Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:01

bridgetF schreef:
_San87_ schreef:
De baas had moeten voorkomen dat de hond er in de eerste instantie al op af liep. Honden etiquette 101.


Hier ben ik het niet mee eens, de hond liep vlak voor zijn baas, (pak hem beet een meter of 2) de baas liep er slechts een paar meter achter en ze moesten elkaar op dat zelfde pad passeren.
Dan kun je ook op een normale vriendelijke toon roepen wil je even je hond bij je houden of iets dergelijks. De beste man riep zijn hond gelijk aan de voet. Beestje reageerde gelijk. En dan nog is het ngeen normale reactie van die mensen. Dan denk ik er zit zo'n ruimte van bijna 5 meter geschat tussen de hond en aangelijnde hond, beestje is niet eens in contact gekomen en luisterde perfect .
Dan denk ik op zo'n recht pad zie je iemand op afstand al aan komen, dan kun je toch op een enigszins normale manier van te voren iemand toe roepen of zelf met je hond even aan de kant laten staan om te passeren. Die man met de loslopende hond vind ik hier totaal geen blaam treffen. Hond liep er niet zo zeer op af hoor, ze moesten elkaar gewoon passeren. Er zijn honderd manieren om iemand van te voren te vertellen dat je hond niet lief kan reageren, maar op deze manier sloeg helemaal nergens op. Ik zag niet iets waarvan ik denk dat de baas verkeerd was. Maar dat is mijn mening.
Maar het gaat me meer om het asociale gevloek en getier van de eigenaren van de aangelijnde hond. Er gebeurde niks, de loslopende hond stond perfect onder appel en kwam nog niet eens in de buurt. Baasje liep vlak achter bij zijn loslopende hond.

In je eerste bericht zei je dat de loslopende hond richting de aangelijnde hond liep.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:10

bridgetF schreef:
_San87_ schreef:
De baas had moeten voorkomen dat de hond er in de eerste instantie al op af liep. Honden etiquette 101.


Hier ben ik het niet mee eens, de hond liep vlak voor zijn baas, (pak hem beet een meter of 2) de baas liep er slechts een paar meter achter en ze moesten elkaar op dat zelfde pad passeren.
Dan kun je ook op een normale vriendelijke toon roepen wil je even je hond bij je houden of iets dergelijks. De beste man riep zijn hond gelijk aan de voet. Beestje reageerde gelijk. En dan nog is het ngeen normale reactie van die mensen. Dan denk ik er zit zo'n ruimte van bijna 5 meter geschat tussen de hond en aangelijnde hond, beestje is niet eens in contact gekomen en luisterde perfect .
Dan denk ik op zo'n recht pad zie je iemand op afstand al aan komen, dan kun je toch op een enigszins normale manier van te voren iemand toe roepen of zelf met je hond even aan de kant laten staan om te passeren. Die man met de loslopende hond vind ik hier totaal geen blaam treffen. Hond liep er niet zo zeer op af hoor, ze moesten elkaar gewoon passeren. Er zijn honderd manieren om iemand van te voren te vertellen dat je hond niet lief kan reageren, maar op deze manier sloeg helemaal nergens op. Ik zag niet iets waarvan ik denk dat de baas verkeerd was. Maar dat is mijn mening.
Maar het gaat me meer om het asociale gevloek en getier van de eigenaren van de aangelijnde hond. Er gebeurde niks, de loslopende hond stond perfect onder appel en kwam nog niet eens in de buurt. Baasje liep vlak achter bij zijn loslopende hond.


Dit bedoelde ik inderdaad ook te zeggen met mijn vorige post. Vaak loop je gewoon op een pad, waarin je elkaar tegemoet komt, en nee mijn hond loopt niet stoïcijns door alsof hij de enige hond op de aardbol is, dus kan even komen snuffelen. Dan loop ik er nog vlak achter. Dat wil niet zeggen dat ze niet naar me luistert als ik haar beveel om verder te gaan. Ook is ze in staat om honden gedrag te lezen, als een andere hond aangeeft iets niet leuk te vinden, is het een duidelijk verhaal en zal ze zich niet verder opdringen en druipt ze uit zichzelf al af. Juist omdat ik dit weet bij haar, verbied ik haar niet altijd van tevoren al om contact te zoeken met een hond. Er zit mijns inziens toch echt wel verschil tussen "keihard dominant' richting een aangelijnde hond rennen en een baas die de controle verliest of een situatie waarin er gewoon even uit nieuwsgierigheid wordt gekeken naar hee wie is dit. Zien jullie onder appèl in een losloopgebied dus als ten alle tijden je hond verbieden op een andere hond 'af te lopen'/contact zoeken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:13

Wel als die andere hond aangelijnd is, ja. Dan houd je je hond bij je en lijn je hem/haar aan.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:14

_San87_ schreef:
Wel als die andere hond aangelijnd is, ja. Dan houd je je hond bij je en lijn je hem/haar aan.


Dus stel, we lopen in een losloopgebied. Omdat iemand zijn hond graag wil aanlijnen (prima, eigen keuze), moet ik zijn gedrag spiegelen en mijn hond ook aanlijnen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:18

Sellyxx schreef:
_San87_ schreef:
Wel als die andere hond aangelijnd is, ja. Dan houd je je hond bij je en lijn je hem/haar aan.


Dus stel, we lopen in een losloopgebied. Omdat iemand zijn hond graag wil aanlijnen (prima, eigen keuze), moet ik zijn gedrag spiegelen en mijn hond ook aanlijnen?

Correct. Tot je gepasseerd bent, dan kan de jouwe weer los.

Wintu

Berichten: 2949
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 21:22

Sellyxx schreef:
_San87_ schreef:
Wel als die andere hond aangelijnd is, ja. Dan houd je je hond bij je en lijn je hem/haar aan.


Dus stel, we lopen in een losloopgebied. Omdat iemand zijn hond graag wil aanlijnen (prima, eigen keuze), moet ik zijn gedrag spiegelen en mijn hond ook aanlijnen?

Even overleggen met de andere baas. Kleine moeite. Genoeg honden die niet van andere honden houden, ze ook niet opzoeken en prima naar de baas luisteren. Zo een hond heb jij geen last van, maar die mag dan niet meer los, omdat jij vind dat je hond perse op eigen initiatief kan komen snuffelen?
Hond gewoon in je eigen ruimte houden, spelen na overleg. Zo simpel is het, iedereen blij en geen gedoe.

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:23

Onze rottweiler van net 1 jaar oud heeft gelukkig nog geen slechte ervaringen met honden gehad (afkloppen), maar ook wij willen/verwachten dat mensen hun hond aanlijnen of bij zich houden als we elkaar moeten passeren. Onze hond is nog volop in training. Ze moet honden en wandelaars leren negeren, en als honden op haar afkomen lukt dat niet. (Ze mag regelmatig spelen met honden, maar alleen op een veilige plek en met de juiste honden). Meestal laten mijn vriend en ik samen de hond uit, dus als er toch eens een hond naar ons toekomt, kan een van ons ze gewoon onderscheppen/tegenhouden. Natuurlijk blijf ik liever van andermans honden af, maar niet ten koste van de training van mijn rottweiler. Die verantwoordelijkheid is gewoon te groot. Gelukkig zijn ze hier in de omgeving heel respectvol en wordt het gros van de honden gelijk aangelijnd als ze zien dat wij die van ons aanlijnen of terugroepen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:26

Hond kan ook kwetsbaar zijn.
Of zoals de mijne bijvoorbeeld in het verleden een zware operatie gehad, wel mogen scharrelen maar zeker geen onverwachte bewegingen/spel met andere honden.
Of aggressief zijn
Of angstig
Of loops

Of de baas is angstig, kan ook.

Reden dóet er niet eens toe, je houd je hond bij je tenzij het duidelijk is dat contact oké is.
Dat is de basis.



Situatie Rhenen, daar snap ik volkomen dan mensen met een aangelijnde hond lopen in een bos waar los lopen toegestaan is.
Want, heel groot bos, (niet klein omheind losloopveldje) veel wandelroutes, geocaches, memorial places, loopgraven, oude bunkers.
Reden zat dus dat mensen daar willen komen.

Daarnaar is de zuidzijde (overzijde weg) níet een áánlijngebied, maar volledig verbóden voor honden (en ja dat weet ik zeker. Niet dat iedereen zich eraan houdt, maar honden zijn er níet toegestaan)

Je hebt er dus om te wandelen keus uit gebied dat verbóden is voor honden en gebied waar honden toegestaan zijn. Los toegestaan mits onder appèl.


Volkomen logisch dus dat je daar ook mensen met aangelijnde hond treft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:30

Het Rhenense bos heeft maar een heel klein stukje echt losloopgebied, ook nog eens :=. Overal staan bordjes, let er maar eens op, meestal staat er een plaatje met aangelijnde hond.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:32

_San87_ schreef:
_San87_ schreef:
Wel als die andere hond aangelijnd is, ja. Dan houd je je hond bij je en lijn je hem/haar aan.



Correct. Tot je gepasseerd bent, dan kan de jouwe weer los.


Als je het hebt over niet relaxed lopen in een losloopgebied, is dit juist wat mij als eigenaar veel spanning geeft. Ik loop in een losloopgebied zodat mijn hond lekker haar ei kwijt kan, en dit zou voor mij betekenen in plaats van lekker ontspannen lopen voortdurend mijn loop (en het rondsnuffelen van mijn hond) onderbreken om mijn hond aan te lijnen wanneer die andere aangelijnde honden tegenkomt. Met dat ik zeg dat ik het niet nodig vind, bedoel ik dat niet egoïstisch puur en alleen voor mijzelf, in de 13 jaar dat ik haar heb gehad is het nog nooit uitgelopen tot iets wat ook maar op een conflict leek, ik heb ontelbaar veel keer gehoord dat (welk ras dan ook) hun hond wonderbaarlijk goed reageerde op mijn hond en het juist vaak een goede ervaring vonden voor hun soms bange hond.

Ik ben ook niet zo'n eigenaar die zegt: dan moet je maar niet in een losloopgebied lopen. Daar zijn vast redenen voor dat iemand daar loopt. Maar andersom vind ik dat dus ook gelden. Op het moment dat een andere eigenaar het aan me vraagt, of als ik kan inschatten dat de situatie daar naar vraagt tuurlijk, ik roep m'n hond en lijn 'm aan, geen probleem. Maar misschien is dit meer uitzondering dan regel en vragen alle moeilijke situaties erom dat die regel dus inderdaad nodig is

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:32

_San87_ schreef:
In je eerste bericht zei je dat de loslopende hond richting de aangelijnde hond liep.


Ik heb het misschien niet goed beschreven, sorry. maar ze liepen elkaar tegemoet op het zelfde pad. Dus ze liepen beide in elkaars richting om elkaar te kunnen passeren. De loslopende hond liep richting de aangelijnd hond, maar dus ook andersom, omdat ze beide op het zelfde pad vanuit tegenover gestelde richting kwamen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:35

Hier een losloopgebied. Sinds dit jaar is het hele gebied losloop geworden. En steeds meer mensen hebben de honden vast.
Om knettergek van te worden.
Vier kilometer verderop is er een aanlijn gebied, ga daar lekker lopen met je hond ofzo.

De onze staan keurig onder apel.
Maar ook bij onze border teef en reu hebben we met regelmaat een andere (ook loslopende) hond er vanaf kunnen trekken. De onze zijn gewoon met hun ding bezig en de vreemde hond springt er zo bovenop.
Zelfs één x een volle reu. Onze teef is geholpen. Dus sowieso al dom idee. Maar onze teef snauwde af. Viel hij haar aan.
Toen kwam ik er achter dat ik best sterk ben. Trok de reu er zo af :')

Die man. "moet dat zo?"
Ik droog. " Wees blij dat ik m niet castreer!?".

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:36

bridgetF schreef:
_San87_ schreef:
In je eerste bericht zei je dat de loslopende hond richting de aangelijnde hond liep.


Ik heb het misschien niet goed beschreven, sorry. maar ze liepen elkaar tegemoet op het zelfde pad. Dus ze liepen beide in elkaars richting om elkaar te kunnen passeren. De loslopende hond liep richting de aangelijnd hond, maar dus ook andersom, omdat ze beide op het zelfde pad vanuit tegenover gestelde richting kwamen.

Ik snap m. Zelf vind ik dat de loslopende hond aangelijnd had moeten worden. Daarentegen hoeven die baasjes van de aangelijnde hond niet te flippen, natuurlijk :).

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:37

Wintu schreef:
_San87_ schreef:
Wel als die andere hond aangelijnd is, ja. Dan houd je je hond bij je en lijn je hem/haar aan.


Even overleggen met de andere baas. Kleine moeite. Genoeg honden die niet van andere honden houden, ze ook niet opzoeken en prima naar de baas luisteren. Zo een hond heb jij geen last van, maar die mag dan niet meer los, omdat jij vind dat je hond perse op eigen initiatief kan komen snuffelen?
Hond gewoon in je eigen ruimte houden, spelen na overleg. Zo simpel is het, iedereen blij en geen gedoe.


Maar als die hond niet van honden houdt, dan was mijn hond dus ook een hond die dat aanvoelde en er dus vaak al niet op af ging of al snel negeerde en gewoon verder liep. Dus zo'n hond had ook geen last van mijn hond. En zo'n hond die niet van honden houdt en ze niet opzoekt en prima naar de baas luistert, die hoeft dan toch ook niet vast?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:43

Sellyxx schreef:
_San87_ schreef:


Correct. Tot je gepasseerd bent, dan kan de jouwe weer los.


Als je het hebt over niet relaxed lopen in een losloopgebied, is dit juist wat mij als eigenaar veel spanning geeft. Ik loop in een losloopgebied zodat mijn hond lekker haar ei kwijt kan, en dit zou voor mij betekenen in plaats van lekker ontspannen lopen voortdurend mijn loop (en het rondsnuffelen van mijn hond) onderbreken om mijn hond aan te lijnen wanneer die andere aangelijnde honden tegenkomt. Met dat ik zeg dat ik het niet nodig vind, bedoel ik dat niet egoïstisch puur en alleen voor mijzelf, in de 13 jaar dat ik haar heb gehad is het nog nooit uitgelopen tot iets wat ook maar op een conflict leek, ik heb ontelbaar veel keer gehoord dat (welk ras dan ook) hun hond wonderbaarlijk goed reageerde op mijn hond en het juist vaak een goede ervaring vonden voor hun soms bange hond.

Ik ben ook niet zo'n eigenaar die zegt: dan moet je maar niet in een losloopgebied lopen. Daar zijn vast redenen voor dat iemand daar loopt. Maar andersom vind ik dat dus ook gelden. Op het moment dat een andere eigenaar het aan me vraagt, of als ik kan inschatten dat de situatie daar naar vraagt tuurlijk, ik roep m'n hond en lijn 'm aan, geen probleem. Maar misschien is dit meer uitzondering dan regel en vragen alle moeilijke situaties erom dat die regel dus inderdaad nodig is

Je hond los kunnen laten lopen is een privilege, geen recht. Het is een ongeschreven regel dat je je hond aanlijnt wanneer je een aangelijnde hond tegenkomt. Ik vind dat oprecht niet meer dan logisch.

En eerlijk is eerlijk, de meeste honden staan ook gewoon niet onder appel en doen gewoon hun eigen ding en dan krijg je de 'dat doet ie anders NOOOOIIIT!'-baasjes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:44

Ik snap mensen die met hun aangelijnde hond in het losloopgebied komen nooit zo goed, al roep ik mijn hond wel netjes naast. Ze gaat nooit als eerste op een andere hond af. Dus wij kunnen rustig passeren. De ander heeft er nooit last van. Als mijn hond loops is loop ik ergens waarvan ik weet dat het heel rustig is en honden absoluut niet los mogen. Maar al vaker voorgekomen dat ik baasjes erop moet wijzen en zelfs wel eens een hond eraf moeten trekken :+ .

Wintu

Berichten: 2949
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 21:45

Sellyxx schreef:
Als je het hebt over niet relaxed lopen in een losloopgebied, is dit juist wat mij als eigenaar veel spanning geeft. Ik loop in een losloopgebied zodat mijn hond lekker haar ei kwijt kan, en dit zou voor mij betekenen in plaats van lekker ontspannen lopen voortdurend mijn loop (en het rondsnuffelen van mijn hond) onderbreken om mijn hond aan te lijnen wanneer die andere aangelijnde honden tegenkomt. Met dat ik zeg dat ik het niet nodig vind, bedoel ik dat niet egoïstisch puur en alleen voor mijzelf, in de 13 jaar dat ik haar heb gehad is het nog nooit uitgelopen tot iets wat ook maar op een conflict leek, ik heb ontelbaar veel keer gehoord dat (welk ras dan ook) hun hond wonderbaarlijk goed reageerde op mijn hond en het juist vaak een goede ervaring vonden voor hun soms bange hond.

Ik ben ook niet zo'n eigenaar die zegt: dan moet je maar niet in een losloopgebied lopen. Daar zijn vast redenen voor dat iemand daar loopt. Maar andersom vind ik dat dus ook gelden. Op het moment dat een andere eigenaar het aan me vraagt, of als ik kan inschatten dat de situatie daar naar vraagt tuurlijk, ik roep m'n hond en lijn 'm aan, geen probleem. Maar misschien is dit meer uitzondering dan regel en vragen alle moeilijke situaties erom dat die regel dus inderdaad nodig is


Ik ben dit topic begonnen en loop nooit in een losloopgebied, die heb je hier niet eens. Maar bijna iedereen heeft zijn hond los.

Mijn hond toont angst agressie, veroorzaakt door loslopers, hij heeft nog nooit gebeten, luistert heel goed en wijkt nooit van onze zijde. Los doen we hem enkel op heel erg overzichtelijke stukken, op onmogelijke tijdstippen. Maar verder doen we hem vast voor loslopers die te pas en onpas overal verschijnen. En negen van de tien kan geen andere hond lezen en banjeren gewoon door.


Maar ook in losloopgebied kan je hond los, de hond moet gewoon niet ongevraagd een andere hond lastig vallen. Mijn schoonmoeder had een oudje, half blind, die liep ook in losloopgebied, hondje scharrelde lekker met haar mee, in zijn eigen wereldje op zijn gemakje. Beestje werd constant bovenop gezeten door honden die even 'sociaal' wilden doen, schoonmoeder is er mee gestopt.
Je moet erg gewoon niet van uit gaan dat iedereen maar op jouw hond zit te wachten in een losloopgebied, dat er gewoon honden zijn die prima los kunnen, maar gewoon geen zin hebben in een andere hond, die het zelf ook niet opzoeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:46

SusanH schreef:
Ik snap mensen die met hun aangelijnde hond in het losloopgebied komen nooit zo goed, al roep ik mijn hond wel netjes naast. Ze gaat nooit als eerste op een andere hond af. Dus wij kunnen rustig passeren. De ander heeft er nooit last van. Als mijn hond loops is loop ik ergens waarvan ik weet dat het heel rustig is en honden absoluut niet los mogen. Maar al vaker voorgekomen dat ik baasjes erop moet wijzen en zelfs wel eens een hond eraf moeten trekken :+ .

Want die mogen daar niet komen, of zo? In Rhenen moet je door het losloopgebied om het bos in te gaan, bijvoorbeeld.

En nogmaals, de honden mógen los, het is geen verplichting.

Wintu

Berichten: 2949
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 21:46

Sellyxx schreef:
Maar als die hond niet van honden houdt, dan was mijn hond dus ook een hond die dat aanvoelde en er dus vaak al niet op af ging of al snel negeerde en gewoon verder liep. Dus zo'n hond had ook geen last van mijn hond. En zo'n hond die niet van honden houdt en ze niet opzoekt en prima naar de baas luistert, die hoeft dan toch ook niet vast?


Jij redeneert enkel vanuit je eigen hond, negen van de tien honden reageert dus niet zo. Die zijn wel opdringerig.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 21:59

Eens met het overleggen. Dat deed ik eigenlijk vaak wel. Als ik echt zag dat een eigenaar bij het zien van mijn hond gelijk haar hond aanlijnde, voelde ik soms aan dat een baas liever had dat ik de hond ook aan de lijn deed, en dan was ik echt niet te beroerd om mijn hond aan te lijnen en deed ik m'n hond gewoon even aan de lijn (bij vragen uiteraard ook altijd gelijk). Andersom ook veel meegemaakt dat een eigenaar communiceert het prima te vinden dat mijn hond los bleef lopen. Maar misschien ben ik meer van het aanvoelen en communiceren wat de ander fijn vind, en daar op participeren. In plaats van vooraf dus de regels stellen. En doordat dit dus ook altijd goed ging in mijn geval, voelde ik de ruimte om dat te doen.

Ik heb het ook wel andersom meegemaakt, toen mijn hond wat ouder werd had ze ook geen zin meer in spelen, liep ze netjes los onder àppel en was er weleens een andere hond die te druk op haar af kwam. Maar dat gaf ze aan, had ze geen zin in, liep ze door en droop die andere hond ook wel vaak af, en liep ook gewoon wel vanzelf los. Zeker in een losloopgebied vond ik dat niet zo'n probleem. Het kan ook zijn dat de eigenaar met de andere hond dat nog aan het leren is, en je leert nu eenmaal ook in de praktijk, denk ik dan. Ik zou het inderdaad ook ingewikkeld vinden als ik op elke hoek weer een aangelijnde hond tegenkom en na 30 aangelijnde honden meer bezig ben met aanlijnen dan met loslopen.

Misschien heb ik dus te weinig heftige situaties meegemaakt dat ik er te naïef over denk; maar dacht dat ik na 13 jaar wel prima losloopervaring had. En ik vind het aan de andere kant soms zonde om te zien dat eigenaren hun honden bijna niet meer los doen, ik vind loslopen voor 9 van de 10 honden echt belangrijk (tenzij het niet mogelijk is medisch of met andere gegronde redenen) maar dat is dan weer mijn individuele mening. Mijn hond werd echt ongelukkig van enkel aangelijnd lopen, en vind het sneu dat dit bij veel honden tegenwoordig de norm is, waarbij er zoveel honden zijn die veel te weinig uitdaging krijgen, nooit eens lekker kunnen rennen, vrij kunnen snuffelen of hun energie niet kwijt kunnen. Daarbij zeg ik niet dat je een hond niet mentaal op heel veel andere manieren kan uitdagen, maar dat wordt in de praktijk óók door velen overgeslagen. Daar zit dan weer soms mijn frustratie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 22:04

_San87_ schreef:
SusanH schreef:
Ik snap mensen die met hun aangelijnde hond in het losloopgebied komen nooit zo goed, al roep ik mijn hond wel netjes naast. Ze gaat nooit als eerste op een andere hond af. Dus wij kunnen rustig passeren. De ander heeft er nooit last van. Als mijn hond loops is loop ik ergens waarvan ik weet dat het heel rustig is en honden absoluut niet los mogen. Maar al vaker voorgekomen dat ik baasjes erop moet wijzen en zelfs wel eens een hond eraf moeten trekken :+ .

Want die mogen daar niet komen, of zo? In Rhenen moet je door het losloopgebied om het bos in te gaan, bijvoorbeeld.

En nogmaals, de honden mógen los, het is geen verplichting.


Ik snap het niet omdat het me veel relaxter lopen lijkt, als je je hond zelf ook los kan laten. De meeste mensen roepen hun hond namelijk niet netjes naast, of lijnen ook aan als jij je hond wel aangelijnd hebt. Als mijn hond niet los kan mijd ik het losloopgebied. In vergelijking met de rest van het bos is het losloopgebied een inimini stukje. Op de meeste plekken kun je prima wandelen zonder dat je eerst door een losloopgebied moet. Enige moment dat ik mijn hond aangelijnd heb in losloopgebied is als ik weer bijna bij de auto ben. Dan merk je dus goed dat bijna niemand er rekening mee houdt want de meeste mensen gooien gewoon de klep van de auto open.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 22:08

Maar in Rhenen niet.
Niet overal kan dat.


En ik kom soms onverwacht en ongewenst in losloopgebied terecht, ik loop wandelingen door heel Nederland.
Soms merk je het pas als je er al middenin loopt.


De honden-eigenaren-etiquette is echt simpel.
Je hond níet bij een ander laten behalve indien gewenst.
Gebeurt het onbedoeld toch en reageert iemand vervelend dan bied je je excuses aan

Zo simpel zou het kunnen en ook moeten zijn.



Ik heb overigens een gruwelijke hekel aan losloopgebieden, en probeer ze echt doelgericht te vermijden.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 22:14

Ik denk dat sommige losloopgebied ook te letterlijk nemen, lekker losgaan.

Nadat mijn hond twee keer was aangevallen ging ik hem ook aanlijnen in losloopgebied als ik een andere hond zag, dit terwijl hij nooit van mijn zij zou wijken maar in de hoop dat anderen ook hun hond zou aanlijnen omdat hij twee keer was aangevallen door honden die vanaf een afstand kwamen aangesprint. Ik kan er niet vanuit gaan dat anderen het dan doen, maar best vaak deden mensen dat dan wel of riepen ze hun hond bij hun.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 22:26

Sorry Wintu, ik had even niet begrepen dat het niet om een losloopgebied ging. Dan is de situatie inderdaad wel anders. Toch vind ik er an sich al wel wat van dat er geen losloopgebied in jouw omgeving is. Natuurlijk is dat geen reden dat eigenaren hun hond dan maar lekker loslaten op een plek waar dat niet mag, maar blijkbaar ontstaan er in de praktijk dan wel veel meer botsingen doordat iedereen dan hetzelfde rondje loopt en zou dat wellicht kunnen worden opgelost door juist een apart losloopgebied.
Ik vind juist het juist zo belangrijk dat er losloopgebieden zijn. Een kwartiertje vrij lopen of rennen gaf mijn hond meer voldoening dan een uur aan de lijn. Ik kan niet goed begrijpen zoals ik hierboven al zei dat sommige eigenaren hun hond tekort doen door altijd aan te lijnen en hun hond nooit genoeg vrije beweging geven; dat is voor mij vergelijkbaar met een paard die nooit eens lekker zijn benen kan strekken. (nogmaals, ik heb het niet tegen bokkers die bewust hun hond aanlijnen maar die dagelijks dermate veel wandelen/uitdaging geven dat hun hond standaard aan beweging/voldoening komt) maar misschien ga ik nu teveel off-topic, hier ging de vraag van ts natuurlijk niet om.

@ Moonsparkle, Ik vind dat lekker losgaan zeker wel een functie is van een losloopgebied, als ik kijk naar hoe honden met bakken energie flink de benen strekken; mijn inziens gewoon een behoefte van de meeste honden, waar veel meer mensen gehoor aan zouden mogen geven. Het grote probleem is inderdaad denk ik de grote hoeveelheid mensen die hun hond niet normaal heeft opgevoed of de gedragsproblemen van hun hond niet aanpakt waardoor zij het eigenlijk 'verpesten' voor de rest, en dan kan ik het ook heel goed begrijpen dat je niet meer relaxed kan lopen. Die twee honden die jouw hond hebben aangevallen verpesten het eigenlijk voor jou en jouw hond die al die tijd met 'honderden' anderen gewoon goed ging.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 03-06-23 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 22:28

Mensen die hun hond loslaten terwijl die niet onder appèl is, verpesten het voor anderen.