Hond vervoeren in cabriolet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_J
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Zuid holland

Hond vervoeren in cabriolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 18:28

Misschien dat Bokt de oplossing heeft!

Sinds afgelopen zomer eigenaar van een VW Golf Cabriolet, en een pup! :')
Hond is een labrador van zo een 25 kg, ze zit nu op de achterbank met een hondenkleed en een harnas.
Maar ze gaat minimaal 4x in de week mee met de auto, en zo een harnas is niet de meest veilige optie.
Een bench op de achterbank is niet handig in verband met het windscherm, dus had ik het idee om een bench op de voorstoel te zetten.

Zijn er meer mensen met dit dilemma? En hoe hebben jullie het opgelost. Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik sta zelfs op het punt om de cabriolet weer te verkopen! ;(

Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Hond vervoeren in cabriolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:37

Je heb benches speciaal voor op de stoel. Die houden rekening met de schuinte van de zitting. Maar of je die in de maat kan krijgen dat die èn nog op de voorstoel past èn je labrador erin past durf ik niet te zeggen. Dat zou je moeten zoeken.

En anders toch maar met een tuigje en met zo'n speciaal lijntje in de autogordel vast. Dat zal sowieso moeten als je de hond voorin de auto vervoert. Hoewel er in Nederland geen specifieke regels zijn over hoe een hond in de auto te vervoeren is wel beschreven dat deze "geen gevaar mag vormen". Ik denk dat een hond los op de voorstoel snel als "gevaar" gezien zal worden. Deze kan immers makkelijk bij de bestuurder komen en deze afleiden.

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:40

Onze hond, bordercollie van 22 kilo, die lag altijd voor de bijrijder stoel op de bodem. Stoel naar achter en dan was daar ruimte genoeg voor hem. Bij onze auto zit daar zo'n buis om de stoel naar achter te doen, daar deed ik de riem van zijn tuig aan. Nou bleef hij sowieso wel liggen, maar voor de zekerheid.
Hij wou daar ook zelf altijd liggen, op de bank oid wou hij helemaal niet. Bij een keer hard remmen had hij daar ook helemaal geen last van, terwijl de kleine hond geluk had met zijn tuigje aan de gordel.. Die was anders door de voorruit gegaan.

maras

Berichten: 2340
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Hond vervoeren in cabriolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:35

Ik heb een Fiat 500 cabrio en heb de bijrijder stoel verwijderd, heel veel ruimte op de grond voor mijn hond en als er ooit mensen mee reden zaten ze prins heerlijk met veel been ruimte achterin! Ook voor de apk keuring was het geen probleem.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:07

Ik heb een Saab 9-3 en een teckel (dus een grotere auto en een kleinere hond....) en ik gebruik een "autostoel".

Deze is van het merk Golden Dog en maat M - ze zijn er ook groter (maar of dat nog op je stoel past?)

Afbeelding

Afbeelding

De hondenstoel zit vast aan de autostoel en de hond zit daar weer in vast. Voor kleine stukjes binnen de bebouwde kom zit ze er ook wel eens los in, maar op de snelweg en/of met het dak open zit ze altijd vast.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hond vervoeren in cabriolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:32

Wapperede oren in de wind! :+

Heerlijk, ik kan me een Presa Canario herimneren met aardig wat wang, lip en oren in een cabrio.
Ik reed erachter en ging stuk om alle wapperende flappen. :')

Anne_J
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Hond vervoeren in cabriolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 17:02

@Dorus, dankjewel voor je berichtje, helaas zijn de benches voor op de stoel inderdaad te klein. Een tuig is inderdaad een must, we laten haar niet los in de auto.

@Daphne_ dat is ook een goede oplossing, helaas is onze hond daar net iets te groot voor en springt ze gemakkelijk op de passagiersstoel wat ook niet echt bevorderlijk is voor de veiligheid.

@Maras ooh dat is ook nog het overwegen waard! Dank voor de tip!

@Margreet de teckel heeft het best voor elkaar! Ik ga is kijken naar zo een hondenstoel dankjewel!

@Palmera dat moet vast een mooi gezicht geweest zijn!

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond vervoeren in cabriolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:28


sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hond vervoeren in cabriolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:39

Ik heb ook zo'n hondenstoel. Maar wel van ome Ali :o Werkt inderdaad perfect.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:11

Ik weet niet of je een rustig ritje door de stad rijdt, of ook de snelweg op met open dak? Dit laatste is namelijk gevaarlijk voor een hond.
Hij kan heel makkelijk met grote snelheid iets (vliegje, vuiltje wat dan ook) in zijn oog of in zijn keel (als hij bek open heeft) krijgen, met hele nare gevolgen.
Ook moet je rekening houden met zon. Zelf vind je het misschien lekker met mooi weer en door de wind niet te warm, maar je hond kan toch heel makkelijk een zonnesteek oplopen.

Anne_J
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Hond vervoeren in cabriolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 21:24

@Kiwiwitje, dankjewel ik ga daar is naar kijken!

@Sevke, dankje, wat voor hond heb jij in zo een hondenstoel?

@nikass, voornamelijk rustig ritje door bebouwde kom, ze gaat mee naar het werk en is 10 minuutjes rijden voornamelijk 60 km wegen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:38

Nikass schreef:
Ik weet niet of je een rustig ritje door de stad rijdt, of ook de snelweg op met open dak? Dit laatste is namelijk gevaarlijk voor een hond.
Hij kan heel makkelijk met grote snelheid iets (vliegje, vuiltje wat dan ook) in zijn oog of in zijn keel (als hij bek open heeft) krijgen, met hele nare gevolgen.


Bij honden die met hun kop uit een open raam in de rijwind hangen (levensgevaarlijk!) heb je zeker een punt, maar in een cabrio met gewoon een voorruit, windscherm en de zijruiten omhoog (dus niet een of andere exotische klassieker die dat niet heeft) is dit echt onzin. Dat krijg je zelf als bestuurder ook niet en mijn snuit zit hoger dan die van m'n hond.

Ik rij zelf langere afstanden op de snelweg wel met de kap dicht als de hond mee is, maar dat is vooral vanwege het geluid. Zeker in tunnels is dat echt heel luid en voor een hond is dat nog veel vervelender.