Kauwtje met halve snavel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:04

Snadrem schreef:
Pandora2 schreef:
Nu heb je het tuinhek opengedaan, volgende stap is de achterdeur. Komt hij zelf wel zijn ontbijt halen 8-)

Ik vrees dat Nokka dan zelf een ontbijtje wordt voor onze kat := Is een binnenkat trouwens, dus in de tuin heeft hij er geen last van.


:= Dat is inderdaad meestal geen al te beste combinatie :')

Al ken ik een poes die bij de kanarie in het kooitje gaat liggen. Just a perfect duo <3
Maar die zijn zeer zeldzaam :D

Mirjam79

Berichten: 1713
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Kauwtje met halve snavel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:32

Wat een mooi topic wordt dit TS. Ik heb bewondering voor de manier waarop je hiermee omgaat. Gewoon advies vragen en lekker op je tuinvogels passen. Hopelijk groeit de snavel met de tijd weer wat bij en blijft ie tot die tijd lekker gebruik maken van jou services

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:40

Alle kraaiachtigen lijken vrij snugger (en daar horen kauwtjes natuurlijk bij)

Dit filmpje is wat dat aangaat een hele leuke,
Kraaiachtige vogel met de bijnaam 007.
Lost hele reeks puzzels foutloos op.

Is Engelstalig, maar ook zonder goede beheersing van Engels is het wel te volgen denk ik (anders vindt bokt de linkjes niet zo leuk geloof ik)

Filmpje is een minuut of 3 geloof ik.



Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kauwtje met halve snavel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:11

Denk niet dat hij dat gaat overleven, hoe handig kraaiachtigen ook zijn. Ik weet dat er soms snavelprotheses van kunsthars worden gemaakt. Een kundige dierenarts zou je misschien kunnen helpen.

Kans dat dit gaat teruggroeien is volgens mij nihil.

Je zou advies kunnen vragen aan Rob van Zon https://www.dierenartsrobvanzon.nl/ Hij is een van de weinig die echt wat van vogels weet en de weg kent in die wereld. Denk dat een telefoongesprek kosteloos is, maar dat kun je natuurlijk gewoon vragen.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Kauwtje met halve snavel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 18:48

Thanks voor de tip Hevonen! Ik zal er morgen eens een telefoontje aan wagen. Ik heb nu uit meerdere hoeken vernomen dat snavels wel terug kunnen groeien (al zal hij er geen verkiezingen meer mee gaan winnen), dus ik hoop dat dat klopt. Zou voor hem wel het fijnste zijn, maar ook een kwestie van geduld.

Ik vind het al best hoopvol dat ie vandaag wat gefladdert heeft, een stuk kwieker rond liep en dat hij niet de hele dag hier in mijn tuintje zit te sippen. Hij komt hier echt voor zijn hapje en ik zie hem daarna weer door het plantsoentje struinen en het hoge gras bij de buren. Ik zie ook meerdere keren andere kauwtjes in de buurt, dus ik gok er op dat hij ook zijn sociale rondje nog gewoon maakt. Ik heb ook geen idee waar hij nu zit, hij lijkt er alleen bij daglicht te zijn.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:49

Bij legkippen knippen/branden ze de snavels om pikken te voorkomen, deze groeien niet aan. Heb zelf een paar van die stumpertjes gehad.
Laatst bijgewerkt door pluisbeer op 06-12-22 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29479
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kauwtje met halve snavel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 18:54

Wat lief dat jij voor hem zorgt :j

Zou hij misschien gisteren een ongeluk hebben gehad en zo zijn snavel kwijt geraakt.
Dat hij daarom ook zo suffie was?
En nu met eten en lijflijk weer aan het bijkomen is

Daar zul je natuurlijk nooit antwoord ophebben, maar zou me niet verbazen

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 19:04

Dat je hem nu niet ziet dat is normaal, vogels gaan slapen in het donker, hij zit waarschijnlijk ergens te soezen of al te slapen. Zodra de zon op komt worden ze weer actief.

Hier in het dorp doen ze in de avond vlak voordat de zon onder gaat met zijn allen verzamelen in de lucht, dan vliegen ze samen een paar rondjes over het dorp en dan kiezen ze een boom uit waar ze allemaal samen in gaan zitten om te slapen. Vandaar ook mijn opmerking eerder dat het voor een kauw zo prettig en veilig is als ze kunnen vliegen, en met de grote groep mee kunnen, dat geeft ze ook veiligheid tijdens het slapen.
Bij dat verzamelen en rondvliegen maken ze ook hun typische kauw geluidjes, hij zal ook vast weten waar zijn groep uithangt en proberen om erbij te komen. Met wat geluk zit hij gewoon veilig samen met de rest ergens te slapen in een boom.

Edit, toevoeging: bij mij in het dorp slapen ze meestal ook wel in dezelfde plekken, niet altijd in dezelfde boom, maar vaak wel in dezelfde straat of in de buurt van waar ze altijd slapen. Ik duim dat hij ze heeft weten te vinden, die kans lijkt mij goed :j

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Kauwtje met halve snavel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 20:25

Ik hoop ook dat ie bij zijn vriendjes zit 's nachts <3 Morgenochtend moet ik al vroeg naar mijn werk, maar ik zal zorgen dat er een ontbijtje voor Nokka klaar staat en mijn vriend houdt een oogje in het zeil. Bijna alle pinda's uit de schaal zijn al weer op, de vogeltjes weten ze goed te vinden.

@DP ja ik gok ook dat hij een ongeluk heeft gehad. Verkeerd geparkeerd raam of een auto.. we zullen het nooit weten. Maar ik zou het wel heel tof vinden als hij weer goed hersteld en lekker een wild kauwtje kan blijven!

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 05:37

Dit groeit waarschijnlijk niet meer aan. Het is voorbij het groei punt gebroken. Hij heeft dit al wat langer, gezien zijn handigheid met eten.
Ik heb dit een paar keer meegemaakt met kippen. Die zijn niet zo slim en lenig als kauwen, dus die hadden veel meer moeite met eten

anjali
Berichten: 15082
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 09:12

Rivendell schreef:
Dit groeit waarschijnlijk niet meer aan. Het is voorbij het groei punt gebroken. Hij heeft dit al wat langer, gezien zijn handigheid met eten.
Ik heb dit een paar keer meegemaakt met kippen. Die zijn niet zo slim en lenig als kauwen, dus die hadden veel meer moeite met eten

Het groeipunt? Dat wist ik niet dat er zoiets is.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Kauwtje met halve snavel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 09:20

Ik heb alles bijgelegen en vroeg mij af hoe het nu met het kauwtje Nokka gaat?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Kauwtje met halve snavel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 09:37

Ik heb Nokka al twee dagen niet meer gezien, maar ben ook druk geweest met werken. Het bakje met geweekte brokjes is wel steeds netjes leeg. In de buurt zitten de laatste twee dagen nog meer kauwtjes, dus ik sta steeds te speuren of ik Nokka er tussen zie. Met zijn snoet valt hij wel op in ieder geval. Hopelijk zie ik hem vandaag weer ergens!

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kauwtje met halve snavel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 10:50

Hoop het ook. Hij kan natuurlijk onmogelijk drinken met die snavel als alles is bevroren, hij kan geen gaatjes pikken in ijs

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 00:11

anjali schreef:
Rivendell schreef:
Dit groeit waarschijnlijk niet meer aan. Het is voorbij het groei punt gebroken. Hij heeft dit al wat langer, gezien zijn handigheid met eten.
Ik heb dit een paar keer meegemaakt met kippen. Die zijn niet zo slim en lenig als kauwen, dus die hadden veel meer moeite met eten

Het groeipunt? Dat wist ik niet dat er zoiets is.


Net als je nagels. Als ze voorbij een bepaald punt beschadigd raken, groeit het niet meer terug (of misvormd)