Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe (wilde) katten 'koppelen'

 
Profiel   

Helaas, een van onze buitenkatten heeft een aanrijding niet overleefd... z'n maatje een niet door mensen benaderbare poes blijft alleen over... nu trokken die 2 veel samen op, is de achterblijver jong, dus we hebben het asiel gebelt en die hebben weer 2 wilde jonge katten die een huisje zoeken. Die gaan we van de week ophalen, nu hebben we voor het 'koppelen' enkele opties

1. Met z'n 3en in het schuurtje waar ze altijd gevoerd gaan worden. Nadeel is bekend terrein van de huidige kat en ook zij zal dan weer een periode binnen zitten.

2. Beide nieuwkomers in het schuurtje samen in gekoppelde benches, dan hebben we enige bewegingsruimte, kan de ander vrij de schuur in en uit en kunnen we steeds dichter bij elkaar gaan voeren.

3. Beide nieuwkomers in eigen bench, verder hetzelfde als optie 2.

De 1e maand zal in alle gevallen niet optimaal zijn, na deze maand kunnen ze vrij zwerven op het boerenland, hebben ze onderdak en een gevuld voerbakje tot hun beschikking.

Wat is volgens jullie de beste optie? In geval van bench optie zal er een mandje in komen zodat ze zich kunnen terug trekken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 23:22 



 
Profiel   

Wat is de reden dat je nieuwe katten er bij wil hebben? De kans lijkt me heel groot dat de huidige kat weg zal trekken als er indringers zijn (die dan ook nog numeriek in de meerderheid zijn). Is alleen maar stress voor iedereen.

Geen idee wat de beste optie is van de mogelijkheden die je hebt. De beste oplossing naar mijn idee is er geen katten bij halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 23:37 



 
Profiel   

Is de huidige kat gewend om even binnen te zitten? Nee, het is niet ideaal, maar soms moet je iets.

Ik zou ze binnen opsluiten, en voorzichtig aan elkaar introduceren. Is er ook een mogelijkheid om de wilde kat 's nachts te scheiden van de nieuwelingen? Of zijn ze echt wild en is dat niet te doen?

Hier een andere situatie, half-tamme boerderijkatten en een tamme huiskat 'gekoppeld'. Tamme huiskat kwam bij ons, en na een periode binnen zitten en aan ons wennen, mocht ie naar buiten. En eigenlijk is dat best automatisch gegaan. Inmiddels ligt hij op regenachtige dagen met de boerderijkatten in 1 klein mandje _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 03:37 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat wilde katten of verwilderde katten onderling heel sociaal zijn. 2 kittens lijkt mij prefect om mee te starten naast de jonge, volwassen kat. Ik zou hun idd in gekoppelde bench doen en de al aanwezige kat laten lopen. Misschien 3 dagen voor echt volledig vrij laten ze uiteindelijk alle 3 nog even los in de schuur voor verdere kennismaking?

Hier lopen zo'n 20 verwilderde katten. 1 grote familie met gemengde geslachten. Afgelopen weken was er 1 vreemde tussen (kater) en die liep echt tussen allemaal zonder problemen. Wordt gewoon geaccepteerd. Katten zijn vaak geen solitair levende dieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 04:57 



 
Profiel   

Koper schreef
Wat is de reden dat je nieuwe katten er bij wil hebben? De kans lijkt me heel groot dat de huidige kat weg zal trekken als er indringers zijn (die dan ook nog numeriek in de meerderheid zijn). Is alleen maar stress voor iedereen.

Geen idee wat de beste optie is van de mogelijkheden die je hebt. De beste oplossing naar mijn idee is er geen katten bij halen.


Omdat ze echt graag samen met de ander was, ze mist nu een maatje.

De enige manier om de huidige op te sluiten is deur dicht als we zien dat ie naar binnen is. Ondanks dat deze als kitten gevonden is, zij is niet tembaar, de rest vh nest zijn huiskatten geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 07:45 



 
Profiel   

De nieuwe katten opsluiten in de ruimte waar de andere kat ook is, is niet handig. Dan krijgen de nieuwe heel veel stress en dat wil je ook niet. Samen opsluiten in een ruimte lijkt me ook niet ideaal.
Kun je ervoor zorgen dat de huidige kat via een raam of iets naar buiten kan waar de jonkies nog niet bij kunnen komen? Dan kan de kat zelf bepalen of hij toenadering zoekt, hebben de nieuwe een eigen veilige ruimte en kun je ze bijv wel samen voeren in die ruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 07:55 



 
Profiel   

Deel vd schuur afzetten, daar de 2 nieuwkomers in, zorgen dat de bekende kat wel naar eigen behoefte de schuur in/uit kan en dan veel lekker voer aanbieden daarbinnen zodat ze hopelijk goede associaties met elkaar krijgen? De nieuwkomers apart van elkaar zou ik niet doen als ze elkaar gewend zijn en goed met elkaar kunnen. Eigenlijk optie 2 dus, maar ik zou als het even kan dus voor een zo groot mogelijk ruimte gaan of hele flinke benches.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 08:14 



 
Profiel   

Kun je de 2 nieuwe jonkies niet een paar weken in huis of in een rustige kamer nemen? Of zijn ze daar al echt te wild voor?

Mocht dat wel gaan dan leren ze elkaar zo wel ‘ruiken’ en dat leren kennen is dan een kwestie van deuren open zodra ze gewend zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 08:28 



 
Profiel   

Ik weet niet of het vaker voorkomt, maar onze buurpoes zat ooit een maand opgesloten in een bench, en eenmaal er weer uit, vertikte poes het om weer in dat huis te komen, daar had ze immers opgesloten gezeten...
Ik zou zeker geen 2 vreemde katten via de bench methode erbij zetten.
Best kans dat er spontaan een andere kat komt aanlopen, wat wat minder stress geeft dan hup 2 katten erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 08:29 



 
Profiel   

Taucha schreef
Kun je de 2 nieuwe jonkies niet een paar weken in huis of in een rustige kamer nemen? Of zijn ze daar al echt te wild voor?

Mocht dat wel gaan dan leren ze elkaar zo wel ‘ruiken’ en dat leren kennen is dan een kwestie van deuren open zodra ze gewend zijn.


Als een dierenasiel iets wild noemt...kun je er van uit gaan dat dat ook echt niet in huis te houden is, maar je kunt het altijd vragen, natuurlijk.
Heeft het asiel geen tips om de koppeling te laten slagen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 08:32 



 
Profiel   

Zoolgangster schreef
Ik weet niet of het vaker voorkomt, maar onze buurpoes zat ooit een maand opgesloten in een bench, en eenmaal er weer uit, vertikte poes het om weer in dat huis te komen, daar had ze immers opgesloten gezeten...
Ik zou zeker geen 2 vreemde katten via de bench methode erbij zetten.
Best kans dat er spontaan een andere kat komt aanlopen, wat wat minder stress geeft dan hup 2 katten erbij.


Hier ondertussen aan asielkatten 6 en 7, allemaal eerst in benches gehouden op 1tje na die wat tammer was. In mijn ervaring is de bench voor een nieuwe kat een veilige omgeving en zijn er geen negatieve associaties mee. De al gewende kat zou ik niet in een bench steken.

Overigens hebben we hier steeds 2-4 katten lopen en gaat dat met gecontroleerde gewenning steeds goed. Echter andere katten die komen aanlopen worden met de grootste gevechten weggejaagd, dus dat laatste zal hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 08:32 



 
Profiel   

Ik zou ze niet samen opsluiten. Dat gaat tegen alle koppeltips in.nl nooit uit laten vechten.
Wel de nieuwkomers opsluiten. Daneen deken met elkaars geur neerleggenen wisselen zodatze elkaar ruiken Misschien gaas maken bij een raampje of deur, zodat ze elkaar langzaam kunnen zien en ruiken. Via kattenherplaatsing.nl kun je wel tips krijgen. Is wel voor tamme katten vask maar als je haar mailt krijg je wel zeker antwoord en ze denkt mee.
Leg het eens voor bij haar.
Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 08:40 



 
Profiel   

Voor in huis of een ruimte met 1 open raam zijn ze te wild. De benchmethode wordt voor deze dieren vaker toegepast, vandaar dat het hier een optie is.

Mijn ervaring met de vorige in de maand opgesloten is dat je ze hoogstens een keer ziet wegschieten, maar ze zijn gewoon echt wild (en zelfs bij door t raam kijken duiken ze al weg).

Deel vd schuur afzetten hebben wij ook over gedacht, maar is nu niet katproof te realiseren.

De combi, eerst bench en dan nog even samen in de schuur los zou wel kunnen, dan kunnen ze eerst een week of 3 aan elkaar wennen.

Wat betreft aanloopkatten, ze kunnen uiteindelijk via kattenluik met chip bij t voer komen. Dus aanloopkatten zullen hier echt zelf hun eten moeten regelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 08:41 



 
Profiel   

Earth schreef
De nieuwe katten opsluiten in de ruimte waar de andere kat ook is, is niet handig. Dan krijgen de nieuwe heel veel stress en dat wil je ook niet. Samen opsluiten in een ruimte lijkt me ook niet ideaal.
Kun je ervoor zorgen dat de huidige kat via een raam of iets naar buiten kan waar de jonkies nog niet bij kunnen komen? Dan kan de kat zelf bepalen of hij toenadering zoekt, hebben de nieuwe een eigen veilige ruimte en kun je ze bijv wel samen voeren in die ruimte.

Nu weet ik uit ervaring dat katten slim zijn.. En als 1 door het raam kan, vogelen de andere twee het ook uit ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 09:22 



 
Profiel   

Hoe oud zijn de katten die je er bij wil zetten? Bedoel je met "jong" dat het kittens zijn, of zijn ze bij voorbeeld een jaar of twee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 09:49 



 
Profiel   

De nieuwelingen zijn rond de 10 maanden, de huidige is ongeveer 2 jaar oud. Ik weet niet of ik katers of poezen mee krijg.

De vorige 2 zijn gekoppeld door ze samen in de schuur te mikken, de 1e had er al een maand gezeten maar was vertrokken en voor de 2e keer gehaald, asiel toen heel blij gemaakt door er nog 1 mee te nemen en dat was een goede match.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 10:16 



 
Profiel   

Als het de vorige keer zo gewerkt heeft zou ik het nu weer zo doen. Met tien maanden zijn ze wel kitten-af maar nog niet heel oud. En als de al aanwezige poes twee is dan is ze nog jong genoeg om daar goed op te kunnen inspelen. Met wat oudere katten en jong spul er bij zetten werkt vaak toch minder goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 10:40 



 
Profiel   

[ img ]
Alles staat klaar! Eerst even met kleed over de bench heen. Mijn ervaring is dat ze zich graag verstoppen, kleedje kan er dan wellicht in de loop van de maand af.
Kattenbak aan de ene kant, voer en water aan de andere kant. Niet ideaal, maar voor een maandje zullen ze t vast overleven. Jody kan dan lekker zelf in en uit blijven lopen, die zie ik momenteel minder rondom huis wandelen, dus ik hoop dat ze blij wordt van nieuwe vriendjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 19:59 



 
Profiel   

Keurig zo toch! Succes alvast

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 00:49 



 
Profiel   

Kleedje is goed idee. Je zou het ook steeds een stukje kunnen opschuiven ipv ineens er helemaal af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 08:07 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

2 katers meegekregen, de zwart witte lijkt als 2 druppels water op spik (die is aangereden). De cyper lijkt me brutaal, dat wordt opletten met voeren en kattenbak schoonmaken.

Nu zoeken ze nog een leuke en simpele naam... suggesties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 09:37 



 
Profiel   

Als Spik de helft van duo Spik en Span was, dan zou Stoffer en Blik wel een mooie combi voor deze twee zijn :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 09:42 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als Spik de helft van duo Spik en Span was, dan zou Stoffer en Blik wel een mooie combi voor deze twee zijn :D


Jup, span is na de maand schuur verdwenen en nooit meer thuis gekomen. Spik na een maand weer bij asiel gehaald, toen met jody samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 09:45 



 
Profiel   

Veel plezier ermee! Geweldig van je dat je die half-wildjes ook een kans geeft!

Ik heb ooit een mevrouw en meneer gekend, een praline en babelutte en een bier en frietje. Vond die wel geweldig :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 10:26 



 
Profiel   

Nimmy schreef
[ [url=m/vj5SPi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qxBUxx.jpg]Afbeelding[/url] ]

2 katers meegekregen, de zwart witte lijkt als 2 druppels water op spik (die is aangereden). De cyper lijkt me brutaal, dat wordt opletten met voeren en kattenbak schoonmaken.

Nu zoeken ze nog een leuke en simpele naam... suggesties?

Proficiat met je gezinsuitbreiding *\o/*

Ik neem aan dat ze al wel gecastreerd zijn? Anders ben je ze waarschijnlijk binnen een maand kwijt.

Benny en Bart?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-23 11:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen