"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:58

Eelmo schreef:
Misschien een domme vraag hoor (wel een oprechte), maar waarom zijn retromopsen niet hetzelfde ras als de 'gewone' (mislukte) mopsen? Zelfde voor die bulldogs? Waarom moeten die opnieuw worden goedgekeurd via FCI? Lijkt me dat daar ook nog wel een stukje bewustzijn mee gecreëerd zou kunnen worden, als die dieren gewoon 'nieuwe fokstandaard' zouden worden ipv een nieuw ras.

Het hele punt is dat veel rasverenigingen dwarsliggen, die fokken liever gedrochten, verkankerde en/of aan andere problemen lijdende honden. Als die een gedegen plan zouden maken voor outcross projecten in overleg met de Raad van Beheer - zoals bijvoorbeeld bij de Wetterhoun - is er geen enkel probleem.
https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... tkruising/

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:59

KSHancox schreef:
Maar als 'ie kan ademen maakt 'ie niet zo'n schattig geluidje en ligt 'ie niet de hele dag voor pampus op schoot. -O-

(Veel leuker dan met een platte neus ja :D )


Dan zijn het ineens honden die beweging en uitdaging nodig hebben. En als je pech hebt nog training ook := ( zoals fb vaak helemaal niet dat makkelijke schoothondje zijn als ze gezond zouden zijn.)

Die 'nieuwe' varianten van een ras worden vaak gewoon niet geaccepteerd. Niet volgens de standaard zogenaamd. Of het zoals bij mijn ras, een werklijn komt niet aan de goede showresultaten. Zelfs op bokt zijn er zat mensen die riepen dat je niet moet fokken met een hond die een goed of zeer goed kreeg, alleen uitmuntend is fokgeschikt. Bij ons haal je dat niet met type hond dat wij willen zien, wel een G of soms Zg. Dat is bij ons gelukkig geaccepteerd om mee te fokken, als alle gezondheidsresultaten en werkdiploma's behaald zijn.

Als een ras dus wel die uitmuntend eist en je kan dat met de neusvwrsie niet halen kan je niet via dezelfde rasvereniging fokken.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:07

Ik vond net dit (gaat over het nederlandse verbod op fokken van extreem korte snuiten):

https://www.fci.be/en/Open-letter-from-the-FCI-President-about-the-matter-of-the-registration-of-brachycephalic-breeds-in-the-Netherlands-3550.html daarin staat onder meer:

Our priority is the preservation of these endangered brachycephalic breeds which all are National Heritages, and the protection of the interests of responsible breeders (vs individual puppy-producers, who are not falling under any regulations in the country).

One of our biggest concerns – besides ignoring the National Heritage of the countries of origin of the affected breeds – lies in the fact that such legislation puts into advantageous situation those unmonitored and unregistered puppy farmers who are now given the tools to avoid any control, functional test, genetic test, and professional supervision of their activities.

“Banning” breeds this way will result in making it impossible for the professionals (registered kennel club’s breeders) to operate correctly and in the interest of the breeds in question. A huge percentage of the dogs will be produced in individual households with no official affiliation to a registered entity, having as a final consequence that the overall health status of these dogs will be dramatically and negatively impacted in a near future.

Keep in mind that once we lost the registered gene pool, the quality control gets lost forever.


Zo kom je er nooit toch? overigens zou het laatst genoemde bezwaar (geen controle meer etc) mooi getekkeld worden door een houdverbod lijkt me.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:10

National Heritage versie heeft neus en redelijk strak velletje. Iets met ziende blind daar.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:53

In mijn ogen meet Nederland nogal eens met 2 maten. Als we iets niet willen, kan het niet, want in het buitenland is het ook niet zo en we moeten ons aan Europese wetgeving houden etc.
Zijn ze in het buitenland al verder, zijn we daar blind voor........

Wij hebben 2 zgn retro mopsjes. Geen extreme platte snuit, maar wel iets korter en een onderbeet. Beiden niet heel bewust gekozen of zoekende geweest naar zo een hondje.

Ze zijn 8 en hebben altijd enorm veel energie en een top conditie. Zijn nu wel iets rustiger dan voorheen, maar lopen rustig vele km's en hadden ook altijd het gas erop. In huis vaak rustig met spel momenten.

Als ze verkeerd liggen snurken ze wel. Dat is vooral als ze hun hoofd ergens op leggen. Ze kunnen goed eten en gebitjes vallen enorm mee gelukkig.

Maar........het zijn echt geen hele makkelijke hondjes. Ze zijn echt wel lief, maar erg pittig. Die van ons zijn mops*JR.
De dierenarts zei voorheen al; het zijn kleine pitbulls als je een dog achtige met een terriër kruist en daar hebben ze inderdaad ook veel van weg.

Ik weet mopsen die 12-14 zijn geworden, die van ons zijn 8 en nog actief, maar wel al erg grijs ana het worden bijv en ze slapen tussendoor meer. Maar goed, onze border collie van bijna 2 ook.

Ik vraag me altijd af wat deze hondjes zouden doen als ze als schoothondje gehouden zouden worden. Met ze trainen is hartstikke leuk, maar je moet wel sterk in je schoenen staan en de aandacht erbij weten te houden.

Bij ons zijn ze beiden geholpen en we hadden absoluut geen nest gewild. A) ik vind wel wat mankeren nog steeds aan het koppie en B) ik vind voor de meeste kleine honden liefhebbers hun karakter echt te pittig.

Mijn moeders kleine haarballetje van bijna 2 is nu ook bij ons en dat is echt een schattig klein hondje. Rent, speelt en doet ook, maar veel zachtaardiger in alles. Net als ons haarballetje en haar vorige.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:53

herr_balou schreef:
Eelmo schreef:
Misschien een domme vraag hoor (wel een oprechte), maar waarom zijn retromopsen niet hetzelfde ras als de 'gewone' (mislukte) mopsen? Zelfde voor die bulldogs? Waarom moeten die opnieuw worden goedgekeurd via FCI? Lijkt me dat daar ook nog wel een stukje bewustzijn mee gecreëerd zou kunnen worden, als die dieren gewoon 'nieuwe fokstandaard' zouden worden ipv een nieuw ras.

Het hele punt is dat veel rasverenigingen dwarsliggen, die fokken liever gedrochten, verkankerde en/of aan andere problemen lijdende honden. Als die een gedegen plan zouden maken voor outcross projecten in overleg met de Raad van Beheer - zoals bijvoorbeeld bij de Wetterhoun - is er geen enkel probleem.
https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... tkruising/


Maar als zo'n outcross project in overleg met Raad van Beheer moet, waarom kunnen die dan niet afdwingen aan de rasverenigingen dat de 'nieuwe modellen' gewoon raszuiver zijn? Een Wetterhoun x Labrador outcross is niet raszuiver, dat snap ik. Maar een mops met neus x mops met neus, is toch gewoon raszuiver? Waarom moet dat dan een 'nieuw ras' worden?

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:20

Eelmo schreef:
Maar als zo'n outcross project in overleg met Raad van Beheer moet, waarom kunnen die dan niet afdwingen aan de rasverenigingen dat de 'nieuwe modellen' gewoon raszuiver zijn? Een Wetterhoun x Labrador outcross is niet raszuiver, dat snap ik. Maar een mops met neus x mops met neus, is toch gewoon raszuiver? Waarom moet dat dan een 'nieuw ras' worden?


Omdat er binnen bepaalde rassen geen raszuivere honden meer bestaan die wel aan de nieuwe dierwelzijneisen voldoen?

Alle "mopsen met neus" die hier aangehaald worden, zgn. retromopsen, zijn in feite kruisingen met andere (gezondere) rassen o.a. staffie, whippet, paterdale, dwergkees, shiba inu etc. F1 dieren worden dan weer met elkaar of met raszuivere lijnen gekruist waardoor je uiteindelijk in F2, F3 en verder meer rastypische dieren krijgt maar dan wel met een gezonde snuitlengte. Maar het is dus wel outcross project :)

Ik vind die Nederlandse retromopsen overigens nog steeds niet heel gezond ogen, vooral de mops x staffie kruisingen :')

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:27

Een whippet met een mopshond kruisen, bestaat dat? := Dat is als een zware koudbloed op een arabier zetten :=

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:31


herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:24

Eelmo schreef:
herr_balou schreef:
Het hele punt is dat veel rasverenigingen dwarsliggen, die fokken liever gedrochten, verkankerde en/of aan andere problemen lijdende honden. Als die een gedegen plan zouden maken voor outcross projecten in overleg met de Raad van Beheer - zoals bijvoorbeeld bij de Wetterhoun - is er geen enkel probleem.
https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... tkruising/


Maar als zo'n outcross project in overleg met Raad van Beheer moet, waarom kunnen die dan niet afdwingen aan de rasverenigingen dat de 'nieuwe modellen' gewoon raszuiver zijn? Een Wetterhoun x Labrador outcross is niet raszuiver, dat snap ik. Maar een mops met neus x mops met neus, is toch gewoon raszuiver? Waarom moet dat dan een 'nieuw ras' worden?

Misschien moet je je iets meer verdiepen in hoe outcross werkt en er ook even aan denken dat geen enkel ras raszuiver is begonnen en de genetische basis heel smal wordt en blijft op het moment dat je binnen het ras de oplossing probeert te zoeken...

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:29

Het klopt niet dat alle mopsen met neus retromopsen zijn. De oud-duitse mops met neus is geen outcross volgens de website.

Der altdeutsche Mops ist keine andere Rasse als der herkömmliche Mops. Der altdeutsche Mops ist einfach ein anderer Typ Mops. Durch die Zucht des altdeutschen Mops hat er wieder die Ursprungsform des Mopses aus den 50ger und 60ger Jahren erlangt.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 31-01-23 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:33

Stap 1. Laat die idiote obsessie met ras zuiverheid los.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:33

Kuggur schreef:
Stap 1. Laat die idiote obsessie met ras zuiverheid los.


Dat ook ja

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:02

Kuggur schreef:
Stap 1. Laat die idiote obsessie met ras zuiverheid los.

Dit..

Blijkbaar is er er oliebol ras gecreëerd.. #fail #letitgoooo

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 07:43

Ras zuiverheid is letterlijk killing voor heel veel rassen. Je genetische diversiteit wordt steeds kleiner als je altijd uit dezelfde poel blijft vissen.

Kijk naar katten rassen als de Ragdoll, een stamboek dat al vrij snel dicht ging. Van bijna alle Ragdolls komt 40-60% van hun genetische basis bij één enkele kat vandaan (Josephine) en zo’n 25-40 % van twee andere katten (Beauty en Blackie). Doorgaans kun je stellen dat 80-95% van hun genetische basis ligt bij deze 3 katten.

Even een willekeurig voorbeeld van de foundation van een Ragdoll (geboren in 2018) uit een openbare database.

Afbeelding

https://www.pawpeds.com/db/?a=a0&id=143 ... &o=elastic

Als je dit bekijkt is het dus niet vreemd dat dit ras te kampen heeft met behoorlijke erfelijke problematiek (hart en nier afwijkingen) en het er niet uit gefokt kan worden, hoe goed men ook test en selecteerde, zolang men in dezelfde vijver blijft vissen met katten die allemaal deze foundation hebben. De Ragdoll is één van de meest ingeteelde rassen die er is. (Afgezien van sommige “desiner” rassen)

En dan is bij ras katten het echt niet meer normaal om nauw verwante katten (2e of 3e generatie familie van elkaar) te kruizen, iets dat bij honden nog steeds veel gebeurd.

Ik ben groot fan van outcross, maar verenigingen werken niet altijd mee. Nou is daar omheen te werken door de outcross lijn op te zetten onder een andere fokker die bij een vereniging in het buitenland zit die wat soepeler is in de regels omtrent outscross en dan F3- of F4 outcross nakomelingen via determinatie op show goedgekeurd te krijgen voor het ras (wordt er alleen naar het uiterlijk en niet naar de afstamming gekeken) en op die manier de outcross te introduceren in een gesloten stamboek.

Zoals ik al eerder in dit topic verteld heb, ik heb op die manier gewonnen op show met een F3 poes, gefokt samen met een buitenlandse vriendin.

Nou fok ik een ras die al meer dan 100 jaar bestaat en waarvan de eerste 50 jaar het stamboek nog niet gesloten was, omdat ik altijd de foundation uitpluis, en bereid ben lang te zoeken naar een volgende dekkater (meestal uit het buitenland) hebben al mijn katten foundations met 80-120 katten er in. Hoe meer outcross in het verleden, hoe interessanter ik de kat vind. Maar ik volg ook fokkers die wel actief outcross fokken en hoop in de toekomst weer eens een F3 kitten in huis te kunnen nemen voor de genetische diversiteit van het ras.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 10:45

De FCI heeft wel gelijk. Ik heb net dezelfde argumenten al aangehaald eerder in dit topic. Daarom dat ik dus inderdaad niet begrijp waarom bv die oudduitse mopsen niet gepromoot worden, en op shows vooraan geplaatst. Dat zal fokkers er automatisch toe brengen te selecteren op meer neus. En bij honden kun je op drie generaties al heel veel veranderen.
Daarnaast is wat Daphara zegt ook heel erg waar. Bij sommige rassen is de genenpoel gewoon veel te klein. Bij mopsen is dat zo, maar bv ook bij cavaliers, wat de grootste oorzaak is van de massaal voorkomende MVD. Ik roep al jaren: laat Amerikaase Cockers toe om de genenpoel te verbreden en fok dan terug naar de cavalier. Maar dat is in cavaliermiddens vloeken in de kerk. :roll: Raszuiverheid is heilig!
Bij de quarterhorses is het toch ook zo? Door de extreme populariteit van bepaalde bloedlijnen bij de reiningquarters (Gunners (witkoppen), Wimpy Little Step, Topsail Whiz en nu Smart Spook en Hollywoodstinseltown) is men volop bezig het ras volledig kapot te fokken. Je krijgt paarden niet groter dan een pony, met bulldoglike lichamen op veel te korte pootjes en veel te kleine voeten, niet zelden een 3 of 4X0, die bulken van de genetische afwijkingen. Het aantal quarters met PSSM2-achtige symptomen, spat, hoefkatrol en juveniele arthrose is nog nooit zo groot geweest. Nog even en het ras is niet meer te redden |(

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:07

En als je gaat graven in de geschiedenis van de rasverenigingen zul je ontdekken dat dat idee van "raszuiverheid" uit de victoriaanse tijd stamt. Niet alleen hopeloos verouderd maar óók directe verbinding met zéér twijfelachtige ideologieën....

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:11

Kuggur schreef:
En als je gaat graven in de geschiedenis van de rasverenigingen zul je ontdekken dat dat idee van "raszuiverheid" uit de victoriaanse tijd stamt. Niet alleen hopeloos verouderd maar óók directe verbinding met zéér twijfelachtige ideologieën....

Is dat uit de tijd van de koningshuizen waar je broer je oom is en je zwager/vader?

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:50

sevke schreef:
Bij de quarterhorses is het toch ook zo? Door de extreme populariteit van bepaalde bloedlijnen bij de reiningquarters (Gunners (witkoppen), Wimpy Little Step, Topsail Whiz en nu Smart Spook en Hollywoodstinseltown) is men volop bezig het ras volledig kapot te fokken. Je krijgt paarden niet groter dan een pony, met bulldoglike lichamen op veel te korte pootjes en veel te kleine voeten, niet zelden een 3 of 4X0, die bulken van de genetische afwijkingen. Het aantal quarters met PSSM2-achtige symptomen, spat, hoefkatrol en juveniele arthrose is nog nooit zo groot geweest. Nog even en het ras is niet meer te redden |(


Exact! Je moet nu denk ik (want niet op zoek) goed zoeken naar een goeie gezonde. Maar goed, dat komt natuurlijk ook heel erg door de vraag. Dus wiens "schuld" is het dan uiteindelijk.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:59

Sandra_H schreef:
Exact! Je moet nu denk ik (want niet op zoek) goed zoeken naar een goeie gezonde. Maar goed, dat komt natuurlijk ook heel erg door de vraag. Dus wiens "schuld" is het dan uiteindelijk.

Het is een jury sport toch ?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:02

herr_balou schreef:
Het hele punt is dat veel rasverenigingen dwarsliggen, die fokken liever gedrochten, verkankerde en/of aan andere problemen lijdende honden. Als die een gedegen plan zouden maken voor outcross projecten in overleg met de Raad van Beheer - zoals bijvoorbeeld bij de Wetterhoun - is er geen enkel probleem.
https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... tkruising/



Misschien overheen gelezen, maar wat is/was het probleem precies bij Wetterhouns? Of was dat puur een kwestie van een te kleine genenpoel waardoor ze zijn gaan kruisen?

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:04

Te kleine genenpoel dacht ik idd. Dus vooral op tijd ingrijpen ipv wachten tot het echt te laat is.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:04

Een te kleine genenpoel met de daarbij behorende kleine nesten en vaker leeg blijven. Geen grote problemen nog, maar dat wilden ze voor zijn.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:07

:j Duidelijk, dank!

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:45

Vandaag in het nieuws:
Citaat:
Strengere regels fokken kortsnuitige honden
24-08-2023

Vanaf nu mag er niet meer gefokt worden met honden die een te korte snuit hebben, ook niet als ze gekruist worden met een hond met voldoende lange snuit. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) legt de criteria voor het fokken met kortsnuitige honden vast in een nieuwe beleidsregel die ervoor moet zorgen dat honden verantwoorder worden gefokt. Dit om te voorkomen dat er nog honden worden gefokt met kenmerken die onnodig lijden veroorzaken. De regel gaat per direct in.


Citaat:
Er mag niet meer gefokt worden met honden waarbij de verhouding tussen snuitlengte en schedellengte kleiner is dan 0,3 (de craniofaciale ratio), ook niet als ze gekruist zouden worden met bijvoorbeeld een ander ras met langere snuit.


Citaat:
Toezicht
De NVWA gaat op deze aangescherpte regels handhaven. Als een fokker de regels overtreedt kan een boete van € 1.500 euro volgen. Daarnaast wordt er in de meeste gevallen ook een last onder dwangsom opgelegd, om ervoor te zorgen dat de fokker ook echt stopt met fokken.

Fokkers kunnen de dierenarts vragen om hun kortsnuitige hond te beoordelen op de criteria en een dierenartsverklaring af te geven. Toekomstige baasjes van honden worden aangeraden om bij het aanschaffen van een hond te vragen naar deze dierenartsverklaring.

Artikel LICG: https://www.licg.nl/nieuws/strengere-re ... ge-honden/
NVWA: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden- ... ige-honden
Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ige-honden

Goed nieuws wat mij betreft, eindelijk lucht voor die honden! *\o/*