Katten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27480
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:29

Helemaal vergeten om jullie op de hoogte te houden. Nova is helemaal gezond, bloedbeeld was goed.
Maar nu loop ik tegen iets anders aan.
Nova heeft al 2 keer buiten de bak gepoept. Eerste keer dacht ik dat de bak vies was, had haar hoopje niet opgeruimd. Maar vanmorgen had ze weer naast de bak gepoept terwijl ze gister een schone bak heeft gehad.

Ik vraag me af of het geen stress is omdat ze vergeleken met de oude baas nu zoveel alleen is. Ik neem aan dat ze bij haar vorige eigenaresse vrijwel nooit alleen was. Ze is verder helemaal gezond dus het zou geen ongemak kunnen zijn.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:43

Hoeveel kattenbakken heb je? Veel katten gebruiken een andere bak voor plasjes en poepjes. En heeft ze voldoende ruimte op de bak? Zit er wel of niet een deksel op? Luikje?

purny

Berichten: 27480
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:57

Emj_23 schreef:
Hoeveel kattenbakken heb je? Veel katten gebruiken een andere bak voor plasjes en poepjes. En heeft ze voldoende ruimte op de bak? Zit er wel of niet een deksel op? Luikje?

1 bak en voldoende ruimte. En de poepjes haal ik elke dag weg.
Ze heeft dit niet eerder gedaan. Luikje vind ze niet fijn dus een open bak.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:12

Ik heb altijd geleerd, het aantal katten + 1. Dus 1 kat, 2 bakken. Ik heb 3 katten en 4 bakken. Worden allemaal gebruikt. Elke kat heeft zo zijn voorkeur, ik gebruik ook verschillende soorten grit. Als er een poepje langsgaat dan is dat meestal op de kleinste bak. Haal je de plasjes ook weg?

Edit: trouwens goed dat je een open bak hebt. Die zijn hier ook het populairst.

Marcella

Berichten: 36709
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:29

Heb een dichte bak, maar klepjes eruit.

1 Open bak en 3 verschillende bakken waarvan 1 XXL bak. Tegenwoordig grit en houtkorrel in de bak.

purny

Berichten: 27480
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:15

Emj_23 schreef:
Ik heb altijd geleerd, het aantal katten + 1. Dus 1 kat, 2 bakken. Ik heb 3 katten en 4 bakken. Worden allemaal gebruikt. Elke kat heeft zo zijn voorkeur, ik gebruik ook verschillende soorten grit. Als er een poepje langsgaat dan is dat meestal op de kleinste bak. Haal je de plasjes ook weg?

Edit: trouwens goed dat je een open bak hebt. Die zijn hier ook het populairst.


Ze heeft dit gedrag nog nooit eerder vertoond. Ook niet als haar houtkorrel bedenkt met plasjes is..

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:42

Ik zou er toch ook een bak bijzetten. Dat het altijd goed is gegaan zegt niets; ze kunnen het ineens zat zijn.

Daarnaast lees ik dat je houtkorrel gebruikt? Veel katten vinden dit niet prettig aan de pootjes. Ook hier geldt; kan lang goed gaan, tot ze het zat zijn. Zeker als ze ouder worden en vaak ook wat stijver e.d. kan het ze ineens extra gaan tegenstaan.

Ik zou eens experimenteren met een bak erbij met ander grit :).

Werkt dat niet, even medisch laten checken.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:07

Je hebt haar nog niet zolang. Dingen veranderen, katten hebben echt hele lange wentijd. En geloof mij, je wilt onzindelijkheid meteen aanpakken want afleren als het eenmaal is ingesleten is veel lastiger. En katten zijn bijzonder.. hier kunnen ze weken een bak negeren en net als ik denk, ik haal hem weg, is die plots favoriet… Ik zie niets aan de bak, maar zij ervaren dus schijnbaar iets wat ik niet zie. Je zegt dat je de bak net hebt schoongemaakt? Waarmee? Houtkorrel zijn ze hier geen fan van. Ze gebruiken het als het niet anders kan, maar ik heb daar zelf geen langdurig prettige ervaringen mee. Ik heb nu altijd iets wat klonterd. De plasjes kan ik dan makkelijk ook uitscheppen.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:45

Fijn dat ze gezond is purny!
Vind ze de kattenbakgrit wel fijn?

Is hier toevallig iemand die ervaring heeft met een allergische kat? Ik ben nu al een paar maanden bezig met Bowie. Ze begon opeens te jeuken toen ze een jaar oud was. De dierenarts dacht eerst aan een vlooienallergie en toen er geen verbetering kwam na een paar keer een voedselallergie.
Ik zit alleen dus met vijf katten hier waarvan er twee ook niet altijd goed op ander voer reageren.
Ik heb inmiddels hypoallergeen voer van RC geprobeerd, dat was geen succes en nog een ander. Voorheen kregen ze altijd RC sensitive.
Bowie krijgt 2 keer per dag een soort voedingssuplement wat gelukkig wel wat helpt.

xoranlover

Berichten: 6587
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:55

Weet je waar de kat allergisch voor is?

Veel katten met een allergie reageren op kip.

Ik zou dus een brok proberen die geen kip bevat. Dus bijvoorbeeld carnis kalkoen (kitten niet op de naam letten is alleen omdat de brokjes klein zijn) carnis zalm kun je proberen. Of van andere merken eend, wild zwijn of hert.

Je zult moeten uitproberen waar ze dan op reageren.

Hier reageert Nishi best gevoelig op andere brok zodra er veel granen en veel minder vlees in zit. De carnis brok vinden ze hier allemaal super lekker en ook nooit problemen gehad met overstappen.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:18

Nee, helaas niet. Bij de dierenarts ook niet veel verder meegekomen.
Dat is ook de reden dat ik zelf maar op onderzoek ga. Ik vind het niet erg om geld aan de dierenarts uit te geven. Maar telkens dezelfde stappen (zoals een injectie tegen jeuk) die totaal niet helpen ben ik wel een beetje klaar mee. De supplementen heb ik ook via internet gevonden.

Dankjewel! Ik ga gelijk even zoeken :D

xoranlover

Berichten: 6587
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 18:44

Nee snap ik. Ik zou dan gewoon met voer proberen. Vis, kalkoen of eend. En dan niks mengen gewoon in 1 keer over stappen anders weet je nog niks.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:05

Ik zag dat het hypoallergeen voer wat ik nu heb met kalkoen is. Ik heb nu graanvrij voer besteld, even kijken hoe ze daar op reageert (en de rest :+).
Het was denk gemakkelijker geweest als we maar één kat hadden gehad.
Of als we die twee flapdrollen vorig jaar niet hadden gevonden :')
Spoiler:
Maar ik hou wel van ze hoor :')

xoranlover

Berichten: 6587
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:36

Meestal reageren ze op de eiwit bron. In dit geval kalkoen dus. Hopelijk werkt dit voer.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 08:56

Ah oliebol. Catmoneo heeft de voerlijsten niet meer gratis.
En vind 37 euro een beetje gortig om soms even te spieken. Jammer!!

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:08

Needje schreef:
Ah oliebol. Catmoneo heeft de voerlijsten niet meer gratis.
En vind 37 euro een beetje gortig om soms even te spieken. Jammer!!


Belachelijk he...

Hier staan de gratis alternatieve lijsten:
https://kimskattenweetjes.wordpress.com ... erlijsten/

Schijnt dat deze dame heeft meegewerkt aan de lijsten van catmoneo, dus een hoop komt gewoon rechtstreeks overeen.

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:58

Het was mij ook al opgevallen. Ik baal er flink van, maar begrijp het ook wel weer. Zoveel merken en smaken droog- en natvoer analyseren en bijhouden - want er verandert natuurlijk wel eens wat aan de samenstelling - lijkt mij een hels karwei. Daar mag best een vergoeding tegenover staan. Al vind ik het bedrag wel hoog. Zelf zou ik dat niet zo snel uitgeven aan een reviewlijst.

Wat ze nog wel online had staan is een link naar een website waar je de metaboliseerbare energie van voer kunt uitrekenen. Die vind ik persoonlijk ook nog wel handig. Op die manier krijg je snel inzicht in het percentage eiwitten, maar ook koolhydraten wat het voer bevat.

https://secure.balanceit.com/tools/_gaconverter/index.php

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:07

Thnx Yinthee

Druif_01

Berichten: 8836
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:29

Het kattenbakprobleem, wij hebben 2 katten en 3 bakken (waarvan er eentje boven staat, maar die gebruiken ze echt nooit! Is nog uit de kittentijd en ze niet op tijd beneden konden zijn voor de bak). Beneden hebben wij 2 bakken staan en, met name, Woezel kan nog wel eens tussen de 2 bakken hoppen. Hij rent naar de ene, graaft wat, loopt dan toch naar de tweede, gaat daar graven, om vervolgens toch weer naar de eerste te gaan en daar zijn behoefte te doen. Ik zou dus toch eens een tweede bak proberen, misschien scheelt het!

Marcella

Berichten: 36709
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:41

Maar je zal zien dat als je weg haal de bak ineens wel nodig is.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:05

Uhm nou, ik heb nog niet kunnen testen om graanvrij voer helpt :+
Voer besteld en geen één van de vijf katten wilt het eten.
Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt, dacht dat dit best wel prima voer was :')

purny

Berichten: 27480
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:17

Hier overgestapt op zak 2. Hills.
Ik heb echt vrijwel geen informatie over Nova. Niks over of ze vroeger alleen is geweest en niks over welk voer ze kan verdragen.

Druif_01

Berichten: 8836
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:34

Ik word stapelgek van het voer met die monsters van ons. Soms weigeren ze ineens, van het ene op het andere moment, het voer te eten dat ze eerder prima aten. Voer wat ze een tijd pertinent geweigerd hebben, kunnen ze een paar weken later dan ineens toch weer wel lekker vinden :roll:

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:52

Tot nu toe vreet onze kat alles wat los en vast zit, haha! Zoveel hebben we overigens nog niet geprobeerd. We hebben haar ook nog maar vier maanden. In eerste instantie de brok gevoerd die ze in het asiel ook kreeg (NH Fish & Beans). Inmiddels in de overstapfase naar een andere smaak brok van hetzelfde merk (NH Carnivore), omdat ik op Catmoneo.nl las dat vis als hoofdbron van eiwitten niet de voorkeur heeft. Het ziet er naar uit dat de nieuwe brok er ook prima in gaat. Verder verschillende smaken Animonda Carny blikvoer gevoerd en dat slikt ze ook als zoete koek. Alleen de smaken met extra hart vindt ze wat minder. Ik heb ook het idee dat ze het minder vindt worden als ik extra water aan haar natvoer toevoeg. Sindsdien merk ik namelijk dat ze wat vaker wat eten laat staan.

Overigens las ik dat het juist goed is om eens in de zoveel tijd van voer te wisselen, juist om ervoor te zorgen dat ze meerdere soort voer eten en te voorkomen dat ze het vaste voer opeens niet meer lusten. Of je weer op zoektocht moet als het voer dat je altijd gaf nieteer te krijgen is.

IMANDRA

Berichten: 9804
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:55

Ik kom even jullie topic binnenvallen met een vraag O:)

We hebben een HTK kater en in principe zit hij ‘s nachts los op de bovenverdieping. Alleen als je de trap omlaag gaat zit er een deur naar de woonkamer.

Nu “krabt” hij heel vaak aan de deur (zowel ‘s nachts als overdag) omdat hij heel graag naar de woonkamer wil. Niet met zijn nagels, maar gewoon tegen de deur aan duwend en wrijvend zeg maar. Althans, nog geen krassen kunnen ontdekken maar ben er wel bang voor :=.
Het probleem is echter dat ik A) hem niet (alleen) in de woonkamer wil hebben omdat hij niet op de bank mag, en B) onze hond in de woonkamer zit (in puppyren) die op het moment nog helemaal enthousiast wordt als ze hem ziet, met flink hoog springen en blaffen tot gevolg (zijn we bezig met afleren, maar dat heeft tijd nodig). Buiten de geluidsoverlast wil ik zulke dingen niet zonder toezicht toelaten omdat ik bang ben dat ze zich bezeert met het springen. Of eruit springt.

We hebben al eea geprobeerd. De trap afsluiten met puppyren-stukken, maar daar klimt hij overheen of kruipt door de (open) trap naar zolder en springt omlaag. We hebben van die plakstrips geprobeerd, maar dat boeit hem echt niks en hij krabt net zo lang tot ze niet meer plakkerig zijn. Hij heeft een “eigen” (grote!) kamer waar we hem soms in zetten, maar dan gaat hij gewoon hetzelfde op die deur doen.

Als hij beneden is (en wij erbij zijn + hond is ergens anders) loopt ‘ie even rond en gaat bijv in de hondenmand liggen. Verder niets bijzonders :=. Het is overigens ook geen buitenkat.

Ik ben een beetje ten einde raad want ik weet niet hoe ik dit op moet lossen… ik wil niet dat mijn deuren uiteindelijk beschadigen (dus een plak ervoor monteren gaat ook niet gebeuren). En het is ook heel vervelend als hij midden in de nacht met die deur aan het rommelen is.