kan imo prima, wij hadden vroeger altijd honden toen ik nog thuis woonde. We hebben er zelfs 7 gehad in een gewoon rijtjeshuis in een gezin met 4 kinderen. Dat was wel echt teveel trouwens. Meestal hadden we rond de 4 honden en 2 keer per jaar een nestje pups. Het is wel heel belangrijk je kinderen er goed in mee te nemen en heel duidelijk en consequent te zijn ook naar de kinderen. Ik zie om me heen ook wel wat er gebeurt als mensen dat niet doen. Teckel van mijn broer heeft adhd maar dat komt imo vooral door hoe hun gezin functioneert en hoe hun kinderen met de hond om (mogen) gaan. Komt bij dat ze nooit lekker ver wandelen, de hond nooit los mag en er weinig mentale stimulans is voor de hond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 18:30 



 
Profiel   

noviceh schreef
Je zou ook een opgevoede herplaatser kunnen overwegen. Zo zijn wij ook aan de eerste hond gekomen icm jonge kinderen.


Dit.
Focus je niet op een ras, ook kruisingen zijn leuk.
Al mijn honden zijn herplaatsers. Ga rustig op zoek, kennis maken, kijken etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 18:57 



 
Profiel   

Serendipity1 schreef
Veel goeie tips al hier!
Een belangrijke toevoeging is de ziektes die een ras bij zich draagt.
Zie de site https://www.dierenrecht.nl/rashondenwijzer voor een heel duidelijk overzicht hiervan.

Zoals bijvoorbeeld de boxer die hier vaak genoemd wordt, heeft belachelijk veel erfelijke aandoeningen.
De Golden retriever ook. Mijn advies is dan ook; doe hier niet aan mee. Ook voor jezelf, je wil je die ellende niet op de hals halen

Ik zou deze rashondenwijzer wel deels met een korreltje zout nemen. In mijn ras staan er best wat fouten in. Zo zou PL nagenoeg niet voorkomen, in goed doordachte fok is dit ook erg weinig. Maar helaas zit je in rashonden ook in broodfok.
DM komt eigenlijk niet voor, alle fokkers die ik ken die er op getest hebben, hebben vrije honden.
Cataract is genetisch uit te sluiten in ons ras, behalve de ouderdomsvariant die bij zo ongeveer alle rassen goor kan komen, en in principe is ook daarvan de gehele nederlandse populatie vrij, daarnaast is t een verplichte test vanuit de rasvereniging.
Dan staan er een aantal aandoeningen genoemd waarvan ze zelf al aangeven dat deze niet voorkomen, maar worden wel mee geteld in t aantal ziektes..
Dan zeggen ze onderscheid te maken in gewrichtsaandoeningen tussen grote honden, maar met alle respect. Een sbt met een , volgens de standaard, maximale schofthoogte van 40 cm en max 17 kg(voor reutjes, teven lager) valt absoluut niet onder een large breed..
Wat ook geld voor HD dan, waar je aan mijn ras nog kan toevoegen dat ALS ze t hebben ze er vrijwel nooit last van hebben tot ze ouder worden door hun van nature hoge spiermassa.
Ondanks dat zijn er gelukkig steeds meer fokkers die hier op testen. Maar eerlijk, PL komt vaker voor dan ED binnen ons ras. Ga je naar t buitenland kijken richting scandinavie, dan vind je vaker ED/HD positieve honden.
Nierproblemen.. kort geleden de 1e leren kennen met die nierproblemen. Een reu.
Mastceltumoren staan deels gekoppeld met castratie. Maar ja komt inderdaad wel vaker voor. T lijkt vooral bij witte vaker voor te komen.
Dan atopie/allergieen. Ja absoluut vatbaarder voor maar word echt t meest gezien in blauwe honden of honden uit overheersend blauwe lijnen(maar dan zelf een andere kleur hebbend)
Demodex, ja komt absoluut voor. Maar de behandeling is eigenlijk meestal vrij simpel. Helaas word t lang niet altijd door dierenartsen herkend en dat vertraagd en verergert t.
Maar ja t komt voor. T is overigens iets wat iedere hond bij zich draagt alleen wat dus door een weerstandstik op kan komen zetten.
Daarnaast in mijn ras staat bijv genoemd dat ze zelfs agressie naar kinderen kunnen vertonen.
Los dat iedere hond dat kan natuurlijk, staat mijn ras (helaas) bekend als nanny dog.. extreem tolerant en geweldig voor kinderen. Daarnaast is bij ons ras geen gedragstest verplicht voor de fok, en voor een aantal andere rassen wel. Dan is zo’n uitspraak een beetje bijzonder.
Wat niet wegneemt dat ze zeker naar andere honden echt niet altijd geweldige maatjes zijn, hoewel er zat zijn die t prachtig vinden.

Er zit absoluut een kern van waarheid in de aandoeningen. Maar ook een hoop waarvan je denkt tsja.. zeker als ze ziektes noemen als zijnde;
Dit ras heeft (bijv) 20 ziektes,
Waarvan er dan 5+ totaal blanco zijn en van nog eens 5 t risico heel laag is / behandeling heel goed te doen is. Dat vind ik dan een beetje panieken en bangmakerij.

Voor ieder ras en voor iedere kruising geld; neem als fokker je verantwoordelijkheid en zoek uit wat er in je ras speelt. Probeer zoveel mogelijk te voorkomen en t grootste deel betekend dus laten onderzoeken/testen.
Zorg dat je je lijnen kent(ook bij een kruising) en zorg dat je weet wat er wel of niet aan gezondheid en gedrag speelt. Ook bij een oepsnestje ben je fokker en een fokker is altijd verantwoordelijk voor wat ie op de wereld zet. Dat is wettelijk bepaald. :)
Maar je hebt als koper ook een onderzoeksplicht. Iets wat een hoop mensen niet nakomen.


Ts, ik zou denk ik gaan voor een gezelschapshondje oid. Wegblijven bij werkrassen of werklijnen in rassen of kruising werklijnen/rassen.
Afhankelijk van wat je kan bieden zou ik ook niet direct een terrier type adviseren. Hoewel ze best tot recht kunnen komen in een drukker gezin, zijn t zeker hondjes die dan vaker ook in huis “aan” staan. Echt verplicht moeten worden tot rust pakken. Terriers zijn vaak graag overal bij(als in met hun neus er boven op) doen graag overal aan mee, en dan met jonge kindjes in huis kan dat lekker druk worden. Kunnen jullie dat handelen, kun je daar op inspelen met opvoeding, beweging etc en zit je er op te wachten kan een terrier ras geweldig zijn, maar anders zou ik zeker gaan voor een meer gezelschapshond type.

Denk ook goed of je een vachttype enkele of dubbele vacht wil ivm het verharen en onderhoud etc.
Of juist een krullenvachtje die vaak, mits goede vacht, eens in de zoveel weken naar een trimmer gaan/moeten en waar je buiten dat er geen werk aan hebt.

Doodles zoals genoemd kunnen vaak buiten veel vacht gedoe als je net de pech hebt dat er een verkeerde vachttype uit komt, ook een beetje verkeerd gefokt zijn.
Niet iedere hond is geschikt voor de kruising en er hangt een mega verdienmodel aan vast. Wat ook vaak betekend dat er honden gecombineerd worden die totaal niet bij elkaar passen waardoor je een hond krijgt die qua gedrag gewoon een ramp is. Daarnaast nemen veel doodle fokkers t niet zo met de gezondheidsonderzoeken.
De “stichter” van de doodle heeft spijt als haren op zn hoofd.

https://www.ad.nl/buitenland/man-die-la ... ~abdc7a17/

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 19:24 



 
Profiel   

Kleine herplaatsers met kinderen ging hier altijd goed, zeker als de hondjes nog jong zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 19:29 



 
Profiel   

Ik ben opgegroeid met herplaatsers. Mijn eerste boxer kreeg ik toen ik 8 jaar was. Hij was zwaar mishandeld en enorm ondervoed geweest. Had enorme voernijd en agressie naar andere honden. Mijn zusje was 6 en broer 10 jaar. Nooit een bijtincident gehad mijn ouders hadden ons opgevoed en namen hun verantwoordelijkheid door hem goed te scheiden bij eten. Daarna nog 3 herplaatsers gehad en inmiddels ook 3 vanaf pup. 1 hond van deze 6 is totaal onbetrouwbaar naar iedereen buitenom eigen roedel. Hem heb ik vanaf pup en ik heb echt een bak ervaring. Hij heeft nooit iets slechts mee gemaakt maar hij is wie hij is.

Oftewel een pup nemen geeft geen garantie op een sociale hond. Een herplaatser ook met slecht verleden kan heel betrouwbaar zijn. Volg je gevoel ten alle tijden.

Hier overigens 3 boxers gehad. Wereldhonden maar kwam heel veel teveel bij de dierenarts. Ze zijn 8, 9 en 10 jaar geworden. Door de gezondheid naar andere rassen gegaan. Hun vrolijkheid mis ik zeker en zelfs het gekwijl haha hoewel ergens ook fijn geen kwijlbakkes meer in huis. En snurken joh...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 19:50 



 
Profiel   

Ik zou eerst eens uitzoeken wat je precies zoekt in een ras, de zoektocht is nu nog wel heel breed :+
Wat voor formaat hond zoek je, wat voor vachtsoort (lang, kort, vacht die getrimd moet worden), zoek je een actieve hond, of een hond die aan een lange wandeling ook genoeg heeft of misschien wel een echte bankhanger? Wel/geen jachtinstinct, wel of niet vocaal? Veel will to please of een wat zelfstandiger type? Zoveel mogelijkheden…

Overigens zou ik me zeker niet laten tegenhouden doordat je (jonge) kinderen hebt. Ik vind een hond echt een meerwaarde hebben voor opgroeiende kinderen en andersom hebben de honden hier ook veel plezier met de kinderen. En ja, natuurlijk moet je het in goede banen leiden en goed opletten, maar volgens mij ben je je daar zelf ook wel bewust van :)

Wij hebben een senior duitse herder en een finse lappenhond van bijna een half jaar. Beiden zijn oké met de kinderen, maar ik zie wel dat de finse lap echt een enorme kindervriend is en een zachter karakter heeft dan de herder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 19:53 



 
Profiel   

Ik moet eerlijk bekennen niet het hele topic doorgelezen te hebben, dus wat er al af - en aangeraden is weet ik niet helemaal. Wel wil ik graag mijn/onze ervaring met je delen!

Wij hebben sinds een kleine 2 jaar een vizsla teef en dit bevalt ons super goed! Het zijn ontzettend lieve, loyale en afhankelijke honden. <3 Het ras staat er om bekend veel activiteit nodig te hebben maar wij vinden dat best meevallen en horen ook van vizsla eigenaren uit de omgeving dat dit niet per se het geval is. Ja, ze gaan uiteraard graag mee wandelen of naast de fiets als ze hier oud genoeg voor zijn en het is wel belangrijk om minimaal 1 lange wandeling (om en nabij een uur) te maken op een dag. Maar ik denk persoonlijk dat dit bij ieder ras geldt... In huis is Ajka super relaxt en slaapt veel of speelt. Ze is gek op kinderen en gaat graag overal mee naar toe. Voordeel is daarnaast de korte vacht, makkelijk in onderhoud en schoon te houden. Ze houden zichzelf eigenlijk schoon en verliezen ook wat minder haar (je hebt er in ieder geval weinig last van *D ). Wel zijn het wat gevoelige honden maar ik denk niet dat dat een probleem hoeft te zijn met kinderen. Zo lang je hond van pup af aan ermee opgegroeid is en er wel een plek in huis is (zoals een bench) waar de hond zich terug kan trekken en kan rusten lijkt me dit prima.

Wij zijn in ieder geval he-le-maal gek op dit ras en ik zou het iedereen aanraden. Als je vragen hebt over het ras of algemeen het aanschaffen van een hond/pup mag je me altijd een PB sturen!

Oh nog even een algemene toevoeging: denk goed na over toekomstige dierenartskosten en wel/niet verzekeren. Wij hebben het in eerste instantie niet gedaan, zijn gewoon maandelijks gaan sparen voor dierenartskosten en deden dat in een potje. Helaas is ze na een halfjaar aangereden en had een dubbele breuk in haar poot. Je kan zelf vast wel uitrekenen hoeveel de operatie en alle nazorg gekost heeft... Ze is nu dus wel verzekerd, weliswaar met uitsluitsel van het skelet maar goed. Beter dan niks. Maar denk daar ook goed over na :)


Laatst bijgewerkt door xDeena_ op 02-12-22 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 20:49 



 
Profiel   

Je kindjes zijn nog jong. Ik zou voor een kleiner, vrolijk ras gaan dat energie genoeg heeft om te spelen en wandelen maar niet hyper is. Ik denk dan aan een type als een havanezer, lhasa apso, bichon frisé, …

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 20:59 



 
Profiel   

Er zijn al veel reacties met tips voor rassen en over de combi pup/hond en jonge kinderen. Daar heb ik verder geen adviezen in.

Maar bij je vraag of er misschien dingen zijn waar je niet aan gedacht hebt, moet ik denken aan een gesprek dat ik met een vriendin van me had toen ik twijfelde over een hond.

Ik wilde het graag, maar zag wel wat beren op de weg. Zij zei toen dat al mijn twijfels wel goed zouden komen (ging uiteraard over mijn situatie/beren), maar dat mijn huishouden naar de haaien zou zijn.
Inmiddels is onze hond bijna 10 jaar en heb ik hier nog vaak aan teruggedacht. Alle beren die ik zag zijn geen probleem. Maar het huis is niet schoon te houden. Altijd haren, blubberpoten of zand/stro dat in zijn haar blijft hangen bij de paarden :+
Is het overigens meer dan waard <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 21:02 



 
Profiel   

Bij ons in de buurt loopt een viszla die in het bos tegen iedereen op springt en vooral jonge kinderen omver kegelt := de eigenaar vindt het vreselijk en doet echt zijn best, maar die hond luistert op dat vlak heel slecht. Wellicht een uitzondering maar ik zou op basis van die ervaring zo'n hond niet aanraden bij jonge kinderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 21:39 



 
Profiel   

SusanH schreef
Bij ons in de buurt loopt een viszla die in het bos tegen iedereen op springt en vooral jonge kinderen omver kegelt := de eigenaar vindt het vreselijk en doet echt zijn best, maar die hond luistert op dat vlak heel slecht. Wellicht een uitzondering maar ik zou op basis van die ervaring zo'n hond niet aanraden bij jonge kinderen.

Tja zo heb je van alle rassen wel rotte appels.. ik denk dat consequent opvoeden een hoop kan voorkomen. Ik ken weer heel veel labradors waarbij dit het geval is terwijl dat juist (net als golden retrievers) echt wel gezien worden als typische familiehonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 21:41 



 
Profiel   

daantjuhhh schreef
Wij hebben een golden retriever gehad. Echt de beste gezinshond die we ooit gehad hebben.

Mijn broertje is gehandicapt en de hond ging daar zo ontzettend goed mee om. Was echt een aanwinst.
Mijn broertje praatte vroeger niet met ons wat hem dwars zat. Als hij dan thuis kwam en ging spelen met Lego ging de hond er altijd bij liggen en vertelde hij de hond 100derden verhalen.

Hond voelde precies aan hoe ver hij kon gaan. De motoriek van mijn broertje was wat onhandig en hij is slecht ziend.

Het enige nadeel wat wij ondervonden is veel haar.
En wat voor sommigen een nadeel kan zijn (was het voor ons niet) het was een alleman vriend en totaal niet waaks.



Wij hebben vroeger ook een golden retriever gehad, want een fantastische kinder hond was dat zeg!
Nu hebben we zelf een Mechelse herder samen met onze dochter van bijna 4, maar dat is niet echt wat de TS zoekt. Daar gaat heel veel tijd en energie in zitten en is zeker geen beginners ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 21:45 



 
Profiel   

Oh wauw, echt heel blij met alle reacties.
ik heb alles gelezen en ga het eerst even allemaal laten bezinken, er zitten hele goede tips en gedachtes tussen.
En ook veel eerlijkheid, daar hou ik van. Wil het een wel overwogen keuze maken, dat is niet met een dag besloten.

We zijn het hier thuis wel eens over dat de vacht van de hond wel van groot belang is. Een trim-sessie eens in de zoveel weken is prima, maar elke dag borstelen en/of speciale behandelingen is niet heel praktisch voor ons.

De hond moet niet te actief zijn en/of een werkhond, zoeken dan meer een gezelschapshond die met een blokje om/kleine wandeling ook tevreden is.

Een herplaatser hebben we dus al een keer gehad, dat ging heel goed. Dus dat is ook zeker nog wel een optie.
Wel waren wij natuurlijk toen een stuk ouder als dat mijn jongens nu zijn. Ligt natuurlijk wel aan ras/karakter/moeilijkheden enz enz..
maar als dat een match is, is dat ook helemaal prima.


Laatst bijgewerkt door Judith_H op 02-12-22 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 21:47 



 
Profiel   

KimD schreef
Barbet schreef
Misschien een Tibetaanse terrier.
Dat zijn leuke ongecompliceerde speelse gezellige actieve hondjes.
Niet al te groot, maar ook niet echt klein.
Als je de vacht wat te lang vindt, kun je 2 x per jaar een stukje korter laten knippen.


[ [url=m/ZFxTF7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ongecompliceerd? Mijn moeder heeft er inmiddels drie, ik heb haar liefkozend medegedeeld dat als ze besluit eerder te sterven als de honden ze mee de schouw op gaan. :')

Ik vind het echt honden die veel werk, aandacht en onderhoud vereisen, ontzettend luidruchtig zijn en vergeleken met de rassen die wij gewend zijn, niet zo snugger van zichzelf.

Persoonlijk zou ik de Tibetaanse Terrier nooit aanraden aan een jong gezin.

In agility zijn er ook een aantal actief en die zijn allemaal net zo.

TS, ga ook zeker langs bij fokkers waarvan een ras je aanspreekt. Kijk hoe de honden zijn, met de kinderen omgaan e.d. maar vooral, volg je gevoel! Als een ras niet klikt ook niet doen.


Mijn moeder en ik hebben ook al vele TT gehad maar ik heb juist weer een tegenovergestelde mening. Die van mij en mijn moeder zijn veel slimmer dan de Duitse Herder van mijn schoonouders en absoluut niet luidruchtig. En ze zijn juist snel tevreden, ze kunnen al snel genoeg nemen met kleine wandelingen. Kinderen vinden ze super leuk en zijn ze er heel lief mee. Als je ze ergens mee naartoe neemt heb je geen 'kind' aan ze, gaan gewoon rustig onder de tafel liggen. Misschien dat het te maken heeft met bepaalde lijnen? Iig ik herken dit beeld helemaal niet ook niet bij meerdere mensen die ik ken met een TT.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 21:49 



 
Profiel   

Eerlijkheidshalve zou ik een hond aanschaffen ook even vooruitschuiven tot je Kids iets ouder zijn. Vind het wel tof te lezen dat je al zoveel vooronderzoek doet.

Het klinkt alsof je een hond uit de gezelschaps categorie zoekt. Kindvriendelijk, wat lager in energiebehoefte, geen werker. Een Bichon Frese of Maltezer staan bekent als gezellige, kindvriendelijke hondjes maar vereisen wel vachtonderhoud. De cavalier vind ik ook op en top gezinshond maar helaas is das ras zo ziek dat ik ze niet ga aanraden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-22 22:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 8 [ 185 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen