Mijn shrimpies (garnalen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 19:25

Nou fjordjes bedankt he..
Drie keer raden wie er nu opzoek is naar een klein aquarium en rondkijkt voor garnalen :')

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 21:21

O:)

Geen dank

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:49

fjordjes schreef:
Nee valt echt reuze mee, ik doe wekelijks een waterwissel van 10 procent, het aquarium is 25-30 liter dus haal 3 liter water eruit en vul dat weer aan. Af en toe het voorste glas algvrij maken en 1x in de maand doe ik de bodem afzuigen. Ik ben er nog geen 10 minuten mee bezig.


Hmmmm, kriebelt echt wel enorm weer.
Toch maar eens rond kijken voor een niet al te groot aquarium ;)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:49

Lieszje schreef:
Nou fjordjes bedankt he..
Drie keer raden wie er nu opzoek is naar een klein aquarium en rondkijkt voor garnalen :')


Ik! Hahaha

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:57

Hahaha Fjordjes steekt iedereen aan in haar topic :')

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 22:14

Ja tuurlijk is toch hardstikke leuk die garnaaltjes :D

Ben benieuwd welke jullie gaan kiezen

Een kallax aquarium is niet zo groot en mocht je zo'n kast hebben passen ze daar perfect in :D

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:02

Ik neig heel erg richting de crystals. Ik heb het langst een groep met crystal red, Black en snow White gehad.
De jongen daarvan zijn ook echt snel mini versies van de ouders en dat vond ik altijd zo leuk <3

De mooiste garnalen die ik heb gehad zijn de sulawesi garnalen. Het klinkt misschien raar, want ik wilde deze toen al jaren en ben ook heel lang met de voorbereiding bezig geweest. Maar deze zal ik nooit meer nemen.
Het aquarium liep niet lekker terwijl alles op orde was. Ik had nakweek van wild maar de garnalen waren ontzettend schuw. Alle foto's en filmpjes heb ik bijna stiekem gemaakt. Ik heb toen ook zoveel mogelijk de natuurlijke omgeving proberen na te maken met dus ook minimaal planten. Het trok me al vrij snel niet meer.

Als ik toch voor een makkelijkere soort ga worden het waarschijnlijk red sakura's. Maar dan zit ik straks met nog een aquarium erbij omdat ik waarschijnlijk weer wil gaan selecteren :')

Edit:
Ze komen dan in mijn hobbykamer op een kleine ladenkast. Denk dat ik rond de 20 liter wil gaan doen.

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 23:08

Haha ja bij mij ging het net zo, eerst een aquarium van 25 liter, toen een 180 liter en straks meerdere kallax aquariums!
Ik hou het bij neocaridina garnalen want ik denk dat m'n man gek wordt als ik caridina's ga nemen ivm het osmosewater gedoe. Hij wordt nu al kierewiet van mij met m'n plannen :D

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:12

Haha ja het begint bij één aquarium en voor je het weet heb je een stelling vol :')

Nu blijft het wel echt bij één hoor, mijn hobbykamer staat ook wel vol genoeg verder :+
Ik ga geen garnalen op osmose nemen. Ik heb ze destijds ook op een ph verlagende bodem en kraanwater gehad. Dat ging prima :)
Is alleen met de aanschaf wel even goed lezen hoe de garnalen gehouden worden.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:45

fjordjes schreef:
Ja tuurlijk is toch hardstikke leuk die garnaaltjes :D

Ben benieuwd welke jullie gaan kiezen

Een kallax aquarium is niet zo groot en mocht je zo'n kast hebben passen ze daar perfect in :D


Ik moet mij eerst nog eens goed inlezen, maar ik ben fan van die blauwe en die zwarte met de witte pootjes.
Maar alleen als ze op kraanwater kunnen.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:58

Silly1972 schreef:
fjordjes schreef:
Ja tuurlijk is toch hardstikke leuk die garnaaltjes :D

Ben benieuwd welke jullie gaan kiezen

Een kallax aquarium is niet zo groot en mocht je zo'n kast hebben passen ze daar perfect in :D


Ik moet mij eerst nog eens goed inlezen, maar ik ben fan van die blauwe en die zwarte met de witte pootjes.
Maar alleen als ze op kraanwater kunnen.


Bedoel je de rode met witte pootjes? Sulawesi garnalen?

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:00

Lieszje schreef:
Nou fjordjes bedankt he..
Drie keer raden wie er nu opzoek is naar een klein aquarium en rondkijkt voor garnalen :')


Idem :') wij hebben een heel groot aquarium met axolotl's, al eens garnalen geprobeerd maar die monsters vreten alles op. Mijn vriend ging net akkoord met een klein aquarium ernaast voor garnaaltjes *\o/*

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 09:06

Haha heel bokt aan de garnalen! :D

Wel foto's posten hé als jullie ze hebben

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:08

Silly1972 schreef:
Lieszje schreef:
Nou fjordjes bedankt he..
Drie keer raden wie er nu opzoek is naar een klein aquarium en rondkijkt voor garnalen :')


Ik! Hahaha


Ik ook :')

MarjanB

Berichten: 16437
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:08

Ik ook _O- maar eerst moet m’n werkkamer klaar en dat gaat nog wel paar maanden duren helaas

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 09:28

Whahaha dit vind ik grappig :D

Ben gewoon een shrimpfluencer :D :):) _O-

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:18

Denk dat we straks een nieuw topic moeten maken. Iets van bokkers aan de garnalen door Fjordjes :')

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:53

Haha ja dat zou wat zijn.

Sulawesi inderdaad, maar denk dat ik maar met wat makkelijkers begin ;)

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:20

Hahaha verstandig :')
Ik dacht met mijn garnalenervaring er wel aan toe te zijn. Maar de werkelijkheid viel mij best tegen toen :+

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 16:49

Nou ging net even kijken wat ik nog aan spullen voor een klein aquarium had :') Sponsfilters en verwarmingselementen genoeg:+ Vond zelfs nog twee lichtarmaturen voor nano bakjes _O-

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 16:55

Oh je kunt al bijna beginnen :D

Wel fijn dat je de spullen nog hebt

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 17:05

Heb nu met iemand contact op marktplaats voor een 20 liter bak :) Twijfel nu een beetje over ik voor dezelfde akadama bodem ga die ik destijds had of toch voor een donkere. Ik vind een donkere bodem vaak mooier maar deze is wel een stuk duurder vergeleken die ik de vorige keer had. En was met de ander wel tevreden over de werking.

Hoe gaat het met de baby's? <3

MarjanB

Berichten: 16437
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 17:16

Whaha ik zie je logo al in je profiel TS! Geniaal!

Heb echt geen flauw idee van kosten, wat kost het ongeveer om je eerste bak te kopen en te beginnen? En wat eten ze eigenlijk?

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 17:39

Ja Ts, cursus voor beginners O:) *\%/*

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 21:50

Nou vooruit, even een snelle basic :)

Lieszje, het gaat goed met de babys! Ze grazen lekker van de algjes en je ziet ze gewoon groeien! Er zijn nog 2-3 vrouwtjes zwanger, die kunnen ook elk moment de shrimplets loslaten!

MarjanB, ah mooi dat je het leuk vind wat ik mijn profiel gezet hebt, moet wat hé :')

Goed ik heb even de basisbenodigdheden in een winkelmand gegooit om te zien wat het kost.

Uiteraard kan je het zo duur maken als je maar wilt maar in principe zou je uit de voeten kunnen komen met een aquarium, grind, een schuilplaats, een lamp en een filter. Ik heb even voor het gemak gekozen voor een intern filter.

Planten zou ik zeker toevoegen, kunnen de babys en volwassen garnalen zich verstoppen, ze zijn erg gek van javamos.
Heb dat er niet bijgeteld omdat de schuilplaats al voorzien is van mos, maar planten zijn altijd een goed idee!

Ik kom voor dit alles op net geen 100 euro

Afbeelding

Qua voer: wat belangrijk is is een totaalvoer, hierin zitten alle voedingsstoffen die ze nodig hebben en een mineralenvoer, dit helpt bij de vervelling.

Verder zorg ik er voor dat er altijd catappablad is, hiervan eten de garnalen graag en als ik een weekendje weg ben hebben ze altijd iets te eten. Ook krijgen ze regelmatig een brandnetel blad of moerbei blad, daar zijn ze echt dol op, binnen enkele dagen is die op. Blad is goed voor het darmstelsel van de garnaal en het catappablad heeft een anti bacteriele werking.

Echter heb je veel soorten voer voor ze, garnalen worden ook wel de kakkerlakken van het aquarium genoemd omdat ze vrijwel alles eten. Ze zijn ook dol op komkommer, tomaat, paprika, bloemkool, wortel, courgette, broccoli. (wel gekookt, behalve tomaat/komkommer)

Maar in de basis is een totaalvoer het allerbelangrijkste om te geven.


Tip, kijk ook eens op marktplaats

Tweedehands zijn trouwens ook prima aquariums te vinden, enige waar je op moet letten is dat het niet lek is en liefst met een deksel erop want garnalen kunnen eruit klimmen al gebeurt dat niet snel. Verder fijn grind voor de pootjes van de garnaal, 1-3 mm is prima. En een garnaal veilig filter! Een hoop filters zijn de gleufjes groot genoeg dat ze erin kruipen en garnalen gehakt worden.

Dit is wat basic info, kan er nog veel meer over vertellen.

Er is ook een hele leuke Facebook pagina over garnalen, het heet Garnalen Discussie mocht je meer willen weten, foto's kijken of wat dan ook.