Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 13 [ 307 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

 
Profiel   

Eindelijk lammetjes.... *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 19:59 



 

Wij verwachten morgenavond een lam van tussen de 2 en 3 maand oud. Ik weet nog geen exacte leeftijd of geslacht. Wel dat het onvoldoende heeft gekregen van de moeder en het een groeiachterstand heeft en daardoor ook mager is.

Wij nemen de zorg van dit lam verder over. Wij doen wel vaker zoiets. Zie het wat als iemand die kittens opvangt of een hond die naar een asiel gaat omdat de baasjes afstand doen od. Dat doen wij dan wel eens met schapen, geiten en lammetjes. Ik werd hierover gecontacteerd en ja, er was zelfs geen twijfel dat wij dit zouden doen.

Wat er verder mee gaat gebeuren, daar spreek ik mij nog niet over uit. Soms houden we ze, soms, als ze erg goed opknappen, worden ze verkocht. Soms adoptie. Maar als jullie vanaf morgenavond dus een mager lam op foto’s zien voorbij komen, weet dat hij/zij alle nodige TLC krijgt en alle nodige voeding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:49 



 
Profiel   

Aguttie, wat fijn dat jullie het lam willen opknappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 15:48 



 
Profiel   

Dat vind ik nu ook ferm, Moestuin, dat die dieren bij jullie terecht kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 17:27 



 

Dank jullie wel :) Wij hebben wel elk jaar enkele van die sukkeltjes. We hebben een foto gezien van een half lam en de heupbenen steken uit en de ruggengraat ligt er op. Dus ik denk dat het nog een flink project wordt. Maar laten verkommeren is voor ons geen optie :n

Eventjes lammetjes spam <3

Dit meisje, echt <3 Wat is ze prachtig

[ img ]

Lucy haar mooi mieke. Zij krijgt af en toe een fles bij want ze blijft wat achter.


[ img ]

En het bokje. Dikke vriendjes met mijn dochter


[ img ]


En Marley haar lam. Marley is speciaal en ik neem jullie graag even mee in haar verhaal.
Vorig jaar hebben wij problemen gehad met onze vorige dierenarts. Verkeerde diagnoses, de schuld op ons steken terwijl die bij hun lag, cruciale medicatie niet willen verstrekken etc. De gevolgen waren afschuwelijk. 2 weken voor het lammeren ging beginnen viel ooi na ooi dood. Wij waren de wanhoop nabij. Ander eten, duurder eten, meer eten, vitaminen, mineralen, glucose enzovoort. Wij deden alles wat in ons macht lag. Er is een dode ooi naar het labo gestuurd, er zijn -tig meststalen genomen en ga zo door. Langzaam aan kwam de harde realiteit binnen: Onze dierenarts had een afschuwelijke fout gemaakt en dat koste ons nu onze dieren. De dierenarts bleef volhouden dat het aan ons en ons stalklimaat lag… Dankzij 3 super lieve bokkers waaronder Lizzy en Palousa is de rest van mijn kudde gered. Ik blijf ze eeuwig dankbaar <3 We vonden een andere dierenarts en langzaam aan krabbelden onze ooien letterlijk terug overeind en konden wij ons zelf bij elkaar rapen. Het verslag van het labo kwam terug: Ooi met een voldragen dracht van 2 ooilammeren. Een andere ooi hebben wij zelf onderzocht. 3 lammeren. Met nog een week te gaan lag ze dood. Wij zijn in totaal 5 ooien verloren hieraan en 7 ongeboren lammeren.

Wat Marley hiermee te maken had? Marley hebben wij stuiptrekkend met het schuim op haar lippen in de stal gevonden. Ze was graatmager en hier waren wij al even mee aan de slag onder begeleiding van onze toen nog dierenarts. Bijna wekelijks stonden ze toen bij ons omdat wij zo bezorgd waren.

Marley was op. Ze kon niet meer. Ze kon niet meer staan, niet meer eten. Niets. Dankzij bokker 3 hebben wij Marley nog kunnen redden maar de tol was zwaar. Ze heeft een week niet kunnen staan. In die week heeft ze haar 2 lammeren verworpen. Een ooitje en een ram. Een week lang ben ik verschillende keren per dag bezig geweest maar haar verschillende keren in de benen te krijgen en haar te laten rusten tegen de muur. Als ze maar stond. Ik gaf haar handjes met eten, -tig keer per dag. Ik moest haar opgeven van onze toen nog dierenarts. Er was geen hoop. Maar no way dat wij Marley gingen opgeven. Zij wou nog. Daar was ik zeker van. Na een week kwam ik in de stal en zag ik een poep in de lucht. Ze stond. Welliswaar enkel op haar achterste poten maar het was meer dan ze in een week had gedaan. Ze at nog altijd ongelofelijk slecht en was ongelukkig in haar eigen hokje. Dus het risico genomen, hokje weg en haar terug bij de rest gelaten. De eerste dagen droegen wij haar naar de voederhekkens tijdens etenstijd en bleven wij erbij zodat ze niet vertrappeld werd. Per direct at ze weer! Ze wou gewoon bij de rest zijn. 2 dagen heeft ze zich wat rondbewogen in stal op haar voorste knieën en haar poep in de lucht. En toen kwam ik in de stal en keek Marley mij aan, terwijl ze stond. Ze stond! Dit is een foto van toen ze net terug kon staan.

[ img ]

Leunend tegen de muur


[ img ]

Tussen de rest die er quasi even erg aan toe waren

[ img ]

Toen zeiden wij: Als zijn ooit weer mooi in conditie komt en ooit nog een lam mag dragen, dan is er een wonder gebeurt. Dus wat ben in supertrots vandaag. Ik loop al 2 dagen op een roze wolk. Ons Marley is sneller opgeknapt dan gedacht en is nu mama van een prachtige dochter van 6,600 kilo. Wij hebben een andere dierenarts en mijn rekeningen zijn gezakt van €1000 per maand naar €200 elk kwartaal.

Wat zijn wij trots op Marley en wat is Marley trots op haar kind <3 Dit is toch wel ons wonder dit jaar.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 19:47 



 
Profiel   

Jemig wat een verhaal, ik kan me voorstellen dat je nu heel gelukkig bent met Marley en haar lam. Ik ben wel benieuwd wat de uitslag van het labo was wat er aan mankeerde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:00 



 

Bloedworm. De telling was hallucinant. Ik had dit al diverse keren aangedragen bij de dierenarts dat ik een vermoeden had van bloedworm. Diverse meststalen die altijd goed waren volgens de dierenarts terwijl de tellingen toen al veel te hoog waren. We hebben nog ontwormd maar toen bleek dat de dierenarts niet afwisselde van product en ik resistentie had. Op zich niet gek, het is een product met vrij veel resistentie. Ik heb toen in december nog gesmeekt: Help mij, ik denk dat het bloedworm is en ik werd gek verklaard en als ik zo bleef door gaan over bloedworm en nu ging ontwormen ik zelf resistentie ging kweken. Ontwormen kon pas weer als ze om de weide gingen en er was helemaal geen probleem. Ik zag spoken en ik had een slechte stalcultuur. Ik moest stoppen met schapen en geiten houden voor 2 jaar om de stal te laten luchten.

En ja, ook ik draag schuld want ik geloofde ze. Ik geloofde echt dat ik en mijn stal het probleem waren. Ik heb uiteindelijk 5 maand na dit alles excuses gekregen en erkenning van de fouten. maar ja, iets met vijgen na Pasen… Het was gewoon afschuwelijk. ‘S ochtends diep ademen voor je de poort open trekt en denkt: Wie nu weer. Wij hebben er geld tegen aan gegooid, duizenden euro’s heeft het ons gekost op enkele weken. En je verliest ze alsnog. Dus ja, toen die uitslag terug kwam was de wereld te klein en is de betreffende praktijk er niet goed van geweest. Oh ik was kwaad. Zie je wel dat ik niet gek was!

Dus als er nu nog iets voorvalt heb ik een select clubje die direct een bericht krijgt: Denk even mee! En dan de nieuwe dierenarts. En alles wordt gedriedubbel checkt. Maar ze doet het echt geweldig :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:09 



 
Profiel   

Zo dat is wel heel naar. Bloedworm zie je ook niet in de mest, alleen aan de slijmvliezen en dikke kaken. Zonde dat die dierenarts dat niet gezien heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 21:03 



 

Je kunt het wel degelijk in de mest zien aan de hand van een eitelling :j Is uiteindelijk bij de andere ooien ook bevestigd aan de hand van een meststaal dat naar het labo is gestuurd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 21:12 



 
Profiel   

Och ja Moestuin, ik kan me dat nog goed herinneren dat je toen zoveel schaapjes kwijt bent geraakt, echt verschrikkelijk! Dan snap ik wel dat het een grote zegen is dat ze een mooi groot lam heeft geschonken.
Ik snap dat je de schuld ook mede aan jezelf geeft maar je kan er niks aan doen, je vertrouwde op de expertise van de dierenarts, degene die ervoor geleerd heeft. Hopelijk kun je het allemaal achter je laten en genieten van de mooie kudde die je nu hebt!
Als ik ooit nog een boerderij kan kopen dan komt er sowieso naast mijn paard een aantal schaapjes, lijkt me echt geweldig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 22:47 



 
Profiel   

Moestuin schreef
Je kunt het wel degelijk in de mest zien aan de hand van een eitelling :j Is uiteindelijk bij de andere ooien ook bevestigd aan de hand van een meststaal dat naar het labo is gestuurd :)

Ja met de microscoop maar zo niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 23:37 



 

fjordjes schreef
Och ja Moestuin, ik kan me dat nog goed herinneren dat je toen zoveel schaapjes kwijt bent geraakt, echt verschrikkelijk! Dan snap ik wel dat het een grote zegen is dat ze een mooi groot lam heeft geschonken.
Ik snap dat je de schuld ook mede aan jezelf geeft maar je kan er niks aan doen, je vertrouwde op de expertise van de dierenarts, degene die ervoor geleerd heeft. Hopelijk kun je het allemaal achter je laten en genieten van de mooie kudde die je nu hebt!
Als ik ooit nog een boerderij kan kopen dan komt er sowieso naast mijn paard een aantal schaapjes, lijkt me echt geweldig!


Dit jaar spookt het natuurlijk nog wel door ons hoofd. Zeker als er dan ergens een foto naar omhoog komt van hoe ze er vorig jaar uitzagen. Maar als ik ze nu zie staan ben ik echt erg tevreden. Allen mooi in conditie en ook de lammeren zijn een stuk groter. Schapen zijn echt geweldig. Met een minimum van tijd maak je er ook echte knuffelaars van. Ik mis mijn paarden eigenlijk niet :o En als ik ze dan al eens mis heb ik gelukkig nog onze 2 shetlanders staan die gewillig slachtoffer zijn van aandacht :D


pillow schreef
Moestuin schreef
Je kunt het wel degelijk in de mest zien aan de hand van een eitelling :j Is uiteindelijk bij de andere ooien ook bevestigd aan de hand van een meststaal dat naar het labo is gestuurd :)

Ja met de microscoop maar zo niet.


Nee, met het blote oog niet nee. Maar elk meststaal is door de dierenarts onder de microscoop gelegd. Het was geen kleine praktijk met ook een weekendspoeddienst en een opname dienst er aan vast voor kleine herkauwers. Ze hadden het dus wel degelijk moeten zien aan de meststalen die zijn mee gegaan. Dit is achteraf ook toegegeven dat er ook daar in fouten zijn gemaakt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 04:12 



 

De hoornloze Saanen is vandaag 152 dagen. Het zou toch langzaam eens moeten :D Ze eet nog erg weinig, eigenlijk enkel nog korrel en mais. Ik merk dat ze daardoor ook wat inlevert. Ik hoop dat de lammeren er snel uit zijn en zij zich weer naar hartelust kan vol vreten :D


[ img ]

Zus haar uier is er helemaal klaar voor en zij gaat regelmatig het hoekje verkennen. Dus ook erg benieuwd of het voor vandaag is. Ik gok op 2 :D


[ img ]

En Zus met Dolores, haar mama. Zus komt van een tweeling en haar broer noemde Broer. We hadden even geen originaliteit :D


[ img ]

En Lucy haar lam zakt wel erg diep door om te plassen. Lijkt wel een konijn.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 09:09 



 
Profiel   

Spannend! Hopelijk gaat er iets geboren worden vandaag.

Haha dat geitje, ziet er grappig uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:53 



 
Profiel   

Nou je hoeft niet te twijfelen of het een echte geit is en geen kween.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 13:57 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met de lammetjes, so cute! Maar wat heb je veel ellende gehad zeg… heel fijn dat Marley het gered heeft, en nu een lam heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:44 



 
Profiel   

Wat ziet Marley er goed uit Moestuin!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:24 



 

Dank je wel!

Wij zijn ondertussen onderweg naar huis met Petite. Alle namen beginnen met een P dit jaar. Ze (het is een ooitje!) is echt erg klein. Ik moet ze nog wegen maar geef ze geen 10 kilo, terwijl ze al 2,5 maand is en komt van een vleesras. Ter vergelijk: De 2 reeds geboren ooitjes zijn boven de 6 kilo geboren. Het gemiddelde geboortegewicht is 4,5 kilo. Een groei van 300 gram per dag zou wel het minimum moeten zijn. Ze zou grof gerekend nu 25/27 kilo moeten wegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:30 



 
Profiel   

Wij hebben ook wel eens lammeren die gewoon heel slecht groeien ondanks onbeperkt voer. Daar zit genetisch gewoon iets niet lekker denken we.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:39 



 

Ik ga er niet te veel over uitbreiden maar het is echt een geval van niet voor/verkeerd voor gezorgd. Ze weegt 7 kilo. Ik vrees ervoor dat dit nog helemaal gaat bij trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:43 



 

Ok hier is ze. Mijn man was nog mais aan het gooien dus moest die nog opvegen :D

Ze is toegekomen, heeft haar zelf op het eten gestort en eet nog steeds. Volledig uitgehongerd.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:14 



 
Profiel   

Aguttie wat een kleintje. De naam past haar perfect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:14 



 
Profiel   

Kijk wel uit dat je het voer rustig op bouwt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:22 



 
Profiel   

Zo die is wel een beetje uit verhouding! Hopelijk komt het met een beetje Moestuin zorg weer goed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:39 



 
Profiel   

Wat een lief diertje, maar inderdaad, zo klein. Hoop dat je haar er weer bovenop krijgt. Sowieso fijn dat ze nu goed verzorgd wordt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 08:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 13 [ 307 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen