Een dood dier van de weg halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 09:58

Ik begrijp helemaal niet waarom je de dierenambulance belt als het dier al dood is.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 10:02

ja hier kun je ze daar voor bellen als het om katten gaat.
zij halen ze dan op, en dan word er melding gemaakt en komt het op de site van amivedi of de facebook site.

tijd terug een aangereden ree langs de weg gezien, maar die was toen ik terug fietste al weg gehaald.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 10:38

pillow schreef:
Ik begrijp helemaal niet waarom je de dierenambulance belt als het dier al dood is.


Omdat die het dier dan kunnen oppikken en eventueel kunnen checken op chip. Ik bel voor katten al-tijd de dierenambulance of de provincie. Al meerdere keren gedaan en ze zijn altijd blij met mijn melding.

Een keer zijn onze gegevens doorgegeven aan de eigenaren door de dierenambu en die stonden een paar dagen later voor de deur met een kaartje en een doosje Merci omdat ze door ons afscheid hadden kunnen nemen van hun huisdier.

En daarnaast ook als ik niet vermoed dat het van iemand is, ik vind het ongelooflijk oneerbiedig om een dier maar gewoon plat te laten rijden. Dan leg ik het liever opzij of laat ik het opzij leggen zodat de natuur het verder zelf kan regelen.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 11:02

Tink89 schreef:
Ik doe dit echt nooit. Oprechte vraag: waarom? Bij grote dieren snap ik de verkeersveiligheid nog, maar wat heeft een dode vogel eraan om in een plastic zakje achter een boom te liggen bijvoorbeeld? Is het dan meer een principekwestie of is er nog een achterliggende gedachte?

Edit: bij een huisdier snap ik het overigens wel. Dan wil je toch graag dat de eigenaar geïnformeerd kan worden.



Omdat een tot pult gereden vogel/klein dier echt wel een risico kan vormen voor motorrijders..

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 11:20

nine1987 schreef:
Tink89 schreef:
Ik doe dit echt nooit. Oprechte vraag: waarom? Bij grote dieren snap ik de verkeersveiligheid nog, maar wat heeft een dode vogel eraan om in een plastic zakje achter een boom te liggen bijvoorbeeld? Is het dan meer een principekwestie of is er nog een achterliggende gedachte?

Edit: bij een huisdier snap ik het overigens wel. Dan wil je toch graag dat de eigenaar geïnformeerd kan worden.



Omdat een tot pult gereden vogel/klein dier echt wel een risico kan vormen voor motorrijders..

Serieus? Alle andere argumenten tot nu toe kan ik volgen, maar deze vind ik wel heel erg triest, op de een of andere manier.
Motorrijders moeten gewoon uit hun doppen kijken.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 11:25

pillow schreef:
Ik begrijp helemaal niet waarom je de dierenambulance belt als het dier al dood is.


Ligt er natuurlijk een beetje aan waar ie ligt. Lag hier recent een dode ree langs het fietspad, gewoon niet een geschikte plek om te laten liggen. Als dat gaat ontbinden gaat dat voor overlast zorgen. Was nog warm dus had de dierenambulance gebeld via het info nummer. Die gaven aan dat ik de politie moest bellen, toen klapperden mijn oren ook :’) die hebben vervolgens weer contact opgenomen met de boswachter en die heeft de ree meegenomen, vond het zelf ook wat overkill maar ze waren erg blij dat ik gebeld had.

Overigens is een wezel of een hermelijn echt heel erg klein, denk eerder dat je een marter hebt gevonden TS :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 11:34

sabine1979 schreef:
[


Zo wordt het bij onze dierenambu genoemd, klinkt beter als dood :P

Sorry, maar dat vind ik hilarisch.

Het woord "dood" niet kunnen verdragen is één (maar geeft goed aan hoe vreemd vele mensen zich van het fenomeen dood proberen te distantiëren), maar de term "negatief" kiezen is vrij absurd.

Terwijl Mont Python zoveel goede suggesties had...https://youtu.be/vZw35VUBdzo

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 11:54

@achterom, tuurlijk moeten ze dat.. Maar als jij het dier aanrijdt en als de situatie het toelaat, waarom zou je 'm dan niet even weghalen om de verkeerssituatie veilig te houden voor iedereen?

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 12:02

xPabloBokt schreef:
pillow schreef:
Ik begrijp helemaal niet waarom je de dierenambulance belt als het dier al dood is.


Omdat die het dier dan kunnen oppikken en eventueel kunnen checken op chip. Ik bel voor katten al-tijd de dierenambulance of de provincie. Al meerdere keren gedaan en ze zijn altijd blij met mijn melding.

Een keer zijn onze gegevens doorgegeven aan de eigenaren door de dierenambu en die stonden een paar dagen later voor de deur met een kaartje en een doosje Merci omdat ze door ons afscheid hadden kunnen nemen van hun huisdier.

En daarnaast ook als ik niet vermoed dat het van iemand is, ik vind het ongelooflijk oneerbiedig om een dier maar gewoon plat te laten rijden. Dan leg ik het liever opzij of laat ik het opzij leggen zodat de natuur het verder zelf kan regelen.

Ik zeg niet dat je hem plat moet laten rijden. Maar gewoon aan de kant leggen en de eigenaar de kans geven om het te vinden.

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 12:07

Voor groot wild zoals herten, reeën, vossen en zwijnen kun je de politie bellen, die regelen dan dat de jachtopzichter uit dat gebied het dier komt ophalen. Gewoon via 0900-8844 de exacte locatie doorgeven en wat voor dier, of het overleden is of nog leeft.

Met huisdieren kun je het best dierenambulance proberen, maar die rijden lang niet altijd… dus dan de dichtstbijzijnde dierenarts of dierenasiel.

En als het op A- of N-wegen gevonden wordt, kun je rijkswaterstaat bellen of ook de politie.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 12:10

Hhilde schreef:
Voor groot wild zoals herten, reeën, vossen en zwijnen kun je de politie bellen, die regelen dan dat de jachtopzichter uit dat gebied het dier komt ophalen. Gewoon via 0900-8844 de exacte locatie doorgeven en wat voor dier, of het overleden is of nog leeft.

Met huisdieren kun je het best dierenambulance proberen, maar die rijden lang niet altijd… dus dan de dichtstbijzijnde dierenarts of dierenasiel.

En als het op A- of N-wegen gevonden wordt, kun je rijkswaterstaat bellen of ook de politie.


Op N wegen werd ik door Rijkswaterstaat doorverwezen naar de provincie. Die hebben vaak ook een nummer voor calamiteiten op de weg

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 12:21

N-wegen vallen officieel onder Provinciale Waterstaat, wat een onderdeel is van Rijkswaterstaat. Alleen inderdaad wellicht wel weer onder een ander nummer :=

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 12:22

Een jaar geleden zag ik op een landweg een dode kat liggen. Ben gestopt en heb deze netjes ver in de berm gelegd, beestje was nog warm vond het zo sneu. Ook de dierenambulance ingelicht. Zou het zo weer doen als de mogelijkheid er is kwa verkeer en omgeving.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 12:36

nine1987 schreef:
@achterom, tuurlijk moeten ze dat.. Maar als jij het dier aanrijdt en als de situatie het toelaat, waarom zou je 'm dan niet even weghalen om de verkeerssituatie veilig te houden voor iedereen?

Omdat de verkeerssituatie voor mij niet echt een argument is. Waardigheid van het dier (zorgen dat ie niet platgereden wordt als een pannenkoek), veiligheid van de aaseters, zorgen dat het baasje afscheid kan nemen, of in het geval van dassen dat er onderzoek gedaan kan worden naar de doodsoorzaken... ja, dat zijn redenen waarom ik het doe, maar motorrijders? Die kunnen toch ook zelf afstappen om het dier aan de kant te leggen?

Even voor de duidelijkheid: ja, ik haal ook regelmatig een dood dier van de weg, helaas wordt er hier nog weleens wat aangereden (voornamelijk wild, zoals een marter, een fazant, een grote eekhoorn) en dan haal ik het altijd trouw weg :j En ik ben heel blij dat toen onze kat aangereden werd, er ook iemand gestopt is om het baasje te zoeken, daardoor konden wij toch afscheid nemen van onze lieve kat.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 15:11

Ieder 't zijne.. Voor mij zijn beide zaken van belang.. :)

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 15:12

Hhilde schreef:
N-wegen vallen officieel onder Provinciale Waterstaat, wat een onderdeel is van Rijkswaterstaat. Alleen inderdaad wellicht wel weer onder een ander nummer :=


Dat is niet helemaal waar … provinciale wegen zijn van de provincie waar ze onder vallen en om het makkelijk te houden dat zijn de wegen met 3 cijfers, maar inderdaad er zijn ook N wegen die onder Rijkswaterstaat vallen dit zijn de N wegen met 1 cijfer
Maar het is wel zo dat als je Rijkswaterstaat belt als je op een N weg rijdt ( en deze valt onder de provincie)dat ze de weginspecteurs van de provincie op de hoogte brengen en vragen ter plaatsen te gaan.

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 17:09

moniek21 schreef:
Hhilde schreef:
N-wegen vallen officieel onder Provinciale Waterstaat, wat een onderdeel is van Rijkswaterstaat. Alleen inderdaad wellicht wel weer onder een ander nummer :=


Dat is niet helemaal waar … provinciale wegen zijn van de provincie waar ze onder vallen en om het makkelijk te houden dat zijn de wegen met 3 cijfers, maar inderdaad er zijn ook N wegen die onder Rijkswaterstaat vallen dit zijn de N wegen met 1 cijfer
Maar het is wel zo dat als je Rijkswaterstaat belt als je op een N weg rijdt ( en deze valt onder de provincie)dat ze de weginspecteurs van de provincie op de hoogte brengen en vragen ter plaatsen te gaan.

Ah, duidelijk, dank :j Maar bijvoorbeeld de N36 met twee cijfers… is dat dan RWS of provincie?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Een dood dier van de weg halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 17:43

Nee, ik haal geen dode beesten van de baan. Dat is niet mijn taak/job.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 21:38

moniek21 schreef:
Hhilde schreef:
N-wegen vallen officieel onder Provinciale Waterstaat, wat een onderdeel is van Rijkswaterstaat. Alleen inderdaad wellicht wel weer onder een ander nummer :=


Dat is niet helemaal waar … provinciale wegen zijn van de provincie waar ze onder vallen en om het makkelijk te houden dat zijn de wegen met 3 cijfers, maar inderdaad er zijn ook N wegen die onder Rijkswaterstaat vallen dit zijn de N wegen met 1 cijfer
Maar het is wel zo dat als je Rijkswaterstaat belt als je op een N weg rijdt ( en deze valt onder de provincie)dat ze de weginspecteurs van de provincie op de hoogte brengen en vragen ter plaatsen te gaan.

Ah, duidelijk, dank :j Maar bijvoorbeeld de N36 met twee cijfers… is dat dan RWS of provincie?[/quote]

Ook weer lastig … hier een overzichtje ;)

https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegenoverzicht

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 21:43

Ayasha schreef:
Nee, ik haal geen dode beesten van de baan. Dat is niet mijn taak/job.


Ook niet als het midden in je eigen straat ligt? In een woonwijk, geen N wegen en het is nog helemaal in tact? Waar je dus 20/30 rijdt?

Ik vind het een naar idee dat mensen er tig keer over heen gaan en het helemaal kapot gereden wordt.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 22:20

Als het even kan en ze zijn nog mooi dan neem ik ze ook mee. Een vriendin van mij is taxidermiste en zet ze op. Als je dat wat vindt dan kun je altijd wel taxidermisten vinden op internet :)

Katten of honden zou ik sowieso aan de kant leggen. Voor de verkeersveiligheid en eventuele aaseters is het ook veiliger als ze niet op de baan liggen - en zelf vind ik het er ook zo naar uit zien.
Laatst bijgewerkt door mar_fay op 25-03-23 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 22:21

Nature93 schreef:
Ayasha schreef:
Nee, ik haal geen dode beesten van de baan. Dat is niet mijn taak/job.


Ook niet als het midden in je eigen straat ligt? In een woonwijk, geen N wegen en het is nog helemaal in tact? Waar je dus 20/30 rijdt?

Ik vind het een naar idee dat mensen er tig keer over heen gaan en het helemaal kapot gereden wordt.

Nee. Het is dood. Dier zelf merkt er niks meer van hoor. Aan de gort gereden worden of uit elkaar gescheurd worden door aaseters. Is er echt zoveel verschil?

Ik kan over het algemeen trouwens niet tegen dode beesten. Dode muizen uit de stal halen met een schop vind ik al akelig. Als mijn man thuis is roep ik die. Dus dat speelt ook wel mee. No way dat ik een dood dier zou op pakken met een zakje om mijn handen. :=

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 09:26

Hhilde schreef:
Voor groot wild zoals herten, reeën, vossen en zwijnen kun je de politie bellen, die regelen dan dat de jachtopzichter uit dat gebied het dier komt ophalen. Gewoon via 0900-8844 de exacte locatie doorgeven en wat voor dier, of het overleden is of nog leeft.

Met huisdieren kun je het best dierenambulance proberen, maar die rijden lang niet altijd… dus dan de dichtstbijzijnde dierenarts of dierenasiel.

En als het op A- of N-wegen gevonden wordt, kun je rijkswaterstaat bellen of ook de politie.


Als je een hert of een ree hebt aangereden ben je trouwens verplicht de politie te bellen. Doorrijden is strafbaar.

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/ ... t-een-hert

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 10:00

Stop ook altijd voor dode/aangereden dieren, als dat niet veilig kan loop ik soms een heel eind terug. Als ze nog leven en kans maken ga ik bellen wat de dichtstbijzijnde dierenarts is en breng ik ze zo snel mogelijk. Of eventueel breng ik ze dood bij de dierenarts voor het checken van de chip. Wilde dieren leg ik aan de kant zodat de dieren die ervan willen eten niet ook aangereden worden. En heel soms is het zo naar dat ik ze uit hun lijden moet verlossen. Gelukkig is dat nog maar 1x gebeurd. Ik kijk dus per situatie en heb standaard genoeg in de auto liggen van handschoenen tot een stuk plastic en oude handdoeken.

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 11:30

2 jaar geleden dode ree bij de oprit van de A7.
Ik Rijkswaterstaat een twitter bericht gestuurd.
Ze gingen kijken en opruimen.
Prima.

2 dagen later ga ik weer die oprit op zie ik hem iets verder liggen met de pootjes omhoog.

Ik weer bericht geplaatst en antwoord was dat ze de dode dieren aan de natuur terug geven.
Prima hoor maar leg dan wel die pootjes naar beneden zodat wij dat niet hoeven te zien.
Volgende dag zag ik geen pootjes meer.


Hoe doen jullie dat als je op de rijksweg rij en je ziet in het land langs de rijksweg een schaap op zijn rug liggen?

Ik bel meestal de dierenambulance met Hp,weg enz en dan zeggen ze altijd dat ze de eigenaar op gaan sporen.

Als ik zelf kan stoppen zet ik hem zelf op zijn pootjes (gebeurt regelmatig als je in een buitengebied woont) en is er een boerderij in de buurt dan meld ik dat bij de boer.