Katten ineens lastig met voer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-23 22:11

Sinds een maand of twee zijn onze katten ineens heel zeikerig met blikvoer.
Één kater woont deels in huis en overdag buiten. De andere twee zijn (geholpen) zwerfdames die hier altijd zijn.
Ze kregen altijd goedkoopste coshida blikjes van de Lidl. Ging schoon op.
Toen ze dat lieten staan, ben ik overgestapt op de duurdere coshida.
Die eten ze de ene keer wel en de andere keer niet.
Blikjes van de jumbo eten ze redelijk, maar niet van harte. Aldi zelfde.

Iemand een idee waarom ze ineens zo moeilijk doen? Brokjes zijn ze geen dan van maar eten ze wel als ze niets anders krijgen.
We wonen in het buitengebied en zover ik weet, eten ze nergens anders.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:13

Misschien omdat ze er toch verzadigd van raken? Want er zit veel zooi in die blikjes. Je zou eens kunnen kijken naar echt goed natvoer/rauw, zoals Animonda.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:38

Zijn ze een keer ziek geweest in die tijd dat ze ineens het voer niet meer aten? Alsin spugen etc.

Katten leggen snel een link met voer als ze ziek zijn (geweest). Daardoor heb ik wel vaker van voer moeten switchen met verschillende katten, van vers vlees naar verschillende goede brokken met een hoog vleespercentage. Dus aan kwaliteit hoeft het niet te liggen.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:38

Onze 2 poezen kregen al heel lang de kuipjes van de Lidl. Van de een op de andere dag wilden ze het niet meer eten. De verpakking was veranderd en dan misschien de inhoud ook wel. De ene poes krijgt er diarree van en die eet nu de rundvlees burgers van Rodi. Dat gaat goed. Voor de andere poes meng ik een deel van een kuipje met een deel van een blikjes Gourmet mousse. En die eet dat.

chantal_bel

Berichten: 930
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Op de aardbodem

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 23:14

Hier aten ze die ook altijd goed. Tot de inhoud en verpakking veranderd is.

Ik voer alleen maar natvoer vanwege het water wat erin zit omdat ik niet zie hoeveel ze drinken op een dag.

Ik geef nu op 3 katten 1 zakje felix of wishkas en dat eten ze wel.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 00:47

chantal_bel schreef:
Hier aten ze die ook altijd goed. Tot de inhoud en verpakking veranderd is.

Ik voer alleen maar natvoer vanwege het water wat erin zit omdat ik niet zie hoeveel ze drinken op een dag.

Ik geef nu op 3 katten 1 zakje felix of wishkas en dat eten ze wel.



1 zakje verdeeld over 3 katten? Hoevaak per dag dan?

Ik voer schesir of Almo Nature. Bozita vinden ze hier ook helemaal geweldig. Vam blikvoer dan. De dames krijgen hier ‘s morgens en ‘s avonds carnibest met ene beetje schesir erdoor. De castraat kater krijgt 40 gram schesir in de ochtend en in de avond. Dan krijgen ze in een voerbak op chip ‘s morgens 25 gram brok en in de avond 30 gram. Als de bakjes vol zitten krijgen ze niks bij.

Maar om op je vraag terug te komen. Er kan zomaar iets veranderd zijn in de samenstelling, een toevoeging of wat dan ook. Hier ook wel eens gehad dag ze van de ene op de dag bepaald voer niet meer aten. Tijd wat anders gegeven en daarna weer oude maar wilde het echt. Niet nou dan niet.
Ik pas wel de voerbehoefte aan aan de kat. Ik fok met mijn katten en drachtige of zogende poezen krijgen veel meer vlees.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 04:57

Earth schreef:
Misschien omdat ze er toch verzadigd van raken? Want er zit veel zooi in die blikjes. Je zou eens kunnen kijken naar echt goed natvoer/rauw, zoals Animonda.


Rauw is geen optie, geen plek in de vriezer en niet verkrijgbaar in de buurt

SayaJones schreef:
Zijn ze een keer ziek geweest in die tijd dat ze ineens het voer niet meer aten? Alsin spugen etc.

Katten leggen snel een link met voer als ze ziek zijn (geweest). Daardoor heb ik wel vaker van voer moeten switchen met verschillende katten, van vers vlees naar verschillende goede brokken met een hoog vleespercentage. Dus aan kwaliteit hoeft het niet te liggen.


Niet ziek geweest zover ik weet.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 09:59

Carny, schesir en almo zijn goede kwaliteit zonder teveel rotzooi.

Felix of Whiskas of ander supermarkt voer zit veel rotzooi in. Granen, suikers enzovoorts eigenlijk vulmiddel waar een kat niks aan heeft.

En misschien last van de tanden of pijn in de mond.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 10:01

Annimonda carny zit in blik. Dus heb je geen last met diepvries.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 10:07

Bij carny bestel ik ook gerust grote blikken om dan een deel daarvan in te vriezen in porties.

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 10:09

Katten kunnen helaas van de een op de andere dag stoppen met eten van bepaald voer. Het is wel ietwat bijzonder dat ze het alledrie tegelijk doen. Dan zou ik zeggen dat er mogelijk iets aan het recept is veranderd of dat er toevallig een slechte batch tussen zat waardoor ze nu een slechte ervaring koppelen aan de geur. Helaas echt moeilijk te zeggen.

Ik lees wel even mee of er nog andere merken voer voorbij komen. Mijn kat is ook moeilijk tevreden te stellen en eet alleen maar fijne pate. Zoveel merken geprobeerd die uiteindelijk in de maag van de hond belanden helaas. Hij eet nu jumbo huismerk en Bio+ pate van de supermarkt maar eigenlijk vind ik dat zelf echt troep. Huilen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 10:12

Marcella schreef:
Bij carny bestel ik ook gerust grote blikken om dan een deel daarvan in te vriezen in porties.


Held!
Ik durfde het niet te doen! Maar dan ga ik dat ook doen! *\o/*
Scheelt weer centjes en ons binn zunig! :')

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 10:29

Rivendell schreef:
Iemand een idee waarom ze ineens zo moeilijk doen? Brokjes zijn ze geen fan van maar eten ze wel als ze niets anders krijgen.


Het klinkt een beetje verwend :P En natuurlijk: beter verwend dan verwaarloosd, haha!
Maar katten zijn natuurlijk heel slim, en zijn je (in mijn optiek dan) goed aan het africhten...

Ik heb 7 katten die bij mij eten, 5 die van mij zijn en full time bij mij wonen, en 2 die voor de gezelligheid en het eten dagelijks even langskomen.
Hier wordt gegeten wat de pot schaft: kattenbrokjes. Goede kwaliteit, hoog vleespercentage en niet teveel rommel en vulmiddel. Maar that´s it. En als er een enkele keer een blik natvoer op het menu staat is dat een special treat.

Voor zover ik kan zien eet iedereen goed, allemaal glanzend en gezond en niet mager. Maar als er eentje het in z´n hoofd haalt om ster allures te krijgen en te besluiten dat hij niet langer brokjes eet, dan verandert hij vast wel weer van gedachten als hij honger krijgt, haha!

Laat ik het zo zeggen, ik heb het in al die jaren nog niet meegemaakt...

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 10:43

Marja schreef:
Maar als er eentje het in z´n hoofd haalt om ster allures te krijgen en te besluiten dat hij niet langer brokjes eet, dan verandert hij vast wel weer van gedachten als hij honger krijgt, haha!


Zo lang het goed gaat, gaat het goed natuurlijk, maar dit is wel een te simpele gedachte. Als een kat het aangeboden voedsel niet lekker vind kan hij zichzelf letterlijk tot (dood)ziek aan toe uithongeren. Dat heeft niks met verwend of sterallures te maken, zo is de aard van het beestje.

Vervelend dat ze het niet meer eten TS. Ik zou idd andere soorten natvoer proberen tot je iets hebt gevonden wat ze wel weer lusten. Of het gewoon op brokjes houden en het natvoer laten zitten. Kan van alles zijn, keer ziek van geworden, toch (lekkerder) voer ergens anders, productsamenstelling veranderd, zeg het maar. Met katten weet je het maar nooit, wat ze de ene dag opschransen kan ze de volgende dag ineens niet meer aanstaan :+

Wesseltje

Berichten: 2182
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 10:51

Heel herkenbaar, ik heb 2 katten en zo eten ze tijdenlang het natvoer en zo eet er eentje het niet meer en soms is er een periode dat ze het beide niet meer eten. Frustrerend is het wel. Ik schakel dan tijdelijk even over naar een ander merk met bijvoorbeeld vis en dan eten ze weer wel. Als ik dan na een tijdje het andere natvoer geef, eten ze het weer wel.
Heel apart, maar ik heb mij maar aangepast :D

sasja0705
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:16

Jammer genoeg is het heel simpel : het recept is veranderd.
Zelfde of duurdere prijs maar ingrediënten van mindere kwaliteit of samenstelling veranderd.
En dat gebeurt bij de duurdere merken precies zo als bij de "discounter "
Note : natvoer van Aldi/Lidl en Co is niet persé slechter.
Ik volg graag (o.a Duitse) verglijkings-sites en raarerwijs komen er vaak de goedkope merken qua kwaliteit beter uit als de duure.
Hier 4 raskatten, 2 stalkaters en 2 a 3 aanlopers.
Alle krijgen zij het zelfde qua nat en droogvoer ( oke, 1 van mijn Si-beren eet geen natvoer, die kook ik vis)
En je kan aan de katten precies zien wanneer weer wat veranderd is .
Eerst weigeren de raskatten, op zijn laatst 2 dagen later stal en aanlopertjes.
Dan weet ik weer hoe laat het is en ga overstappen naar wat anders.

Op dit moment is het heel erg omdat de goedkope grondstoffen ( zoals graan en goedkoop geproduceerd kip uit de Oekraïne) er niet meer zijn.
Dus het is echt niet de fout van de katjes...
Hondenvoer trouwens dito

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:53

Memories schreef:
Marja schreef:
Maar als er eentje het in z´n hoofd haalt om ster allures te krijgen en te besluiten dat hij niet langer brokjes eet, dan verandert hij vast wel weer van gedachten als hij honger krijgt, haha!


Zo lang het goed gaat, gaat het goed natuurlijk, maar dit is wel een te simpele gedachte. Als een kat het aangeboden voedsel niet lekker vind kan hij zichzelf letterlijk tot (dood)ziek aan toe uithongeren. Dat heeft niks met verwend of sterallures te maken, zo is de aard van het beestje.


Ik vind je dieren eten aan bieden dat ze daadwerkelijk lekker vinden ook wel iets toevoegen aan hun kwaliteit van leven. Waarom zou je dieren waar je van houdt elke dag voer willen aanbieden dat ze zo vies vinden dat ze het liever niet eten…

Ik zou ander voer zoeken TS :j

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:56

Marja schreef:
Maar als er eentje het in z´n hoofd haalt om ster allures te krijgen en te besluiten dat hij niet langer brokjes eet, dan verandert hij vast wel weer van gedachten als hij honger krijgt, haha!

Zou hiermee uitkijken, want ik heb het dus meegemaakt dat ze dus helemaal niks meer wilde eten en ja die hongerde zich volledig uit.

Het is nooit helemaal duidelijk geweest waarom, maar vermoedelijk ziek geweest/geworden van iets. En daarna angst om te eten. Zelfs de eetlust opwekker van de dierenarts werkte niet tot matige.

Dus heel eerlijk kijk ermee uit.

Ik heb het probleem uiteindelijk opgelost, maar is echt ellende geweest.

sasja0705
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 12:35

Plus dat bij katten dan de lever/nier het kan opgeven bij te lang niet eten..

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 14:33

Verhongeren zullen ze niet snel, want er zijn genoeg muizen.
Dat ze één merk niet meer zouden lusten kan ik inkomen, maar ze zijn ineens overal kieskeurig mee.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 14:39

Rivendell schreef:
Verhongeren zullen ze niet snel, want er zijn genoeg muizen.
Dat ze één merk niet meer zouden lusten kan ik inkomen, maar ze zijn ineens overal kieskeurig mee.


En hoe ver wonen je dichtstbijzijnde buren? Ik kan me in Nederland weinig plekken voorstellen waarbij katten niet naar andere huizen gaan...

Dan is een gps tracker misschien wel een idee, om te zien of ze ergens anders te eten krijgen!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 17:01

Marja 500 meter. Buren aan de ene kant hebben katten die niet buiten en komen en de rest van de (7) huizen hebben geen katten

sasja0705
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:23

Rivendell schreef:
Verhongeren zullen ze niet snel, want er zijn genoeg muizen.
Dat ze één merk niet meer zouden lusten kan ik inkomen, maar ze zijn ineens overal kieskeurig mee.


Er is zowat GEEN uitzondering qua veranderen van samenstelling
en recept.
Maar dat vertellen of vermelden ze uiteraard niet.

Alle fabrieken hebben hetzelfde probleem met de grondstoffen en kosten.

Plus dat de huidige situatie nog meer kansen biedt om de consument ,cru gezegd, te belazeren.

Daar zijn te Whiskas-zakjes een mooi voorbeeld van : verpakking niet veranderd, 1 Euro duurder maar wel ff ipv 100 gr alleen maar nog 85gr per zakje.
Zelfde heeft ook Felix gedaan.
En waar ik 4 weken geleden in Bochholt nog Kitekat maaltijdzakjes voir 2,69 per doos gekocht heb, kost diezelfde doos nu 3,99...

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:35

Het zou ook wel eens kunnen zijn dat ze op het moment veel muizen vangen.

Hier krijgt de (stal)kat ook animonda carny, gecombineerd met RC33 brokjes. Over het algemeen wordt dat goed gegeten, maar soms zijn er periodes dat hij er vaak niet is of dat hij regelmatig soezig blijft liggen, zodra het weer verandert eet hij dan weer goed.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Katten ineens lastig met voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:49

Animonda vers is inderdaad in kleine en grote blikjes, dus je hoeft hte niet in de vriezer te doen. Vind ik ook ideaal want ik ben ook niet van dat geklooi met rauw.