Een dood dier van de weg halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 09:25

Goedemorgen,

Onderweg naar mijn werk reed ik door mijn straat in de bebouwde kom. Op de grond lag een groot dood beest. Een wezel of een hermelijn. Ik ben uitgestapt en met een zakje om mijn hand heb ik het weg gehaald en een eindje verderop op het grasveld achter een boom gelegd.

Wie doet dit nog meer? Is dit nu iets gevaarlijks betreft ziektes?

Ik probeer altijd gewonde of verdwaalde dieren als ik ze zie mee te nemen (duiven bijvoorbeeld)en de dierenambulance te bellen. Ook niet iedereen in mijn omgeving doet dat en vinden dat vreemd. :')

Ir111

Berichten: 11950
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 09:31

Goed van je. Doe ik ook. Als het niet veilig is (bv een keer een dode vos op de snelweg of op een 80km weg) dan bel ik de dierenambulance (of voor de snelweg Rijkswaterstaat).

Van de week nog een dode das die langs de weg lag. Echt net aangereden ze was nog warm. Die is netjes aan de kant gelegd door de degene die er tegenover woonde. Als ze er de volgende dag nog zou liggen (niet opgegeten) dan zou ze haar begraven.

Het is al treurig genoeg dat er zoveel verkeerslachtoffers vallen. Daar hoef je niet nog 10x overheen te rijden vind ik.

Mijn vriend is ondertussen gewend aan dit soort acties en helpt braaf mee. :D

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 09:44

Ik werk al 12 jaar bij de dierenambulance dus ik doe dit sowieso. Vooral egels en marters, maar alleen als ik veilig kan stoppen.

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 09:46

kleine dieren zorgen de meeuwen, kraaien en zo wel voor dat het opgeruimd wordt, grotere das, kat hond etc. moet je rijkswaterstaat waarschuwen, binnen de bebouwde kom is de gemeente verantwoordelijk voor kadaver verwijdering.

Zoals bij das, bever en natuurlijk wolf, dacht dat het niet was toegestaan deze zelf te houden cq te begraven, nodig voor evt. onderzoek.

Ir111

Berichten: 11950
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 09:48

speurneusc schreef:
Zoals bij das, bever en natuurlijk wolf, dacht dat het niet was toegestaan deze zelf te houden cq te begraven, nodig voor evt. onderzoek.

Oh echt joh? Dat wist ik niet!

Edit: even gegoogled en ik zie het inderdaad. Dank voor de info. Ik ga alsnog even melding doen.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 23-03-23 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6564
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 09:48

Als ze nog een beetje heel zijn en het veilig is om te stoppen wel. Katten breng ik naar de dierenambulance, die zit hier niet ver vandaan, en ze hebben het vaak druk zat/tekort aan vrijwilligers. Kleine moeite om ze dan even te brengen. Als ze er niet zijn leg ik ze in de bosjes voor de deur en bel ik het door. Andere dieren liggen er hier niet veel op de weg, hooguit vogels, maar die zijn vaak al pannekoeken.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:01

Vossen dragen een ziekte waar je zelf ook ziek van kan worden dus die kan je ook beter laten liggen.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:03

Ik doe dit echt nooit. Oprechte vraag: waarom? Bij grote dieren snap ik de verkeersveiligheid nog, maar wat heeft een dode vogel eraan om in een plastic zakje achter een boom te liggen bijvoorbeeld? Is het dan meer een principekwestie of is er nog een achterliggende gedachte?

Edit: bij een huisdier snap ik het overigens wel. Dan wil je toch graag dat de eigenaar geïnformeerd kan worden.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:09

Tink89 schreef:
Ik doe dit echt nooit. Oprechte vraag: waarom? Bij grote dieren snap ik de verkeersveiligheid nog, maar wat heeft een dode vogel eraan om in een plastic zakje achter een boom te liggen bijvoorbeeld? Is het dan meer een principekwestie of is er nog een achterliggende gedachte?

Edit: bij een huisdier snap ik het overigens wel. Dan wil je toch graag dat de eigenaar geïnformeerd kan worden.


Ik doe het omdat ik het heel naar vind als ze tot pulp gereden worden. Alsof niemand aan ze denkt.
Een sentimentele reden dus.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:28

Kleine dieren ga ik ook niet weg halen. En dan is het verder de vraag hoe veilig is het om zelf te stoppen.
Een huisdier zal ik altijd doorbellen naar de dierenambu. Daar heb ik zelf ook jaren gewerkt.
Maar als het kan zal ik hem ook zelf naar de da brengen voor een chip controle. Ik heb standaard een krat en een deken in de auto. Zowel voor levend als ovl dieren.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:34

Ik heb laatst in tegen overgestelde richting op een 80 weg zag ik een kat liggen. Net aangereden zag het staartje nog bewegen. Ben toen bij het kruispunt omgedraaid en heb mijn auto in het gras gezet en de kat aan de kant gelegd. Er reden nog zoveel andere auto's overheen (niet met de banden gelukkig). De kat was nog warm bewoog nog met zijn staart. Tussentijds ook de dierenambulance gebeld, maar zei al ik weet niet of die straks nog leeft. Was 's avonds rond 19 uur. Is ook wel fijn voor de eigenaar als ze die gevonden krijgen.

Anoniem

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:48

Ik heb jaren geleden eens mee gemaakt dat ik s avonds laat naar huis reed op de scooter en vlakbij mijn huis vaag iets zag liggen op de weg. Ik ben gestopt en gaan kijken. Ja hoor aangereden kat, overleden. Ik voelde me er niet helemaal lekker bij dat diertje van de weg te pakken zeker niet zonder iets om mijn handen dus ben daar blijven staan, dierenambulance bellen en zaklamp op mijn telefoon aan zodat als er nog auto's aan kwamen ik ze kon seinen dat er een dode kat lag, ik moest er niet aan denken dat er iemand overheen zou rijden. De dierenambulance reed niet meer voor dode dieren zo laat s avonds waarop ik iets had van oké dus hij moet hier maar blijven liggen tot morgen? Toen de politie gebeld, die wisten ook niet wat ze er mee moesten en zouden er ook niet voor komen. Ik uiteindelijk dus besloten zo snel mogelijk naar huis te rijden, iets van een doosje en handschoenen op te halen en dan maar hopen bij terugkomst dat het beestje niet nog eens was geraakt of overreden. Eenmaal terug (binnen 5 minuten) was ie weg.. Heb nog wel gekeken maar hij is nergens langs de weg gelegd dus misschien toch politie langs geweest en hem mee genomen, of een andere voorbijganger die hem van de weg heeft gehaald..
Als ik handschoenen aan of bij me had gehad had ik hem wel aan de kant gelegd, al krijg ik daar wel een beetje de kriebels van maar zeker op een drukke weg wel..

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:15

Vogels ed niet, maar huisdieren zoals een kat wel. Heb wel vaker dode katten van de weg gehaald, in de auto meegenomen en naar een dierenarts gebracht voor chipcontrole. Moet er niet aan denken dat het mijn kat zou zijn en iedereen hem maar laat liggen.
Nu komen mijn katten om deze reden niet buiten de tuin, heb zelf jaren bij een dierenkliniek gewerkt en het aantal katten dat aangereden word of vermist raakt is bizar.
T moet natuurlijk wel een bereikbare plek zijn, lastigste weg waar ik er ooit een af gehaald heb was 80km weg, auto op “vluchtstrook plek” gezet bedoeld voor pechgevallen, dus wel veilig, laatste stuk zelf door de berm gelopen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:36

Katten check ik altijd op chip (heb ik standaard in de auto) en maak een foto, dan leg ik ze aan de kant vd weg en bel de dierenambulance. Als ze nog leven blijf ik erbij tot de ambu er is of breng ze naar dichtsbijzijnde DA.

Vogels, egels etc leg ik aan de kant en bel de dierenambu.

Er wordt hier regelmatig wat aangereden, daarom mogen mijn katten niet los naar buiten maar heb ik mijn tuin afgeschermd.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:44

zonnebloem18 schreef:
Vossen dragen een ziekte waar je zelf ook ziek van kan worden dus die kan je ook beter laten liggen.



Dat was vroegah en wel hondsdolheid. Geen punt meer.


Let bij ALLE ´verse´dode dieren wel even op. Eventuele parasieten zoals vlooien wachten op een andere gastheer (m/v).

wilson

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-11-05
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:47

Zelf doe ik het eigenlijk nooit. Ik bel altijd de gemeente, die hebben een wettelijke taak om kleine huisdieren die dood op de weg liggen op te ruimen.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:56

Alleen als het om een huisdier zou gaan. Kat/hond.

vorig jaar zomer ging ik met bijrijdpaardje en eigenaar het bos in en werd voor ons ogen de kat van de buren aan gereden.
Op zo’n moment stap ik wel meteen af en het beestje gepakt voordat het nog erger werd aangereden. Helaas in mn armen overleden.

Maar een vogel/haas enzo doe ik niks mee

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:57

Huertecilla schreef:
zonnebloem18 schreef:
Vossen dragen een ziekte waar je zelf ook ziek van kan worden dus die kan je ook beter laten liggen.

Dat was vroegah en wel hondsdolheid. Geen punt meer.

Het gaat mij meer om de vossenlintworm, altijd handschoenen dragen als je een vos hanteert.

Ik verplaats dieren omdat ik ze een rustige sterfplek gun dan volledig kapot gereden op de weg.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:58

Tink89 schreef:
Ik doe dit echt nooit. Oprechte vraag: waarom? Bij grote dieren snap ik de verkeersveiligheid nog, maar wat heeft een dode vogel eraan om in een plastic zakje achter een boom te liggen bijvoorbeeld? Is het dan meer een principekwestie of is er nog een achterliggende gedachte?

Voorkomen dat aaseters het volgende verkeersslachtoffer worden :)
Voor mij de belangrijkste reden om dode dieren van de weg te halen.
En hier (in NL niet van toepassing) de buidel van vrouwelijke buideldieren nakijken om te kijken of er geen jong in zit wat nog leeft.

Overigens stop ik het dier niet in een zakje ofzo. Heb standaard een pak latex handschoenen en hand sanitizer in de auto liggen. Ik haal dieren ook niet weg, maar leg ze in de dichtstbijzijnde bosjes. Dan mag de natuur verder z’n werk doen.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:13

Goed van je, doe ik ook. Zeker bij huisdieren zoals katten, zodat eigenaren hun dieren nog een beetje in nette staat kunnen terugvinden..

Bij vogels tegenwoordig wel goed opletten voor vogelgriep.

In België kan je aangereden dieren ook registreren via Dieren onder de wielen: www.dierenonderdewielen.be ; https://www.natuurpunt.be/pagina/dieren-onder-de-wielen Op die manier komen de wegen in kaart die de meeste slachtoffers opleveren, en kan er evt op termijn iets aan gedaan worden (ecoduct of andere oplossingen)

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:23

Barramundi schreef:
Tink89 schreef:
Ik doe dit echt nooit. Oprechte vraag: waarom? Bij grote dieren snap ik de verkeersveiligheid nog, maar wat heeft een dode vogel eraan om in een plastic zakje achter een boom te liggen bijvoorbeeld? Is het dan meer een principekwestie of is er nog een achterliggende gedachte?

Voorkomen dat aaseters het volgende verkeersslachtoffer worden :)
Voor mij de belangrijkste reden om dode dieren van de weg te halen.
En hier (in NL niet van toepassing) de buidel van vrouwelijke buideldieren nakijken om te kijken of er geen jong in zit wat nog leeft.

Overigens stop ik het dier niet in een zakje ofzo. Heb standaard een pak latex handschoenen en hand sanitizer in de auto liggen. Ik haal dieren ook niet weg, maar leg ze in de dichtstbijzijnde bosjes. Dan mag de natuur verder z’n werk doen.


Ah, deze redenatie kan ik wel volgen ja! Meer slachtoffers voorkomen, is natuurlijk wel echt top.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:06

Ik haal dood- en levend van de weg indien veilig en nog in doenbare staat. Geen kleine diertjes zoals een muis, rat, mus, .. maar wel grotere dieren.

Wel eens met een aangereden kat naar de dierenarts gereden om te kijken voor een chip. Ook eens geholpen een aangereden grote hond van de weg halen die in het donker uit het niets voor die man zijn auto was gesprongen, nog geholpen de eigenaar te zoeken ook.

Zelfs vorige week nog naar de dierenarts gereden met een zieke kip die midden de straat zat, hij kon niks meer doen ervoor dus laten inslapen.

xPabloBokt

Berichten: 9387
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:20

Ik heb gisteren nog de provincie gebeld voor een aangereden kat op de 80km weg. Daar waren ondertussen al zo veel mensen overheen gereden dat alleen de romp en poten nog herkenbaar waren als kat..

Ik snap dus gewoon niet dat je daar niet voor belt? Zeker voor een kat, die kan nog van iemand zijn. Ik heb gewoon het calamiteitennummer gebeld van de provincie en die waren heel blij met mijn melding juist om deze reden.

Als het veilig kan en ik heb tijd dan stop ik en wacht ik op de dierenambulance. Al regelmatig gedaan met katten. Maar ook een keer een volledig intacte eekhoorn gehad. Die hebben we zelf van de weg gehaald met plastic zakken en handschoenen en bij de plaatselijke dierenarts afgegeven.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:27

Ik stop altijd om het dier van de weg af te halen en op de rijksweg stuur ik een twittermelding naar Rijkwaterstaat die hem weg halen. Vorige week nog op de A7 gemeld maar ook reeen langs de rijksweg meld ik.

Dagahra

Berichten: 879
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:30

Ir111 schreef:
Goed van je. Doe ik ook. Als het niet veilig is (bv een keer een dode vos op de snelweg of op een 80km weg) dan bel ik de dierenambulance (of voor de snelweg Rijkswaterstaat).

Van de week nog een dode das die langs de weg lag. Echt net aangereden ze was nog warm. Die is netjes aan de kant gelegd door de degene die er tegenover woonde. Als ze er de volgende dag nog zou liggen (niet opgegeten) dan zou ze haar begraven.

Het is al treurig genoeg dat er zoveel verkeerslachtoffers vallen. Daar hoef je niet nog 10x overheen te rijden vind ik.

Mijn vriend is ondertussen gewend aan dit soort acties en helpt braaf mee. :D

Bij dode dassen altijd dassenwerkgroep uit de omgeven contacten. Deze halen de dode das op en noteren het.

Zo zijn er op verschillende plekken al acties ondernomen om aanrijdingen met dassen te voorkomen.