Wat is de meest onweerstaanbare beloning voor de hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:03

Iemand uit mijn jachttraining groepje gebruikt zo’n tube smeerkaas-achtig spul. Werkt als een tierelier bij deze hond :D Gezond? Vast niet maar zijn kleine hoeveelheden en volgens mij heb je anders ook wel zoiets speciaal voor honden (van Kong misschien?).

Afbeelding

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 18:36

Klinkt gek, maar mijn jongste hond verhangt zich voor banaan of sinaasappel. Als zij diep slaapt en ik maak zo'n stuk fruit open, dan staat ze binnen 2 seconden langs me te kwijlen. Op ander fruit reageert ze niet zo fel (maar vindt ze ook heel lekker :D ).
Misschien in die hoek iets zoeken?

Dorus

Berichten: 13204
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 18:45

SusanH schreef:
Ze heeft wel 1 favo speeltje, maar ik heb geen idee of dat haar uit haar trance gaat halen.

Het geheim van speeltjes is deze alleen met trainen te gebruiken en dus niet de favoriet uit de speelgoed and te pakken. Die is niet speciaal genoeg.
Wij hebben hier diverse balletjes aan touw en bijtrolletjes en andere speelgoedjes die we echt alleen met trainen gebruiken. Als je ze daar gek op weet te maken doen ze er een moord voor.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat is de meest onweerstaanbare beloning voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 20:05

Hier een bordercollie die na elk vier lekkertjes zei, vreet zelf maar op.

Zelfs de lekkerste lekkertjes van de trainster :') tot zelfs haar grootste frustratie.

Wij hebben gekozen voor een speeltje.
En dat werkte wèl.

Nu volwassen doet ze het liefst vijf commandos voor één frolic! Mooi goedkoop :')

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wat is de meest onweerstaanbare beloning voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 20:13

Rodi worst met kaas werd op de hondenschool geadviseerd voor honden die wat kieskeuriger waren. En inderdaad, onze bangerik nam niks aan behalve rodi worst met kaas.

wyoming

Berichten: 2502
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Wat is de meest onweerstaanbare beloning voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 20:32

Frolic. Die brak ik in stukjes, deden beide dames alles voor.

welmoedz

Berichten: 1568
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 20:43

Lay_D schreef:
Onze hond doet nog net geen moord voor deze snoepjes:
https://www.bol.com/nl/nl/p/lakse-kronc ... s4QAvD_BwE

Blokjes kaas is hij ook gek van, als we 'kazie' roepen dan is hij een en al oor.


Yes die viskoekjes werken bij ons vop training voor elke hond als een trein!

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat is de meest onweerstaanbare beloning voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 20:46

Ik heb ook zo’n hond die echt compleet ongevoelig is voor eten. Voor speeltjes nog veel minder. Het enige waar ik soms succes mee heb is komkommer. Onze vorige hond was daar ook dol op, dus ik dacht dat gemeengoed was, maar ik zie hem hier nog niet terugkomen.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:23

Ha, een heidewachtel. Je zou nog makkelijker het wild bij je kunnen roepen dan de hond die er achter wil (en moest dat wild dan ook weldegelijk komen, heb je gelijk ook de hond terug) :') .

Als ze zo in focus zijn gaat geen enkel voer helpen. Je moet ze uit de focus krijgen (of beter nog vermijden dat ze er in geraken).
Werken jullie niet met fluit op de jachttraining? Dat wordt uiteindelijk reflexmatig beantwoord.
Stem ook wel maar fluit reikt verder.

Mijn heidewachtel is gek op kattenbrokjes. Die heb ik dan ook bijna altijd op zak.
Maar kaas of worst werkt ook, of wortel, of een aai.

Als hij nog jong is: sterkte en blijven volhouden. Het wordt beter (tegen een jaar of 3 :+ ).

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:36

welmoedz schreef:
Lay_D schreef:
Onze hond doet nog net geen moord voor deze snoepjes:
https://www.bol.com/nl/nl/p/lakse-kronc ... s4QAvD_BwE

Blokjes kaas is hij ook gek van, als we 'kazie' roepen dan is hij een en al oor.


Yes die viskoekjes werken bij ons vop training voor elke hond als een trein!


Blokjes oude stinkkaas deed het met onze setter erg goed. Die kon ook doof zijn als ze wat rook of zag, maar ‘kazie’ werkte magisch voor haar.

Jettie

Berichten: 5571
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:37

Thioro schreef:
Ha, een heidewachtel. Je zou nog makkelijker het wild bij je kunnen roepen dan de hond die er achter wil (en moest dat wild dan ook weldegelijk komen, heb je gelijk ook de hond terug) :') .

Als ze zo in focus zijn gaat geen enkel voer helpen. Je moet ze uit de focus krijgen (of beter nog vermijden dat ze er in geraken).
Werken jullie niet met fluit op de jachttraining? Dat wordt uiteindelijk reflexmatig beantwoord.
Stem ook wel maar fluit reikt verder.

Mijn heidewachtel is gek op kattenbrokjes. Die heb ik dan ook bijna altijd op zak.
Maar kaas of worst werkt ook, of wortel, of een aai.

Als hij nog jong is: sterkte en blijven volhouden. Het wordt beter (tegen een jaar of 3 :+ ).


Dit, haha :') bij mijn heidewachtel is Rodi worst favoriet tijdens de training. Hoewel, nog liever iets van vis, maar die lucht trek ik zelf niet zo goed :+ omgaan met (wild)prikkels blijft een uitdaging voor deze honden, maar uiteindelijk wordt je geduld beloond!

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wat is de meest onweerstaanbare beloning voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:41

De kalkoenworst van de Aldi! Die dikke wordt met de rood-oranje verpakking. Werkte hier bij mijn kieskeurige hond en ook bij de teckel in onze reddingshondengroep.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-23 21:51

Thioro schreef:
Ha, een heidewachtel. Je zou nog makkelijker het wild bij je kunnen roepen dan de hond die er achter wil (en moest dat wild dan ook weldegelijk komen, heb je gelijk ook de hond terug) :') .

Als ze zo in focus zijn gaat geen enkel voer helpen. Je moet ze uit de focus krijgen (of beter nog vermijden dat ze er in geraken).
Werken jullie niet met fluit op de jachttraining? Dat wordt uiteindelijk reflexmatig beantwoord.
Stem ook wel maar fluit reikt verder.

Mijn heidewachtel is gek op kattenbrokjes. Die heb ik dan ook bijna altijd op zak.
Maar kaas of worst werkt ook, of wortel, of een aai.

Als hij nog jong is: sterkte en blijven volhouden. Het wordt beter (tegen een jaar of 3 :+ ).


Haha nog anderhalf jaar volhouden dus :') kattenbrokjes is het proberen waard ruiken wel heerlijk.

Probleem is ze vindt het TE leuk soms, wordt dan hyper en als ze dan iets anders ziet of ruikt ben ik haar kwijt figuurlijk gesproken. Gisteren ging ze in het water in plaats van de dummy te apporteren achter een meerkoet aan :+ . Ze reageert dan uiteindelijk wel.op de fluit maar de eigenlijke beloning ( het jagen) heeft ze al gehad. Volgens de instructrice moest ik het water in om mijn hond in haar nekvel te grijpen. Maar ja, geen droge kleren mee dus toch maar roepen ( ze wist echt wel dat ze fout zat aan haar blik te beoordelen) en niet meet beloond voor het komen. Het is echt niet altijd makkelijk maar gisteravond wilde ik het liefst haar achter een flinke rol behang plakken. Tijdens wandelen reageert ze perfect oo de fluit.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:07

Zo herkenbaar.
Soms gaan ze gewoon en is er niets mee te beginnen.
Mijne ging paar weken geleden eens een zwaan van dichtbij bekijken. Punt 1, normaal is hij zelfs niet geïnteresseerd in gepluimte.
Punt 2: hij weet dondersgoed dat hij levende zwemvogels niet te pakken kan krijgen.
Punt 3: hij weet dat hij als netjes opgevoede hond zo'n streken niet uithaalt.

En toch, weg was hij. Tot midden in de vijver. En ik maar roepen als een idioot. Hij mag blij wezen dat de zwaan goed geluimd was.

Toen hij eeeeeiiiindelijk terugkwam ook niet beloont maar op een andere opdracht gestuurd, die hij dan wel goed deed en dat dan wel beloond.
Straffen ed eenmaal hij terug aan wal is heeft geen zin.
Hem bij z'n lurven uit die plas gaan halen inderdaad wel maargoed, moet je ook maar kunnen/willen.

Als het je een troost mag wezen, de mijne is 2,5 jaar. Er is licht aan het einde van de tunnel :+ .

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:33

Wat bij mij enorm heeft geholpen bij mijn poedel die enorm geprikkeld werd door haar omgeving en er dan vandoor ging, is toch echt leuk spel samen met de hond.
Zodra ik met haar speel (touwtrekken of apporteren) is er echt niks meer wat haar kan afleiden, kan bij wijze een kudde herten voorbij komen.
Kijk eens heb ik ook aangeleerd en als ze kijkt enthousiast roepen en belonen met het speeltje als ze komt. Bij mij is het altijd feest en dat weet ze! Inmiddels werkt voer ook goed, meestal kattenbrokjes.

Damon26

Berichten: 137
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:56

Susanne schreef:
Iemand uit mijn jachttraining groepje gebruikt zo’n tube smeerkaas-achtig spul. Werkt als een tierelier bij deze hond :D Gezond? Vast niet maar zijn kleine hoeveelheden en volgens mij heb je anders ook wel zoiets speciaal voor honden (van Kong misschien?).

[ [url=m/vNtI65.png]Afbeelding[/url] ]


Deze tube gebruik ik voor mijn hond, alleen voor de echt moeilijke situaties. Er is niet veel wat hij echt super lekker vindt, maar deze doet het nog altijd heel goed. Hamblokjes en grillworst staan op nummer 2.
Zijn tugspeeltjes zijn voor hem de mooiste beloning die er is maar in het volgwerk wil ik ook met voer kunnen werken.
Volgen is een hele moeilijke oefening. Ik zou kijken of je de motivatie hoog kunt houden tijdens het volgen door onverwachte dingen te vragen zoals een twist en turn zodat ze blijven opletten. Daarnaast speel ik ook heel erg met de manieren van belonen, de hond naar een speeltje sturen wat achter of voor jullie ligt, de hond achterlangs het speeltje laten pakken wat jij vasthebt, een voedselcircuit etc.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 06:57

Voor mijn poedel was dat de bal, ik vond het heel handig dat ik ook met spelen kon belonen. Hij kreeg de bal ook alleen buiten en maar kort zodat het super leuk was voor hem als de bal tevoorschijn kwam.

Ook deze snoepjes deed hij het goed op, rodi worst, of stukjes gekookte kipfilet

Deze deelde ik ook nog eens in 3en voor m'n middenslag poedel :P maar de geur is sterk
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 02-06-23 07:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 07:01

De houdbare worst (in stukjes gesneden) van Orange4Pets is het allerlekkerste volgens onze hond :)

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 07:09

Ik train met verse pens, stinkt echt heel erg en voelt ook heel apart, de eerste keer moest ik echt heel erg wennen (voor pens doet ze een moord haha, haar drive is dan echt heel hoog) als we op de club zijn of om nieuwe oefeningen/situaties te oefenen. Heeft ze het meer onder de knie beloon ik met rodi worst (soms frikandel) en anders met haar favoriete bal.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 07:11

Hier leren we op de jachttraining de cursisten dat je het voorkomen altijd beloont. Als de hond nog onbetrouwbaar is bij het apporteren kan je er beter een tijdje de lange lijn aan hangen om zo een fouten te vermijden want inderdaad, dat werkt zelfbelonend.

Bij het volgen met heel lekker voer ben je ook best voorzichtig, je hebt dan kans dat ze over de eigen poten gaan struikelen omdat ze zo op je gericht zijn. Als ze de omgeving interessanter vind is het eigenlijk een goede stap om jezelf interessanter te maken en dat kan op veel meer manieren dan enkel met voer.
Ga tempowisselingen doen, een stukje rennen, plots draaien en gebruik je stem als een idioot. Maak het volgen leuk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 08:33

Bovenstaande is bekend. Maar ik moet wel eerst haar aandacht krijgen. En daar werkt een lekkerder dan de omgeving ruikende beloning imo heel goed bij.

Cchanny

Berichten: 8833
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:36

Mandarijn... :')

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wat is de meest onweerstaanbare beloning voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:38

Leverworst of die Frolic rondjes met veel kleurstoffen

Damon26

Berichten: 137
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:41

Weet ze wel precies wat de bedoeling is? Ik oefen het volgen de eerste tijd alleen in huis, helemaal zonder afleiding. Zodat ik het gedrag stapje voor stapje kan trainen en ik de hond kan laten zien hoe gaaf het is. Pas als dat goed gaat ga ik langzaam meer prikkels opzoeken, bijvoorbeeld eerst in de tuin en dan op een rustige plek buiten de tuin. Iets super lekkers om haar mee te motiveren is leuk, maar dat moet uiteindelijk ook weer afgebouwd worden.

Bo_Y

Berichten: 4554
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:45

Ik heb een bakje van de action, die je hoort als hij opengaat gevuld met frolic en lackse krone.
Dat klikje hoort ze en frolic en lackse krone stinkt/ruikt lekker.

Voor het zoeken doe ik gestoomd vlees in de bakjes als beloning. Maar dat kan je niet zelf geven, dat moet ze uit het bakje eten.

Frolic is vast niet het beste, maar die paar die ze eet met training/wedstrijd zal wel loslopen. Ik eet ook wel een iets mega ongezonds