Wat is de meest onweerstaanbare beloning voor de hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:50

Mijn hond deed alles voor deze worstjes van de Lidl, de smaak maakt haar niet eens uit. Als het maar die worstjes zijn.
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 08:52

Frolic is bekend. In het bos werkt het prima, maar met trainen niet.

Ze snapt wat de bedoeling is. Ze is gewoon TE enthousiast als we gaan trainen met de groep, op vreemd terrein en ze vindt dat ze alles MOET ruiken en zien. Ik moet dus iets hebben waarmee ik haar aandacht kan pakken, als ik die aandacht eenmaal heb kunnen we van daaruit aan de slag. Buiten met wandelen ook zonder beloning geen probleem om haar naast te vragen, dan blijft ze gewoon bij me lopen. Hier trok ze ook met wandelen, dat is echt al een factor 10 keer beter geworden.

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: Wat is de meest onweerstaanbare beloning voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:34

De mijne is gek op rauwe broccolli... maar goed ze is ook een beetje apart ;)

Verder leverworst uit een tube hoor ik hier in de buurt veel goed nieuws over, misschien is dat iets?
Ik weet niet of je ook aan dieet wensen en dergelijke vast zit?

Enzo_Ollie

Berichten: 775
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:41


Bo_Y

Berichten: 4554
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:55

SusanH schreef:
Frolic is bekend. In het bos werkt het prima, maar met trainen niet.

Ze snapt wat de bedoeling is. Ze is gewoon TE enthousiast als we gaan trainen met de groep, op vreemd terrein en ze vindt dat ze alles MOET ruiken en zien. Ik moet dus iets hebben waarmee ik haar aandacht kan pakken, als ik die aandacht eenmaal heb kunnen we van daaruit aan de slag. Buiten met wandelen ook zonder beloning geen probleem om haar naast te vragen, dan blijft ze gewoon bij me lopen. Hier trok ze ook met wandelen, dat is echt al een factor 10 keer beter geworden.


Daarom heb ik een bakje die klikt als je hem opent. Dat haalt Saar uit de focus en kan ik de aandacht terug pakken.

Gaabje
Berichten: 924
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Wat is de meest onweerstaanbare beloning voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:03

Als tegenhanger voor de zeer lekkere maar ongezondere opties die hier voorbijkomen, Pets place heeft houdbare worsten van Timo in verschillende diersoorten. Zit alleen tapioca aan toegevoegd geloof ik. Die van ons mag alleen zalm en is zo’n beetje het enige waar hij ook in moeilijkere situaties nog mee te paaien is.

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:21

Als mijn vizsla-dame goed in de "zone" zit vind ze eigenlijk voer tijdens de jachttraining minder interessant, maar de dummy onder mijn oksel des te interessanter...dummy=werk=leuk.

Hier werkt het commando kijk eens om haar aandacht op mij te krijgen (dat moet je dus wel even installeren), maar ook niet altijd, een staande jachthond is ook erg met de neus bezig...
Speeltje wil wel eens helpen, maar ook niet altijd....
Hond is 5, we trainen al sinds pup ;)
lekker sappig gras kan haar ook al van de opdracht/apport afleiden....

Ik maak me er zelf niet te druk om, ik train zonder druk, niet voor diploma's alleen echt voor het plezier en om de hond te geven waarvoor ze gemaakt is.
Ik wissen qua beloning af, heb nu van die gegaarde worsten die ik in stukjes snij en ze echt alleen op training krijgt. Kijk maar eens op website van Hondjekoek, daar vind je veel natuurlijk snacks/trainers die ook lekker stinken, met vis ofzo;-)
Succes!

Marije112

Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:26

Onze honden zitten op een strikt rauw dieet, maar ik koop speciaal acana brokken aan als beloning :') . Als ik zie wat ze daar voor doen twijfel ik wel eens of ik ze niet gewoon moet overzetten op brokken ipv rauw :')

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:28

Gewoon plakjes leverworst. Heerlijk vonden mijn honden! Ook handig om bv pilletjes in te stoppen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 14:48

Natasja71 schreef:
Als mijn vizsla-dame goed in de "zone" zit vind ze eigenlijk voer tijdens de jachttraining minder interessant, maar de dummy onder mijn oksel des te interessanter...dummy=werk=leuk.

Hier werkt het commando kijk eens om haar aandacht op mij te krijgen (dat moet je dus wel even installeren), maar ook niet altijd, een staande jachthond is ook erg met de neus bezig...
Speeltje wil wel eens helpen, maar ook niet altijd....
Hond is 5, we trainen al sinds pup ;)
lekker sappig gras kan haar ook al van de opdracht/apport afleiden....

Ik maak me er zelf niet te druk om, ik train zonder druk, niet voor diploma's alleen echt voor het plezier en om de hond te geven waarvoor ze gemaakt is.
Ik wissen qua beloning af, heb nu van die gegaarde worsten die ik in stukjes snij en ze echt alleen op training krijgt. Kijk maar eens op website van Hondjekoek, daar vind je veel natuurlijk snacks/trainers die ook lekker stinken, met vis ofzo;-)
Succes!


Dank voor je post. Je legt de vinger precies op de zere plek. Ik train ook met als doel hond datgene geven waar ze voor gefokt is. Hond vindt het leuk en heeft er aanleg voor. Maar ik ben zelf degene die de druk erop legt. En dat haalt het plezier weg. Dus ik moet vooral voor ogen houden waarom we het doen en dat het niet perfect hoeft te zijn.

Coco4life
Berichten: 1215
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:53

Mijn hond houd dus heel erg van kaas, als je de verpakking van de kaas open maakt, hoort die dat en komt die eraan! Gekookte kip vind die ook heel lekker. Maar leverworst werkt nog beter, maar daar mag die dan ook niet zo veel van.

Pippa13

Berichten: 344
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:01

Ik heb ook een jachthond die niet voer gemotiveerd is. Met een ontzettend hoge prey drive en daarnaast ook buitdrift. :Y)

Ik heb ooit een video gezien van een Engelse trainer die met een rib eye steak ging wandelen met een high prey drive dog. Die video laat precies zien dat jachthonden helemaal in hun eigen bubbel gaan zitten als ze eenmaal de drive hebben. Dan kun je een halve supermarkt aan producten onder hun neus schuiven, maar niks haalt ze uit die bubbel. Dat was voor mij ook wel een eye opener. :j
Mijn tip, kijk goed naar je hond, verwacht niet te veel. En vooral niet overvragen of forceren. Wil je hond de beloning niet aannemen of zit hij zo in een bubbel, loop dan even helemaal weg uit de groep. Doe een makkelijke oefening zoals zit of volg en beloon dan. Blijft de bubbel? Probeer dan eens om te gaan zitten. Wij hadden altijd een krukje mee en gingen de rest van de honden gewoon even bekijken van een afstandje. Was de rust teruggekeerd, dan voegden we ons weer bij de groep. We zijn op een gegeven moment overgestapt naar een fijne prive trainer, omdat de jonge honden jachttraining te veel druk op ons legde. Hierdoor werd zijn bubbel alleen maar erger. We zijn toen 10 stappen terug gegaan. Goed naar de hond kijken wat hij aankan. Soms zat zijn emmertje al na 20 minuten vol, dan stopten we gewoon. Even terug naar de basis en van daaruit opbouwen. Toen bij ons de druk van de groep en andere honden en wedstrijden er af was, maakte dat een wereld van verschil.
Daarnaast zit je hond nu in de puberteit, dan is het allemaal wat lastiger voor de hond om te focussen. Wij hebben ook een hele weg af moeten leggen (en nog steeds) om de rust en focus te vinden met trainen. Ik wens je veel succes! En weet dat je niet de enige bent!

Edit: na veel zoeken en moeite is gedroogde runderlong het enige wat onze hond nu als beloning accepteert. En dan zelfs nog steeds niet altijd :')

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:14


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 09:26

Pippa13 schreef:
Ik heb ook een jachthond die niet voer gemotiveerd is. Met een ontzettend hoge prey drive en daarnaast ook buitdrift. :Y)

Ik heb ooit een video gezien van een Engelse trainer die met een rib eye steak ging wandelen met een high prey drive dog. Die video laat precies zien dat jachthonden helemaal in hun eigen bubbel gaan zitten als ze eenmaal de drive hebben. Dan kun je een halve supermarkt aan producten onder hun neus schuiven, maar niks haalt ze uit die bubbel. Dat was voor mij ook wel een eye opener. :j
Mijn tip, kijk goed naar je hond, verwacht niet te veel. En vooral niet overvragen of forceren. Wil je hond de beloning niet aannemen of zit hij zo in een bubbel, loop dan even helemaal weg uit de groep. Doe een makkelijke oefening zoals zit of volg en beloon dan. Blijft de bubbel? Probeer dan eens om te gaan zitten. Wij hadden altijd een krukje mee en gingen de rest van de honden gewoon even bekijken van een afstandje. Was de rust teruggekeerd, dan voegden we ons weer bij de groep. We zijn op een gegeven moment overgestapt naar een fijne prive trainer, omdat de jonge honden jachttraining te veel druk op ons legde. Hierdoor werd zijn bubbel alleen maar erger. We zijn toen 10 stappen terug gegaan. Goed naar de hond kijken wat hij aankan. Soms zat zijn emmertje al na 20 minuten vol, dan stopten we gewoon. Even terug naar de basis en van daaruit opbouwen. Toen bij ons de druk van de groep en andere honden en wedstrijden er af was, maakte dat een wereld van verschil.
Daarnaast zit je hond nu in de puberteit, dan is het allemaal wat lastiger voor de hond om te focussen. Wij hebben ook een hele weg af moeten leggen (en nog steeds) om de rust en focus te vinden met trainen. Ik wens je veel succes! En weet dat je niet de enige bent!

Edit: na veel zoeken en moeite is gedroogde runderlong het enige wat onze hond nu als beloning accepteert. En dan zelfs nog steeds niet altijd :')


Dit vind ik echt fijn om te lezen. We hebben ook gewoon de pech dat zij de enige is in de groep die dit gedrag vertoont. Het is iig fijn om te weten dat we niet de enigen zijn en dat er een manier is om hiermee om te gaan.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:07

SusanH schreef:
Frolic is bekend. In het bos werkt het prima, maar met trainen niet.

Ze snapt wat de bedoeling is. Ze is gewoon TE enthousiast als we gaan trainen met de groep, op vreemd terrein en ze vindt dat ze alles MOET ruiken en zien. Ik moet dus iets hebben waarmee ik haar aandacht kan pakken, als ik die aandacht eenmaal heb kunnen we van daaruit aan de slag. Buiten met wandelen ook zonder beloning geen probleem om haar naast te vragen, dan blijft ze gewoon bij me lopen. Hier trok ze ook met wandelen, dat is echt al een factor 10 keer beter geworden.


Lees dit zelf nog eens opnieuw. Je hebt namelijk helemaal geen magische beloning nodig, je hebt rust nodig. Snuffelen, zeker in extreme mate, is voor honden vaak een manier om met stress om te gaan. En stress moet je daarom niet zien als iets puur negatief, want dat té enthousiast zijn is ook gewoon een vorm van stress. En daar kan je hond duidelijk nog niet mee om (niet abnormaal trouwens, hij is ook gewoon nog jong). Een hond met stress leert niet, dus je gaat een manier moeten zoeken om de rust er wat meer in te brengen. Makkelijke oefeningen (met gegarandeerd succes voor de hond) er tussen steken, kortere stukjes trainen en iets meer rustmomenten inbouwen (bij onze jongste hond was het vaak zelfs maar 10min trainen, dan 20min de auto in, dan terug 10min trainen enzovoort),... Én een trainer zoeken die hier mee om kan en je kan begeleiden.

Eventueel kan je ook eens kijken naar andere sporten, tenzij je echt wedstrijden in wilt gaan. Detectie? Mantrailen? Onze jongste was verschrikkelijk in obedience (geen snoep aannemen, direct afgeleid, te hevig op haar speelgoed, beginnen drijven op alles wat iets te snel beweegt -schapendrijver), terwijl die in detectie fantastisch werkt. Gefocust, rustig, super geconcentreerd op haar werk, door niks afgeleid. Het is soms gewoon ook een beetje zoeken naar wat je hond ligt.

Naar mijn ervaring is het ook wel zo dat hoe harder het "werken" in de hond in zit, hoe moeilijker ze zijn om te trainen als ze die puberleeftijd hebben. Honden lager in drive gaan veel makkelijker om met hun omgeving en de training die ze krijgen. High drive honden gaan veel sneller die rode lijn over....
Laatst bijgewerkt door Florenc op 03-06-23 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:14

Gedroogde stukjes hart

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Wat is de meest onweerstaanbare beloning voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:53

Pieper bal.

Hier een springer die uit de jacht komt en omgeschoold is tot drugs/geld hond. Opleiding met clicker, hij vond alle speeltjes wel leuk, maar niet super leuk. Uiteindelijk bij een pieper tennisbal van kong terecht gekomen.
Ook handig als hij even is afgeleid, even piepen er mee en hij is terug op mij gefocust.
Wel geen idee of dat gaat voor jullie

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 13:00

Florenc dat klopt zeker wat jij schrijft. Ze heett echt heel veel jachtpassie. We hebben dit voorjaar een workshop zweetwerk gedaan. Dat ging echt fantastisch. Zoveel focus. Daar was ze niet afgeleid. Ik denk ook dat haar emmertje te snel overloopt. En dat wat ze daar van haar vragen voor ons op dit moment minder passend is. Ik denk er zelf aan iets compleet anders te gaan proberen, agility bijvoorbeeld. Ze is gek op springen, klimt overal op en is supersnel.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:14

Hoewel de mijne ook een spring in 't veld is, vind hij agility maar niks.
Zweetwerk (of mantrailen in mijn geval) geeft hen echt de kans zich te leren kanaliseren. De drive blijft hetzelfde maar ze leren vanzelf dat ze meer succes hebben door beheersd en geconcentreerd te werken ipv in modus ongeleid projectiel.
Als we bij het mantrailen merken dat hij weer shortcuts wil nemen, schotelen we hem gewoon een meer technische piste voor de neus.
Voordeel bij mijn hond is wel dat hij blijft werken, hij geeft niet op en gaat door tot het doel bereikt is. Sommige honden zijn sneller ontmoedigd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 14:13

Zweetwerk is ook een serieuze optie. Alleen zijn overal lange wachtlijsten in de regio -O- agilty kan ik wel zo terecht.

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 17:21

Goede tips gegeven al, dit ga je denk ik idd niet oplossen met lekkerder voer of speelgoed.

Mijn jonge lab kon/kan ook zo draken. Die hebben we elke keer weer aan de lange lijn gedaan om te voorkomen dat hij hem er tussenuit naaide. We belonen hem met stukjes gekookte kip of gestoomde hondenworst. Hem ben ik nu ook de 'kijk eens hier' aan het leren, om weer even contact te kunnen vragen. Maar voor we een oefening inzetten doen we ook bijna standaard nog even een stukje volgen. Even snel een achtje of een rondje volgen en focus op mij. Geen focus voor mij? Geen apport. Piepen en jammeren en te veel focus op de apport van een ander? Rondje volgen, weg van de groep, weg van de prikkels en aandacht op mij. En maak het volgen idd onvoorspelbaar: tempowisselingen, onverwachte wendingen, stoppen, ...

Een paar maanden terug heb ik me echt afgevraagd of we er wel goed aan deden om door te zetten, of hij de lessen wel leuk vond. Het voelde echt alsof ik alleen zijn middelvinger aan het trainen was en was soms zó frustrerend. De laatste tijd is hij echt on fire tijdens les en is het echt waanzinnig leuk. Ik ben er nog steeds niet helemaal achter wat er veranderd is. Ik denk ook een stukje hormonen. Hoe oud is Coco nu? Kan het ook nog een stukje na-puberen zijn misschien? Wat ik wel ben gaan doen is weer back to basics en oefenen in huis en op super bekende plekken. Met zo min mogelijk prikkels de meest basis dingen als volgen en voor komen weer gaan oefenen. Gewoon weer even bevestigen wat hij al kon/wist, maar even vergeten leek.

We hebben trouwens ook een Springer in de groep met 0 interesse en dummy's maar een neus waar je u tegen zegt. Bij die vraag ik me soms wel af of ze idd niet beter zweetwerk oid kunnen gaan doen. Jammer van de wachtlijsten zeg, want misschien wel het overwegen waard of ze niet gelukkiger zou worden van een andere tak van sport.

Succes en houdt moed, het schijnt ooit goed te komen :+

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 18:14

Enzo_Ollie schreef:
Wij hadden dit vorige week mee op pubercursus, niet goedkoop maar werkte wel
https://www.brekz.nl/hypoallergene-hondensnacks/beaphar-schapenvet-bonbons-met-zalm.html

Ze was de beste puber van de groep en deed alles :+
Normaal gebruiken we idd ook van die hondensmeerworst, maar voordeel nu van die bonbons was dat alle andere snoepjes ernaar gingen ruiken, dus ook de "simpele" beloningssnoepjes waren nu heel aantrekkelijk door de geur


Hoeveel van die bonbons geef je dan gedurende de training?

Hier werkt voer helaas niet!

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 19:12

Pippa13 schreef:
Ik heb ook een jachthond die niet voer gemotiveerd is. Met een ontzettend hoge prey drive en daarnaast ook buitdrift. :Y)

Ik heb ooit een video gezien van een Engelse trainer die met een rib eye steak ging wandelen met een high prey drive dog. Die video laat precies zien dat jachthonden helemaal in hun eigen bubbel gaan zitten als ze eenmaal de drive hebben. Dan kun je een halve supermarkt aan producten onder hun neus schuiven, maar niks haalt ze uit die bubbel. Dat was voor mij ook wel een eye opener. :j
Mijn tip, kijk goed naar je hond, verwacht niet te veel. En vooral niet overvragen of forceren. Wil je hond de beloning niet aannemen of zit hij zo in een bubbel, loop dan even helemaal weg uit de groep. Doe een makkelijke oefening zoals zit of volg en beloon dan. Blijft de bubbel? Probeer dan eens om te gaan zitten. Wij hadden altijd een krukje mee en gingen de rest van de honden gewoon even bekijken van een afstandje. Was de rust teruggekeerd, dan voegden we ons weer bij de groep. We zijn op een gegeven moment overgestapt naar een fijne prive trainer, omdat de jonge honden jachttraining te veel druk op ons legde. Hierdoor werd zijn bubbel alleen maar erger. We zijn toen 10 stappen terug gegaan. Goed naar de hond kijken wat hij aankan. Soms zat zijn emmertje al na 20 minuten vol, dan stopten we gewoon. Even terug naar de basis en van daaruit opbouwen. Toen bij ons de druk van de groep en andere honden en wedstrijden er af was, maakte dat een wereld van verschil.
Daarnaast zit je hond nu in de puberteit, dan is het allemaal wat lastiger voor de hond om te focussen. Wij hebben ook een hele weg af moeten leggen (en nog steeds) om de rust en focus te vinden met trainen. Ik wens je veel succes! En weet dat je niet de enige bent!

Edit: na veel zoeken en moeite is gedroogde runderlong het enige wat onze hond nu als beloning accepteert. En dan zelfs nog steeds niet altijd :')


Helemaal mee eens. Een hond die continu afgeleid is en niet open staat voor contact, doet dat niet omdat de wereld om hem heen zo veel leuker is. Bij veel van deze honden zijn stress signalen te zien (welke een goede trainer zeker kan herkennen). Ga kijken wat je hond wel aan kan, houd je training kort en effectief. 5-10 min is al heftig genoeg.
Met mijn eigen (jacht)hond train ik overigens met de gewone brok die ze elke dag krijgt. Toen zij nog erg jong was, trainde ik bij onze trainer met gebakken ei of stukjes (spelt) pannenkoek.

Verder train ik zelf (vrij actief) agility. Het kan zeker zo zijn dat dit erg geschikt is voor je hond. Dat ze het leuk vindt om overal op te klimmen en springen is echter geen teken of ze geschikt is voor agility of niet. Het is echt een sport die je samen met je hond doet. Je moet dus goed kunnen samenwerken, en contact krijgen met je hond is hierin wel essentieel.

Sellyxx

Berichten: 1202
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 19:23

Wij hebben 13 jaar een Drent gehad, en pas in haar laatste oma jaren verloor ze wat wilde haren en ging ze niet meer standaard haar neus achterna. :P Ik weet niet of je kunt zeggen dat het stress is als ze veel gericht zijn op de omgeving. Je kunt ook het verschil zien tussen een vol emmertje of gewoon desinteresse. In ons geval was haar energielevel vaak nog gewoon oké, en was er ook niet echt sprake van overvragen. Ze leek het apporteren oprecht niet leuk te vinden, ze keek ernaar en dacht: oké ja en nu? wat is nu je punt? ik heb wel wat beters te doen. Dan zou je nog kunnen zeggen dat ze het niet begrijpt, maar uiteindelijk bleek dat ze het 't liefste 1x deed en daarna gewoon lekker naar dat lekker ruikende grasje of boomstronk ging, omdat ze de omgeving verkennen gewoon interessanter leek te vinden. Tuurlijk hadden we als we dat hadden gewild hierin langer, meer en specifieker kunnen trainen, denk ik ook op de manieren zoals hierboven beschreven staat :) Alleen is het denk ik ook erg persoonlijk per hond. Wij hadden niet echt het idee dat ze ervan genoot en hadden verder ook geen ambitie rondom jachttraining, dus hebben daar verder niet iets mee gedaan. Ze genoot van het rondsnuffelen en vond genoeg uitdaging op haar manier.

Wat betreft leeftijd, de eerste jaren met haar waren in ons geval soms wel pittig, we hebben veel nagedacht ook over onze aanpak, maar die ook wel consequent en geduldig volgehouden, en na -/+ 2 à 3 jaar ging ze daar wel opeens beter op reageren. 1,5 jaar is nog jong, ik zou ook niet téveel twijfelen aan je aanpak en geduldig doorgaan, en je niet teveel af laten leiden door andere honden die op die leeftijd wellicht het beter doen. Als ik hoor dat ze tijdens normale wandelingen al heel netjes op jou gefocust is vind ik dat al erg netjes voor haar leeftijd, misschien is een echte training waarin je extreme focus vraagt nog wat te veel? Maar ik ben dan ook geen echte kenner, en ik zou zeggen als je echt merkt dat iets anders qua training wellicht geschikter is omdat je hond daarmee meer plezier lijkt te beleven, lijkt me dat de moeite waard om naar te kijken :) en als je dit wel graag wilt blijven doen met je hond, geduldig blijven, eigen tempo aanhouden en niet teveel naar de andere honden/baasjes om je heen kijken.

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Wat is de meest onweerstaanbare beloning voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 09:50

Trouwens, aanhakend op Sellyxx: kun je het 'mogen' verkennen en snuffelen/speuren niet inzetten als beloning? Heb je daar de mogelijkheid toe tijdens training? Als dat voor haar onweerstaanbaar is, kun je dan niet je training structureren als 'eerst die apport, daarna mag je even je neus achterna'? Desnoods aan een lange lijn zodat ze ook echt terugkomt als je fluit.