Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 23:36

Kookaburra schreef:
Het blijft bijzonder hoe ze alles in de wangzakken proppen :D Maar hij ziet er goed uit ja. Mijn Rusje ziet er trouwens ook prima uit. Daar niet van ;)

Ah, dat vind ik inderdaad wel interessant Denise. Graag!


Eigenlijk hebben beide voedingen voor en nadelen.
De één soort brok voeding is een mooie complete voeding met hardere brokjes (selective is niet voor dwerghamsters, care+ bijvoorbeeld wel soortgericht) en dus goed voor het gebit en je weet dus dat alles er in zit. Maar het is heel saai en voor een dier dat graag hamstert en verzamelt is het een beetje tegenstrijdig.

Een gemengde voeding sluit dus beter aan, mits je er één aanschaft die ook daadwerkelijk voldoet zoals de puur mini hamster & friends. Over zelfmixen kan ik helaas weinig positiefs vertellen, dit zijn zakken die webshops zelf hebben samengesteld. Het nadeel is echter dat als je niet op de juiste manier voert een hamster eerst alle lekkere dingen er uit haalt. Daarom is het van belang om te meten wat je geeft, afwegen dus.
Een dwerghamster heeft minimaal 15 tot 20 gram om de dag aan voeding nodig. Als je hamstertje nu op gewicht is zou ik gewoon eens 18gram in een bakje aanbieden en zien wat die er in 48uur mee doet en daarop verder bouwen. Belangrijk is dan wel om te controleren dat een voedselvoorraad leeg is.
Check ook altijd de tandjes van je hamster en controleer dat tegelijk met het gewicht, iedere week :)


Eloya schreef:
Ik heb als beginnend hamstereigenaar wel een Campbellie.

Ik ben wel blij dat ik voor 100x40x50 ben gegaan ipv 80x35x40


Ik ga er niet teveel over uitwijden, het is immers een openbaar forum. Maar ik zelf vind het niet fair om een groepsdier, welke nog nooit gevochten heeft met een soortgenoot, bewust alleen te houden. Dat is met konijnen niet eerlijk en ik vind dat Campbellies & Roborovski's daar ook onder houden. Is een beetje een nieuwe manier tegenwoordig van fokkers. Daarom blijf ik bij het advies dat het geen beginners hamsters zijn, ómdat het groepsdieren zijn en ik zelf niet achter sta achter het bewust alleen houden van een groepsdier. :)
Vat het niet verkeerd op, want het is geen haat. Maar ik leg uit waar mijn advies op gebaseerd is.

Wat betreft je afmeting ben ik ook helemaal met je eens, een grotere maat is zeker beter. Maar we mogen het minimale advies daarmee niet vergeten. Niet voor iedereen is een meter haalbaar en dwerghamster kan ook prima zonder negatief gedrag in 2800cm2 leven.

Prachtige foto! 1,5 jaar alweer, de tijd vliegt.

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:37

Mooi stukje Denies! Ik ga er eens op letten ;)
Mijn hamster is nu mooi en stabiel in gewicht, dus er gaat iets goed.

Voedselvoorraad kan ik dan weer niet bijkomen zonder zijn eigen gemaakte holletje te slopen. Dus dat blijft een verrassing.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 14:06

Kookaburra schreef:
Mooi stukje Denies! Ik ga er eens op letten ;)
Mijn hamster is nu mooi en stabiel in gewicht, dus er gaat iets goed.

Voedselvoorraad kan ik dan weer niet bijkomen zonder zijn eigen gemaakte holletje te slopen. Dus dat blijft een verrassing.


Hoe niet leuk ook, soms moet je vanuit een soort medisch oogpunt even iets kapot maken. Ze maken toch wel weer iets nieuws.

Goed dat het gewicht goed gaat! Dat is heel belangrijk. Al weet je qua vitamine opname natuurlijk niet direct iets, dus best lastig. Oh maar je gaf nu de één soort brok toch?

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:28

Ik geef nu gemengd, maar heb een zak van care+ staan. Als ik dat samen met het gemengde voer aanbied (totaal richting de 10 gram per dag. Soms gooi ik er voor 2 dagen wat in, soms voor 3 dagen.) Dan pakt hij het gemengde voer er uit. En om nu plotsklaps alleen brok aan te bieden, ik weet niet. Als hij echt goed honger krijgt eet hij het vast en ik heb ook nog wat tarweboel in de bak staan. Maar nu komt hij er niet aan.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 15:09

Kookaburra schreef:
Ik geef nu gemengd, maar heb een zak van care+ staan. Als ik dat samen met het gemengde voer aanbied (totaal richting de 10 gram per dag. Soms gooi ik er voor 2 dagen wat in, soms voor 3 dagen.) Dan pakt hij het gemengde voer er uit. En om nu plotsklaps alleen brok aan te bieden, ik weet niet. Als hij echt goed honger krijgt eet hij het vast en ik heb ook nog wat tarweboel in de bak staan. Maar nu komt hij er niet aan.


Maar dat is ook wel logisch. Als ik tussen friet en brocolli moet kiezen dan kies ik in eerste instantie ook voor de friet. Als je het lang genoeg laat staan gaan de brokjes vanzelf op :) Je geeft nu alleen de ruimte om voor het de voeding te gaan die het eerste in de smaak valt, en die ruimte gebruiken ze ook. Het zijn net kinderen :P

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:18

Hi,

hier een redelijk nieuwe hamster-eigenaresse. Ik voer ook gemengd voer, en ik geef gewoon niks nieuws tot alles op is. Ik voer 15 gram per keer en daar doet hij vaak 2-3 dagen mee, netjes dus. Dan is het bakje netjes leeg, heb alleen inderdaad geen idee of hij een voorraadje heeft aangelegd, maar zie hem nooit eten in zn wangetjes proppen.

Nou moet ik zeggen dat hij wel wat aan de zware kant is, het gaat om een Russische dwerghamster, 1 jaar oud ongeveer. En hij weegt 74 gram momenteel. Toen ik hem kocht had hij zo'n silent spinner, echter was deze te klein. Heb een houten rad voor hem gekocht, maar zie hem er eigenlijk nooit in rennen, daarom nu als test zn oude rad even teruggezet, kijken of hij daar meer gebruik van maakt. Iemand anders een idee wat ik anders nog kan proberen?

Dit is Bobbie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en zijn hok (100x50x50)
Afbeelding
(aan de achterkant is de bodembedekking ruim 20 cm

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 18:17

Hee Faitherr, welkom in de groep :) Wat een knapperdje heb je, maar 74gram klinkt inderdaad flink aan de zware kant. Máár, vergis je niet, er zijn nu eenmaal russen die wat zwaarder uitbouwen. Heb je een goede duidelijke foto van je hamster op een vlak oppervlakte? Van boven en van voor? En waar komt je uk vandaan?

Je silent spinner van 16,5cm is echt veel te klein voor een hamstertje van dit gewicht. Het is wel van belang om te controleren of je houten loopwiel soepel genoeg draait. Deze moet je met het puntje van je wijsvinger een klein zetje kunnen geven en dan moet ie soepel helemaal ronddraaien. Doet ie dat niet dan is het gewoon een miskoop, of het product is in die tijd verslechterd. Dat is het nadeel van de houten producten. Je kan ook eens naar het kerbl loopwiel kijken. Blauw is niet mooi, maar het loopwiel is 21cm en dus ruim geschikt voor jouw uk. Ik had ze niet anders bij mijn russen.
https://littlepawspetshop.nl/product/ke ... wiel-20cm/

Wat een toffe ruimte heb je! Al zou ik je willen adviseren om met een plexiglas plaatje te werken aan de voorkant bij je deurtjes. Dit is erg laag en hierdoor wordt je belemmerd om meer graafruimte aan te bieden. Je hebt goed je best gedaan dat een stukje achterin 20cm is, maar als ik naar je inrichting kijk vind ik het persoonlijk te weinig. Het grootste gedeelte van je ruimte is 7 tot 14cm. Juist door meer graafruimte aan te bieden stimuleer je je uk ook om op een andere manier te bewegen en dus ook af te vallen :) Je hebt de scape-creativiteit heel netjes in de vingers, dus maak het je zelf gemakkelijker en krik je graafruimte flink op! :D

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:32

xDenies schreef:
Hee Faitherr, welkom in de groep :) Wat een knapperdje heb je, maar 74gram klinkt inderdaad flink aan de zware kant. Máár, vergis je niet, er zijn nu eenmaal russen die wat zwaarder uitbouwen. Heb je een goede duidelijke foto van je hamster op een vlak oppervlakte? Van boven en van voor? En waar komt je uk vandaan?

Je silent spinner van 16,5cm is echt veel te klein voor een hamstertje van dit gewicht. Het is wel van belang om te controleren of je houten loopwiel soepel genoeg draait. Deze moet je met het puntje van je wijsvinger een klein zetje kunnen geven en dan moet ie soepel helemaal ronddraaien. Doet ie dat niet dan is het gewoon een miskoop, of het product is in die tijd verslechterd. Dat is het nadeel van de houten producten. Je kan ook eens naar het kerbl loopwiel kijken. Blauw is niet mooi, maar het loopwiel is 21cm en dus ruim geschikt voor jouw uk. Ik had ze niet anders bij mijn russen.
https://littlepawspetshop.nl/product/ke ... wiel-20cm/

Wat een toffe ruimte heb je! Al zou ik je willen adviseren om met een plexiglas plaatje te werken aan de voorkant bij je deurtjes. Dit is erg laag en hierdoor wordt je belemmerd om meer graafruimte aan te bieden. Je hebt goed je best gedaan dat een stukje achterin 20cm is, maar als ik naar je inrichting kijk vind ik het persoonlijk te weinig. Het grootste gedeelte van je ruimte is 7 tot 14cm. Juist door meer graafruimte aan te bieden stimuleer je je uk ook om op een andere manier te bewegen en dus ook af te vallen :) Je hebt de scape-creativiteit heel netjes in de vingers, dus maak het je zelf gemakkelijker en krik je graafruimte flink op! :D


Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik vind hem inderdaad ook echt aan de zware kant. Als hij zo wakker is zal ik proberen of ik een foto van hem kan krijgen. Ik heb verder geen idee namelijk of hij er ook echt ‘te dik’ uitziet. Daarvoor heb ik niet genoeg hamsters gezien Hahah. Ik heb hem via marktplaats overgenomen van mensen die er niet meer de tijd voor hadden.

Klopt ik vind het radje ook echt te klein, het is puur en alleen even om te testen of ik hem hier wel in zie lopen of ook niet. Het houden rad loopt soepel vind ik, wel is er een gedeelte wat zwaarder is waardoor hij altijd met dat punt omlaag wilt staan. Dit zie je door als je er een duwtje aangeeft dan draait ie en als ie is uitgedraaid zie je m altijd terugdraaien totdat het zwaarste punt onder is. Dat lijkt me normaal met een natuurproduct. Maar hij loopt verder heel licht.

Graafruimte had ik graag meer gehad inderdaad, dat doe ik de volgende keer anders. Het is ook een graver namelijk, hij zit het grootste deel van de dag (en nacht voor zover ik weet) onder de bodem.

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:42

Mijn houten rad heeft ook zo'n zwaardere kant. Desondanks loopt mijn rusje er veel in.
Ik snap wel waarom je het andere rad weer even probeert. Soms moet je iets wat niet ideaal is.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 23:09

Faitherr schreef:
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik vind hem inderdaad ook echt aan de zware kant. Als hij zo wakker is zal ik proberen of ik een foto van hem kan krijgen. Ik heb verder geen idee namelijk of hij er ook echt ‘te dik’ uitziet. Daarvoor heb ik niet genoeg hamsters gezien Hahah. Ik heb hem via marktplaats overgenomen van mensen die er niet meer de tijd voor hadden.

Klopt ik vind het radje ook echt te klein, het is puur en alleen even om te testen of ik hem hier wel in zie lopen of ook niet. Het houden rad loopt soepel vind ik, wel is er een gedeelte wat zwaarder is waardoor hij altijd met dat punt omlaag wilt staan. Dit zie je door als je er een duwtje aangeeft dan draait ie en als ie is uitgedraaid zie je m altijd terugdraaien totdat het zwaarste punt onder is. Dat lijkt me normaal met een natuurproduct. Maar hij loopt verder heel licht.

Graafruimte had ik graag meer gehad inderdaad, dat doe ik de volgende keer anders. Het is ook een graver namelijk, hij zit het grootste deel van de dag (en nacht voor zover ik weet) onder de bodem.


Oh dat is lastig! Je weet niet waar die mensen hem vandaan hebben? De meeste dierenwinkel rusjes worden namelijk echt geen 74 gram. Ik heb gelukkig wel wat kaas gegeten van hamsters, maar ook niet alles is op een afstand te beoordelen natuurlijk :P

Ik begrijp je idee er achter. Maar een loopwiel waarin een hamster niet met een rechte rug kan lopen (zoals in een 16,5cm loopwiel versus een 74gram rusje haha) gaat ook geen resultaat opleveren. Daarnaast zou ik me zelf niet heel erg druk maken over weinig tot geen loopwiel gebruik, zeker niet voor een bak die groter is dan 2800cm2. Graven is de eerste en grootste energie behoefte, daarnaast foerageren en dergelijke. Máár, het is wel van belang dat er één aanwezig is en inderdaad soepel genoeg loopt. Als jij zegt dat ie met een hele lichte schwung draait dan moet dat voldoende zijn en heeft je uk er gewoon weinig behoefte aan.

Heel goed! Iedere hamster is een graver, dus blij om te zien dat die van jou het dus al kan uiten :) Door straks met meer graafbodem te werken kan je ook je inrichting heel anders bouwen met nog meer paadjes en variatie. Dat biedt ook weer een andere beschutting en uitdaging wat je hamster meer kan stimuleren en om rond te lopen op een positieve manier.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 00:15

Ik ga even aankijken wat hij doet de komende dagen. Maar ik denk inderdaad dat ik straks het houten rad gewoon terugplaats.

Ik heb geen idee waar zij hem vandaan hebben inderdaad, grote kans dat dat wel een dierenwinkel geweest is. Hij is nog niet wakker en ik ga wel richting bed, dus nog geen foto helaas.

Wel heb ik nog een vraag, hij is namelijk totaal niet schuw, het tegendeel zelfs. Maar hij bijt, hard ook. Ik kwam er al vrij snel achter dat hij territoriaal is, Nouja logisch, en prima. Dus ik dacht, dat zal wel de reden zijn dat hij beet, omdat ik in zijn kooi zat. Echter doet hij het ook buiten de kooi.
Hij wilt graag de kooi uit, als hij het deurtje hoort of als ik voor het hok sta komt hij meteen ernaartoe gewandeld. En als ik dan het raampje open schuif en m’n hand voor de kooi houdt dan klimt hij daar meteen op. Zo heb ik m al op de bank bij mij gehad meerdere keren. Alleen doe ik altijd handschoenen aan want soms bijt hij ineens in je hand, echt hard, tot bloedens toe. Zonder dat ik iets van een onverwachte beweging oid maak. Ik voer hem niet uit de hand, en de vorige eigenaren ook niet. En ik zorg dat mijn handen een neutrale geur hebben. Dus waar het door komt? Heb ik gewoon een hamster met anger issues te pakken? :+

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 00:18

Ik kan er morgen weer uitgebreider op reageren, maar voor een knaagdier zit er wel een verschil tussen aanvliegen en bijten of onderzoeken en knabbelen. Dus ik zou je willen vragen om de situatie wat uitgebreider te schetsen zodat ik er beter op kan reageren.

In zijn omgeving zelf kan territoriaal zijn, maar dat kan er dan mee te maken hebben dat het een hybride is. Dan overheerst t bellie bloed wat meer en niet ten goede.

Maar het is nu gissen wat ik doe :)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:26

xDenies schreef:
Ik kan er morgen weer uitgebreider op reageren, maar voor een knaagdier zit er wel een verschil tussen aanvliegen en bijten of onderzoeken en knabbelen. Dus ik zou je willen vragen om de situatie wat uitgebreider te schetsen zodat ik er beter op kan reageren.

In zijn omgeving zelf kan territoriaal zijn, maar dat kan er dan mee te maken hebben dat het een hybride is. Dan overheerst t bellie bloed wat meer en niet ten goede.

Maar het is nu gissen wat ik doe :)


Het is niet echt aanvliegen, hij is inderdaad meer een beetje aan het snuffelen en dan pakt hij ineens je vinger/hand, en dan bijt hij echt flink door. Als je je hand zou schudden blijft ie ‘hangen’ zeg maar.

Geen idee of hij hybride is, ik vind hem qua uiterlijk wel gewoon op de Russische dwerghamster lijken, zie niet perse afwijkingen. Misschien is hij ook helemaal niet territoriaal want dat baseerde ik op dat hij beet in de kooi. Maar dat doet hij nu dus ook buiten de kooi. Hij maakt zich niet groot oid als ik met m’n hand in de kooi bezig ben.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 21:33

Pfffffftt. Ik heb dus al maanden meelmijt in mn kooi. We zijn al zo vreselijk veel bezig geweest met schoonmaken, inspuiten, nog meer schoonmaken. Nu voor de 3e dag de hamster weer in de ziekenboeg en voor de 5e x ingespoten en we blijven ze zien. We hebben alle randen al vol gespoten met lijm. ARGHHHHHHHHHH.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 22:10

Iris82 schreef:
Pfffffftt. Ik heb dus al maanden meelmijt in mn kooi. We zijn al zo vreselijk veel bezig geweest met schoonmaken, inspuiten, nog meer schoonmaken. Nu voor de 3e dag de hamster weer in de ziekenboeg en voor de 5e x ingespoten en we blijven ze zien. We hebben alle randen al vol gespoten met lijm. ARGHHHHHHHHHH.


Hamster in de ziekenboeg? Meelmijt doet niets met een hamster. Weet je zeker dat je wel met meelmijt te maken hebt? Daar werkt schoonmaken overigens ook niet voor.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 22:12

Faitherr schreef:
Het is niet echt aanvliegen, hij is inderdaad meer een beetje aan het snuffelen en dan pakt hij ineens je vinger/hand, en dan bijt hij echt flink door. Als je je hand zou schudden blijft ie ‘hangen’ zeg maar.

Geen idee of hij hybride is, ik vind hem qua uiterlijk wel gewoon op de Russische dwerghamster lijken, zie niet perse afwijkingen. Misschien is hij ook helemaal niet territoriaal want dat baseerde ik op dat hij beet in de kooi. Maar dat doet hij nu dus ook buiten de kooi. Hij maakt zich niet groot oid als ik met m’n hand in de kooi bezig ben.


Sorry, hier niet meer op gereageerd. Is er niet een keer iemand die het kan filmen? In jouw tekst lees ik namelijk een beetje een vergelijking met andere diersoorten voor mijn gevoel haha (het groot maken bijvoorbeeld :P). Maar daar je niet weet waar je hamster vandaan komt is het hoe dan ook een hybride. Een zuivere Russische Dwerghamster haal je namelijk alleen met stamboom bij een goede fokker, ik was er zo één maar ben gestopt. Zuiver is alleen maar terug te zien in een stamboom van zeker 5 tot 7 generaties terug.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:35

xDenies schreef:
Faitherr schreef:
Het is niet echt aanvliegen, hij is inderdaad meer een beetje aan het snuffelen en dan pakt hij ineens je vinger/hand, en dan bijt hij echt flink door. Als je je hand zou schudden blijft ie ‘hangen’ zeg maar.

Geen idee of hij hybride is, ik vind hem qua uiterlijk wel gewoon op de Russische dwerghamster lijken, zie niet perse afwijkingen. Misschien is hij ook helemaal niet territoriaal want dat baseerde ik op dat hij beet in de kooi. Maar dat doet hij nu dus ook buiten de kooi. Hij maakt zich niet groot oid als ik met m’n hand in de kooi bezig ben.


Sorry, hier niet meer op gereageerd. Is er niet een keer iemand die het kan filmen? In jouw tekst lees ik namelijk een beetje een vergelijking met andere diersoorten voor mijn gevoel haha (het groot maken bijvoorbeeld :P). Maar daar je niet weet waar je hamster vandaan komt is het hoe dan ook een hybride. Een zuivere Russische Dwerghamster haal je namelijk alleen met stamboom bij een goede fokker, ik was er zo één maar ben gestopt. Zuiver is alleen maar terug te zien in een stamboom van zeker 5 tot 7 generaties terug.


Geen probleem, wat wil je gefilmd? En hoe bedoel je vergelijking met andere diersoorten? Hamsters kunnen toch op hun achterpoten gaan staan als ze zich bedreigd voelen?

Ik denk dat het iets kort door de bocht is om te zeggen dat het ‘hoe dan ook’ een hybride is, het zou zomaar kunnen dat de vorige eigenaren hem gewoon bij een fokker gehaald hebben.

Heb nog geprobeerd om een foto te maken van boven en van voor. Dit is het beste wat ik voor elkaar kreeg:

Afbeelding

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 22:50

Ah bedoel je dat met "groot maken". Maar nee, op de achterpoten gaan staan is zeker niet direct een dreigende houding aannemen. De Rus is een vluchtdier, daar is zijn hele doen en laten op gemaakt. Een Bellie is meer een dier die aanvalt, daar is zijn doen en laten weer op gemaakt.

Zuiver is echt alleen te bepalen nav een stamboom. Ik ga er van uit dat als jouw hamster bij een fokker vandaan kwam deze mensen jou wel hadden geinformeerd. Sterker nog, fokkers willen graag weten als hun dieren verhuizen. Dus kort door de bocht is het zeker niet. Er is niets mis met een hybride, het kan bepaalde dingen echter wel meer verklaren.
Een fokker is ook niet direct zuiver. Er zijn heel veel hybride fokkers, ik was één van de 3 tot 4 zuivere fokkers in Nederland. Dus ze zijn op één hand te tellen.

Op de foto zie ik niet direct een veel te dikke hamster. Vooral heel groot, lekker uit de kluiten gewassen. Ik zou het gewicht wel terug naar 68 a 70 proberen te krijgen, maar vetkwabjes ga je niet meer wegwerken haha. Dus wat niet lukt dat lukt niet. :)
Hij is gewoon echt heel groot, dus niet silent spinner waardig :P :P Zeker kijken voor een wiel van 21 tot 23cm.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:46

xDenies schreef:
Hamster in de ziekenboeg? Meelmijt doet niets met een hamster. Weet je zeker dat je wel met meelmijt te maken hebt? Daar werkt schoonmaken overigens ook niet voor.


Nouja, hij zit tijdelijk in de Duna. Dus tot zoverre de ziekenboeg. Weet ik zeker dat het meelmijt is? Nee. Ik weet dat het kleine (geelachtig doorzichtige) beestjes zijn en dat ze met 100den (1000den) in de kitnaden van de kooi zitten en over het glas lopen.

Dus we hebben de kooi schoongemaakt en ingespoten met Beaphar anti-ongediertespray. Maar kennelijk missen we er steeds een aantal want ondanks dat ze met 99% afgenomen zijn, zijn ze nog niet weg.

Zijn ze schadelijk voor de hamster? Nee, niet voor zover ik me ingelezen heb. Zijn ze als ze met z'n 1000den zijn smerig en wil ik ze niet in de kooi? Ja.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 11:20

Als je ergens vanaf wilt dan is het van belang om te controleren wat het is en hoe je dit aanpakt. Meelmijt wordt niet gedood door een ongedierte spray en ook schoonmaken helpt hier helaas niet voldoende tegen. Het is alleen maar verspilde energie en maakt je frustratie nog groter. Daar jij schrijft dat je hamster in de ziekenboeg zit, ga ik er vanuit dat het een zieke hamster is.

https://hamsterscaping.info/ongedierte-2/
Zie hier, als je een stukje naar beneden scrolt de volledige uitleg en het bestrijdadvies voor de Meelmijt. Als derde staat hij vermeld.

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:52

Wij mogen donderdag ons eerste hamstertje gaan verwelkomen! Deze komt weg bij een fokker en bewust gekozen voor een lieve herplaatser. Met dank aan voorbeeld foto’s en filmpjes hebben we een opzet voor het verblijf gemaakt. Ik heb helaas nog niet alles binnen, dus deze moet nog aangevuld en aangekleed worden.
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 00:37

Welkom! Wat leuk! Een dwerghamstertje? Mooi begin, ben benieuwd naar t resultaat :)

Als ik een kleine tip mag geven, probeer je opbouw eerder in te zetten. Je hebt daar echt de ruimte voor :D

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:24

Inderdaad, een dwergje :j Wat bedoel je met opbouw eerder inzetten?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:26

Ik zou geen zandbak in de hoek doen maar op een plateau. Dan heeft je hammie meer ruimte om te graven. Nu begint het "lekker dikke graafgedeelte" pas op de helft. Dat is zonde. :D

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 14:08

noviceh schreef:
Inderdaad, een dwergje :j Wat bedoel je met opbouw eerder inzetten?


Eigenlijk wat Marlinde zegt, al sluit ik niet helemaal aan op het zandbak verhaal. Jawel dat er dan meer graafruimte is maar veel oude voorbeelden zijn nu eenmaal met zand op de bodem dus dat is geen ramp. Maar je tweede laag begint past halverwege je bak, dus hoe eerder hoe beter. Het is ook fijner om met een 28x17 ladder te werken richting de tweede laag :)