Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een dood dier van de weg halen?

 
Profiel   

Ir111 schreef
Goed van je. Doe ik ook. Als het niet veilig is (bv een keer een dode vos op de snelweg of op een 80km weg) dan bel ik de dierenambulance (of voor de snelweg Rijkswaterstaat).

Van de week nog een dode das die langs de weg lag. Echt net aangereden ze was nog warm. Die is netjes aan de kant gelegd door de degene die er tegenover woonde. Als ze er de volgende dag nog zou liggen (niet opgegeten) dan zou ze haar begraven.

Het is al treurig genoeg dat er zoveel verkeerslachtoffers vallen. Daar hoef je niet nog 10x overheen te rijden vind ik.

Mijn vriend is ondertussen gewend aan dit soort acties en helpt braaf mee. :D



Ik heb zelf bij een dierenambu gewerkt. Je zou bij een das de dierenambu op de hoogte kunnen stellen, das een boom willen ze vaak hebben voor onderzoek.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:43 



 
Profiel   

wilson schreef
Zelf doe ik het eigenlijk nooit. Ik bel altijd de gemeente, die hebben een wettelijke taak om kleine huisdieren die dood op de weg liggen op te ruimen.



Huisdieren niet, dat is de taak van de dieren ambu. Overig wild wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:47 



 
Profiel   

soms, als het veilig kan.

Ook eens een kat gezien die door een auto voor me werd aangereden. (zaten nog ca drie autos tussen.)

hij was nog aan het spartelen, voordat ik uitgestapt was, al bijna niet meer. beestje opgetild en in de berm gelegd. toen overleed hij. (niet aan gedacht om de dierenambulance te bellen.)



en een keer een dood konijn gezien, waar vlakbij een levend konijn liep. (toeval, dacht ik)
Dood konijn lag net aan de kant van de weg.
20 minuten later op de terugweg, zat het levend konijn nog bij het dode konijn. Toen heb ik het dode konijn een heel eind verder in de berm gelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:54 



 
Profiel   

Dassen en vossen nooit met blote handen aanraken.
Dassen kunnen tbc hebben en vossen dragen vaak een schadelijke parasiet bij zich.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:38 



 
Profiel   

Als de dieren nog helemaal intact zijn en ik kan stoppen haal ik ze ook van de weg om ergens in de berm te leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:40 



 
Profiel   

Barramundi schreef
Tink89 schreef
Ik doe dit echt nooit. Oprechte vraag: waarom? Bij grote dieren snap ik de verkeersveiligheid nog, maar wat heeft een dode vogel eraan om in een plastic zakje achter een boom te liggen bijvoorbeeld? Is het dan meer een principekwestie of is er nog een achterliggende gedachte?

Voorkomen dat aaseters het volgende verkeersslachtoffer worden :)
Voor mij de belangrijkste reden om dode dieren van de weg te halen.
En hier (in NL niet van toepassing) de buidel van vrouwelijke buideldieren nakijken om te kijken of er geen jong in zit wat nog leeft.

Overigens stop ik het dier niet in een zakje ofzo. Heb standaard een pak latex handschoenen en hand sanitizer in de auto liggen. Ik haal dieren ook niet weg, maar leg ze in de dichtstbijzijnde bosjes. Dan mag de natuur verder z’n werk doen.

Volgens mij stopt TS ze ook niet IN een zakje, maar gebruikt ze het zakje bij gebrek aan handschoenen om het overleden dier (met mogelijk de nodige parisieten) niet met de blote handen aan te hoeven raken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 15:24 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Goed van je. Doe ik ook. Als het niet veilig is (bv een keer een dode vos op de snelweg of op een 80km weg) dan bel ik de dierenambulance (of voor de snelweg Rijkswaterstaat).

Van de week nog een dode das die langs de weg lag. Echt net aangereden ze was nog warm. Die is netjes aan de kant gelegd door de degene die er tegenover woonde. Als ze er de volgende dag nog zou liggen (niet opgegeten) dan zou ze haar begraven.

Het is al treurig genoeg dat er zoveel verkeerslachtoffers vallen. Daar hoef je niet nog 10x overheen te rijden vind ik.

Mijn vriend is ondertussen gewend aan dit soort acties en helpt braaf mee. :D


Bij een das moet je altijd melding maken bij de dassenwerkgroep. Die doen dan onderzoek naar de doodsoorzaak en kijken bijvoorbeeld of het een zogend vrouwtje is en er nog ergens een nest zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 07:15 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Goed van je. Doe ik ook. Als het niet veilig is (bv een keer een dode vos op de snelweg of op een 80km weg) dan bel ik de dierenambulance (of voor de snelweg Rijkswaterstaat).

Van de week nog een dode das die langs de weg lag. Echt net aangereden ze was nog warm. Die is netjes aan de kant gelegd door de degene die er tegenover woonde. Als ze er de volgende dag nog zou liggen (niet opgegeten) dan zou ze haar begraven.

Het is al treurig genoeg dat er zoveel verkeerslachtoffers vallen. Daar hoef je niet nog 10x overheen te rijden vind ik.

Mijn vriend is ondertussen gewend aan dit soort acties en helpt braaf mee. :D


Ik werk ook alweer 10 jaar bij de dierenambulance. Als ik een negatief dier zie liggen, en ik kan/mag stoppen, leg ik het ook aan de kant. Meld dit aan mijn collega's, die nemen dan actie wat nodig is.
Een das moet altijd gemeld worden bij de dierenambulance of das en boom, deze zijn vaak gechipt, zoogend, of waar de burcht is.

Zie nu dat anderen dit ook al schreven +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 07:32 



 
Profiel   

Ja jongens, ik heb het begrepen! Das = altijd melden. :D

Weer wat geleerd, thanks. -:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:27 



 
Profiel   

Kijk zo leer ik ook nog eens wat! Weet ik voortaan ook wat ik specifiek bij dassen moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:30 



 
Profiel   

tienus63 schreef
Dassen en vossen nooit met blote handen aanraken.
Dassen kunnen tbc hebben en vossen dragen vaak een schadelijke parasiet bij zich.


Ik vraag me bij dit soort advies altijd af hoe een dode, niet-ademende/niet-hoestende das TBC kan overdragen, of hoe een dode, niet-pissende/niet-schijtende vos, de vossenlintworm (die, gek genoeg, kennelijk óók via urine wordt uitgescheiden) nog kan uitscheiden.

Ik snap de voorzichtigheid, maar volgens mijn simpele biologenbrein kan dit niet overgedragen worden.
Die lintwormeitjes moet je opeten (via geplukte wilde bosbessen bv), en die TBC bacil moet je inademen (maw, die dooie das moet je in je gezicht hoesten)

Ik zie niet in hoe dat gaat gebeuren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:36 



 
Profiel   

Nature93 schreef
Goedemorgen,

Onderweg naar mijn werk reed ik door mijn straat in de bebouwde kom. Op de grond lag een groot dood beest. Een wezel of een hermelijn. Ik ben uitgestapt en met een zakje om mijn hand heb ik het weg gehaald en een eindje verderop op het grasveld achter een boom gelegd.

Wie doet dit nog meer? Is dit nu iets gevaarlijks betreft ziektes?

Ik probeer altijd gewonde of verdwaalde dieren als ik ze zie mee te nemen (duiven bijvoorbeeld)en de dierenambulance te bellen. Ook niet iedereen in mijn omgeving doet dat en vinden dat vreemd. :')

Ik schoot wel in de lach over "een groot dood beest" en dan een wezel of hermelijn. Nou die zijn bepaald niet groot.
Ik leg dode dieren als het om het verkeer kan in de berm. Ook aangereden katten ik bel nooit ergens over. Als baas zijnde ga je eerst bij de weg kijken als je je kat kwijt bent. En als de dierenambulance al geweest is kun je hem 30 km verderop tegen betaling weer ophalen. Dus dat doe ik niet. Een haas die nog netjes is neem ik mee en ga ik slachten. Lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:49 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik vraag me bij dit soort advies altijd af hoe een dode, niet-ademende/niet-hoestende das TBC kan overdragen, of hoe een dode, niet-pissende/niet-schijtende vos, de vossenlintworm (die, gek genoeg, kennelijk óók via urine wordt uitgescheiden) nog kan uitscheiden.

Ik snap de voorzichtigheid, maar volgens mijn simpele biologenbrein kan dit niet overgedragen worden.
Die lintwormeitjes moet je opeten (via geplukte wilde bosbessen bv), en die TBC bacil moet je inademen (maw, die dooie das moet je in je gezicht hoesten)

Ik zie niet in hoe dat gaat gebeuren :D


De eitje van de lintworm kunnen aan de vacht zitten. Dus als je zo'n dier met blote handen pakt en je wast niet direct daarna je handen is er wel een risico. Risico is natuurlijk heel klein, volgens mij kan je de het aantal mensen besmet in Nederland nog op één hand tellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:56 



 
Profiel   

kan aan je handen zitten en dan raak je bv daarmee je ogen en/of mond aan

maar ik kreeg ook een x een paniek reactie van de db toe ik een verzwakte egel had gevangen, die moest ik vooral niet aanraken en gebruikt materiaal wassen en ontsmetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:57 



 
Profiel   

Tink89 schreef
Ik doe dit echt nooit. Oprechte vraag: waarom? Bij grote dieren snap ik de verkeersveiligheid nog, maar wat heeft een dode vogel eraan om in een plastic zakje achter een boom te liggen bijvoorbeeld? Is het dan meer een principekwestie of is er nog een achterliggende gedachte?

Edit: bij een huisdier snap ik het overigens wel. Dan wil je toch graag dat de eigenaar geïnformeerd kan worden.

Volgens mij liggen ze niet in een plastic zakje maar gebruikt TS die gewoon om het veilig op te pakken zonder het dier direct aan te raken.

Wat hebben ze eraan? Niets, ze zijn immers al dood. Maar ik vind het ook altijd sneu en best misselijkmakend ook als ik dieren zie liggen waar tig keer overheen is gereden. Dat einde bespaar je ze dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:59 



 
Profiel   

Ibbel schreef
tienus63 schreef
Dassen en vossen nooit met blote handen aanraken.
Dassen kunnen tbc hebben en vossen dragen vaak een schadelijke parasiet bij zich.


Ik vraag me bij dit soort advies altijd af hoe een dode, niet-ademende/niet-hoestende das TBC kan overdragen, of hoe een dode, niet-pissende/niet-schijtende vos, de vossenlintworm (die, gek genoeg, kennelijk óók via urine wordt uitgescheiden) nog kan uitscheiden.

Ik snap de voorzichtigheid, maar volgens mijn simpele biologenbrein kan dit niet overgedragen worden.
Die lintwormeitjes moet je opeten (via geplukte wilde bosbessen bv), en die TBC bacil moet je inademen (maw, die dooie das moet je in je gezicht hoesten)

Ik zie niet in hoe dat gaat gebeuren :D

Tot nu toe is er ook nog nooit tbc aangetroffen bij dassen die hier onderzocht zijn.

Dus acht kans sowieso klein. Mijn vader pakt ze gewoon op met blote handen, die haalt ze in opdracht op. Is aangesloten bij een dassenwerkgroep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 11:10 



 
Profiel   

Wij halen ook dieren van de weg (indien dit kan).
Anders heb je kans dat er meer dieren worden aangereden, er komen nl altijd vogels en/of katten op af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 14:21 



 
Profiel   

Ooit eens een dode eekhoorn zonder handschoenen van de weg af willen halen. Dacht dat ie nog vers was...Haren lieten los waar ik hem vast had, hij lag er dus al wat langer. Maar wel aan de kant gelegd. Heb er niets van opgelopen.
Kat ook wel van de weg aan de kant gelegd en dierenambu gebeld. Ik neem geen dode dieren mee. Mag wettelijk gezien ook niet. Doe het alleen waar het veilig kan. Om mezelf nou aan te laten rijden of het verkeer in gevaar te brengen gaat me te ver voor een dood dier

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:40 



 
Profiel   

Interessante vraag. Ik heb het wel eens bij een aangereden kat gedaan. Die was helaas al overleden.

Bij andere dieren eigenlijk nooit. Meestal vooral omdat ik niet snel genoeg geschakelt heb om zoiets te doen voordat ik alweer te ver door ben gereden, of omdat ik er geen tijd voor heb. Ik vind het wel altijd sneu als ik het zie. Ik zie het ook geregeld omdat ik veel binnendoorweggetjes neem -O-

Misschien dat ik het in de toekomst toch wel ga doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:17 



 
Profiel   

Ik heb het voor mezelf geroutiniseerd om meteen als ik iets zie een herkenningspunt op te slaan of naar de dichtstbijzijnde hectometerpaal te kijken voordat ik ga bellen zodat ik de locatie aan kan geven ondanks dat ik al verder door ben gereden.

Net nog gedaan, niet voor een dier maar voor een stilstaand voertuig op de andere rijbaan op de provinciale weg. Hectometerpalen zijn daar super handig voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:50 



 
Profiel   

Ik ben werkzaam bij de provincie Noord-Holland als weginspecteur.. als er op de Provincialewegen ( in Noord-Holland)een aangereden dier ligt kun je ook naar 0800 0200600 bellen.. dan worden wij aangestuurd om te gaan kijken.. en mocht het nodig zijn bellen we de Dierenambulance.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 19:19 



 
Profiel   

Ik bel idd op N wegen ook de provincie (Noord-Brabant in dit geval)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 23:55 



 
Profiel   

Ik bel idd ook altijd de dierenambupance of politie op bij aanrijdingen.

Echter, een week of 2 terug lag er een aangereden kat in de berm.
Gebied viel net niet meer in gemeente A, dus moest gemeente B bellen.
Kreeg een bandje te horen dat ze geen vrijwilligers hadden op die dienst en neem contact op met gemeente C.
Krijg exact het zelfde bandje te horen alleen dit keer met de medeling neem contact op met gemeente B.

Ja dan houd het op voor mij.
Beetje jammer dat er in zo'n groot gebied, gemeente Utrechtse Heuvelrug en Houten, helemaal niemand beschikbaar is.
Bedacht me achteraf dat het niet de eerste keer was.

Toen ik er weer langskwam was de kat weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 01:06 



 
Profiel   

sabine1979 schreef
Als ik een negatief dier zie liggen, en ik kan/mag stoppen, leg ik het ook aan de kant

Een "negatief" dier...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 03:21 



 
Profiel   

Kuggur schreef
sabine1979 schreef
Als ik een negatief dier zie liggen, en ik kan/mag stoppen, leg ik het ook aan de kant

Een "negatief" dier...?



Zo wordt het bij onze dierenambu genoemd, klinkt beter als dood :P

Vorig jaar een aangereden kat in de berm gelegd, was net overleden toen ik langs reed. Dat dier was anders plat gereden, nu hebben de eigenaren nog afscheid kunnen nemen van hun intacte dier. dit was niet het gebied waar ik op de ambu werk. Op fb bericht geplaatst in dat dorp, de eigenaren hebben mij weet niet hoe vaak bedankt voor het aan de kant leggen van hun huisdier. Kleine moeite om te doen vind ik, mits het kan/mag
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 03:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen