Garnalen liefhebbers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 11:56

Zo, net alvast de achterkant op maat gemaakt (voorlopig even een stuk zwart karton), luchtpomp opgezocht en kwam mijn garnalennetje nog tegen 8-)
Heb toch een andere filter besteld, las daar veel goede dingen over en werkt een beetje hetzelfde als een sponsfilter op een luchtpomp.

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:16

Lieszje schreef:
Zo, net alvast de achterkant op maat gemaakt (voorlopig even een stuk zwart karton), luchtpomp opgezocht en kwam mijn garnalennetje nog tegen 8-)
Heb toch een andere filter besteld, las daar veel goede dingen over en werkt een beetje hetzelfde als een sponsfilter op een luchtpomp.


Klinkt al goed. Ik ga met de andere aquariums ook werken met een luchtpomp en sponsfilter, ben benieuwd.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 15:49

Vanmiddag bij een aquarium speciaalzaak een schooltje Cory's gekocht, wat drijfplanten en een mosbol.
Las op internet dat de Cory's nogal stresskipjes zijn en de eerste dagen adhd door je bak gaan.
Dus ik ze eerst braaf voorzichtig laten wennen aan mijn water en na een uur in het aquarium gedaan.
Na 2 rondjes door de bak zaten ze allemaal op de grond lekker relaxed te 'grazen' tussen de garnalen. Hoe leuk <3
Afbeelding

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 15:57

ClaudiaHS schreef:
Vanmiddag bij een aquarium speciaalzaak een schooltje Cory's gekocht, wat drijfplanten en een mosbol.
Las op internet dat de Cory's nogal stresskipjes zijn en de eerste dagen adhd door je bak gaan.
Dus ik ze eerst braaf voorzichtig laten wennen aan mijn water en na een uur in het aquarium gedaan.
Na 2 rondjes door de bak zaten ze allemaal op de grond lekker relaxed te 'grazen' tussen de garnalen. Hoe leuk <3
[ [url=m/dsj7mI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat leuk! Mooi clubje zo.

Afbeelding

Mijn bakje staat ook. Hij is echt ini mini haha, de vissen die er nu in zitten (en garnalen) gaan naar een ander huisje met grotere leefruimte. Als de bewoners eruit zijn ga ik de inrichting veranderen.

Ik ga proberen een beetje richting de Iwagumi stijl te gaan, met nadruk op proberen. :') Maar vind dat onwijs mooi. En als het dan naar mijn zin is rustig aan opzoek naar nieuwe bewoners. Twijfel of ik wel voor Sakura Black ga, omdat ik ook een zwarte bodem wil… Ben bang dat je ze dan niet zo goed ziet.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:11

Cory's zijn altijd leuke visjes :D

Ziet er al goed uit Demi!
Ben benieuwd wat je er van gaat maken :)
Ik zou inderdaad niet voor Black sakura gaan met een zwarte bodem. Is red sakura niks voor je?

Mijn aquarium heb ik net met water gevuld. Heb een lavasteen op het wortelhout gelegd en moet weer wat plantjes terugdoen.
Nog eerst even helder worden :')
Afbeelding

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:15

Ziet er al leuk uit met dat kienhout!

absque_dubio

Berichten: 7846
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:04

ClaudiaHS schreef:
Vanmiddag bij een aquarium speciaalzaak een schooltje Cory's gekocht, wat drijfplanten en een mosbol.
Las op internet dat de Cory's nogal stresskipjes zijn en de eerste dagen adhd door je bak gaan.
Dus ik ze eerst braaf voorzichtig laten wennen aan mijn water en na een uur in het aquarium gedaan.
Na 2 rondjes door de bak zaten ze allemaal op de grond lekker relaxed te 'grazen' tussen de garnalen. Hoe leuk <3
[ [url=m/dsj7mI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe groot is jouw aqua?
Ik zou ook best wel graag weer een aqua willen. Veel simpeler dan vroeger. Ik wil graag garnalen, Cory’s en guppen. Is dat een mogelijke combi? Ik snap dat vissen baby garnaaltjes eten, maar met goed en veel schuilplaatsen hoop ik het wel in balans te houden of is dat gek gedacht?
Mijn idee is ongeveer een 60x30x40, of kan ik beter 2 kleintjes nemen?

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:05

Ik heb 60 liter.
En nu 9 dwerg Cory's erin en 35 garnalen.
4 Helena slakjes en een torenslakje heb ik ook gespot.
Ik heb 4 nannus dwerg en 5 pygmaeus dwerg, maar ze blijven alle 9 gewoon bij elkaar ondanks dat het verschillende soorten zijn.

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:18

Aaahw, mijn droom is om ooit een garnalenbak te hebben <3
Voor nu doe ik het qua garnalen met mijn groepje japonica garnalen. Niet echt bijzondere beestjes, al vind ik ze nog altijd ontzettend leuk om door de bak te zien lopen :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 06:55

ClaudiaHS schreef:
Ik heb 60 liter.
En nu 9 dwerg Cory's erin en 35 garnalen.
4 Helena slakjes en een torenslakje heb ik ook gespot.
Ik heb 4 nannus dwerg en 5 pygmaeus dwerg, maar ze blijven alle 9 gewoon bij elkaar ondanks dat het verschillende soorten zijn.

Dat torenslakje zal t niet lang uithouden met 4 Helena's in de bak, ben ik bang :=.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:52

_San87_ schreef:
ClaudiaHS schreef:
Ik heb 60 liter.
En nu 9 dwerg Cory's erin en 35 garnalen.
4 Helena slakjes en een torenslakje heb ik ook gespot.
Ik heb 4 nannus dwerg en 5 pygmaeus dwerg, maar ze blijven alle 9 gewoon bij elkaar ondanks dat het verschillende soorten zijn.

Dat torenslakje zal t niet lang uithouden met 4 Helena's in de bak, ben ik bang :=.


Klopt :')

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:54

Nu twijfel ik weer om m'n garnalen op kamer temperatuur te gaan houden, vanmorgen was ik even op de kamer om te checken of de was al droog was maar ik zag dat het er maar 16 graden was! Dat vind ik echt te koud. Ik wilde een elektrisch kacheltje erbij zetten om te verwarmen maar is het dan wel constant genoeg? En wat is zuiniger, 10 heaters of 1 elektrisch kacheltje?

De kamer is gewoon een slaapkamer bij mij in huis maar het raam staat daar een klein stukje open omdat de was daar hangt en de verwarming staat niet aan omdat het al van zichzelf 20 graden is dus de verwarming slaat ook niet aan (en is lastig te regelen omdat ik vloerverwarming heb)

Edit: bedenk me net dat ik misschien het raam dicht kan doen en dan de deur naar de gang open, scheelt denk in temperatuur. Ga dat even uitproberen

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:27

Een elektrische kachel vreet ook aardig wat stroom en ik denk dat hij continu moet aanstaan om het een beetje goed op temperatuur te houden. Kwekers werken weleens met een systeem wat ze op meerdere bakken kunnen aansluiten. Is zoiets niks om voor te kijken? De kamer waar de garnalen komen ligt op het zuiden en is ook niet snel koud. Maar ik ga er wel een heater in plaatsen.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:22

Het voordeel is dat een heather constanter is en bij de goede temperatuur uit gaat.

Temperatuur is met garnalen wel echt een dingetje maar beter iets te koud als te warm.
Ik had iemand die kwam garnalen halen omdat heel zn zooitje over de kop was gegaan en die had nog duurde garnalen zitten als ik had.
Hij had ook een kamer met een stelling met heel veel bakken en toen kwam de hitte golf en al zn garnalen dood.

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:33

Lieszje schreef:
Een elektrische kachel vreet ook aardig wat stroom en ik denk dat hij continu moet aanstaan om het een beetje goed op temperatuur te houden. Kwekers werken weleens met een systeem wat ze op meerdere bakken kunnen aansluiten. Is zoiets niks om voor te kijken? De kamer waar de garnalen komen ligt op het zuiden en is ook niet snel koud. Maar ik ga er wel een heater in plaatsen.


Als jij weet hoe dat heet want daar heb ik echt geen idee van.


Maar idd als het moet dan koop ik liever losse heaters dan weet ik zeker dat het constant blijft.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:53

Ik zat even te kijken maar denk dat het best wel een constructie is om zoiets te maken. Ik heb wel eens aquaria gezien wat gefilterd en verwarmd werd door een bioloog. Maar dan moet je denk gaten in je aquaria daarvoor hebben.

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:55

Ja dat gaat het niet worden. Ik ga denk toch maar voor losse heaters want ik denk dat dat goedkoper is en daarbij ben ik ook niet zo'n fan van een elektrisch kacheltje laten branden als ik niet thuis ben.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:57

Denk dat, dat inderdaad beter is. Hoeveel watt heb je nodig? Kan wel kijken of ik nog wat voor je heb?

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:02

Het zijn aquariums van rond de 27 liter dacht ik dus 25 watt zal wel voldoende zijn

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:04

Volgens mij heb ik er daar sowieso nog 1 van.

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:03


ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:16

Die lampjes heb ik in mijn vitrinekast. Zijn prima lampjes en je kan als het goed is nog meer lampjes aansluiten

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:20

Fijn dat je je ervaring deelt! Daar heb ik wat aan, ga ze deze week even halen.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:46

Ideaal fjordjes!

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:50

fjordjes schreef:
Fijn dat je je ervaring deelt! Daar heb ik wat aan, ga ze deze week even halen.


Ze zijn ook te dimmen en het licht is van zacht geel naar super helder wit in te stellen.
Ik heb ze boven mijn mineralen en edelstenen verzameling hangen. ;)