Loensende stabij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Loensende stabij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 22:14

Vooraf even dat we contact hebben met 2 dierenartsen.

We hebben een stabij van ruim 6 jaar. Altijd gezond loopt in de sport en traint als reddingshond.

Rond 22 januari 2023 viel ons voor het eerst op dat ze wat vieze ogen had en wat ‘grote’ ogen.
Dit laatste was niet steeds zo. Een paar dagen de ogen schoongemaakt. Een weekje later was het over en leken de ogen steeds vaker wat ‘groot’ en leek ze soms wat de loensen met beide ogen. Dus toch de dierenarts gebeld.

Daar konden we 31 januari terecht. Inmiddels loenste ze steeds vaker en erger en waren ogen ook echt vies. Onze dierenarts vond het een raar beeld en kon er niets mee. Dus doorgezonden naar een kliniek. Daar konden we 2 feb terecht.

Die vonden het ook een gek beeld. Ze loenste heel erg, troep uit de ogen en de ogen waren bol. Dus onderzoek.

- geen koorts
- eetlust goed
- actief ect
- normaal in gedrag
- oogdruk was voor beide ogen 14 in meerdere metingen
- uitgebreid bloedbeeld liet een super gezonde hond zien


Dus naar huis met ontstekingsremmers en afwachten. Na 4 dagen weer overleg.

Nu hadden we net een nieuw vloerkleed, dus die weggehaald

Na 4 dagen was het een stuk beter, maar niet helemaal weg
Afgesproken even aan te kijken tot 16 februari

Toen weer een consult. Dierenarts zag toen een normale hond. Op mijn opmerking dat het 99% over was voor mijn gevoel en ze nog steeds veel traande werd niet echt gereageerd.

Nu zijn we weer 1 maand verder en het blijft hetzelfde. Meestal lijken de ogen normaal.
Maar soms (meestal bij het pakken van eten/botjes ect) lijkt ze weer te loensen.

Het zit mij niet lekker. Dus de kliniek weer gebeld. De arts was vrij, maar we worden maandag gebeld voor overleg.

Tumoren zijn zeer onwaarschijnlijk omdat het beide ogen precies gelijk is. En een duo tumor achter beide ogen hetzelfde doen is bijna uitgesloten. Tevens geen kanker markers in het bloed. Tevens zou een tumor altijd drukzetten en niet meestal niet en soms wel, aldus de kliniek.

Maar zoals gezegd het voelt niet lekker, maar de kliniek weet het ook niet.

Iemand hier tips of er ervaringen die we in de besprekingen mee kunnen nemen?

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:12

Wat een bijzonder probleem. Zijn jullie al verder gekomen bij de oogarts?

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Loensende stabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:17

Bij mensen kan druk op de ogen te maken hebben met de schildklier. Ziekte van graves bijvoorbeeld geeft verschillende oogdruk.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:23

Ik weet wel dat mijn honden hele gekke koppen en ogen kunnen trekken als ze wat lekkers krijgen maar of dat voor jou honden ook zo is week ik natuurlijk niet. Wel weet ik dat ze beide snel vieze ogen hebben als ze in zoet water zwemmen. Sinds ze alleen nog in zee zwemmen is het niet meer voor gekomen.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 08:39

De oogarts van de SDU heeft gevonden waar het door komt. Ze heeft een ontsteking op de oogspieren door een autoimuunreactie. We hebben nu voor 4 prednison mee en dan weer controle.

We zijn gestart op 35mg voor 4 dagen en meteen resultaat. Na 4 dagen gingen we naar 30mg en morgen verlagen we naar 25mg.

Ze is wel wat sloom en moet mega veel plassen, dus onze nachtrust is iets minder

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 09:50

Zo erg was het
Afbeelding

Bij de dierenarts
Afbeelding

Gisteren in onze straat,
Ze kijkt nu vooral moe
Afbeelding

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 09:56

Ach jeetje. Ze kijkt idd wel heel scheel. Wel fijn dat het probleem gevonden is.

Je zou iets verwachten in de hersenen, spieren of oogzenuwen. Omdat de ogen zelf het probleem niet leken te zijn.

We slorig dat niemand in eerste instantie bedacht heeft de hele keten van ogen naar hersenen af te zoeken. Dat zou toch het meest logische zijn.

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 09:58

ja is er gekeken naar de schildklier waarde?
want het kan een oorzaak zijn, en komt wel voor bij dit ras.
dat denk ik tenminste want wij hadden vroeger altijd stabij honden en ee hebben er een bij gehad die ook loenste en een trage schildklier had.
had later ook cushing,dus zou zeker laten testen als dat nog niet gedaan is

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Loensende stabij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 10:01

Schildklier waarden waren goed.
Eigenlijk was alles goed, onze eigen dierenart kwam niet verder als super gezonden hond die af en toe scheel kijkt.

Maar ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd en in de ogen heb laten kijken en een echo en ct heb laten maken, want nu weten wet er mis is en kunnen we behandelen

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 10:03

wel goed dat alles gecontroleerd is.
en hopelijk blijft het ook stabiel als de prednison verlaagd word :j

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Loensende stabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:56

Hoe gaat het nu met haar?

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Loensende stabij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 18:03

We gebruiken nu 19 medicatie en zitten nu op 25 mg en de oven gaan nog steeds goed.

Maar het drinken is nog veel en de energie is ook sneller op. Maar we hebben de agilitytraining weer opgepakt