Hernia hond. Totale kosten pakket?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Hernia hond. Totale kosten pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 13:53

Hoi allemaal,

Een berichtje wat ik liever niet schreef. Mijn beste vriend van nog geen twee jaar oud heeft een hernia, graad 1.
Diagnose is gesteld op basis van lichamelijk onderzoek, een consult bij de fysio en röntgenfoto’s om andere oorzaken uit te sluiten.

30 mei staat er een consult gepland bij een orthomanuele dierenarts, kijken of zij iets kunnen betekenen voor hem.

Echter spookt het door mijn hoofd dat er waarschijnlijk toch een mri/ct gemaakt zal moeten worden en in het aller aller ergste geval, een operatie.

Ik heb al wat toppics gelezen hierover, maar dit waren geen recente.

Hebben jullie ervaring met een hernia bij je hond? En kunnen jullie mij wat meer vertellen over de totale kosten waar ik rekening mee kan houden?

Groetjes!

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Hernia hond. Totale kosten pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:05

Hoi , wat balen zeg, vorig jaar hadden ze bij onze hond ook het vermoeden van een hernia, hij heeft toen een ct scan gehad. Kosten van de scan waren circa 900 euro. Hij bleek uiteindelijk geen hernia te hebben ( zijn tussenwervelschijven zijn uitgedroogd) maar dan heb je iig een idee wat een scan kan kosten. Regio Rotterdam

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hernia hond. Totale kosten pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:14

Daar kan per kliniek 100en euro's verschil inzitten. Ik zou dus van te voren een prijsopgave vragen. (dus mocht er een MRI gemaakt moeten worden, dit niet direct doen, maar desnoods even rondbellen naar verschillende praktijken).
Verder ook even goed inlezen wat er eventueel te doen is aan een Hernia (ik durf het echt niet te zeggen wat ze voor een hond kunne betekenen hoor), maar goed, als ze vooraf al weten dat er toch niks aan te doen is, dan moet je jezelf afvragen of je 1000-en euro's uit wilt geven aan enkel een diagnose waar je niks mee kunt....

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Hernia hond. Totale kosten pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:38

Inderdaad even rondbellen voor je een scan laat maken. Ik was bij de dichtbij zijnde veel duurder uit dan 50 km verderop, daar kon ik prima voor heen en weer rijden.

Dagahra

Berichten: 880
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 21:18

Mijn mechelaar had een behoorlijke heftige hernia of ruggenmerginfarct met als gevolg dat beide achterpoten verlamd zijn geweest.

Bewust niet gekozen voor operatie voor de minimale kansen op verbetering. Daarom ook geen mri laten doen.

Met behulp van alleen orthomanuele therapie, accupunctuur en thuis fysio oefeningen, loopt ze weer.

Trieneke
Berichten: 191
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 21:56

Mijn hond heeft ruim 1,5 jaar geleden een operatie voor een nekhernia gehad in Duitsland.
We waren zo'n 3700 euro kwijt. Was wel met noodopvang, onderzoek, foto's/scan en wat extra dagen opname omdat hij niet direct kon worden geopereerd. Ook is hij 2x geopereerd omdat ze bij de eerste moesten stoppen door een bloeding waardoor ze geen zicht meer hadden op het te opereren gebied. Dus of het dan echt een goed gemiddeld beeld geeft qua kosten.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hernia hond. Totale kosten pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:24

Bij mijn hond hebben ze de hernia niet geopereerd.
Rust en rechtlijnige gecontroleerde beweging ondersteund met pijnstilling was voldoende om haar weer goed te krijgen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:42

Een hernia bij een hond is niet hetzelfde als bij een mens he. Er vind dus geen uitstulping plaats van een discus die duwt op de zenuwen. Er zit bij een hond thoracolumbaal een blokkade waardoor daar de tonus heel hoog wordt en de doorbloeding fors verminderd. De aandoening is bij een hond pseudoradiculair.

Mijn tip: geeft 80-90€ uit aan een goede honden osteopaat om te beginnen. Je probleem kan na 1 behandeling al verholpen zijn of fors verminderd

Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Re: Hernia hond. Totale kosten pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-23 18:20

Bedankt voor de reacties allemaal!

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 18:23

Mijn hond had een nekhernia en hij kreeg pijnstillers van 18 euro en met rust is het over gegaan.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Hernia hond. Totale kosten pakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 18:26

Bij ons had de ortomanueel geen scan geadviseerd. De ruggenwervel met de hand weer goed gezet. Daarna weer genezen en nog 2 keer herhaalt.