Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:13

Ruffwear webmaster is dan een fijn tuig.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:35

missK schreef:
Myca schreef:
Ik heb een Tre Ponti tuigje voor mijn kleine smalle hondje.
Tre Ponti bevalt ons prima, anatomisch gezien zit die fijn om zijn lijfje.
Eerder heb ik een K9 tuigje geprobeerd, maar die was vrij lomp. Een halsband alleen gaat ook niet.


Ik heb voor mijn kleine en smalle hondje ook Tre Ponti. Je hebt verschillende modellen, verstelbaar of niet.
Ik ben zelf erg tevreden over de verstelbare met zachte voorkant.


Tre ponti is absoluut niet ontsnappingsproof & niet anatomisch, voor honden die uit hun tuig komen is tre ponti geen aanrader.

Milky_Way

Berichten: 1590
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:16

Ik denk ook dat het slim is om te kijken naar de verstelmogelijkheden van het tuigje. Wat ik dus bij mijn honden merk is dat de verhoudingen van standaard tuigjes vaak te los blijven rondom de halslijn, of te lang zijn bij het stuk wat tussen de voorpoten door gaat.
De hals en schouders zijn heel smal vergeleken hun borstomvang, ik heb daarom het tuigje uit het linkje wat ik eerder deelde. Deze kan je namelijk ook tussen de voorpoten en onder de buik nog iets verstellen.

Heb voor 1 van mijn honden ooit het Dog Copenhagen tuig gekocht omdat ze een week met een kap op moest lopen (andere hond had stuk uit haar oor gebeten) en kon om die reden dus haar eigen tuig niet over het hoofd doen.
Het Dog Copenhagen tuigje kon ik bij de hals losmaken, maar ondanks dat de maat goed is zit deze rondom de hals en bij de schouders net wat te los (omdat het maar voor tijdelijk gebruik was dus niet zo heel erg).

Het zelfde geld voor de Ruffwear Switchback rugzak die ik heb, perfecte pasvorm bij de rug en rondom de buik maar net iets te los rondom de hals.
Omdat ik de rugzak voor langere wandelingen gebruik moet deze natuurlijk wel goed zitten, ook aangezien er inhoud in de rugzak gaat. Heb dus de verstelbandjes van de hals bij de schoenmaker laten innemen zodat het beter past en mooi aansluit.

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:41

Anny-x tuigje bij dierenoppas Amersfoort die stukje terug genoemd is vind ik ook een aanrader voor smalle hondjes. De winkel geeft de maten aan zodat je makkelijk voor jouw hondje kan shoppen. Lichtgewicht en leuke kleurtjes.

Voor een halsband kun je kijken naar een martingaalhalsband. Ik heb een Collie met een bredere kraag dan hoofd en die komt dus ook uit gewone halsbanden. Hier komt ze niet uit.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 16:30

Ik woon in België. Ik denk eens naar Maxizoo te gaan en inderdaad passen.
Ik denk na alle tips inderdaad wel te gaan voor een tuigje met derde bandje. Ze glijdt heel makkelijk uit haar tuig dus dat is echt een must.

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:46

Wij hebben ook Anny-X voor onze smalle hond. Kan ook geen halsbandje om vanwege smalle koppie.

Heel erg blij met dit tuig!

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:45

KimD schreef:
missK schreef:
Ik heb voor mijn kleine en smalle hondje ook Tre Ponti. Je hebt verschillende modellen, verstelbaar of niet.
Ik ben zelf erg tevreden over de verstelbare met zachte voorkant.


Tre ponti is absoluut niet ontsnappingsproof & niet anatomisch, voor honden die uit hun tuig komen is tre ponti geen aanrader.


100% ontsnappingsproof de tre ponti forza maar geen idee of deze er is in haar formaat. Onze husky's waren houdini's maar in hun leven nooit! Uit dit tuig ontsnapt. Terwijl onze teef ontsnapt was uit een trekkend sledehonden team van 10 husky's. Ze heeft zich uit halsband en trektuig weten te krijgen om de kinderboerderij op te gaan...
Ook nog best anatomisch ook. Zit veel beter voor de gemiddelde hond dan hurtta bijvoorbeeld. De schouders liggen vrij bij de juiste maat.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:51

Laibadji schreef:
Ik woon in België. Ik denk eens naar Maxizoo te gaan en inderdaad passen.
Ik denk na alle tips inderdaad wel te gaan voor een tuigje met derde bandje. Ze glijdt heel makkelijk uit haar tuig dus dat is echt een must.


MaxiZoo heeft naar mijn weten niet heel veel keuze in tuigjes. Ik vind hun merk Anione wel hele leuke tuigjes hebben en heb er zelfs een stuk of 3-4 van, maar echt heel erg ontsnappingsproof zijn ze niet. Maar je verliest uiteraard niets met eens te gaan uitproberen. :)

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:05

dierenfan schreef:
KimD schreef:

Tre ponti is absoluut niet ontsnappingsproof & niet anatomisch, voor honden die uit hun tuig komen is tre ponti geen aanrader.


100% ontsnappingsproof de tre ponti forza maar geen idee of deze er is in haar formaat. Onze husky's waren houdini's maar in hun leven nooit! Uit dit tuig ontsnapt. Terwijl onze teef ontsnapt was uit een trekkend sledehonden team van 10 husky's. Ze heeft zich uit halsband en trektuig weten te krijgen om de kinderboerderij op te gaan...
Ook nog best anatomisch ook. Zit veel beter voor de gemiddelde hond dan hurtta bijvoorbeeld. De schouders liggen vrij bij de juiste maat.


Even moeten googlen, maar dit lijkt me niet een tuig welke je zou moeten willen. Hieronder mooi voorbeeld waarom je voor een y-tuig zou moeten gaan:
Afbeelding
Die tre ponti valt nog steeds over de schouder heen, tenzij de band dusdanig hoog zit dat hij aan de voorkant weer te hoog komt. Hoe dan ook niet wenselijk. Zelfde geldt overigens voor de Julius k9 tuigen.
Goede anti ontsnappingstuigen zijn bijvoorbeeld die van anny x met drie punten, of de webmaster.

Overigens is een trektuig waar je het over hebt nou ook niet bepaald moeilijk om uit te ontsnappen. Hond hoeft enkel achteruit te bewegen.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:25

Gelukkig geeft google enkel foto's en ben ik prima in staat te beoordelen hoe een tuig zit voor mijn eigen dieren. Tre ponti zat hier gewoon heel goed. De band zat niet te hoog en de honden hebben nooit hinder gehad. Bijkomend voordeel was nog eens hier dat deze tuigen zout water geen enkel probleem vonden. Erg fijn hier. Maar nogmaals iedereen is vrij en moet zeker eigen keuzes maken qua tuig. Echter als je een merk enkel kent van google kraak het dan niet af. Ik heb jaren geleden 1 hond gehad die ontzettend fijn liep in een k9 tuig. Kennelijk zitten zelfs die tuigen voor sommige honden goed.
Persoonlijk moet ik er niet aan denken ooit een tuig voor dagelijks gebruik te nemen met een band achter de ribben. Ik kan mij er helemaal niets bij voorstellen dat zoiets prettig zit als het ook nog eens zo strak moet dat het niet voorbij de ribben kan. Echter ieder z'n ding maar niet waar ik zelf gelukkig van zou worden.
Maar daarom zijn er ook zoveel soorten tuigen. Hopelijk vind TS een super tuig dankzij de adviezen hier

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 20:31

Dank je wel voor de tip van Maxizoo. Ik kijk nog rond voor een andere winkel.

Nu momenteel heeft een tuigje met Y pasvorm. Hier glipt ze dus uit. Pasvorm is echt niet evident door haar bouw.

Hettieheks
Berichten: 1251
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 01:17

Laibadji schreef:
Dank je wel voor de tip van Maxizoo. Ik kijk nog rond voor een andere winkel.

Nu momenteel heeft een tuigje met Y pasvorm. Hier glipt ze dus uit. Pasvorm is echt niet evident door haar bouw.


Qua bewegingsvrijheid en om pijn en ongemak te voorkomen zijn dat wel de beste tuigjes. Zelf heb ik ruffwear en een tuigje van Rodog! Rolien kan je precies uitleggen hoe je moet meten en maakt hele leuke tuigjes. Altijd de moeite waard om vrijblijvend contact op te nemen

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 08:00

Mijn whippets hebben een ferplasttuigje. Kunnen ze niet uit. Voor ( logeer) windhonden gebruik ik anti ontsnaptuigjes. Zelfs de smalste honden komen hier niet uit

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:04

Kijk eens bij www.rundog.nl zij hebben heel veel soorten harnassen voor (sport)honden.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:58

Ik heb voor mijn hondje destijds een tuig op maat laten maken bij Aura4dox, het is voor jou uit België wel een trip, maar je hoeft alleen voor het meten op en neer en daarna wordt het opgestuurd. Zij was ook echt niet in een regulier tuig te passen in verband met een lage luchtpijp en stevige borst, dit was echt een fantastische zet voor haar. Heeft haar altijd comfortabel gezeten.

Mandynop

Berichten: 66
Geregistreerd: 04-09-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Tips harnas of andere ideeën voor smalle hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:11

Voor mijn Podenco heb ik een anti-ontsnappingstuig van Ruffwear (de webmaster) en een "normaal" tuig van dog copenhagen (comfort walk air). Beiden goed verstelbaar. Maar zeker het anti-ontsnappingstuig zou ik echt aanraden voor honden die gemakkelijk uit hun tuig schieten.

Ook mijn Podenco trekt zijn kop zo door een halsband heen, dus ik vind dit echt een fijne oplossing.

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:41

Ik zag m'n naam langskomen :D

Wat hier bij m'n 2 windhonden goed past is Haqihana, AnnyX, Sofa Dog Wear en Ruffwear.
Mijn buurvrouw heeft ook een smalle boerenfox en die heeft ook een AnnyX! Wel de anti ontsnappingsvariant. Ze hebben de "normale" tegenwoordig ook in long sizes, dus je zou dan eens kunnen kijken of dat beter past.

Ik wilde een foto erbij zetten maar de upload doet het niet :')

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 10:39

Dit is het geworden.
Afbeelding

Straks is mee wandelen maar zit als gegoten. Hopelijk blijft het zo en voelt ze zich er goed in.

Het is van Hunter.

Mijn moeder had ook een tuigje voor haar gekocht. Speciaal hond mee naar de dierenspeciaalzaak. Duur tuigje gekocht. 1x mee gewandeld en haar oksels lagen volledig open |(


Hopelijk nu wel een goed passend tuigje!

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:33

Dat ziet er zo vanaf de foto inderdaad heel netjes uit!

Deze valt ook ver genoeg achter de oksels, dus de oksels zullen met dit model tuigen normaliter echt geen hinder ondervinden - zonde van het aangekochte tuig van je moeder.