nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:58

Ik heb nog een doosje was liggen (kwam uit de ramen waar ik honing met de hand uit heb gehaald, want geen slinger), heb er nog niets mee gedaan.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:13

Ideeën genoeg hoor eigen gemaakte zeepjes, zalfjes, kaarsen en nog vast zat dingen te verzinnen.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:40

Ideeen zat ook hier, maar enkel voor jezelf en familie. EU regelgeving is nogal "bewijs dat het veilig is" qua dingen die op of in je lijf gaan. Dat soort dingen voor verkoop maken aan de keukentafel kan niet met de regelgeving. Controle en boetes zijn niet mals.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:03

Wat ik maak is alleen eigen gebruik dus dat is het probleem niet.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:45

@Nickeltje, ik had een vraag voor jou. Je hebt verteld dat je bijen vaak nog wintervoer over hebben. Wanneer verwijder je dat dan? Want te vroeg is niet handig - als het bijv. ineens nog flink koud wordt - maar ik ben ook bang dat er nu wintervoer met nieuwe honing vermengd gaat worden. Wat is jouw beleid?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:43

Dat beetje nectar wat ze nu binnen halen hebben ze hard zelf nodig.
Ergens tussen de laatste week van maart, week twee van april doen wij onze uitgebreide voorjaar controle. Afhankelijk van het weer, maar niet eerder.
En dat is het moment dat we overtollige voer ramen er uit halen. Die bewaren we zorgvuldig wat die zijn ideaal om in een aflegger te hangen later in de zomer of als je een zwerm schept.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:52

Denk dat ze inderdaad nu alles zelf nodig hebben hoor! Je weet ook niet wat het weer nog gaat doen. Maar was benieuwd hoe jij het deed. Op zich is laatste week van maart komende week al natuurlijk, dus het is al snel. Bedankt voor je reactie! Ik heb nog niet in de kast gekeken, heb ze wel zien vliegen en zien zitten op de boswilg. Met mooie stuifmeelbolletjes.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:13

Wij hebben dit weekend heel lang staan kijken en genoten van de hoeveelheid actieve bijen en stuifmeel.
En ik weet dat er imkers zijn die op een zondag als gister, ook al ver het volk in gaan.
Maar wij houden ons daarvan. Ze hebben het te hard nu nodig.

Ik heb van de jaren 2020, 21, 22 van al onze honing oogsten pollen analyses gedaan.
De cursus die ik daarvoor volg heeft ook heel veel aandacht voor suiker / voer in honing of namaak honing zoals er in de wereld wel gemaakt wordt en wat je als goedkope honing bij een Aldi ook bijvoorbeeld koopt.
Dat is met een pollen analyse en goed kijken onder de microscoop echt goed te zien.
In de eerste honing van het jaar uit onze eigen kasten waar dan in theorie voer in kan zitten, hebben we daar in de cursus nooit een aanwijzing van gevonden.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 00:48

Klinkt interessant! En ja, heerlijk om naar ze te kijken. Ik stond echt zo van "hoor ik nu gezoem?" en toen zag ik ze ineens allemaal op de boswilg zitten.
Stel je bijen doen het goed en gaan volop halen, dan kan je ook eerder dan de zomer oogsten toch? Hoeft niet perse van mij, alleen als ze écht over hebben. Ze moeten nu eerst maar goed op gang komen. Ben allang blij dat ze leven!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:31

Volgens mij zijn er wel imkers die dat doen Century maar het is ons nog nooit gelukt. We laten ze eerst lekker groeien/afleggers maken en dan blijft er niet mega veel nog weer over.

Hier alle 3 de volken de winter door, best trots op want ze zijn allemaal nog nooit behandeld en wat we zien aan de buitenkant van de kasten (nog niet erin geweest) zijn ze allemaal mooi sterk. Ondanks de lieve specht die met -8 graden 2 kasten opengemaakt had :+

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:14

Wat mooi dat ze er allemaal zijn Moonfight!

Ik heb vandaag de controle gedaan. Het voerdeeg dat er nog lag (en ze nog steeds lekker vonden) weggehaald, en alles bekeken. Ze hebben broed, (veel) stuifmeel en honing. Er waren een boel bijen zeg, zoveel had ik er niet verwacht. Koningin niet gezien, wel rooster terug gezet dus hopelijk zat ze onderin :P maar daar komen we vanzelf achter. De bijen hadden ook tussen beide kamers wat dichtgebouwd, dus ik heb wat bijenlarven kapot getrokken, maar dat zij zo. Vond het wel sneu. Zag ook darrencellen. Al met al heel erg tevreden! Ze zijn gewoon goed bezig. Waren wel een beetje chagrijnig op me, maar ook snel weer rustig.

Wat ik me nu een beetje afvraag. Ze hadden nog suikerdeeg tot vandaag. Ik heb ze ook suikerwater gegeven vorig jaar. Hoe zie ik nu het verschil tussen dit voedsel (nog overgebleven wintervoer, voerdeeg) en nieuwe honing? Ik zag wel verzegeling, maar zit daar dan zeker honing achter? Ik vind dat nog wat onduidelijk.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:47

Mooi dat alles goed was en zelfs voer over.

De bijen van mijn overbuurman zijn ook allemaal dood.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:50

Wij hebben vandaag geen controle gedaan. Op zich warm genoeg maar heel erg winderig.
Maar wij hebben vier grote, actief vliegende volken die ook vandaag ondanks de wind, beladen met stuifmeel binnen bleven komen.

Hopelijk komend weekend.

Wat betreft verschil tussen voer en honing, wij oogsten alleen wat er straks in de honing kamer zit.
En dat is goud, vloeibaar, met een fraai gelig zegel. Niet gekristalliseerd, wittig.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:50

Het was vandaag een stuk minder mooi weer dan ik had gedacht inderdaad, ik had bij nader inzien het liever gister gedaan. Maar ben blij dat het gelukt is :) en bedankt voor je antwoord!

Mooi hè, om ze te zien vliegen :D. Hier ook veel stuifmeel.

Jammer van de bijen van je overbuurman, Marcella, toch veel dode bijen hoor ik dus.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:55

Klopt was ook iemand die was 50 volken kwijt.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:44

Wat mooi Century!
Wij doen het zelfde als Nickeltje inderdaad, enkel oogsten uit de HK.

Wij zijn er ook nog niet in geweest, op de dagen dat het kon hadden wij geen tijd. Komt vast snel :)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:11

Ik vond het tot nu toe nog te fris, dus ik heb ook nog niet in het volk gekeken. Gisteren waren ze wel lekker aan het vliegen (o.a. mijn haar in), veel stuifmeel en druk bij de nog smalle vliegopening. En ik zie ze weer bovenin de kast als ik de deksel er af haal *\o/*
Daardoor haalt het voorjaar me wel in, ik zie berichten langskomen over HKs toevoegen, voorbereidingen voor afleggers, terwijl ik nog in wintermodus zit :')

Century, vorig jaar heb ik wel voor de zomer al geoogst, van de voorjaarsdracht. Ik had toen van 2 volken 3 bomvolle honingkamers. Het was ook wel een gek moment, ik had dus kennelijk op bijna het moment van zwermen de Q van het volk verloren, waardoor er een propvolle kast was die niets anders te doen had als vliegen.

Nickeltje, ben je eigenlijk nog weer aan de slag gegaan met jullie BEEP base? Ik vroeg het me laatst ineens af.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:23

Wij zitten ook nog in de winter modus hoor.
Ze zijn zwaar, ze vliegen hard en we hebben nog niet tijd gehad met mooi genoeg weer om er in te gaan.

BEEP heb ik tevoorschijn gehaald en installatie instructies gelezen. Daarna ingehaald door de werkelijkheid.
In mei gaan we onze twee grote schuren slopen om te herbouwen. Daarvoor hebben we eerst zelf een kleine nieuwe schuur gebouwd (en dit weekend afgemaakt) om de nodige verschuivingen waar te kunnen maken zodat de schuren leeg zijn voordat de sloper komt.
Dus dat heeft helaas een beetje prioriteit...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 17:06

Oeh dat klinkt als een hoop werk Nickeltje, succes! Jullie plekje wordt er wel vast nog mooier door <3

Ik heb (hopelijk, moet nog echt rond gemaakt worden) een tweede BEEP base op de kop getikt. Ben benieuwd :)

Mijn dames waren zich vanmorgen aan het oppoetsen in de vliegopening, het zag er echt uit als een ochtendritueeltje :)

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:49

Wat een mooie beelden!!

Wij hebben vandaag uitgebreid controle kunnen doen. Twee goed grote volken. Een enorm groot volk, waar we ook maar een honing kamer op gezet hebben. En het volk dat we in de winter al achter vonden blijven was klein. Wel vitaal, maar onderin op de bodem lagen ook enorm veel dode bijen

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:22

Enig idee waar die onderlinge verschillen vandaan komen Nickeltje?
Wij gaan kijken of het zaterdag lukt!

Ach, even de antennes oppoetsen voor ze eropuit gaan <3

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:24

Nee, geen idee... We hadden in de winter al wel het idee dat dit volk klein bleef en minder voer aan het verbruiken was dan de anderen.
Toch iets van ziekte, koude of kort van het voer af gelopen ofzo...

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:35

Indy_Mouse_9 schreef:
Mijn dames waren zich vanmorgen aan het oppoetsen in de vliegopening, het zag er echt uit als een ochtendritueeltje :)
[ Video ]


Ik dacht eerst dat jij je bijen begroette met “goeiemorgen!”, maar toen ik het filmpje de tweede keer zag hoorde ik op de achtergrond iemand anders groeten :D

Hier zijn we begonnen aan de nieuwe start.
Mijn man heeft ons nieuwe volk opgehaald. Het was de bedoeling om pas na een paar dagen een broed- en een honingkamer op en onder de kast te plaatsen, maar dat heeft hij toch maar meteen de 1e dag gedaan, omdat er een trosje bijen onder de kast ging hangen. Het is ook best al een groot volk.

Fijn dat er weer bijen zijn :)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 12:12

Haha ja, mijn schoonmoeder kwam naar buiten en had niet door dat ik aan het filmen was. Ik vond het wel grappig, idd alsof ik het tegen de bijen had, dus heb het maar zo gelaten :)

Fijn dat je weer bijen hebt Akires! Had je ze overgenomen van iemand die niet verder wilde? Het is toch niet precies de tijd voor jonge/nieuwe volken.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 13:57

Leuk filmpje Indy!
Fijn dat je weer bijen hebt Akires!

Wanneer gaan jullie voorbereidingen doen voor het zwermen? Dit wordt mijn 'eerste keer' en ik ben een beetje nerveus en weet nog niet zo goed hoe en wat ik het wil doen. Heb al wel een tweede kast besteld. Het volk doet het goed genoeg dat ik denk dat ze wel gaan splitsen/zwermen, en ik wil graag een tweede volk. Dus dat betekent wel actie benodigd.
Wanneer verwachten jullie de doppen? Midden, eind mei toch, of heb ik dat fout?