Waar zijn gouden mandjes te vinden voor Roemeense honden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Waar zijn gouden mandjes te vinden voor Roemeense honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 21:04

Roemenie en zwerfhonden horen, helaas, een beetje bij elkaar. Wij wonen er al 15 jaar en hebben door de jaren heen een aantal honden in ons gezin opgevangen. Een aantal blijvend, een aantal hebben een ander plekje gekregen.
Nu is onze prive situatie dusdanig veranderd dat we ons huis uit moeten en tijdelijk in 2 caravans gaan wonen. Is verder niets ergs ofzo maar 4 buiten- honden op een camping is niet direct een optimaal scenario. Voor onze twee kleine hondjes heb ik een vaste oplossing bij vrienden maar voor onze twee grote honden alleen een tijdelijke oplossing.

Voor in ieder geval een, maar het liefst voor alle twee zoek ik eigenlijk een nieuw huisje en ik had daar ruim de tijd voor. Helaas hebben al mijn inspanningen niets opgeleverd en zit ik een beetje met mijn handen in het haar.

In Roemenie zitten alles asiels en stichtingen overvol. Ik heb een paar NL stichtingen gemaild wat op niets uitliep. Via Facebook delen leverde niets op. Weet Bokt misschien nog opties, sites, FB groepen etc. waar ik een kans maak. Het zijn ontzettend lieve honden, ook met kinderen, maar niet perse de makkelijksten. Of is de markt gewoonweg zo verzadigd dat ik ze beter af kan laten maken?



Afbeelding

Afbeelding

Hettieheks
Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Waar zijn gouden mandjes te vinden voor Roemeense honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 01:07

Hallo Maaike,
Zelf ben ik werkzaam voor een stichting die Roemeense honden bemiddelt. Wij plaatsen veel van onze honden via verhuisdieren. Heb je dit al bekeken of het mogelijk is voor jullie?

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Waar zijn gouden mandjes te vinden voor Roemeense honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 04:07

Ik heb jaren geholpen met een organisatie die ook buitenlandse honden naar Nederland haalde.

Ik denk echter dat de markt echt wel verzadigd is met de buitenlandsehonden en men wil vaak ook alleen maar puppy's.

En er belanden hier in Nederland ook honden in het asiel omdat men vaak te makkelijk denkt over een hond redden uit het buitenland.

Hettieheks
Berichten: 1229
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:31

paddington schreef:
Ik heb jaren geholpen met een organisatie die ook buitenlandse honden naar Nederland haalde.

Ik denk echter dat de markt echt wel verzadigd is met de buitenlandsehonden en men wil vaak ook alleen maar puppy's.

En er belanden hier in Nederland ook honden in het asiel omdat men vaak te makkelijk denkt over een hond redden uit het buitenland.


Mag ik vragen waarom je dat denkt? :)

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Waar zijn gouden mandjes te vinden voor Roemeense honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:46

Justdiesel:
Los van je vraag, maar de laatste jaren al eens in een Nederlands asiel gekeken?
Daar zit 99% van de tijd niets wat geschikt is voor een doorsnee honden eigenaar.

Waarbij het serieus ook niet zo is dat ze uitpuilen zullen we maar zeggen. Voor katten gaat dat misschien op, maar voor honden zeer zeker niet.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Waar zijn gouden mandjes te vinden voor Roemeense honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:46

En Maaike, ik stuur je even een pb.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:48

Ik snap ook niet zo goed dat alle zielige beestjes uit het buitenland maar moeten worden "gered", terwijl er méér dan genoeg dieren van eigen bodem hier in asiels zitten.
Daarbij zijn de "buitenlanders" in mijn ervaring honden die toch wel een flinke rugzak hebben, in sommige (veel) gevallen, en uiteindelijk óók hier in het asiel belanden omdat de nieuwe eigenaar het toch een beetje onderschat heeft.

@Punz; veel van de buitenlandse honden zijn ook niet geschikt voor de doorsnee hondeneigenaar. Maarja. Zielige beestjes redden.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:53

Het is hier zoals bij alles. Zolang je je maar goed laat informeren en de moeite neemt om een betrouwbare stichting te vinden , die niet bang is om eerlijke informatie te geven ( en die ook de faciliteiten heeft om al het onverhoopt toch niet klikt een hond weer terug te nemen), dan kun je prima een buitenlander adopteren.

Maar goed
Daar gaat het hier niet om. TS probeert een adres te vinden voor honden die ze opgevangen heeft.
De discussie over het al dan niet adopteren van buitenlandse honden en ieders mening daar over hoeft dus niet. Daar gaat het hier niet over.


En echt..
De Nederlandse asielen zitten niet vol. Sterker nog... Veel gesubsidieerde asielen importeren plaatsbare buitenlanders, om via die weg wat geld binnen te brengen ook. Jazeker... dat gebeurt en op best grote schaal ook
Laatst bijgewerkt door Punz op 31-03-23 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:55

@Goudhaan
Allemaal (voor)oordelen waar dus niets van klopt.
Het klopt wel dat buitenlands honden tijd kost om te laten wennen, maar ik heb er veel minder werk aan gehad dan het opvoeden van pups.
Juist hier in asielen zitten HR honden die niet binnen een gewoon gezin passen en eigenlijk geen buitenlanders.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:56

TS, je bent geen stichting, met een opvangadres dat de hond terugneemt als het niet klikt. Wat gebeurt er met de hond als het niet klikt tussen hem en de nieuwe eigenaar? Dan gaat het dier niet 'even' terug naar Roemenië... -O- En gaat een dier dat Roemenië is gewend zonder meer wennen aan Nederland?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 19:00

Gaby schreef:
En gaat een dier dat Roemenië is gewend zonder meer wennen aan Nederland?

Waarom niet? Ze praten geen Roemeens }>
Het zijn sowieso honden die de hondentaal goed begrijpen omdat ze in roedels leven.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 19:01

Dat wennen aan Nederland gaat het probleem niet zijn, het geen stichting zijn wel.
TS kan dus het best contact opnemen met een goede Nederlandse stichting ( met opvang mogelijkheden/ terug plaats mogelijkheden) om te kijken of zij wat voor haar kunnen doen.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 19:07

Brainless schreef:
Het zijn sowieso honden die de hondentaal goed begrijpen omdat ze in roedels leven.


Nou… dat geld niet voor allemaal hoor helaas. Hier hebben we 2 Roemeense vluchtelingen zitten die allebei een klap weg hebben. 8)7 Sorry, gebruiksaanwijzing…
Zijn met 4 en 6 maanden oud naar Nederland gekomen en inmiddels zijn ze 9 jaar.
Ik doe het nooit meer :n

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 19:15

Brainless schreef:
@Goudhaan
Allemaal (voor)oordelen waar dus niets van klopt.
Het klopt wel dat buitenlands honden tijd kost om te laten wennen, maar ik heb er veel minder werk aan gehad dan het opvoeden van pups.
Juist hier in asielen zitten HR honden die niet binnen een gewoon gezin passen en eigenlijk geen buitenlanders.

Dat jouw ervaringen anders zijn dan die van mij betekent niet dat die van mij (voor)oordelen zijn waar niets van klopt.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Waar zijn gouden mandjes te vinden voor Roemeense honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 19:37

Mag ik vragen hoeveel Roemenen jij hebt gehad?
Welke ervaring heb jij dat in veel gevallen ze hier in asielen belanden?

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Waar zijn gouden mandjes te vinden voor Roemeense honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 19:50

De.markt is idd verzadigd
Nederlandse pups vinden al geen huisje


Waarom.leuren met buitenlandse honden

Begin met castreren en steriliseren ter plaatse, zodat er minder pups komen

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 20:29

Echwel:
Wat denk je nu? Dat er geen organisaties zijn die zich daar niet hard voor maken?

Ooit gehoord van de castratie/sterilisatie campagnes van het RAR? ( Romania Animal Rescue)? Opgezet door een Amerikaanse dame, die dit oa samen met de Roemeen Aurelian Stefan ( dierenarts, opgeleid in de VS, terug naar Roemenie om zwerfhonden medische zorg te verlenen/ betaalbare of gratis medische zorg verleent aan mensen die dat niet kunnen betalen EN dus enorme sterilisatie/castratie campagnes organiseert) ( voor de belangstellenden: https://www.romaniaanimalrescue.org/?fbclid=IwAR3UjvL2rrlaKJJu4Uqy_YUJhBhCnlFwm37y6o5Wro5eVXaEWMlPYtrf4lM

Gelezen over de castratie/sterilisatie campage een dikke week geleden door Nederlandse vrijwilligers/ dierenartsen die in nog geen vijf dagen 800 dieren geholpen hebben? ( en dan hebben we het hier over 1 simpele actie, maar ze gaan er een aantal keer per jaar naar toe, en dan heb ik het maar over 1 team, maar er gaan van meerdere stichtingen meerdere keren per jaar castratie/sterilisatie teams van uit Nederland naar Roemenie)

En zolang de NEDERLANDSE asiels nog gretig contact zoeken met Roemeense rescuers met verzoeken om plaatsbare honden (en echt he... er wordt gewoon een boodschappenlijstje/wensen lijstje door gegeven: klein, schattig, harig, niet te oud, niet zwart met probleemloos karakter), zodat ze zo nu en dan ook wat plaatsbaars hebben in hun asiel ( dat is goed voor het imago) denk ik dat het wel mee valt met het verzadigd zijn van de markt.

Kun je het willen of niet, dit is gewoon domweg de realiteit..

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 22:36

Hettieheks schreef:
paddington schreef:
Ik heb jaren geholpen met een organisatie die ook buitenlandse honden naar Nederland haalde.

Ik denk echter dat de markt echt wel verzadigd is met de buitenlandsehonden en men wil vaak ook alleen maar puppy's.

En er belanden hier in Nederland ook honden in het asiel omdat men vaak te makkelijk denkt over een hond redden uit het buitenland.


Mag ik vragen waarom je dat denkt? :)


Ik spreek grotendeels uit ervaring en zie ook het aanbod van stichtingen.

En een buitenlandse hond is vaak toch wel 1 met een gebruiksaanwijzing.
Ik heb Roemeense, Bulgaren en Spaanse honden in de opvang gehad.

_Christina

Berichten: 1486
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 01:07

Punz schreef:
En zolang de NEDERLANDSE asiels nog gretig contact zoeken met Roemeense rescuers met verzoeken om plaatsbare honden (en echt he... er wordt gewoon een boodschappenlijstje/wensen lijstje door gegeven: klein, schattig, harig, niet te oud, niet zwart met probleemloos karakter), zodat ze zo nu en dan ook wat plaatsbaars hebben in hun asiel ( dat is goed voor het imago) denk ik dat het wel mee valt met het verzadigd zijn van de markt.

Kun je het willen of niet, dit is gewoon domweg de realiteit..

Bij welke asielen is dat dan? Want niet die van de dierenbescherming. Ik houd hun website nu al krap vijf jaar in de gaten, bijna dagelijks, en heb niet en masse importjes voorbij zien komen in die tijd.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Waar zijn gouden mandjes te vinden voor Roemeense honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 07:15

Ik heb zelf dan geen Roemeen maar een Hongaar. Is bij ons gekomen met bijna 5 maanden.
Maar hij is echt al vanaf dag 1 enorm sociaal naar mens en dier. Hij ziet iedereen als zijn vriend.
Met andere honden, hoe meer om hem heen hoe beter. Daar geniet hij echt van.

Hij is bij ons gekomen door een bemiddelaar hier in NL

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Waar zijn gouden mandjes te vinden voor Roemeense honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 07:23

Het loopt momenteel heel heel moeilijk met adopties. Ze worden nauwelijks geadopteerd terwijl de honden er het er echt heel moeilijk hebben.
Ik zou toch gaan voor verhuisdieren en anders toch blijven herhalen op facebook.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 07:31

@Christina: Punt dat er dan niet op de website vermeld staat dat het om een buitenlander gaat.
Ik ga er dan maar even vanuit dat het uiteindelijk wel tegen de potentiële adoptant gemeld wordt. En het gaat dan niet om massa’s per keer, maar steeds 2 a 3 hondjes .

Hoe ik het dan weet?
Nou …. Via de rescuers die ik ken, de verzoek appjes die bij hen binnen komen.

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Waar zijn gouden mandjes te vinden voor Roemeense honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 07:49

Ik gok ook zomaar dat je hond,in tegenstelling tot paarden,zijn jleur niet mee heeft...
Je ziet en hoort zo vaak dat die mooie zwartjes blijven zitten.

Heeft de bovenste hond nou een flinke navelbreuk?

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 07:59

Echwel schreef:
De.markt is idd verzadigd
Nederlandse pups vinden al geen huisje


Waarom.leuren met buitenlandse honden

Begin met castreren en steriliseren ter plaatse, zodat er minder pups komen


Dat is natuurlijk het beste, helemaal met je eens, maar het is voor velen een verdienmodel geworden.
Sorry maar ik heb ook mijn mening over dit soort hondenhandel

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:02

Wat in NL vaak fout zie gaan is dat buitenhonden uit ander land worden geadopteerd door mensen in een rijtjeshuis of appartement en die dieren dat totaal niet gewend zijn. TS schrijft dan ook nog ‘ze zijn niet de makkelijksten’ wat bedoel je daar mee?
Onderschat ook niet de stress voor de dieren die zo’n verhuizing met zich mee brengt.