Kauwtje met halve snavel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Kauwtje met halve snavel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 12:57

Sinds gisteren heb ik een gehandicapt kauwtje in de tuin zitten. Ik kwam terug met de boodschappen en hij zat op de tafel bij de schaal met vogelvoer. In tegenstelling tot alle andere vogels fladderde hij niet weg. Hij ging onverstoord en onhandig verder met eten. Het beestje eens goed bekeken, want hij zag er een beetje rommelig uit. Blijkt ie geen bovensnavel te hebben...

Afbeelding

Ik heb meteen wat kattenbrokjes in water geweekt en deze buiten voor hem neer gezet. Deze werkt hij heel kundig naar binnen door zijn ondersnavel als schepje te gebruiken. Hetzelfde doet hij met kleinere vogelzaadjes en gedroogde meelwormen die ik wat kleiner maak.

Afbeelding

Het vogelasiel neemt helaas de telefoon al twee dagen niet op evenals de dierenambulance, maar hij laat zich ook niet pakken. Vliegen doet hij echter ook niet, ik zie hem hier in de buurt eigenlijk alleen maar wandelen. Voor nu hebben we hem Nokka gedoopt, wat mijn vriend maar l#llig vond want het betekent snavel en laat ie die nou net niet hebben :')

Vanmorgen vroeg zat hij ons al weer op te wachten, dus we hebben hem maar weer wat kattenbrokjes gegeven waar hij meteen van is gaan eten. Helaas weer geen contact te krijgen met het vogelasiel of de dierenambu.

Groeit zo'n snavel nog (gedeeltelijk) terug en heeft iemand hier verder nog tips? Qua bijvoeren bijvoorbeeld. Ik heb helaas niet zoveel vogelkenners in mijn omgeving en een rondje google leverde me ook niet heel veel op.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:09

Supermooi dat je je zo ontfermt over de vogel ! <3

Ik denk niet dat een halve snavel nog kan aangroeien, maar heel zeker ben ik niet. Ik heb een kipje waarbij het bovenste deel teveel doorgroeit en het ' haakje ' schuurt ze er dan om de zoveel tijd af en dan is het weer een poos goed. Snap je 't ? :D
Dus een snavel kan wel bijgroeien, maar of dat met een halve ook het geval is, geen idee.

Maar hier kunnen ze je vast en zeker helpen
https://www.natuurhulpcentrum.be/

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:12

Je kan je via 144 door laten verbinden naar de dierenambulance, wellicht krijg je dan wel contact. Het feit dat hij niet vliegt geeft aan dat hij wel erg zwak is, waarschijnlijk omdat hij moeite heeft met eten. Ik durf niet te zeggen of zo'n snavel weer aangroeit. Bij kromsnavels (parkieten, papagaaien enz.) heb je dat wel, maar bij een wilde vogel weet ik het eigenlijk niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:22

Oh arm ding, :(:) ik zou toch kijken of je ergens een vogelopvang kunt vinden die deze stakker wil helpen dan wel verder lijden kan voorkomen, als het dadelijk allemaal keihard bevroren is is het beestje kansloos met eten als er niks zachts te scheppen valt.

Desnoods een opvang verder uit de buurt. Ik weet niet in welke hoek je ergens woont?

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:26

Welke regio zit je? Mag ook per pb!
Dat hij niet vliegt lijkt mij overigens een net zo groot probleem. Zie je iets liggen bij je ramen, misschien dat hij hard tegen een van je ramen aan is gevlogen en zich daarbij verwond heeft. De schade die hij heeft kan helaas groter zijn, zeker als hij na een paar dagen nog zo zwak is.
Zelf doe ik ze bij gebrek aan een net wel eens vangen met een grote handdoek of badlaken. Gewoon eroverheen gooien en snel oppakken voordat ze de uitgang hebben gevonden :+ De handdoek kan je ook om zijn vleugels heen houden zodat hij zijn vleugels niet kan uitslaan, dan zijn ze makkelijker om beet te houden.

Als je in de buurt zit kom ik hem wel ophalen (ik werk bij een vogelopvang)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:29

Ik weet ook niet of een snavel in dit geval nog kan aangroeien. Bij kromsnavels is dat wel het geval, maar het kan ook een genetisch probleem zijn.
Misschien is hij daarom ook verzwakt en kan hij om die reden ook niet vliegen. Vaak is er inwendig dan nog wel wat meer aan de hand.
Goed dat je je om hem ontfermd! <3

Ik weet niet of je zelf ook nog vogels hebt, maar ik zou wel na contact etc grondig je handen ontsmetten.
Niet alleen vanwege de vogelgriep, maar ook vanwege parasieten die dit kauwtje dan kan overbrengen naar je eigen dieren.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 13:39

Ik zit in de buurt van Tilburg, Telpeva. Heb al wel vaker vogels naar het vogelasiel daar gebracht, echter krijg ik er nu dus niemand te pakken. Bij de dierenambulance ook direct een bandje dat ze helaas momenteel niet beschikbaar zijn. Er zijn hier geen vogels tegen het raam gevlogen en gezien hoe handig hij al is met dat bekkie denk ik dat hij hier al wel even mee rond sukkelt. Ik zou graag willen weten wat de prognose is voor zo'n vogeltje:
- kan hij met bijvoeren in het (semi) wild nog prima uit de voeten?
- herstelt zoiets in een zekere mate nog?
- moet ie de rest van zijn leven in een volière omdat ie een stuk van zijn snavel mist, of
- is er niks mogelijk en krijgt het beestje een spuitje zodra ik hem vang?

Als er namelijk nog wel vogelwaardige mogelijkheden zijn voor het beestje waardoor hij weer zelfstandig kan worden, dan zou ik dat het liefst proberen.

Nokka is nu even de hort op, want de tuin is leeg. Ben benieuwd of hij vandaag weer op bezoek komt. Op zich zit hij hier wel prima beschut: uit de wind en grotendeels overdekt.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:45

Ik zou het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek bellen en je vragen aan hen stellen. Als hij/zij in het wild niet zal kunnen overleven, is er ook nog grote kans dat ze 't diertje bij je willen komen vangen en ophalen.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 14:02

Thanks voor de tip Pandora! Alleen als ze me dan zeggen "breng hem maar hier", ben ik waarschijnlijk onderweg al zes of zeven vogelasiels voorbij gereden :)

Ik heb het vogelasiel en de dierenambulance nog eens geprobeerd, maar helaas weer geen gehoor. Ongeveer een uur verderop zit nog een vogelasiel en die kreeg ik telefonisch wél te pakken. Die raadden me aan om hem vooral bij te blijven voeren en dat de snavel in principe weer aan zou moeten groeien. Dat hij wel zelfstandig eet zien ze als positief. Dan ga ik voor nu ook vooral geen vangpogingen doen (stress, en wil hem ook niet wegjagen als ik mis gooi met mijn handdoek) en blijf ik hem hier eten aanbieden voor zolang het nodig is. Hij stapte nu net weer in de tuin rond met zn kattenbrokjes.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:06

Tilburg is voor mij te ver :)
Maar kan hij dan toch vliegen? Als hij zich redt met een half snaveltje dan redt hij zich, dat is goed. Bij ons in de opvang zou hij worden onderzocht op verdere schade, en aan de hand daarvan een periode in de opvang blijven of ingeslapen. Hij zou beginnen in een gesloten ruimte met meerdere kleine quarantaine hokken, waar elke patient individueel extra zorg krijgt en waar het toezicht ook groot is. Als het dier het verder goed doet dan gaat het van een kleiner hokje naar een buitenvoliere (als tussenstap, voordat hij vrij gaat) zodat er meer ruimte is om ook weer te gaan vliegen, eventueel ook met soortgenoten samen als we die in de opvang hebben, om op die manier nog verder aan te sterken. Als dat goed blijft gaan, dan gaan ze weer vrij.
Bij ons houden we zelden tot nooit dieren voor vast in de volieres, het verblijf in de volieres (en andere hokken) is tijdelijk, het dier moet weer vrij kunnen. Als zo'n diertje geen kans meer zou hebben in de grote wijde wereld dan zouden we hem inslapen. De rest van het leven slijten in een hok of voliere is imo zielig voor een wild dier wat vrijheid gekend heeft. Kauwen zijn heel sociale dieren, leggen dagelijks vele km's af in de lucht met hun groep, een kauw die niet meer mee kan vliegen met zijn groep heeft naar mijn idee geen fijn leven.
Maar het is niet altijd meteen te zien of dat wel of niet het geval is, wij doen ook niet zomaar euthaniseren. Ook wanneer iets soms uitzichtloos lijkt, dan weten dieren je soms toch weer te verbazen door toch op de knappen, alleen al door ze gewoon tijd te geven.

Als je niemand te pakken kunt krijgen dan zou ik doorgaan zoals je nu doet, hem hulp bieden waar je kan, hij zal heel blij zijn met het eten. Hoe de prijzen liggen weet ik zelf niet (ik doe niet de inkoop), maar als je nog meer zou willen proberen dan zou je bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar natvoer voor honden en katten, dat gaat er vaak ook goed in en dat kan je eventueel ook met een vork klein hakken of prakken als dat voor hem makkelijker zou zijn. Verder verkopen winkels als de welkoop ook universeel voer (bijvoorbeeld https://www.welkoop.nl/welkoop-universe ... am_1192736). Als hij dit ook weg krijgt dan is dat voor jou wellicht praktischer met voeren, dit kan gewoon in een voerbakje ergens droog staan. Als het gaat vriezen dan zullen zijn brokjes bevriezen, dan krijgt hij ze niet meer weg... Misschien dat dat universeelvoer dan wel eetbaar blijft, of in ieder geval langer eetbaar of beter eetbaar.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:09

Ah kijk, fijn dat je ergens gehoor vond en hij/zij gewoon mag blijven wonen bij jullie.
Die vogel is binnen de kortste keren zo tam als een hondje :D
Kauwtjes kan je echt heel veel leren <3

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:14

Bij mijn ouders heeft er ook een winter zo'n kneusje in de tuin gezeten. Ook een kauw met een halve snavel. Die kon idd prima zaadjes e.d. scheppen met zijn ondersnavel. De pindakaaspotten enzo daar kon hij dan weer helemaal niets mee. Ik heb geen idee wat er met hem gebeurd is, na die winter heb ik hem niet meer gezien. Maar op basis van mijn ervaring met die vogel zou ik zeggen: ze redden zich wel. 'Mijn' kauwtje vloog echter wel gewoon met zijn vriendjes mee. Ik zou ook verder gaan zoals je al doet :)
Laatst bijgewerkt door Eelmo op 06-12-22 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:15

Vaak is zo’n snaveltje tijdelijk te repareren. Ik zou hem gewoon proberen te vangen. Zoals hier eerder gezegd, ze zijn zo tam. Breng hem naar een goede vogelarts. Er staan lijsten op internet.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:16

Jaa kauwtjes zijn zo leuk <3 hier ook fan!

Als je hem nog extra wilt verwennen dan zijn vogelbadjes ook geliefd, voor een kauw zou ik voor een diameter van minimaal 20cm gaan ofzo. Pinda's vinden ze meestal heel erg lekker, die zal hij alleen zelf niet meer klein kunnen maken, als je toevallig pinda's hebt en je maakt ze klein voor hem dan heb je een heeuul blij kauwtje

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 14:27

Er zitten hier wel een aantal kauwtjes in de buurt, die komen af en toe ook in de tuin. Verderop zit een bosperceeltje met onder andere ook een uil en roofvogels. We krijgen sinds we twee weken geleden begonnen zijn met vogeltjes voeren ook dagelijks twee eekhoorns op visite die de pinda's komen pikken en vervolgens verstoppen in het plantsoentje hier tegenover :') Ik hoop voor Nokka dat zijn familie dus nog wel in de buurt is en hier in de buurt blijft, het is een redelijk diervriendelijke omgeving.

Ik ben net even buiten gaan zitten en ik vind hem er al beter uit zien dan gisteren. Ik denk dat het eten hem echt goed doet en het zonnetje nu zal ook wel helpen. Ik hoorde hem al aan komen stappen door de blaadjes en hij bleef vervolgens voor het tuinhekje zitten tot ik deze voor hem open deed :') Hij kan er ook gewoon onderdoor, maar hee, als je dan toch eisen kan gaan stellen :')


Afbeelding

Afbeelding


Heb even een filmpje gemaakt van hoe hij toch redelijk zijn weg vindt met zijn ongemak. Hier is hij een pinda aan het eten:

https://youtube.com/shorts/ONCw2zoZp5s?feature=share

Ik heb weer een paar meelwormen in stukjes gebroken voor hem en die worden snel weggewerkt. Hij begint ook wat sneller te bewegen ten opzichte van gisteren en terwijl ik dit aan het typen ben zit ie ineens op de schutting :) Daar heeft ie toch echt even voor moeten fladderen, dus ik denk dat het wel weer goedkomt met een beetje hulp!


Afbeelding

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:53

<3 Te schattig dit.
Misschien kan je alles in een laag bakje geven, dat schept gemakkelijker. Net zoals een eend ook lekker kan scheppen uit een schaaltje. :D

Nu heb je het tuinhek opengedaan, volgende stap is de achterdeur. Komt hij zelf wel zijn ontbijt halen 8-)

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:58

Wat zijn het toch ontzettend slimme vogels <3
Is gewoon in de tuin houden met dagelijks voer niet ook gewoon een optie? Als er toch ook kauwtjes in de buurt zitten? Denk dat hij straks wel weer goed gaat vliegen, hij was zeg maar zonder benzine :+
En inderdaad als het koud wordt / gaat vriezen wordt het erg lastig voor hem maar als je bijvoert redt hij zich wel. Het is niet helemaal natuurlijk, dan gaat hij gewoon dood, maar als hij zich zo makkelijk redt met eten... zou ik het zelf wel een kans geven.

VOlgens mij groeit een snavel niet aan, dan zou een snavel steeds door moeten groeien dat doet het wel bij papegaaiachtigen maar bij kauwtjes heb ik daar nog nooit van gehoord...

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:05

Lief dat je hem opvangt ! Mocht hij nog wat langer bij je blijven wonen, kan je hem ev speciaal voer geven ipv katteneten.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:08

Wat goed dat hij zich dat al heeft aangeleerd! Kleine slimmerik <3 het lijkt of hij nu bij gebrek aan bovensnavel zijn tong gebruikt om spullen te pakken, hij klemt het eten onder zijn tong om het op te pakken. Denk ik!

Zo ver ik weet blijven kauwen meestal wel in Nederland, ik zie tenminste meestal dezelfde dieren jaarrond. Wanneer het lekker weer is dan zie ik 0 kauwtjes want dan zitten ze bij de terrasjes toeristen lief aan te kijken, en met vies weer wanneer er niemand op de terrasjes zit dan komen ze mij lief aan kijken. Het gezonde voer wat ik ze geef is duidelijk b keuze :') maar goed, wat ik al zei, meestal blijven ze wel binnen een straal van een paar km. Als ze weten dat er bij jou voedsel te halen is, dan blijven ze wel langs komen.

N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:08

Oeee té schattig dit <3
Hartverwarmend hoe je de zorg oppakt voor het diertje .
Mocht je nog kattenbrokjes nodig hebben, heb hier nog staan van een verwende kat die ze niet moet :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kauwtje met halve snavel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:37

Super schattig, en wat zijn die kauwen toch slim :D

Of het aangroeit vraag ik me ook af, maar zo te zien kan hij er prima mee overweg.
Ik zou hem gewoon wat blijven bijvoeren en ervan genieten, ik vind ze zo leuk om naar te kijken <3

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 15:46

Pandora2 schreef:
Nu heb je het tuinhek opengedaan, volgende stap is de achterdeur. Komt hij zelf wel zijn ontbijt halen 8-)

Ik vrees dat Nokka dan zelf een ontbijtje wordt voor onze kat := Is een binnenkat trouwens, dus in de tuin heeft hij er geen last van.

Op een tafeltje in de tuin staat een grote, lage schaal met vogelzaadjes, meelwormen en pinda's er in. Daar kan hij naar hartelust in scheppen, al maakt ie er vooral een grote klerezooi van :') Maar dat ruimen de meesjes dan wel weer op.

@VanHuisUit, ik kan hem niet opsluiten in mijn tuin, het is meer een veredeld balkon op de begane grond van ongeveer 2 meter diep :') maar dus wel een enorme fauna trekpleister! Hopelijk wacht het nog even met heel hard vriezen, we bieden nu meerdere keren per dag vers geweekte kattenbrokjes aan en 24 uur per dag vogelvoer en gedroogde insecten.

De snavel zou dus wel moeten aangroeien volgens de dame van het vogelasiel. Ik denk dat ie normaal een beetje in model blijft doordat ze hem afslijten met gebruik. Als ik zo al eens zie hoe lomp Nokka er mee op een pinda zit te hameren en hoe die meesjes hier de zaadjes kapot maken, dan heb ik daar letterlijk beeld bij.

@Lukasje, volgens het vogelasiel waren de kattenbrokjes prima. Daarnaast hebben we dus vrij divers vogelvoer en pinda's. Kauwtjes zijn ontzettende aaseters dus hebben een best divers voedselpakket. Als ik zo eens lees wat ze normaal allemaal eten dan dekken die kattenbrokjes stiekem best wel de lading :)

@N4N4 dank je wel voor het aanbod! Voorlopig hebben we genoeg hier met een kieskeurige prinses die nog wel eens van smaak wisselt. Kan hier bijna een diervoederszaak gaan beginnen :)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 15:56

Telpeva schreef:
het lijkt of hij nu bij gebrek aan bovensnavel zijn tong gebruikt om spullen te pakken, hij klemt het eten onder zijn tong om het op te pakken. Denk ik!

Voor zover ik het vandaag en gisteren heb gezien, gebruikt hij het puntje van zijn ondersnavel vooral als pikhouweel, schepje en als cocktailprikker. Zijn tong gebruikt hij alleen voor het laatste stukje om het weg te werken:

Hij pikt grotere stukjes voer (zoals een pinda) in kleinere stukjes terwijl hij die pinda op zijn plek houdt met zijn pootje. Als hij een stukje heeft dat klein genoeg is om in het puntje van zijn ondersnavel te pakken, schept hij dit óf op zoals je met een schepje zou doen, of hij duwt zijn snavel er ondersteboven op tot het blijft klemmen. Vervolgens gooit ie zijn koppie achterover en weg is het :) Dat scheppen zag ik hem gisteren doen met kleine vogelzaadjes.

Grotere stukjes kan hij pakken door er ondersteboven zijn koppie boven te houden. Met het restant van wat er nog zit van zijn bovensnavel kan hij het dan oppakken als het ver genoeg boven de grond uit steekt. Dat zie je hem op het filmpje bijvoorbeeld doen.

Tot slot de cocktailprikker: die gebruikt hij bijvoorbeeld voor de kattenbrokjes. Die prikt hij vast, loopt er een stukje mee weg, legt ze neer en schept ze dan op. Wat hij ook doet is ze met de ondersnavel een beetje omhoog duwen tegen de rand van het bakje, tot ze hoog genoeg zitten en hij er met zijn bovensnavel bij kan. Dan kan hij ze vervolgens vrij gemakkelijk pakken en opeten.

Ik vind het echt interessant om te zien hoe "zoiets simpels als een vogel" zo slim en handig met eten en zijn omgeving om gaat.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Kauwtje met halve snavel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 15:58

Wat een leuk topic, je schrijft zo heerlijk beeldend :))

Ik blijf lekker volgen, denk dat je er stiekem een huisdier bij hebt gekregen haha

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:09

Ik heb soms parkganzen gezien met beschadigde snavels en die herstelden zich wel. Naar mijn ervaring kun je wilde vogels die zich nog redelijk redden beter niet proberen te vangen want daar krijgen ze enorme stress van.Wat jij nu doet ts is volgens mij het beste. Zorg gewoon verder dat hij op regelmatige tijden bij jou voer kan vinden wat hij kan eten.En zoals eerder iemand zei ook drinkwater, dat wordt vaak vergeten! De kans is groot dat de natuur hem zal genezen. Waarbij je dan een trouw vriendje overhoudt.