Kattenverjager, welke werkt goed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dagahra

Berichten: 879
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:05

Ohh verschrikkelijk loslopende katten! Vorig woning altijd weinig last er van gehad, tot we nieuwe buren kregen met 3 katten.

Onze voortuin was een en al kattenstront. Mijn vriend was het zo zat, hij heeft telkens alle kattenstront bij hun in de tuin gegooid. Ook gewoon volop in het zicht, terwijl ze op de bank zaten :')

In de achtertuin hadden we er gelukkig nooit last van, iets met 2 mechelse herders met intense haat aan vreemde katten.

Inmiddels terug op de boerderij en gelukkig geen last van katten. We hebben 2 honden die ratten/muizen vangen. Laatst nog wel een kitten laten ophalen, die zag er nogal ziek uit en kwam op ons erf aangewandeld.

Verder niet echt tips! Maar ik snap heel goed hoe vervelend het kan zijn.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 13:52

Vreselijk die beesten. Houd je huisdier lekker bij je. Het is hier zelfs zo erg dat ze op het gras van speelveldjes en de basisschool schijten, en honden krijgen hier uiteraard de schuld van. Heb ze het meerdere keren zien doen, ze begraven het niet eens. Ook niet in zand. Ik was al geen enorme kattenliefhebber maar sinds ik een eigen huis en tuin heb ben ik er helemaal klaar mee. Zit je lekker te tuinieren en graai je weer in zo’n drol. Of worden je dure plantjes vernield, om nog maar niet te spreken over de vogeltjes etc. die vermoord worden.

Wij hebben ook van alles geprobeerd maar niks werkt echt goed. Ik stuur nu gewoon de hond eropaf. Hij doet ze niets maar jaagt ze wel de tuin uit. Heb het hem wel zo aangeleerd dat hij op straat er niet achteraan gaat voor zijn eigen veiligheid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34600
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 14:09

BarbaraNova schreef:
tuin afzetten of een hond nemen...


Er komen hier nog steeds katten in de tuin. En mijn hond is toch echt niet lief voor ze.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 21:42

Susanne schreef:
Vreselijk die beesten. Houd je huisdier lekker bij je. Het is hier zelfs zo erg dat ze op het gras van speelveldjes en de basisschool schijten, en honden krijgen hier uiteraard de schuld van. Heb ze het meerdere keren zien doen, ze begraven het niet eens. Ook niet in zand. Ik was al geen enorme kattenliefhebber maar sinds ik een eigen huis en tuin heb ben ik er helemaal klaar mee. Zit je lekker te tuinieren en graai je weer in zo’n drol. Of worden je dure plantjes vernield, om nog maar niet te spreken over de vogeltjes etc. die vermoord worden.

Wij hebben ook van alles geprobeerd maar niks werkt echt goed. Ik stuur nu gewoon de hond eropaf. Hij doet ze niets maar jaagt ze wel de tuin uit. Heb het hem wel zo aangeleerd dat hij op straat er niet achteraan gaat voor zijn eigen veiligheid.


Haha ja want als jouw hond bij de buren in de hortensia's zit ben jij de asociale maar dat je zelf in de moestuin steeds in de stront van hun kat grijpt is wel normaal. Het is zo krom met die katten en dat het allemaal maar moet mogen.
Hier ook geen medelijden en gewoon de honden er vol achteraan als ze in de tuin zitten te loeren op mijn kwartels, duivennest of de mezen en mussennestjes in de lindebomen.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 22:10

Cacao doppen werkte bij mij erg goed tegen schijten in de borders. Moet je alleen we elk jaar vervangen want het verteert waardoor het niet meer "scherp" is. Ook meteen goed tegen naaktslakken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34600
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 09:56

Ik heb ooit de gemeente gebeld omdat ik overlast wilde melden. Maar overlast van katten kun je niet melden :+ terwijl ik voor de hond een boete krijg als ik de poep niet opruim. Hier in het woonerf ligt de kattenpoep gewoon bij de speeltuin :r

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:33

Oh ja wat een ergernis is dat zeg! Het is niet alleen de kak, maar ook het janken, sproeien, graven, krabben, modderpoten, verharen en vogels vreten. Ik wil andermans HUISdier hier niet. Het beest doet ook maar wat er in 'm opkomt, maar al die lakse eigenaren die ze gewoon laten lopen en dan wel huilie als poekie plat gereden wordt. Een redelijk gesprek is er meestal niet over mogelijk, maar willen is echt kunnen - vraag dat maar aan de mensen met dure raskatten die ze niet behandelen als een wegwerpartikel.

Al die piepers en poeders werken niet of nauwelijks en ik ga natuurlijk echt niet nachten lang op de loer liggen met een supersoaker en een woeste teckel, wat wel echt werkt is deze unit

Hier komt poekie nietsvermoedend aangewandeld op zoek naar een plekje voor z'n drol
Afbeelding

En voltreffer - het is echt een flinke straal!
Afbeelding
Afbeelding

Ik zal echt geen dier beschadigen, maar hier komen ze wel overheen. Afentoe even verplaatsen voor een opfriscursus en hier is geen kat meer te zien.

Donkim

Berichten: 701
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: A’zoden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:51

Hier inderdaad ook overlast van de buur katten.. oplossing hier was schrikdraad in combinatie met een pvc pijp zodat ze geen grip hebben.
Naast dat de katten in de tuin hun behoeften gingen doen, gingen ook de kussens van de loungeset eraan voor hun krab behoeftes :( .
En nu met een hond zie ik ze ook niet meer :')

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 12:09

Margreet schreef:
Ik wil andermans HUISdier hier niet. Het beest doet ook maar wat er in 'm opkomt, maar al die lakse eigenaren die ze gewoon laten lopen en dan wel huilie als poekie plat gereden wordt.

Nou precies dit inderdaad. Heel flauw, maar ik wil gewoon weten dat mijn huisdier veilig is en me niet ieder moment van de dag afvragen of ie niet ergens is platgereden of gevaar loopt door vergif, andere katten, honden, noem maar op. Je hoort soms de meest verschrikkelijke dingen die beesten worden aangedaan, waarom zou je dat risico nemen?? Zelfs als ik op een achteraf boerderijtje zou wonen zou ik nog altijd de tuin katproof maken zodat ze niet weg kunnen. En als de tuin zich daar niet voor leent, dan maar een grote ren bouwen waar ze in kunnen.

Dat los laten lopen snap ik gewoon echt niet.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 12:19

Oh ja, zo irritant! hier 1 die de boel nieteens begraaft. Het stinkt als een malle. Ik overweeg om in de border een combi van lavendelplanten en cacaodoppen te leggen. Zit er direct wat meer kleur in. Maar nog even wachten totdat het weer at beter is...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 12:20

Ja maar echt hoor! Een rel in de buurtapp over een platte kat en dat er te hard gereden wordt blabla - nou ben ik het daar niet mee oneens, er wordt ook hard gereden en ik vind het ook sneu voor poekie, maar waag het niet om te vragen waarom dat oh zo geliefde huisdier eigenlijk op de straat liep...

Nou ja, tot zover de rant over de ergernis: bovengenoemd "waterkanon" werkt echt en de camerabeelden ervan geven veel voldoening (niet inbegrepen, wel een fijne optie }:) )

KikiCelinevs
Berichten: 198
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:02

Margreet schreef:
Een redelijk gesprek is er meestal niet over mogelijk, maar willen is echt kunnen - vraag dat maar aan de mensen met dure raskatten die ze niet behandelen als een wegwerpartikel


Ik ben zo iemand met 2 raskatten die ze dus binnen houd. Naar buiten doe ik ze alleen aan een tuigje en ik hoop in de toekomst een tuin te hebben die ik kan afzetten zodat ze onbezorgd kunnen liggen in de zon. De vorige bewoner van mijn moeders huis had dus zo'n haat naar katten toe dat hij een soort booby trap tuin had gecreëerd. Oftewel prikkeldraad in de heg en in de struiken, spijkers tussen de bloemen, spiezen op het hek. Die man was echt niet goed 8)7 . Dan denk je nog wel een keer na voor je ze buiten laat. Zo zielig want die katten kunnen er dus niks aan doen. Een afweersysteem met water of een aangepaste hek om ze buiten te houden lijkt mij dus een goed idee als je ze uit je tuin wilt weren.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:13

Ik begrijp je hoor, maar dat je ze moet weren is natuurlijk wel de omgekeerde wereld.... Even los van de methodes begrijp ik de ergernis van die man heel goed.
En het kan dus wel - doe je goed!

Ik heb hier een muurtje waar ze vanaf springen een plantenbak in en dan op de grond. Ik heb de sateprikkers wel overwogen, maar als ze daar recht in springen is wel sneu. Dat muurtje maakt me niet zoveel uit, maar de geknakte plantjes baal ik van. Ik heb er nu een rekje van gaas op gezet en twijfel nog over tape erop (met de plakkant naar buiten) of een plankje ingesmeerd met zwart vet. Van de zotte dat je al die rommel in je tuin moet aanhalen, maar toe maar.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:23

Winged schreef:
Oh ja, zo irritant! hier 1 die de boel nieteens begraaft. Het stinkt als een malle. Ik overweeg om in de border een combi van lavendelplanten en cacaodoppen te leggen. Zit er direct wat meer kleur in. Maar nog even wachten totdat het weer at beter is...

Ik zou een andere plant op zoeken, bij mijn ouders liggen alle katten altijd heerlijk verstopt tussen de lavendel (Eigen katten). Dus lavendel werkt niet verwerend. Ik vind vooral dat mensen in stedelijk gebied hun katten gewoon in eigen tuin horen te houden. Als ik van mijn flat af kom in een huisje in een woonwijk wil ik ook dat mijn eigen kat gewoon in eigen tuin blijft. Maar helaas denkt het merendeel van de katteneigenaren daar niet aan.

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:26

Margreet, wat een handig ding! Ik denk dat wij die maar gaan bestellen.

Hier hebben onze buren twee katten. We hadden net de tuin helemaal klaargemaakt, ligt alles de volgende dag weer helemaal overhoop. Ik ben er zo klaar mee.. ook vieze diarree van die beesten gevonden in de voortuin.
En ondanks honden blijven ze terugkomen. Vooral 's nachts, want overdag zie je ze hier niet.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:32

Ik heb een moestuin in mijn voortuin en ook zo ontzettend last van alle katten in de buurt die er hun behoefte doen. Als ik er dan voorzichtig over begin is het vaste antwoord "nee die van ons doet het alleen in onze eigen tuin", beetje de kattenvariant van de hondeneigenaar die zegt "doet die anders nooooiitt".

Mijn hond is geen kattenvriend maar ik leg hem niet aan een riem in de voortuin om ze weg te jagen, dus aan hem heb ik niets haha.

Zijn die watersproeiers er alleen met aansluitingen op een waterslang zover iemand weet? Wij hebben aan de voorkant geen kraan dus ik heb liever een reservoir die ik kan vullen.

Daarnaast twijfel ik nog over die prikmatten. Alles is vlak dus de katten kunnen er niet in springen.
Cacaodoppen hielp helaas niet en koffiegrut ook niet.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:45

Margreet schreef:
Ja maar echt hoor! Een rel in de buurtapp over een platte kat en dat er te hard gereden wordt blabla - nou ben ik het daar niet mee oneens, er wordt ook hard gereden en ik vind het ook sneu voor poekie, maar waag het niet om te vragen waarom dat oh zo geliefde huisdier eigenlijk op de straat liep...


Hier ook zo inderdaad. Heel vaak van die berichtjes in de trant van “we zijn Poekie al 4 weken kwijt en we missen hem zooooo erg”
Uhm ja misschien moet je ‘m dan niet dag en nacht op straat laten rondlopen.

Zou tijd worden als het onbeheerd laten loslopen van katten aangepakt wordt. Vraag me af of het ooit gaat gebeuren…

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:56

Nou vergif gaat me echt te ver, maar als het weer eens raak is en ik elke week een overhoop gegraven border vindt met stront erin dan kan ik soms weleens begrip opbrengen voor mensen die hier helemaal klaar mee zijn. Zo ranzig. En als je de eigenaren erop aanspreekt dan zeggen ze: ja, ik kan hem moeilijk altijd binnen houden. Eeeh nou wat denk je zelf?

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 18:04

Mars schreef:
AyDeeDee schreef:
Andere mensen zijn natuurlijk niet verplicht hun katten binnen te houden voor jou..


Ehm, maar mijn tuin is van mij toch? En er ligt nu steeds kak in mijn tuin.


Jazeker.
Helaas zijn er erg veel mensen die vinden dat hun kat toch echt buiten moet komen.... (zal m'n paard eens bij een ander in de tuin laten kakken, pfff wat een onzin).

Mijn groentetuin werd hier als kattenbak gebruikt. Alles geprobeerd, van kattenkorrels tot ultrasoon geluid, overal stokjes tussen de planten etc. Uiteindelijk heel m'n groentetuin maar omheind en een net erover gemaakt. Ziet er niet uit en het plezier is ook wel weg zo.
Dus uiteindelijk vandaag de hele tuin omheind met stroomdraad op de schuttingen.
Ik hoop er nu echt vanaf te zijn.

Kortom, mijn ervaring is dat niks ertegen helpt, alleen de katten fysiek buiten de tuin houden.
En ja helaas moet je dan dus ook best wat geld uitgeven aan andermans katten...

Edit, AyDeedee, ik maak me ergens een beetje boos om je uitspraak. Hoezo zijn andere mensen niet verplicht hun kat binnen te houden? Je hebt als eigenaar de taak om overlast te voorkomen. Zou wat zijn als alle huisdieren maar los over straat lopen....
Maargoed dit is natuurlijk ook zo'n eeuwige discussie die nooit opgelost gaat worden...

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:58

Mars schreef:
AyDeeDee schreef:
Andere mensen zijn natuurlijk niet verplicht hun katten binnen te houden voor jou..


Ehm, maar mijn tuin is van mij toch? En er ligt nu steeds kak in mijn tuin.

Officieel moet de katteneigenaar de kat tegenhouden, en hoort een kat niet los buiten. Dus de ts heeft wel degelijk een reden tot klagen dan.
Ik ken mensen die prikkeldraad over schuttingen plaatsen, of een stroomdraadje. Mijn vader had een supersoaker om de katten van de schutting en uit de tuin te jagen. Dan had hij ook lol van andermans kat zei hij altijd.
Het enige wat lijkt te werken is stroomdraad of prikkeldraad. Dus de dieren echt uit je tuin houden.

In mijn tuin zit ook wel eens eentje te kakken. Ik weet ook van wie die kat is, maar zolang het bij 1 blijft vind ik het prima. Maar als het er meer worden, tja, dan zal er ook een keer een emmer water naartoe gaan als ik het zie.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 14:02

Maar je moet ook nog weleens weg toch? Werken ofzo of boodschappen doen? Ik zie het eigenlijk bijna nooit als die schijtkat weer bezig is. Ik heb wel betere dingen te doen dan klaar zitten met een emmer water of een Supersoaker.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 14:06

Suzanne F. schreef:
Maar je moet ook nog weleens weg toch? Werken ofzo of boodschappen doen? Ik zie het eigenlijk bijna nooit als die schijtkat weer bezig is. Ik heb wel betere dingen te doen dan klaar zitten met een emmer water of een Supersoaker.

Precies. Ik heb inmiddels een vermoeden welke kat het is (van de 7 die door de tuin heen lopen). Maar om nou alles af te gaan sluiten voor een kat van een ander.... Waar mag de rekening heen? :+

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 14:59

Winged schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar je moet ook nog weleens weg toch? Werken ofzo of boodschappen doen? Ik zie het eigenlijk bijna nooit als die schijtkat weer bezig is. Ik heb wel betere dingen te doen dan klaar zitten met een emmer water of een Supersoaker.

Precies. Ik heb inmiddels een vermoeden welke kat het is (van de 7 die door de tuin heen lopen). Maar om nou alles af te gaan sluiten voor een kat van een ander.... Waar mag de rekening heen? :+


Standaard antwoord van zo’n eigenaar: je kunt ze moeilijk in de tuin houden hè. Katten doen wat ze zelf willen. Kan ze moeilijk aanlijnen hè. Mijn kat wordt anders gek binnen. Etc. :+ :+ :+

KikiCelinevs
Berichten: 198
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 17:32

germie schreef:
Ik ken mensen die prikkeldraad over schuttingen plaatsen, of een stroomdraadje. Mijn vader had een supersoaker om de katten van de schutting en uit de tuin te jagen. Dan had hij ook lol van andermans kat zei hij altijd.
Het enige wat lijkt te werken is stroomdraad of prikkeldraad. Dus de dieren echt uit je tuin houden.


De vorige bewoner van mijn moeders huis had dus prikkeldraad door de tuin een. Asjeblieft begin hier niet aan. Er is weleens een kat geweest waarbij de hele buik dus openhing door dat draad. Ik weet dat andermans katten in je tuin vervelend zijn. Maar zij kunnen er niks aan doen dat hun eigenaren ze maar los laten lopen. Water is dan beter.

Coco4life
Berichten: 1215
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Kattenverjager, welke werkt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:22

Bij mij weten de katten dat ze niet welkom zijn, ze lopen langs de rand van de schutting zodat ze niet worden gegrepen door mijn hond :+