Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 28 [ 691 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 28  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Starten met kippen houden: how to?

 
Profiel   

1 van mijn Hennen is broeds dus hopelijk kuikens over 3 weken!
Ik ga ze een ander stuk tuin geven en mijn tuinhuis half kippenhok maken want ik wil er meer!

Het is zo leuk, die kopjes die komen aanrennen als ik naar buiten kom
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 19:24 



 
Profiel   

Hier geen haan, ik heb 2 wyandottes, 1 ras onbekend, is een aanloper en een australorp.

Het houten hok kalk ik elk jaar wit tegen bloedluis. Verder lopen de kippen in de tuin, dagje ren komt me op een lawaai te staan, want dan zijn de dames niet tevree :')

Ik heb net nieuwe legnesten besteld, iemand bekend met deze?

https://www.agrishop.nl/legnest-voor-pl ... 0EQAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 19:44 



 
Profiel   

Regel is 1 legnest per 3-4 hennen zo ongeveer.
En dit soort op stelten constructies zijn wel makkelijk voor mensen qua hoogte om eieren te rapen, maar de kippen leggen liever ergens laag. Logisch eigenlijk, anders breken de kuikens hun pootjes als ze achter mama aan het nest verlaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 20:09 



 
Profiel   

tamary schreef
Regel is 1 legnest per 3-4 hennen zo ongeveer.
En dit soort op stelten constructies zijn wel makkelijk voor mensen qua hoogte om eieren te rapen, maar de kippen leggen liever ergens laag. Logisch eigenlijk, anders breken de kuikens hun pootjes als ze achter mama aan het nest verlaten.


Snap ik hoor, mijn hennen zijn niet anders gewend, leggen al jaren ergens hoog. Hun hok staat ook op poten, dus altijd een trapje, wel extra breed, anders durft mijn 1 vleugelkip niet :D Zij slapen ook op hun legnest, gaan nooit op hun stok zitten -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 20:54 



 
Profiel   

Ik meld mij ook, sinds vorige week voor het eerst kippen houden <3

Ik had 3 wyandotte hennen van 10 maanden (groot) gehaald, achteraf niet in de beste conditie toen ik ze ophaalde...
1 hen is 2 dagen ziek geweest, finecto cox en worm door het water gedaan en gelukkig trekken ze nu alle 3 mooi bij.
Ze zijn mooi actief, eten en drinken als een malle en scharrelen mooi de hele dag rond.
De grote wyandotte haan van 1 jaar heb ik elders gehaald in prima staat dat is een leuke lieve heer en waakt goed over de dames.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Het Kippenhok (net geplaatst) ze scharrelen de hele dag los in de dierenweide.
Ik heb er hennepvezel in liggen met tabaksstelen ingesprayd tegen bloedluis. Legnest in het hok zit hooi in met kalkei.
Ik heb trouwens nog 3 legnesten verdeeld over de dierenweide gemonteerd. (Beschutte plekjes op 20/30 cm hoogte)

[ img ]



Ze zijn nog best bang, ze komen al wel bij mij, maar eten nog niet uit mijn hand en oppakken lukt nog niet, dus daar wat werk aan.
En ze willen niet in hun nachthok, maar kruipen eronder iedere avond.
1e 2 nachten gingen er wel 2 in.
Das ook nog een dingetje...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 22:53 



 
Profiel   

Wat een mooi hok!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 12:21 



 
Profiel   

Kippen zijn echt ontzettend leuke dieren! Wij hebben er momenteel 8 en zijn van plan om in de volgende jaren naar nog meer te gaan. Even wat sfeerbeeldjes:
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 12:50 



 
Profiel   

Wat leuk al die kipjes <3

Wij hebben ook verschillende kipjes

We hebben vorig jaar 5 jonge kippen gekregen en daarvan bleek er 1 een haan te zijn. En nu hebben we 8 kuikentjes.

Ook nog 3 kuikens gekregen maar die komen van een kippenslachterij…wat een joekels worden dat. Ze zijn heerlijk tam. De eerste paar weken bij ons in huis gewoond.

Ze wonen allen samen met onze 4 varkens in een hok. De kippen slapen boven en de varkens beneden. Alhoewel mama-kip met kuikens nu tussen de varkens slaapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 12:52 



 
Profiel   

Ons hok staat ook en volgens mij zijn de dames er blij mee :D

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 18:24 



 
Profiel   

Zijn er bokkers die gebruik maken van een automatische kippendeur? Welk merk hebben jullie en wat is jullie ervaring? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 07:32 



 
Profiel   

Sinds een week een Nestera kippenhok met daarbij hoorde automatische deur. Even wennen en zoeken met instellen maar geloof dat die nu op lichtinval en als extra nog op tijd staat ingesteld. De jonge sussex hennen moeten nog wel heel erg wennen. We zijn weer blij dat er weer kippen zijn nu op naar de eitjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 07:51 



 
Profiel   

Beginnen met kippen?

Regel 1 geen houten hok! Neem een kunstof of stalen nachtverblijf. Kans op bloedluis slinkt aanzienlijk.
Als beginner neem makkelijke rassen. Bijvoorbeeld Brahma krielen, leggen goed formaat ei en de dieren zijn goed gehard heel rustig en eenvoudig te houden en kunnen tot 15 jaar oud worden. Zijdehoentjes zijn ook leuk maar gecompliceerder ivm verenstructuur en enorme toef ( beperkt zicht ).

Geef ze de ruimte, kortwiek ( of nog erger leewiek ) ze niet. Bij goede verzorging blijven ze 50 meter rondom het huis maar kunnen bij onraad toch ergens op vliegen.

Voer geen oliebol maar goede granen, bij vrij scharrelen op groot oppervlak sprokkelen ze zelf hun eiwitten bijeen.
Voer geen tafelkliekjes etc. Geeft vaker gedoe dan vreugde. Zet een haan bij je hennen! Dat zorgt voor structuur en rust in groep. Bovendien fungeert de haan als een alarminstallatie bij onraad. Het kan ook een heel kleintje zijn.

Koop gevaccineerde dieren bij vertrouwde fokker. Kijk bijvoorbeeld bij speciale rasverenigingen. Zij kunnen je verder helpen aan gezonde dieren. Haal ze bij één fokker om insleep van ziekten te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:38 



 
Profiel   

DJZ schreef
Hier hebben de kippen een heel mooi en nieuw kippenhok van Omlet, maar overnachten doen ze het liefst in de boom :')
[ [url=m/m5sLSD.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hahahahahaha! Dát is het goede leven!

Heb je misschien bloedluis in je nachthok? Dat ze er daarom niet in willen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:54 



 
Profiel   

@pareltjes: waarom niet kortwieken? Ik kreeg juist het advies om dat wel te doen. Ik heb een amrock, australorp en een araucana. Ik laat ze nu nog in de (ruime) ren maar over een poosje mogen ze ook gaan scharrelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:28 



 
Profiel   

Wanneer zijn ze bij jullie gaan leggen? Ik heb ze nu een week, zijn ong 20 wkn

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:29 



 
Profiel   

lletam schreef
Wanneer zijn ze bij jullie gaan leggen? Ik heb ze nu een week, zijn ong 20 wkn

Hier na 6 weken ongeveer

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:11 



 
Profiel   

Mijn Brahma's en cochins heb ik al 2 maanden denk ik. Leggen nog niet maar zoals ik gelezen heb zijn deze 2 rassen die later geslachtsrijp zijn. Ik zie bij hen wel verandering van sinds de 1ste dag dat ik hem had. De Brahma's beginnen iets meer kam te krijgen en de cochins ook.

Heb er sinds eergisteren nog een witte Leghorn bij. Heb ene gekozen met goed ontwikkelde kam dus ik verwacht dat deze al snel gaat leggen.

M'n vorige kippen had ik er 1 uit de dierenwinkel, een Sussex en die legde al na 2 dagen een ei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:53 



 
Profiel   

Wij zijn vorig jaar begonnen met kuikens, dus ik leer heel snel bij (over roofdieren, ziektes enz)

Met moederdag heb ik 2 leghennen gekregen, die zijn wel gekortwiekt, want die vlogen over het gaas van de ren! Helaas kunnen de kippen en honden niet bij elkaar en willen we wel zoveel mogelijk ruimte voor de kippen. Ze hebben een voliere bij het nachthok, maar meer ruimte is altijd beter, dus ze moeten wel in de grote ren kunnen!

We hebben 8 kippen aan de leg, meeste met ongeveer 26 weken. Maar nu ook regelmatig een aantal broeds enz, dus vaak max 5 eieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:00 



 
Profiel   

lletam schreef
@pareltjes: waarom niet kortwieken? Ik kreeg juist het advies om dat wel te doen. Ik heb een amrock, australorp en een araucana. Ik laat ze nu nog in de (ruime) ren maar over een poosje mogen ze ook gaan scharrelen


Hangt wat van je situatie af. Hier lopen ze allemaal los ( brahma, zijdehoen en luikse vechters ) los in de wei tussen paarden katten en hond. Mijn omheining om het weiland is 1,5 meter hoog met gaas. Ze kunnen dus als ze willen op de omheining of in de fruitbomen vliegen. Dat doen ze nooit alleen bij onraad. Eksters, kraaien, marters etc...Daar kortwiek ik ze niet. Ze hebben altijd een vluchtroute. Bij de buren die wel kortwiekt meerdere dieren gepakt. Als je de ruimte hebt, laat ze intakt voor hun eigen veiligheid.Daarnaast kunnen ze flink meppen met een intakte vleugel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:19 



 
Profiel   

Dat ze niet gekortwiekt zijn geeft een vals veilig gevoel.
Mijn verhuurder van de wei z'n haan en kippen konden allemaal vliegen, sliepen in de bomen. En toch zijn ze allemaal gepakt door roofdieren. Omheining van 2m hoog en toch...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:44 



 
Profiel   

Niet kortwieken is niet gelijk aan geen bescherming bieden. Ze zullen toch echt snachts in een veilig nachthok moeten. Overdag met haan erbij buiten als alarm installatie. Lage struiken voor beschutting tegen roofvogels. Het is en...en...niet of......of.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:16 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Niet kortwieken is niet gelijk aan geen bescherming bieden. Ze zullen toch echt snachts in een veilig nachthok moeten. Overdag met haan erbij buiten als alarm installatie. Lage struiken voor beschutting tegen roofvogels. Het is en...en...niet of......of.

Ze zijn overdag gepakt geweest. Buurman zag de vos lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:41 



 
Profiel   

Hoe groot is het waar de kippen lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:59 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Hoe groot is het waar de kippen lopen?

Liepen... Die liepen vrij in z'n tuin van 0,3ha.

Mijn kippen zitten wel veilig tegen roofdieren. M'n ren heb ik ook overdekt gemaakt en ook tegels langs de zijkanten tegen onderdoor graven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 17:43 



 
Profiel   

Ik heb jaren lang allerlei rassen gefokt ik zou voor een serama of cochin of wyandottes gaan die zijn lekker tam te krijgen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 18:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 28 [ 691 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 28  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen