Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 161 van de 165 [ 4106 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Show je aquarium III!

 
Profiel   

Bedankt voor de antwoorden! Daar kan ik wat mee.
Wat ik heel graag wil in het aquarium is een stukje met gras of een andere bodem bedekking. Als dat zonder de soil ook te doen is, dan neig ik toch meer naar alleen zand.

Ik heb een foto gemaakt van de stenen. Inpricipe wil ik de grijze stenen gebruiken als ophoging. De bruine/rode stenen zou ik misschien willen verbinden met mos.

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:04 



 
Profiel   

Kennen jullie het vissenasiel in sliedrecht? Zij bieden zeer veel vissen aan. Wellicht eens leuk om te kijken. Opvang vissen te kopen ipv nieuwe in de winkel

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 17:15 



 
Profiel   

Melyoramel schreef
xbelieveitx schreef
Hoihoi iedereen, ik heb sinds kort een 45 liter aquarium aangeschaft. Mijn ex had vissen en ik vind het te leuk om zelf ook niet een aquarium op te starten. Wat zijn naast pomp, filter, test strippen voor het water must haves voor het starten? En welke combi visjes zou leuk zijn in een 45 liter aquarium?


Welkom xbelieveitx!

Leuk dat je ook een aquarium wilt opstarten!

Must haves vind ik:
- aquarium
- verlichting (LED)
- filter
- thermostaat (indien je tropische vissen wilt houden)
- substraat (zand, grind, aquasoil)
- decoratie (hout, stenen)
- planten (Cryptocoryne, Anubias, Microsorum, Sagittaria, Lilaeopsis, Ludwigia)
- equipment (lange pincet, visvoer, plantenvoeding)

Tussen haakjes heb ik wat voorbeelden gegeven, bij de planten staan wat makkelijke plantenfamilies waar ik altijd succes mee heb gehad.
Ik ben zelf meer fan van een natuurlijke look, vandaar dat ik bij decoratie hout en stenen heb neergezet. Het geeft je aquarium een mooiere look en geeft verrijking voor je vissen.

45 liter is niet ontzettend groot voor een aquarium. Een grote mix van soorten zou ik hier niet in houden.

Wat suggesties:
1. Alleen een betta (kempvis) (thermostaat nodig). Dit is een grote vis (5-6 cm) onder de kleine soorten die in dit formaat bak gehouden kunnen worden. Kan het makkelijkst solitair gehouden worden, eventueel met garnalen/slakken erbij, maar dat is afhankelijk van de persoonlijkheid (zie post hierboven). Heel erg mooie en ook interactieve vissen! Ze zijn soms net puppies als ze je naar de bak zien lopen.

2. Een school (6-10) nano vissen, met garnalen en eventueel slakken. Vissen die hiervoor in aanmerking komen zijn o.a. chili rasboras (Boraras brigittae) of pareldanios (Danio margaritus/Celestichtys margaritus). Mooie, kleurrijke vissen die ook leuke dynamieken in de groep vertonen (dominantere mannetjes hebben meer kleur, kleine schermutselingen voor de rangorde).

Algemeen advies: blijf weg bij (vrouwelijke) guppies, mollies en platies, deze vermeerderen zich super snel, dat gaat niet in een 45 liter. Neem ook geen kardinaaltetras, een populaire soort, die heeft een grotere bak nodig.
En neem geen ‘algeneter’ vis, veel van deze soorten worden > 15 cm, die hebben een grotere bak nodig.

Maar vooral: veel lezen, opzoeken en nadenken! Wat wil je houden? Is je bak geschikt voor wat je wilt houden? Doe je research :)

Hopelijk kan je hier weer een stukje meer vooruit!


Dankjewel! Hier kom ik zeker wat mee vooruit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 09:33 



 
Profiel   

[ img ]

Inmiddels 3 weken oud en echt al een visje

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:02 



 
Profiel   

Dames even een vraag. Ik heb gisteren de veel te grote goudvis van school meegenomen. Nu gaat hij buiten in een zeer groot aquarium. Hoe kan ik het beste de overgang doen. De vis is gisteren gekomen en zit nu in een aquarium in de bijkeuken zodat het water mooi en rustig afkoelt. Wanneer zou die naar buiten kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 12:01 



 
Profiel   

Ik zou dan toch aan eind april denken. Beetje stabiele temperatuur van min 15 graden moet er wel zijn en dan al zeker dagen achter elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 23:06 



 
Profiel   

VanessaSH schreef
Bedankt voor de antwoorden! Daar kan ik wat mee.
Wat ik heel graag wil in het aquarium is een stukje met gras of een andere bodem bedekking. Als dat zonder de soil ook te doen is, dan neig ik toch meer naar alleen zand.

Ik heb een foto gemaakt van de stenen. Inpricipe wil ik de grijze stenen gebruiken als ophoging. De bruine/rode stenen zou ik misschien willen verbinden met mos.

[ [url=m/IwvYlB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ETFAFt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heeft iemand een idee of ik deze stenen veilig kan gebruiken in het aquarium? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-23 12:13 



 
Profiel   

Ligt eraan wat voor materiaal het is maar ik denk dat het wel kan. En anders. Een keer testen of er niks aan je waterwaardes veranderd

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-23 16:03 



 
Profiel   

De grote (72 liter) is verplaatst en heeft een rescape gehad.

[ img ]

Waar het aquarium stond ben ik een vivarium aan het bouwen. Al een paar weken mee bezig maar nu volledig ingericht:

[ img ]

Nu kijken of alle plantjes aanslaan enzo. Ik weet ook al welke reptielen ik erin wil, ook naar hun behoeftes gebouwd, maar ze zijn niet zo makkelijk te vinden/krijgen. Maar dat gaat ooit wel lukken!

Voorlopig mogen mijn isopods het voor zichzelf claimen en een kolonie opbouwen :+

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 21:32 



 
Profiel   

oh wauw, wat mooi geworden!
best wel interessant om zoiets te maken.
ik had ook wel eens zo gewild en dan met kleine kikkertjes er in,lijkt me heel leuk.

wat wil je er in hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 21:39 



 
Profiel   

ellepel schreef
oh wauw, wat mooi geworden!
best wel interessant om zoiets te maken.
ik had ook wel eens zo gewild en dan met kleine kikkertjes er in,lijkt me heel leuk.

wat wil je er in hebben?


Ik wil er smaragdskinks in houden (Lamprolepis smaragdina, ook wel bekend als emerald tree skink). Die kunnen in een koppel of groep gehouden worden, alhoewel je voor een groep het liefst nog groter gaat (dus ik wil graag een koppel).
Het is al een aardige unit, 60 cm breed, 45 cm diep en 90 cm hoog (Exo Terra medium xtra tall) op een bijbehorende kast van 70 cm hoog, dus het is best wel wat!

Maar de smaragdskinks, ik ben er al maanden obsessed met deze beestjes. Clint’s Reptiles op YouTube heeft fijne videos over veel reptielen en amfibieën, en deze kwamen daar ook eens voorbij. Ze zijn dagactief, houden van hoge luchtvochtigheid (wat veel planten ook fijn vinden) en hebben echt leuke persoonlijkheden. En hoe meer onderzoek ik er naar heb gedaan, hoe leuker ze zijn!

Kikkers heb ik ook naar gekeken, met name gifkikkers (Dendrobates) maar die hebben over het algemeen ook een hoge luchtvochtigheid nodig (90-100% ten alle tijden) en ze eten vrijwel uitsluitend fruitvliegen, en ook iedere dag, dus ze zijn behoorlijk high maintenance.
En het zijn kikkers, en die kwaken :+ tussen soorten zit ook behoorlijk verschil in volume en type geluid (de ene kwaakt, de andere tjierpt als een vogel).
Daar was mijn man niet zo’n fan van XD

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 07:38 



 
Profiel   

Wat een mooie dieren. Ik zie ze te koop bij hobbyzoo.nl maar zijn flink aan de prijs

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 08:40 



 
Profiel   

Ik heb jullie hulp nodig.

Fernando heeft een lekkage.
Niet heel erg, maar voldoende om elke dag een plasje weg te moeten halen en het aquarium bij te moeten vullen. Onhandig.

Overmorgen komt zijn nieuwe aquarium. Denk niet dat hij gaat klagen, want hij gaat van 45 naar 60l.
Maar. Zijn medebewoners moeten uiteraard ook mee. Dat zijn (best) een aantal garnalen + babygarnaaltjes.
HOE ga ik deze allemaal uit die bak krijgen? Ik ga ze zoveel mogelijk vangen denk ik, maar er moet toch een makkelijkere manier zijn waarop ik ze wel allemaal mee krijg...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 00:22 



 
Profiel   

Veel water eruit scheppen, daarna lamp erbij en met een schepnetje aan de slag. Als er verder niks meer in staat gaat het best snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 00:26 



 
Profiel   

Voor de garnalen haal ik meestal al alle planten en decoratie eruit. Dan schuif ik het substraat rustig naar 1 kant van het aquarium, zodat er een helling ontstaat. Dan haal ik het water eruit tot de laatste 1-2 cm (en goed de helling blijven checken om te zien of er geen garnalen stranden).
Daarna is het vrij makkelijk de garnalen eruit scheppen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 07:54 



 
Profiel   

Ik heb dit laatst ook gehad.
Ik heb alles eruit inclusief bodem en bijna al het water er uit. Dan met veel geduld de garnalen vangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 13:01 



 
Profiel   

Dank allemaal! Ik ga er vrijdag op mn gemak aan beginnen. ( lekkage is nog niet zo erg dat het gehaast moet morgen als ik laat thuis ben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 20:55 



 
Profiel   

[ img ]
Eitjessss :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-23 20:56 



 
Profiel   

Fernando had een lekkage. Best onhandig…
We hebben gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om van 40l naar 60l te gaan…

Freddy was, nadat hij ziek geweest is, altijd een beetje een saaie, hangende graftak. (Sorry Freddy.)

Ik geloof dat hij wel blij is met zijn nieuwe huis.
Hij komt weer schooien om eten, hij komt weer kijken als ik thuis kom…


[ img ]


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-23 19:48 



 
Profiel   

Tijdje niet gereageerd hier

Ik wil graag meerdere kleuren garnalen gaan kweken, heb inmiddels een groepje Orange sakura garnalen en verwacht begin volgende maand babies.

Boven op een kamer komt een kallax kast met 8 vakken die ik tzt wil gaan vol zetten, het is de bedoeling om ze zonder thermostaten neer te zetten aangezien het kamertemperatuur is (18-20 graden). Eventueel wil ik een elektrisch kacheltje kopen zodat ik kan bijverwarmen mocht dat nodig zijn.

Mij werd een sponsfilter aangeraden omdat deze goedkoop zijn en garnaal safe. Maar volgens mij maken die best wel wat herrie en ik ben bang dat ik dat ga horen 's nachts, de kamer waar de aquariums in komen te staan is naast de slaapkamer en ik hoor heel gauw geluid waardoor ik niet kan slapen. Dus is er nog een ander betaalbaar alternatief? Zo niet dan houd het op, ik wil dan de sera garnaal proof filter aanschaffen, die zijn wel stil.

En dan zat ik nog met de verlichting, er komen wel wat plantjes in maar niet veel, heb je dan alsnog licht nodig? Ja misschien wel handig als ik waterwissels moet doen maar vind het ook zonde als het licht zo lang aanstaat en ik ben niet constant boven. Hoeft van mij niet een aquarium gerelateerde lamp te zijn, mag eventueel ook een andere lamp zijn. De knijplampjes die ik zag waren best prijzig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 22:03 



 
Profiel   

Ik heb 3 sponsfilters draaien, 2 in Freddy's bak en 1 in de slakkenbak ( drinkbak van de katten, klein aquarium met wat posthoorn en poelslakjes voor de gezelligheid.)
Ze bubbelen. De slakkenbak maakt iets meer herrie omdat de pootjes onder het luchtpompje uit zijn, maar verder hoor je het echt niet hoor. Alleen dan het bubbelen. Maar of je dat in de kamer ernaast hoort, dat denk ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 22:33 



 
Profiel   

Ja bedoelde idd meer het bubbelen. Ik ben nogal gevoelig voor geluiden, zeker als ik in een stille kamer lig. Nouja ik ga het maar uitproberen en kan altijd nog op een ander filter overstappen.

Nu nog een oplossing bedenken voor verlichting

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 22:35 



 
Profiel   

ik denk echt dat het wel mee valt! Ze zijn gelukkig niet zo duur...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 22:41 



 
Profiel   

Ik hoor de sponsfilter hier minder als de exerne pomp die ik in mn 200liter aquarium had zitten.
Ik had meerdere garnalen bakken staan maar ben gaan minderen omdat ze toch aardig wat energie vraten dus als je ze zonder thermostaat kunt neer zetten zou ik dat zeker proberen.
Moet wel zeggen dat ik de 25 liter bakken beter op waterwaarde kon houden als de kleine bakjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 08:12 



 
Profiel   

Ja de Kallax bakjes zijn 27 liter dacht ik dus dat moet te doen zijn.
Wil dan 1 luchtpomp waar ik meerdere aquariums aan kan sluiten, scheelt ook in kosten. En dan een stille luchtpomp maar dan geef ik liever iets meer geld uit zodat die stil is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 09:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 161 van de 165 [ 4106 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen