Het ideale tuig voor mijn katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Het ideale tuig voor mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 14:41

Hi!

Deze zomer wil ik graag mijn katten aan een tuigje leren lopen. In mijn huidige woning kunnen ze helaas niet naar buiten. In de zomer teken ik vaak hele middagen in het park en het lijkt me fijn om ze mee te kunnen nemen aan de lange lijn om daar af en toe een paar uurtjes te relaxen.

Ik heb momenteel een simpel tuigje van trixie (deze). Maar om die clipjes open te krijgen moet je super veel druk uitoefenen en ben je wel even bezig. Mijn katten raken daar erg gestrest van.

Belangrijk voor me is:
- Makkelijk af en aan kunnen doen.
- Ik heb britse langharen, dus het is wel belangrijk dat het tuigje niet te veel warmte/stof toevoegd.
- Ontsnap proof.


Ik ben helemaal nieuw in het katten-aan-tuigje-leren-lopen wereld. Ik ben dus erg benieuwd naar jullie ervaring hiermee en vooral welke tuigjes jullie als fijn ervaren.

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Het ideale tuig voor mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:43

Hoe reageren je katten tot nu toe op tuigjes?

Mijn ervaring met mijn volwassen katten namelijk is totale paniek en error. Ze gaan gewoon op de grond liggen in een angst-houding tot ik het tuigje weer af doe :')

Dus ik heb verder geen tips, maar ik ben wel benieuwd.

FennyPower

Berichten: 1457
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:45

Ik heb een van treponti maar sinds mijn balkon is afgeschermd gebruik ik het niet meer. Je mag heb voor een kleine vergoeding overnemen mocht je dit willen proberen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6576
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:46

Ik heb deze. Zijn van Beroni. Ik heb die omdat mijn Somali en Abessijn lang zijn in de rug. Met andere tuigjes trekt het te hard in de oksel. Deze is niet helemaal dicht en gaat prima.

Afbeelding
Afbeelding

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 14:49

Tot nu toe heb ik nog niet geoefend omdat ik dit tuigje echt een rotding vind. Maar de ene die accepteert het tuigje en loopt er binnen mee rond. De andere die heeft de eerste 10 minuten wel een error en wil hem graag af doen. Die vind het daarna ook oke maar heeft dan wel veel stress bij het af doen omdat dit tuigje zo moeilijk doet. Ik moet dus nog wel bezig met 'positieve associatie bij het tuigje' training haha.


Dank voor de tips. Mooie katjes ook. <3 Ik ga de tuigjes even nachecken. :j

jojoleinee

Berichten: 2651
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:51

Naar mijn ervaring is geen enkel tuig volledig escape-proof en wat fijn is is echt per persoo/kat afhankelijk. Ik gebruik zelf tuigjes van Tre ponti, maar ik weet dat anderen zweren bij Supakit tuigjes en weer anderen bij 'normale' H-harnassen.
Als het een H-harnas te lastig aandoen vindt, is het misschien voor jou ook goed om naar Tre ponti liberta tuigen te kijken. Ik vind ze zelf erg simpel aan te doen en daarnaast hebben ze erg weinig stof en zitten ze niet in de keel maar op de borst.

Ik zou je wel aanraden, als je met ze naar het park gaat, om een 'safe space' voor ze mee te nemen. Wij gebruiken hier zelf een rugzak voor, maar dat kan ook een reismandje zijn. Als er iets engs gebeurt gaan de katten direct in/op de rugzak en dan is het weer goed. In een park lijkt me dat ook wel fijn, dan hebben ze een plekje om alles wel te kunnen zien, maar niet meteen gezien te worden.


Afbeelding

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:58

Die jij heb heb ik ook voor onze kat, niet om aan te lopen, maar toen hij zijn kap om moest houden.
Klipjes gingen idd ellendig, maar je word er handiger in.

Mee naar de fysio had hij hem ook om, omdat hij kattenmandjes open maakt in de auto :')
Afbeelding
Hier was hij zijn broer aan het pesten :j
Afbeelding

Er aan lopen hebben we 1x geprobeerd, toen hij voorzichtig weer naar buiten mocht, echt drama, gillen, springen, tuig af, kat weer binnen. Dus niet meer geprobeerd, hij mocht toen onder begeleiding met een hand snoepjes in ons hand mee naar buiten.

Hij past ook het tuig van de hond mooi, maar die hadden we toen nog niet. Laatst eens voor de grap geprobeerd, aangezien onze hond 5,6 kilo is, en de katten rond de 6 kilo (Norrit zonder achter poot er net onder, zijn broer Nika er net boven). En die zat eigenlijk echt wel een stuk mooier dan het kattentuigje.

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 15:11

FennyPower schreef:
Ik heb een van treponti maar sinds mijn balkon is afgeschermd gebruik ik het niet meer. Je mag heb voor een kleine vergoeding overnemen mocht je dit willen proberen.
[ [url=m/5CbeRo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/S5aGZv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pteA7f.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lcm879.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CSeZTK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind deze qua aan/uit doen en grootte echt wel ideaal! Het lijkt me alleen zo ontsnappingsriskant. Heb jij daar last van gehad?

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Het ideale tuig voor mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:18

Bij mij bevalt alleen de tre ponti omdat hij strak trekt als die achteruit loopt en hierdoor amper kan ontsnappen. Bij mijn ontsnapkat nog niet gebeurt. Ik raad deze dus ook aan. Wel met het lange touwtje eraan en die met die klipjes.

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 20:07

floorsil schreef:
Bij mij bevalt alleen de tre ponti omdat hij strak trekt als die achteruit loopt en hierdoor amper kan ontsnappen. Bij mijn ontsnapkat nog niet gebeurt. Ik raad deze dus ook aan. Wel met het lange touwtje eraan en die met die klipjes.


Aah goed om te horen! moet daarvoor niet constante druk op het tuig staan? Ik wil ze namelijk graag lekker rond kunnen laten lopen. :)

De tip van een eigen plekje klinkt heel goed! Ik wou sowieso graag een reistas aanschaffen en dan kan die daar mooi voor dienen.

Ik heb net even geoefend met het trixietuig open en dicht maken en het lukt me nu makkelijker. Ik heb gelijk even geoefend met 1 van de katten. Ze vond het helemaal oke en was vooral gefocust op de snoepjes. Ze heeft er even mee rondgelopen en zelfs mee geslapen. :') Het tuigje zie je bijna niet door de dikke vacht haha. Ik vind het nog lastig in te schatten wanneer hij strak genoeg zit.

Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6576
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Het ideale tuig voor mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:10

Ik heb de buggy maar Elani vind niet zo veel dingen spannend genoeg om in de buggy te gaan zitten. Ze spring liever op mijn schouder dan in de buggy. Rugzak kan ik niet meenemen met mijn schouder. Maar is wel een goede tip.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Het ideale tuig voor mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:00

Ik vond met die tre ponti heel fijn als de kat inspant of niks probeerd dan zit die ook iets losser.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 00:18

Mijn destijds al volwassen kat kreeg ik niet goed gewend aan de H-tuigjes. Een ander standaard tuigje dat met klittenband dicht gaat en ook geen druk gaf rond de hals ging beter, ware het niet dat deze te klein was (en onhandig met een langhaar).


Afbeelding
(Te klein vanwege het haar, ze weegt nog geen 5 kilo).


Uiteindelijk op aanraden het Tre Ponti Liberta tuig aangeschaft en dit gaat erg goed!


Afbeelding

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 01:48


Jessica_1998

Berichten: 3403
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:44

xoranlover schreef:
Ik heb deze. Zijn van Beroni. Ik heb die omdat mijn Somali en Abessijn lang zijn in de rug. Met andere tuigjes trekt het te hard in de oksel. Deze is niet helemaal dicht en gaat prima.

[ [url=m/ZUeZmy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/W23qWy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waar bestel jij dit tuigje? Ziet er echt top uit, maar kan niet echt een fijne site vinden om te bestellen

MirjamRobin

Berichten: 225
Geregistreerd: 23-08-10

Re: Het ideale tuig voor mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:51

Ik lees even mee, ben ook op zoek naar een prettig tuigje. Het tre ponti liberta tuigje vind ik er zo oncomfortabel uitzien rond de schouders, merken jullie hier iets van in de praktijk? En trekt het tuigje ook niet te strak voor een kat?

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:56

Ik heb ook een tre ponti voor mijn kleine katje. Zit super goed en ze kan zich er niet uit wurmen. Ze vind het helemaal prima om het aan te hebben.

xoranlover

Berichten: 6576
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:57

Jessica_1998 schreef:
xoranlover schreef:
Ik heb deze. Zijn van Beroni. Ik heb die omdat mijn Somali en Abessijn lang zijn in de rug. Met andere tuigjes trekt het te hard in de oksel. Deze is niet helemaal dicht en gaat prima.

[ [url=m/ZUeZmy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/W23qWy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waar bestel jij dit tuigje? Ziet er echt top uit, maar kan niet echt een fijne site vinden om te bestellen



Ik heb die hier besteld:
https://www.kattentuigje-24.nl/easy-wal ... oofd-bruin

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 16:17

Ow ik volg even mee. Heb nu ook zo’n simpele van trixie maar ben bang dat ze zich daar toch uit kunnen wurmen.

Die van treponti had ik al eens eerder gezien. Goed te lezen dat de ervaringen daarmee dus oké zijn.

jojoleinee

Berichten: 2651
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 22:44

MirjamRobin schreef:
Ik lees even mee, ben ook op zoek naar een prettig tuigje. Het tre ponti liberta tuigje vind ik er zo oncomfortabel uitzien rond de schouders, merken jullie hier iets van in de praktijk? En trekt het tuigje ook niet te strak voor een kat?


Nee juist niet! Als het goed is valt het tuig zo dat de schouders zich vrij kunnen bewegen. Ik vind het juist fijn omdat het niet zo in de nek zit, zoals veel andere tuigjes

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 20:19

Ik heb inmiddels het beroni tuigje ook binnen! Hij gaat een stuk makkelijker open dan die van trixie en hij zit ook mooi. :)

Afbeelding
Afbeelding

Ik zit nu te denken: stel ze ontsnappen wel een keer uit het tuigje, dan zou ik graag willen dat ze iets om hebben met een adres oid. Hoe hebben jullie dit opgelost? Ik kan uiteraard een adreskoker aan het tuigje doen, maar als ze daar uit ontsnappen heeft dat geen nut. Maar én een tuigje en én een halsband lijkt me iets te veel.

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Het ideale tuig voor mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 21:08

Mijn katten zijn gewoon gechipt. Is dat niet beter?

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Het ideale tuig voor mijn katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 21:25

Dat zijn ze sowieso ook :)

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 21:48

Fair schreef:
Dat zijn ze sowieso ook :)


Dan zit je adres er toch aan gekoppeld?

Mooi tuigje trouwens was ik net vergeten te zeggen :+

dalena

Berichten: 3110
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:01

_Denise_ schreef:
Mijn destijds al volwassen kat kreeg ik niet goed gewend aan de H-tuigjes. Een ander standaard tuigje dat met klittenband dicht gaat en ook geen druk gaf rond de hals ging beter, ware het niet dat deze te klein was (en onhandig met een langhaar).


[ [url=m/QFpJAd.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Te klein vanwege het haar, ze weegt nog geen 5 kilo).


Uiteindelijk op aanraden het Tre Ponti Liberta tuig aangeschaft en dit gaat erg goed!



[ [url=m/gxaRa2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Volgensmij hebben wij die laatste en heel tevreden over.