Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gekko houden, ervaringen gezocht

 
Profiel   

Al jaren wil ik graag een reptiel, inmiddels vind ik dat ik er zowel financieel als mentaal aan toe ben om ook daadwerkelijk een in huis te nemen. Ik heb me de afgelopen maanden suf gelezen over alle mogelijke soorten en maten reptielen. Ook heb ik me uitgebreid laten informeren bij mijn favoriete reptielenwinkel en ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk het beste kan beginnen met een grondgekko, bijvoorbeeld een vetstaart of luipaard gekko.
Maar: hoe begin je daadwerkelijk?
Ik heb de afgelopen dagen weet ik veel hoeveel caresheets gelezen en ik denk dat ik een aardig beeld heb van de huisvesting, verzorging en randzaken.
Ik heb al een paar jaar ervaring met ongewervelde terrariumdieren, dus ik ben niet helemaal bleu op dat gebied, maar toch ben ik op zoek naar ervaringen van gekkoeigenaren en reptielenhouders in het algemeen omdat ik me echt op alles wil voorbereiden en zeker wil weten dat ik het beestje de best mogelijke verzorging kan geven.

Duss: Waar let ik op bij de aanschaf van het diertje? Met welke onvoorziene dingen moet ik rekening houden? Wat zijn de do's en de don'ts? Welke dingen moet ik absoluut niet vergeten?

Alle tips en ervaringen zijn zeer welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 18:22 



 
Profiel   

Luipaardgekko zijn fijne en vriendelijke diertjes om te houden. Hou er wel rekening mee dat ze niet veel "doen", ze rusten vooral veel en zitten vaak verstopt.

Luipaardgekko's hebben ook een groter terrarium nodig dan bv wimpergekko's, ook niet onbelangrijk. En niet vergeten de insecten regelmatig te bepoederen zodat ze voldoende calcium en vitaminen binnen krijgen.

Ze drinken wel super schattig, net kleine hondjes dan <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 18:33 



 
Profiel   

Luipjes zijn geweldig!

Wij hebben destijds via fb fokkers benaderd en gevraagd of we vrijblijvend langs mochten komen om te kijken. Heel enthousiaste mensen getroffen, veel vragen kunnen stellen en uiteindelijk 2 leuke dametjes mogen overnemen.

Ik zou dit ook aanraden aan andere beginners

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 18:44 



 
Profiel   

@troi dat is een hele goede! Ik ken wel wat mensen in mn omgeving met luipaardjes en er zit ook een fokker op het dorp, ik zal er inderdaad even een berichtje aan wagen!

@solleke_noah ik ben me er van bewust dat het relatief saaie diertjes zijn, maar dat maakt niet zoveel uit. De korte interactie tijdens het voeren en af en toe even op mn hand laten klimmen vind ik al helemaal geweldig <3
Poeders heb ik me idd even op ingelezen, zodra ik tot aanschaf overga zorg ik er voor dat ik de benodigdheden in huis heb :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 19:01 



 
Profiel   

Luipjes zijn heeel makkelijk te houden. T zijn vooral schemerdieren. Kies voor een warmtelamp die keramisch is. Scheelt ook bij t instellen van temperatuur etc een “disco” effect. Wij hadden wel altijd een UV lamp een aantal uren per dag aan. Want hoewel ze in de schemer leven hebben ze wel UV nodig.
T leukste is ook om (zelf) verschillende hoogtes te maken met veel verstopplekken.
Wij voerden vooral dubia’s(ook makkelijk zelf te kweken), sprinkhanen(kleinere maat) en meelwormen. Alles aan insecten kreeg hier ook voeding denk aan wortel en appel of gras(sprinkhanen)beetje poeder erover. Vaak stond er een bakje meelwormen standaard. En dan als extra en afwisseling de dubia’s en sprinkhanen ook omdat ze dan echt moeten jagen.
Krekels vreten alle leuke decoratie aan en maken vaak een ***geluid. Leuk als ze ontsnappen dus die kwamen er hier niet in _O-


Wij hadden altijd bakjes staan met vochtige kokosvezel(gewoon een broodtrommel van de action waar je een gat in boort, kokosvezel ligt vaak bij de action bij t plant en tuin deel) ivm dat ook niet kwekende luipen nog wel eens eitjes willen leggen, die ook bevrucht kunnen zijn. (Je kan ze ook gewoon weggooien) en t kan helpen als ze wat moeilijk vervellen.


Verder hadden ze hier een terrarium met terra zand, rotsjes en holletjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 19:18 



 
Profiel   

Goeie tip van die krekels, daar zit ik ook niet zo op te wachten hahaha

Ik ben inderdaad wat rond aan het kijken naar scaping ideeën, ik heb al wat nepplantjes en dergelijke.
Ik kijk al helemaal uit naar het creëren van verschillende holletjes en plekjes <3
Bakje cocopeat is ook een goede! Dat heb ik toevallig standaard op voorraad voor mn slakken :Y)

Wat betreft verwarming en licht:
Werk je alleen met warmte van een baskinglamp? Ik had gelezen dat een warmtemat ook afdoende is en dat het dan makkelijk op temperatuur te houden is met een thermostaat.
En UVB lampen, ik zie er al heel veel verschillende op internet, ik begrijp dat het wattage afhangt van de grootte van het terrarium, maar is er een soort maatstaf voor luipaardjes? Ik las ook dat je een UVB lamp kunt vervangen door het toevoegen van vitamine D3 in poedervorm, is dit verstandig of heeft de voorkeur wel een echte lamp?

Hoevaak maken jullie de bak gemiddeld helemaal schoon? (afgezien van elke paar dagen de uitwerpselen verwijderen)

Ik twijfel nog of ik mijn huidige terrarium (70x40x60) hiervoor ga gebruiken of dat ik een ander koop. Welke afmetingen hebben die van jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 22:50 



 
Profiel   

Wij gebruikten keramisch ipv basking. Ook fijner als je temperatuur wil regelen als t wel te warm word. Die matjes, vreselijk. T werd niet genoeg warm, ze gingen kapot. Drama.

Hier de voorkeur voor een x aantal uur UV evt aanvullen met een supplement. Maar in de natuur pakken ze ook straling op van de zon natuurlijk.

Hier max 1x per jaar of als er andere dieren in de bak kwamen verschonen. En poepjes scheppen natuurlijk. Wij hadden er een thermo control aan hangen voor de lampen. En dan is keramisch veel fijner dan zo’n basking. Ivm aan en uit gaan van de warmte lamp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 00:44 



 
Profiel   

Laurora schreef
Goeie tip van die krekels, daar zit ik ook niet zo op te wachten hahaha

Ik ben inderdaad wat rond aan het kijken naar scaping ideeën, ik heb al wat nepplantjes en dergelijke.
Ik kijk al helemaal uit naar het creëren van verschillende holletjes en plekjes <3
Bakje cocopeat is ook een goede! Dat heb ik toevallig standaard op voorraad voor mn slakken :Y)

Wat betreft verwarming en licht:
Werk je alleen met warmte van een baskinglamp? Ik had gelezen dat een warmtemat ook afdoende is en dat het dan makkelijk op temperatuur te houden is met een thermostaat.
En UVB lampen, ik zie er al heel veel verschillende op internet, ik begrijp dat het wattage afhangt van de grootte van het terrarium, maar is er een soort maatstaf voor luipaardjes? Ik las ook dat je een UVB lamp kunt vervangen door het toevoegen van vitamine D3 in poedervorm, is dit verstandig of heeft de voorkeur wel een echte lamp?

Hoevaak maken jullie de bak gemiddeld helemaal schoon? (afgezien van elke paar dagen de uitwerpselen verwijderen)

Ik twijfel nog of ik mijn huidige terrarium (70x40x60) hiervoor ga gebruiken of dat ik een ander koop. Welke afmetingen hebben die van jullie?


Denk dat dat terrarium eerder aan de kleine kant is. Mijn oppas-luipaardgekko's zitten in 1 meter breed terrarium.

Warmtemat heeft niet de voorkeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:08 



 
Profiel   

Ik heb jaren 2 luipaardgekko's gehad. Hou er rekening mee dat ze écht oud kunnen worden, die van mij zijn zeker een jaar of 15 geworden en dat is geen uitzondering.

Ik had een warmtematje onder het terrarium liggen met een losse thermostaat met voeler. Het terrarium zelf stond op een piepschuimplaat ter isolatie en met een uitsparing voor het warmtematje. In al die jaren is het matje maar 1 keer stuk gegaan. Ik had een terrarium van 80x50x50 met 2 fittingen en gebruikte daarin altijd 2 UV warmtelampen. 1 met een hoger wattage en 1 lager zodat ze zelf konden kiezen of ze warm of minder warm wilden liggen.

Qua voeding kregen ze bij mij vnl krekels of wasmotlarven, wel altijd met vitaminepoeder er overheen. Verder natuurlijk zorgen dat ze vers water hebben en 1x per week het terrarium goed natsproeien met een plantenspuit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:45 



 
Profiel   

Wij hebben 2 luipaardgekko 's in een bak van 1 meter breed.
Wij hebben een warmtemat en een warmte lamp, de warmtemat zorgt ervoor dat het terrarium 's nachts 20 graden blijft.
Verder hebben we een speciale uv lamp voor schemerdieren, een shade dweller (als ik het goed heb).

Ik vind ze echt super leuk om naar te kijken, maar overdag zie je ze inderdaad bijna niet.
Wij voeren vooral middenmaat sprinkhanen en dubia's, geen krekels ivm boven genoemde reden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 13:34 



 
Profiel   

Bedankt voor alle info en tips!
Ik ben me er van bewust dat ze best oud kunnen worden, dat vind ik zelf juist leuk, al is het natuurlijk wel een commitment die je aan gaat. Ik neem ook de tijd, ik heb geen haast met aanschaf :)

Ik heb ook nog een oud aquarium staan van 1,20 wat ik een beetje zou kunnen tweaken met fittingen, maar ik weet niet of die geschikt is omdat dat ie alleen aan de bovenkant opengaat. Ik hoor daar eigenlijk verschillende meningen over.
Ik ben trouwens eigenlijk van plan er 1 te nemen, ik lees overal dat dat goed kan, of heeft 2 wel de voorkeur? Ik weet wel dat mannetjes vaak niet samen gaan.

Warmtematten heb ik zelf nog nooit problemen mee ondervonden wbt kapotgaan. Voor in de nacht is dat misschien inderdaad handig naast lampen voor overdag. (onze verwarmingen staan gemiddeld niet zo hoog)

Watvoor thermostaat hebben jullie? Ik zie vaak de Thermocontrol 2 PRO voorbij komen, zou die geschikt zijn voor een keramische lamp?


Overigens ben ik ook wel erg benieuwd naar jullie setups (en luipaardjes <3) , foto's zijn van harte welkom :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 19:10 



 
Profiel   

Die hadden wij inderdaad de TC pro. Ik geloof dat we daarmee ook de uvlamp konden schakelen. Maar dat deed mijn vriend altijd haha. Dus daar kan ik naast zitten.

Aquariums zijn niet geschikt ivm ventilatie. Je hebt eigenlijk het liefst op 2 plekken ruimte voor frisse lucht. Dus boven een strip en beneden een strip. Vaak, omdat er ruimte zit tussen de schuifraampjes is dat met een strip bovenop samen genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 20:04 



 
Profiel   

Ah, daar had ik nog niet eens aan gedacht. In dat geval ga ik eens kijken of ik iets op marktplaats ofzo kan vinden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 22:13 



 
Profiel   

Wat voor bodembedekking hebben jullie voor je gekko's? Ik lees verschillende dingen over het innemen van zand en dergelijke.

Ik heb besloten zelf een terra te bouwen van OSB aangezien ik eigenlijk niks geschikts kan vinden in de buurt en bovendien wel in ben voor een projectje.
Mocht er iemand ervaring hebben met zelfbouw: tips zijn van harte welkom!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 20:33 



 
Profiel   

Ik heb zwart zand, hier nog geen problemen mee gehad met zand eten.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 20:46 



 
Profiel   

Zand.

T verschil, uit mn hoofd, is dat ze in de natuur zand eten voor calcium. T zand wat je aan terra zand haalt is hier niet geschikt voor. Als je voldoende calcium bij voert vreten ze eigenlijk vrijwel nooit zand dus dan is er niks aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 21:19 



 
Profiel   

Oke dus als ze genoeg calcium binnenkrijgen dmv bepoederd voedsel moet zand gewoon kunnen.
https://www.blue-lagoon.nl/terra-della- ... d-5kg.html
Zou zoiets dan geschikt zijn? (mijn doel is om een mooi echt lijkende woestijnomgeving te creëren, een mooie kleur zand hoort daar natuurlijk bij :D )

Nog een vraagje: wat voor UVb lampem hebben jullie? Ik lees op een gekko fb pagina dat de bulbs vaak een te hoge hoeveelheid UVb afgeven waardoor de luipjes zich kunnen branden, daar worden armaturen met T5 TL buizen aangeraden, maar het is een Amerikaanse pagina, dus misschien zit er verschil in wat er hier in NL verkrijgbaar is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 21:40 



 
Profiel   

Wij hadden altijd zo’n wokkel van exo terra
Ik geloof de 150 25 watt. Die kun je, met bijv een thermo control, samen met de warmte lamp schakelen.


Slim om je terra van hout te maken. Scheelt in verwarmen.
Voor de achterwand en modelleren zijn piepschuim en pur ideaal. Daarna afwerken met tegellijm(gewoon zo’n zak poeder met water mengen) en in de gewenste kleur verven. Evt (mat) aflakken om te kunnen soppen eens in de zoveel tijd. De rest van je terra dan ook natuurlijk en goed de naden kitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 21:52 



 
Profiel   

Zijn die wokkels dimbaar? Ben bang dat ze gaan knipperen op een thermostaat.

Ja ik had me idd ingelezen op achterwanden maken, stel je mijn verbazing voor toen bleek dat ik zo'n beetje alles in huis heb daarvoor :D
Hoef verder alleen maar raampjes, schuifprofielen, luchtrooster, fittingen en kit aan te schaffen. Geschikte OSB platen heb ik ook in huis. Alleen nog even overwegen of ik die nog een laagje vernis moet geven voor extra levensduur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 22:04 



 
Profiel   

Wij hebben pas een shadedweller gekocht, die moeten we alleen nog installeren. Dat is een uv lamp speciaal voor schemerdieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 22:13 



 
Profiel   

Laurora schreef
Zijn die wokkels dimbaar? Ben bang dat ze gaan knipperen op een thermostaat.

Ja ik had me idd ingelezen op achterwanden maken, stel je mijn verbazing voor toen bleek dat ik zo'n beetje alles in huis heb daarvoor :D
Hoef verder alleen maar raampjes, schuifprofielen, luchtrooster, fittingen en kit aan te schaffen. Geschikte OSB platen heb ik ook in huis. Alleen nog even overwegen of ik die nog een laagje vernis moet geven voor extra levensduur.

Nee dimbaar niet. Maar dat heeft ook 0,0 meerwaarde. Thermo control schakelt op bepaalde tijden en temperaturen gewoon aan of uit.

Voor luchtrooster zou ik zowel aan de voorkant(laag) of enkele plekken op de zijkant (laag) en t dak doen. Zodat verse lucht er ook echt doorheen kan.
Extra laagje kan geen kwaad. Alleen maar handiger met schoonmaken als je eens een sopje wil doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 22:16 



 
Profiel   

@tinkertreas
Die van arcadia? Die zag ik ook voorbij komen ja!

@Kiwiwitje
Maar gaan die lampen dan niet aan-uit de hele tijd? Of heb je nog een extra lichtbron erbij om voor die 12u licht pd te zorgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 22:30 



 
Profiel   

Van Arcadia inderdaad. Tot nu toe hebben we er een 25 watt uv lamp in hangen. Maar ik heb goede ervaringen gelezen over de shadedweller, dus besloten om die te kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 22:37 



 
Profiel   

Laurora schreef
@tinkertreas
Die van arcadia? Die zag ik ook voorbij komen ja!

@Kiwiwitje
Maar gaan die lampen dan niet aan-uit de hele tijd? Of heb je nog een extra lichtbron erbij om voor die 12u licht pd te zorgen?

Dat kun je instellen. De UV evt in lichter kan voor die uren zorgen of je hangt gewoon een simpel led lampje of ledstrip erbij.
Een glas terra kun je ook licht houden door een lichte plek in huis te kiezen maar dat is met hout lastiger.
Wij hadden daarom gewoon een ledstrip erbij
De warmte lamp gaat wel steeds aan/uit aan/uit daarom zou ik die keramisch doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 22:43 



 
Profiel   

Ah juist, begrepen, bedankt voor de uitleg :D

Mooie setup (en dito luipaardje <3) trouwens tinkertreas, achterwand ook zelf gemaakt?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 23:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen