Ervaring mini ezeltjes, want paarden horen in blik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Ervaring mini ezeltjes, want paarden horen in blik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-23 10:12

Ja, ik had niet echt verwacht deze vraag ooit te gaan stellen. Zeker niet vanwege mijn vriend.

Om de situatie even te schetsen: Volgens hem horen paarden in blik, maar Shires en mini ezeltjes zijn wel oke :'). Ja wat zal ik zeggen.

We hebben beiden geen ervaring met ezels, toch ben ik nu een beetje nieuwsgierig naar de mini ezeltjes. Hoewel mijn vent zelf ook maatje Shire is zie ik het toch niet zo werken :'). Zijn er toevallig mensen hier die ze hebben? En is het aan te raden (qua gezondheid en karakter) om deze beestjes aan huis te houden met bijvoorbeeld een koppeltje schapen en in de zomer 1 of 2 grote paarden?

Het is allemaal nog een ver van mijn bed show hoor, tis puur nieuwsgierigheid.

Thanks!

gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Ervaring mini ezeltjes, want paarden horen in blik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 10:46

Ezels moeten echt mega sober gehouden worden (ze gedijen het best op 70% van het rantsoen van een shetlander).
Hoefbevangenheid is dus echt wel een reëel risico.
Daarnaast moet je in combinatie met paarden heel goed rekening houden met longworm. Ezels hebben daar meestal geen symptomen van, maar paarden wel.

Verder zijn het hele leuke beestjes :D
Al vind ik ze wel duur :Y)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Ervaring mini ezeltjes, want paarden horen in blik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-23 20:23

Thanks! Nou das wel lastig dan, moet je ze bijna op een stukje zand of in een bos houden.
Is het juist het gebrek aan symptomen dat longworm zo risicovol is? Of bedoel je dat ze paarden makkelijk besmetten?

Ja, ik zou zelf niet zomaar voor ezeltjes gaan, doe mij maar een knol :p. Maar als vriendlief graag een mini ezeltje wilt en daarmee een beetje in de paardenwereld te integreren is, dan met liefde natuurlijk, en stiekem zijn ze ook wel erg schattig om te zien XD.

gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Ervaring mini ezeltjes, want paarden horen in blik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:46

Ze besmetten inderdaad de paarden, die dan wel ziek worden :j

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:05

Hier 3 ezeltjes bij onze paarden hoor en ze zijn super leuk!
Mini ezeltjes zijn er tot 1 meter officieel, maar mijn normale ezel is 1,10 en daarom goedkoper in aanschaf. De mini’s zijn duurder terwijl ze even leuk en precies t zelfde zijn. Ezels heb je op dit moment al vanaf 250 euro.

Ze zijn koppig en als ze iets niet willen doen ze het ook niet. Al zijn de mijne altijd omkoopbaar voor eten :+
Verder doen wij er op een wandeling na niks mee, lopen bij ons tussen de paarden en zijn ook echt dikke mik met hen. De veulens spelen met de paarden veulens.
Ezels hebben wel een andere taal, ze zijn harder onderling naar elkaar dan paarden. Voeden hun veulens ook anders op dat verschil zien we wel.
Naar mensen zijn de mijne heel sociaal, leggen het liefst de hele dag hun kop op je schouder en willen gekriebeld worden achter hun oren en kusjes hele dag. :') <3

Verder gaan ze mee in normaal schema van ontworming en hoefsmid. Dus de kosten zijn er niet anders aan. Hier krijgen ze ook alleen hooi en af en toe wat brokjes. 1 ezeltje heeft aanleg om sneller dik te worden en de andere twee niet dus dat ligt echt per ezel.


Afbeelding

Afbeelding

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Ervaring mini ezeltjes, want paarden horen in blik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 23:30

Ezels zijn fantastisch, maar ik zou ze niet aan de rand van bebouwing houden, want ze maken me een partij lawaai :wow:
Ik vond het altijd wel schattig als mijn ezel mij begroette, of aankondigde dat het etenstijd was, maar niet iedereen was daar van gediend zeg maar. Dus wel iets om rekening mee te houden.

Verder hoef je voor longworm niet zo bang te zijn als je zowel ezel als paard gewoon netjes ontwormd met de juiste middelen.

Verder zijn ezels natuurlijk Koppig, eigenwijs, vol humor en reteslim. Oh en ze hebben de liefste en zachtste neusjes om mee te kroelen <3 .

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Ervaring mini ezeltjes, want paarden horen in blik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 07:56

Ik zou er niet aan beginnen wanneer je vriend niet keihard staat te trappelen en er zelf over loopt te drammen.....
Alle dieren zijn veel werk en verantwoordelijkheid, een ezel niet minder dan een paard....

Er belanden zoveel in impuls aangekochte dieren op Marktplaats. Liever voorkomen dan genezen :-D

Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:13

Volgens mij heb je al één ezel...... :+