Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 17 [ 404 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

 
Profiel   

Ik bedoel met losgaan eigenlijk dat mensen vaak hun honden op elke hond af laten sprinten, soms bijna niet kijkend naar wat hu hond doet. Misschien had ik dat beter moeten formuleren.

Natuurlijk mogen ze daar lekker rennen ;) maar niet op elke hond af stormen.

Maar dat is wat ik nu vind na twee keer de ervaring dat honden in een rechte lijn naar mijn hond sprintte en aanvielen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 22:31 



 
Profiel   

Sellyxx schreef
Sorry Wintu, ik had even niet begrepen dat het niet om een losloopgebied ging. Dan is de situatie inderdaad wel anders. Toch vind ik er an sich al wel wat van dat er geen losloopgebied in jouw omgeving is. Natuurlijk is dat geen reden dat eigenaren hun hond dan maar lekker loslaten op een plek waar dat niet mag, maar blijkbaar ontstaan er in de praktijk dan wel veel meer botsingen doordat iedereen dan hetzelfde rondje loopt en zou dat wellicht kunnen worden opgelost door juist een apart losloopgebied.
Ik vind juist het juist zo belangrijk dat er losloopgebieden zijn. Een kwartiertje vrij lopen of rennen gaf mijn hond meer voldoening dan een uur aan de lijn. Ik kan niet goed begrijpen zoals ik hierboven al zei dat sommige eigenaren hun hond tekort doen door altijd aan te lijnen en hun hond nooit genoeg vrije beweging geven; dat is voor mij vergelijkbaar met een paard die nooit eens lekker zijn benen kan strekken. (nogmaals, ik heb het niet tegen bokkers die bewust hun hond aanlijnen maar die dagelijks dermate veel wandelen/uitdaging geven dat hun hond standaard aan beweging/voldoening komt) maar misschien ga ik nu teveel off-topic, hier ging de vraag van ts natuurlijk niet om.

@ Moonsparkle, Ik vind dat lekker losgaan zeker wel een functie is van een losloopgebied, als ik kijk naar hoe honden met bakken energie flink de benen strekken; mijn inziens gewoon een behoefte van de meeste honden, waar veel meer mensen gehoor aan zouden mogen geven. Het grote probleem is inderdaad denk ik de grote hoeveelheid mensen die hun hond niet normaal heeft opgevoed of de gedragsproblemen van hun hond niet aanpakt waardoor zij het eigenlijk 'verpesten' voor de rest, en dan kan ik het ook heel goed begrijpen dat je niet meer relaxed kan lopen. Die twee honden die jouw hond hebben aangevallen verpesten het eigenlijk voor jou en jouw hond die al die tijd met 'honderden' anderen gewoon goed ging.


Hier gaat de hond wel dagelijks los hoor. We hebben een zandpad van bijna een km naast het huis. We gaan alleen op aangepaste tijden. Op het zandpad zijn geen zijpaden en ligt tussen de velden, dus goed overzichtelijk. Daar gaat hij in de ochtend even flink los. Verder lopen we dagelijks een kilometer of 7 aan de 10 meter lijn. Dus beweging en snuffeltijd genoeg. De teefjes gaan niet los, lopen allebei aan een 8 meter lijn. Het zijn beide jager en bij de geur van wild zijn ze vertrokken. Met hen fietsen we, zodat ze kunnen rennen en verder ook met hen een 7 km wandeling daarnaast voor de snuffelbeleving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 22:35 



 
Profiel   

moonsparkle schreef
Ik bedoel met losgaan eigenlijk dat mensen vaak hun honden op elke hond af laten sprinten, soms bijna niet kijkend naar wat hu hond doet. Misschien had ik dat beter moeten formuleren.

Natuurlijk mogen ze daar lekker rennen ;) maar niet op elke hond af stormen.

Maar dat is wat ik nu vind na twee keer de ervaring dat honden in een rechte lijn naar mijn hond sprintte en aanvielen.


In mijn eigen omgeving heb ik eigenlijk een gebied met gewoon normale paden waar honden los maar vrij relax en rustig rond hobbelen, en echt een hondenstrandje waar enorm wordt gespeeld, geravot en honden aan het rondsjezen zijn die iets minder onder appèl staan. (of wel onder appèl, maar niet in een straal van 5 meter rondom je omdat ie binnen een paar tellen aan de andere kant van het strandje zijn gerend). De honden konden daar lekker hun ei kwijt, en liepen vaak de rest van de ronde langs de normale paden rustig mee, hadden ook geen dramatische interesse meer in andere honden want die hadden ze wel even genoeg gezien op 't strandje. De eigenaren met de niet sociale-honden bleven ook weg van het hondenstrandje, die was vaak te druk bevolkt en hadden daar dan ook niet zoveel te zoeken. Dat vond ik eigenlijk wel een goed systeem.

Wintu schreef
Hier gaat de hond wel dagelijks los hoor. We hebben een zandpad van bijna een km naast het huis. We gaan alleen op aangepaste tijden. Op het zandpad zijn geen zijpaden en ligt tussen de velden, dus goed overzichtelijk. Daar gaat hij in de ochtend even flink los. Verder lopen we dagelijks een kilometer of 7 aan de 10 meter lijn. Dus beweging en snuffeltijd genoeg. De teefjes gaan niet los, lopen allebei aan een 8 meter lijn. Het zijn beide jager en bij de geur van wild zijn ze vertrokken. Met hen fietsen we, zodat ze kunnen rennen en verder ook met hen een 7 km wandeling daarnaast voor de snuffelbeleving.



Je hebt helemaal gelijk, ik heb het dan ook op geen enkele manier over jou :) helaas zie ik in mijn eigen omgeving dat dit meer uitzondering is dan regel, maargoed dat geldt wel voor meer mensen die een dier aanschaffen maar het vervolgens niet geven wat hij/zij echt nodig heeft.


Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 03-06-23 22:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 22:39 



 
Profiel   

Ik ga daarom nu regelmatig op plekken kijken waar ik zie dat het met heel veel honden goed gaat, om zelf ook weer wat meer vertrouwen te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 22:40 



 
Profiel   

Ja fijn! Ik snap dan ook echt níet dat eigenaren niet keihard ingrijpen als hun hond op zo'n manier agressie vertoont (ook in geval van ts). Er dan bijstaan en niks doen, alsof er niks aan de hand is, dat kan ik echt niet begrijpen. Of doorlopen zonder enig excuses of schuldgevoel. Als mij dat als eigenaar zou gebeuren (dat mijn hond een ander aanvalt) zou ik zelf niet meer in zo'n gebied te vinden zijn totdat mijn hond dit gedrag niet meer zou vertonen. Dat verlaagt je vertrouwen in hondeneigenaars ook wel kan ik me voorstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 22:43 



 
Profiel   

Een van de keren bij mij was zelfs in een losloopgebied, ik zag een hond op afstand en bleef eerst wachten, ik dacht die vrouw heeft me inmiddels allang gezien dus de hond zal wel sociaal zijn en binnen no time pakte hij mijn hond. Die vrouw bood haar excuus aan want ze wist dat de hond zo was maar ze had me niet in de gaten. Ze gaf wel haar nummer en vroeg later hoe het was.

De andere keer vroeg ik ook het telefoonnummer bij zo'n incident maar dat wou diegene niet geven want mijn hond leek toch wel oké..iets wat je, vindt ik, eigenlijk niet kan zien in the heat of the moment.

Noem me een angsthaas maar ik was beide keren echt zo enorm geschrokken dat ik helemaal stond te trillen en het nu jaren later nog zo voor me kan zien


Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 03-06-23 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 22:51 



 
Profiel   

@sellyxx
Mijn hond is heel sociaal, maar bang geworden. Hij is opgegroeid in een roedel, reuen en teven en hij staat onderaan. Hij is wel de grootste :D Thuis werden alle vreemde honden vriendelijk door hem begroet. Spelen was altijd leuk. Tot hij door een dog werd gegrepen met tien maanden, hij was aan het spelen met een balletje en een dog kwam uit een bospad en greep hem, slingerde hem door de lucht. Buiten werd hij bang voor grote honden, kleintjes gingen goed. Boxers zijn honden die dan denken, de aanval is de beste verdediging, dus borst er op bij het tegenkomen van een andere grote hond. We leiden hem af met een balletje en dan gaat het prima. We waren weer zover dat we bijna alle honden weer konden passeren zonder dat hij angstig werd.
Totdat we een roedel in de verte zagen, vrouw met 7 honden, allen los. Een Anatolische herder met eigen initiatief van 65 kilo, een Kangal en een kruising ook nog van die grote. Die kwamen van een meter of 50 aangerend, de laatste hond en de kleintjes kon ze terug roepen. De twee anderen gooiden mijn boxer op de grond en ging compleet op hem los. Ik had ook een teefje bij me, die was panisch. Ik heb die honden verrot geschopt, want de eigenaar stond er bij en keek er naar. Gelukkig taaide hij af, de eigenaresse vond me maar hysterisch en liep naar huis, zonder te informeren. Ze zei dat ik de rekening maar moest sturen. Mijn hond had gaten in de nek en zijn oor helemaal kapot. De grote hond had hem een mislukte nekbeet gegeven. De andere hond heeft niet door gebeten.

Maar je kunt je voorstellen dat mijn hond panisch is voor roedels en grote honden. Hij wordt heel heftig als hij ze ziet. Dus mijn sociale hond is compleet versjittert door andermans nonchalance en overschatting van hun hond.

Nog steeds komen er kleine hondjes hier thuis, vindt ie gezellig. Grote honden moet ie niet meer.
Het is heel heftig als je denkt dat je hond daar ter plekke doodgebeten wordt.
We zijn weer bezig met het afleiden met balletjes en met aangelijnde honden gaat dat prima, maar niet met honden die loslopen en willen komen buurten, zijn emmer is dan in eens van 0 naar 100.
Zo jammer. Hij staat goed onder appel, maar als hij een andere hond ziet dan is dat weg.

Superfijn dat je aanlijnt hoor, je wilt niet weten hoeveel mensen die je tegen komt daar dankbaar voor zijn!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 22:59 



 
Profiel   

Wintu schreef
@sellyxx
Mijn hond is heel sociaal, maar bang geworden. Hij is opgegroeid in een roedel, reuen en teven en hij staat onderaan. Hij is wel de grootste :D Thuis werden alle vreemde honden vriendelijk door hem begroet. Spelen was altijd leuk. Tot hij door een dog werd gegrepen met tien maanden, hij was aan het spelen met een balletje en een dog kwam uit een bospad en greep hem, slingerde hem door de lucht. Buiten werd hij bang voor grote honden, kleintjes gingen goed. Boxers zijn honden die dan denken, de aanval is de beste verdediging, dus borst er op bij het tegenkomen van een andere grote hond. We leiden hem af met een balletje en dan gaat het prima. We waren weer zover dat we bijna alle honden weer konden passeren zonder dat hij angstig werd.
Totdat we een roedel in de verte zagen, vrouw met 7 honden, allen los. Een Anatolische herder met eigen initiatief van 65 kilo, een Kangal en een kruising ook nog van die grote. Die kwamen van een meter of 50 aangerend, de laatste hond en de kleintjes kon ze terug roepen. De twee anderen gooiden mijn boxer op de grond en ging compleet op hem los. Ik had ook een teefje bij me, die was panisch. Ik heb die honden verrot geschopt, want de eigenaar stond er bij en keek er naar. Gelukkig taaide hij af, de eigenaresse vond me maar hysterisch en liep naar huis, zonder te informeren. Ze zei dat ik de rekening maar moest sturen. Mijn hond had gaten in de nek en zijn oor helemaal kapot. De grote hond had hem een mislukte nekbeet gegeven. De andere hond heeft niet door gebeten.

Maar je kunt je voorstellen dat mijn hond panisch is voor roedels en grote honden. Hij wordt heel heftig als hij ze ziet. Dus mijn sociale hond is compleet versjittert door andermans nonchalance en overschatting van hun hond.

Nog steeds komen er kleine hondjes hier thuis, vindt ie gezellig. Grote honden moet ie niet meer.
Het is heel heftig als je denkt dat je hond daar ter plekke doodgebeten wordt.
We zijn weer bezig met het afleiden met balletjes en met aangelijnde honden gaat dat prima, maar niet met honden die loslopen en willen komen buurten, zijn emmer is dan in eens van 0 naar 100.
Zo jammer. Hij staat goed onder appel, maar als hij een andere hond ziet dan is dat weg.

Superfijn dat je aanlijnt hoor, je wilt niet weten hoeveel mensen die je tegen komt daar dankbaar voor zijn!!


Pfftt zeg, wat een ellende. Zeker als je je hond zo hebt zien veranderen, puur door toedoen van anderen. ;( En je daar nu zo hard voor moet werken om je hond weer happy te zien. En dan heb je het opgebouwd, en dan gebeurt het weer.. Waarbij de lijn van rust bij je hond steeds dunner wordt en sneller 'verbroken' wordt voor je gevoel. Dan is de lol en de relaxheid er wel vanaf...

Mijn eigen hond leeft helaas inmiddels niet meer. Ik vond het soms lastig als eigenaren al van tevoren erg wantrouwend of boos naar mij toe waren terwijl dat in mijn geval écht niet nodig was. Soms mensen die hun hond 'aan de lijn hadden' en in theorie de regels volgen, terwijl het probleem in de praktijk mijns inziens eigenlijk lag in het feit dat ze duidelijk geen moeite deden hun eigen hond die aan de lijn zat op te voeden. Daar waren mijn eerder berichtjes ook op gebaseerd. Maar dit soort verhalen laten mij ook wel een andere kant zien, en door zulk soort verhalen krijg ik er ook wel iets meer begrip/waardering voor voorzichtige baasjes, je hoeft zoiets maar 1x meegemaakt te hebben en je staat eigenlijk altijd op scherp.


Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 03-06-23 23:23, in het totaal 6 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 23:13 



 
Profiel   

bridgetF schreef
_San87_ schreef
De baas had moeten voorkomen dat de hond er in de eerste instantie al op af liep. Honden etiquette 101.


Hier ben ik het niet mee eens, de hond liep vlak voor zijn baas, (pak hem beet een meter of 2) de baas liep er slechts een paar meter achter en ze moesten elkaar op dat zelfde pad passeren.
Dan kun je ook op een normale vriendelijke toon roepen wil je even je hond bij je houden of iets dergelijks. De beste man riep zijn hond gelijk aan de voet. Beestje reageerde gelijk. En dan nog is het ngeen normale reactie van die mensen. Dan denk ik er zit zo'n ruimte van bijna 5 meter geschat tussen de hond en aangelijnde hond, beestje is niet eens in contact gekomen en luisterde perfect .
Dan denk ik op zo'n recht pad zie je iemand op afstand al aan komen, dan kun je toch op een enigszins normale manier van te voren iemand toe roepen of zelf met je hond even aan de kant laten staan om te passeren. Die man met de loslopende hond vind ik hier totaal geen blaam treffen. Hond liep er niet zo zeer op af hoor, ze moesten elkaar gewoon passeren. Er zijn honderd manieren om iemand van te voren te vertellen dat je hond niet lief kan reageren, maar op deze manier sloeg helemaal nergens op. Ik zag niet iets waarvan ik denk dat de baas verkeerd was. Maar dat is mijn mening.
Maar het gaat me meer om het asociale gevloek en getier van de eigenaren van de aangelijnde hond. Er gebeurde niks, de loslopende hond stond perfect onder appel en kwam nog niet eens in de buurt. Baasje liep vlak achter bij zijn loslopende hond.


Mee eens. Als je in een losloopgebied loopt weet je dat je loslopende honden tegen kunt komen. En ook al heeft iemand zijn hond perfect opgevoed en is de hond supersociaal: het is een levend wezen, geen robot. De eigenaar kon niets anders doen dan wat hij deed: zijn hond direct bij zich roepen.

Als ik iemand met een aangelijnde hond tegenkom, roep ik mijn honden ook direct bij me. En ze luisteren over het algemeen prima. Maar het is inherent aan een levend wezen dat hij dat misschien een keer niet zou doen.
Er lopen ook mensen met pups en pubers in een losloopgebied. Die reageren niet altijd even perfect. En dat geeft niet. Daar hou je rekening mee als je in een losloopgebied wandelt. Vertoont een keer zo'n hond naar mijn honden gedrag dat ik niet wil, dan kijk ik naar de baas: doet de baas er alles aan om mij niet tot last te zijn, dan maak ik mij niet zo druk. Kan gebeuren dat je een keer iets niet helemaal goed inschat of je hond niet meteen luistert.
Vindt de baas het de normaalste zaak van de wereld dat zijn hond irritant is tegen die van mij, dan spreek ik zo iemand daar wel - op een normale manier - op aan.
Hoe suf ik dat ook vind, soms hebben mensen geen idee dat mijn honden niet zitten te wachten op hun blije ongeleide projectiel. Dus dat laat ik dan wel even weten.

Ik vind het dus absoluut niet kunnen dat mensen met gevaarlijke honden (als in: hij richt schade aan als hij de kans krijgt) in een losloopgebied gaan lopen. Ook al is de hond aangelijnd.
Moet een hond die een keertje wat minder snel luistert dat met ernstige verwondingen of de dood bekopen?
Wat doe je met je moordwapen in een losloopgebied?
Sterker nog, honden die dergelijke schade aanrichten zouden altijd gemuilkorfd buiten moeten lopen. Overal!

Ik liep een keer op straat met mijn honden toen een buurtbewoner met gevaarlijke hond ineens om de hoek kwam. Zijn hond viel uit en de baas gleed uit en viel. Gelukkig!! lukte het hem zijn hond desondanks vast te houden. Als hij de hond had laten schieten.. ik moet er niet aan denken. Niet alleen naar mijn honden. Ook naar mij, en naar de kinderen op straat. Honden die gevaarlijk zijn horen nooit de kans te krijgen om te bijten.

In een losloopgebied let je op je hond en op je omgeving en doe je er alles aan om geen overlast te veroorzaken. En als je hond dan onverhoopt toch een keer gedrag vertoont dat niet de bedoeling was (maar dus niet gevaarlijk) dan grijp je snel in en biedt je je excuses aan.
De meeste mensen begrijpen dat echt wel.
Mensen die gaan lopen schelden en dreigen, die horen niet in een losloopgebied. Als jij pertinent geen loslopende honden tegen wil komen, ga dan in de 99% van Nederland lopen waar honden niet los mogen.


Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-06-23 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 23:16 



 
Profiel   

Heftig wintu en zo sneu dat het zoveel impact heeft, hoop dat je hond weer wat vertrouwen terug kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 23:16 



 
Profiel   

Ik zou groot voorstander zijn van:
- een keurmerk voor hondenscholen
- een verplichte cursus voor elke hondenbezitter > en dan niet dat de hond iets moet kunnen, maar dat de baas examen moet doen. Basis theorie.
- Muilkorfgebod voor honden die serieuze schade aanrichten. En voor bepaalde rassen sowieso. Met name pittbulachtigen.
-Regels voor erfhonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 23:24 



 
Profiel   

Nikass schreef
Ik zou groot voorstander zijn van:
- een keurmerk voor hondenscholen
- een verplichte cursus voor elke hondenbezitter > en dan niet dat de hond iets moet kunnen, maar dat de baas examen moet doen. Basis theorie.
- Muilkorfgebod voor honden die serieuze schade aanrichten. En voor bepaalde rassen sowieso. Met name pittbulachtigen.
-Regels voor erfhonden.


Ik vind dit toch wel heftig en kort door de bocht. Ik snap het hoor, maar een goedsul van een golden retriever verplicht een muilkorf om doen? Of een Ierse Wolfshond die doorgaans te lui is om achter je aan te rennen? Vergis je niet, die kunnen je ook makkelijk omleggen als ze dat willen, kaakkracht genoeg. Of bedoel je na een incident waar handhavers bij betrokken zijn geweest?

Het keurmerk voor scholen en een examen voor baasjes daarentegen: héúl graag!

Is er niet al regelgeving voor (erf)honden zonder begeleiding in de openbare ruimte? Ik dacht zoiets te hebben geleerd, maar kan het mis hebben.

Edit: zinsopbouw


Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 03-06-23 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 23:28 



 
Profiel   

@Nikass helemaal mee eens, m.b.t. het honden zien als niet altijd perfecte levende wezens. Er zit mijns inziens ook heel veel verschil in eigenaren met een pup of puber waarvan je ziet dat ze echt hun best doen, vaardigheden inzetten, alleen waar de training nog niet geheel is geslaagd om het even zo te zeggen, en baasjes die grofweg asociaal zijn of geen énkele moeite doen. Ik hoor mensen weleens zeggen; ja maar dan moet je je hond nog niet loslaten, als 'ie t nog niet kan. Maar ik zie juist veel eigenaren die hun pup nooit loslaten, waardoor 'ie t nooit leert, en op latere leeftijd ook niet meer kan, want als 'ie dan een x los mag zet 'ie de boel op stelten. Logisch. Dat vind ik dus zonde en juist meer training (en ook praktijk ervaring in een losloopgebied met risico dat je hond inderdaad een keertje wel iets te enthousiast op een ander afrent) hoort daar dan bij. Mijn hond heeft ook een puberfase gehad waar 'ie echt even doorheen moest, niet altijd perfect luisterde, maar waar ik consequent ben gebleven, maar wel heb volgehouden in het loslaten van mijn hond. Waardoor ik een fijne hond heb gekregen die netjes onder appèl kon staan. Als ik toen had opgegeven en 'm weg had gelaten uit sociale situaties zou die het nooit geleerd hebben, wat juist voor vervelendere situaties had kunnen zorgen.


Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 03-06-23 23:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 23:30 



 
Profiel   

Helemaal mee eens.

Mijn hond luistert ook nog niet altijd als er een andere hond aan komt. Zijn we hard aan het trainen. En de enige manier om dat te doen is buiten..

Overigens had hij de hoogste cijfers met de cursus. Maar daar wist hij dat
Hij aan het werk moest. Heel anders dan los in het veld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 23:35 



 
Profiel   

Inderdaad herkenbaar @DiantaM.

Daarbij zijn er natuurlijk wel grenzen, ik zeg niet dat elke andere hond maar moet lijden onder het feit dat ik mijn hond train. Zo was er een keer een vrouw die haar hond aan het leren was om los te laten lopen in een woonwijk (ik weet in vredesnaam niet waarom je dat dan weer zou moeten willen, maargoed). Mijn konijn was per ongeluk ontsnapt en zat in de steeg naast mijn tuin (had natuurlijk nooit moeten gebeuren, maar ze was net 1 seconde ontsnapt en ik stond op het punt om haar op te pakken, 10 cm van mijn eigen tuin vandaan, en ze was verder tam). Hij rende in een x naar mijn konijn en beet het konijn binnen die 1 seconde dood. Kijk dan denk ik ook: had je dat los lopen nu niet even ergens anders kunnen oefenen in plaats van in mijn straat midden in een drukke woonwijk? :') Maar tussen dit en je hond totaal geen ruimte geven voor groei en ervaring met soms vallen en opstaan opdoen zit denk ik een breed spectrum :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 23:40 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Nikass schreef
Ik zou groot voorstander zijn van:
- een keurmerk voor hondenscholen
- een verplichte cursus voor elke hondenbezitter > en dan niet dat de hond iets moet kunnen, maar dat de baas examen moet doen. Basis theorie.
- Muilkorfgebod voor honden die serieuze schade aanrichten. En voor bepaalde rassen sowieso. Met name pittbulachtigen.
-Regels voor erfhonden.


Ik vind dit toch wel heftig en kort door de bocht. Ik snap het hoor, maar een goedsul van een golden retriever verplicht een muilkorf om doen? Of een Ierse Wolfshond die doorgaans te lui is om achter je aan te rennen? Vergis je niet, die kunnen je ook makkelijk omleggen als ze dat willen, kaakkracht genoeg. Of bedoel je na een incident waar handhavers bij betrokken zijn geweest?

Het keurmerk voor scholen en een examen voor baasjes daarentegen: héúl graag!

Is er niet al regelgeving voor (erf)honden zonder begeleiding in de openbare ruimte? Ik dacht zoiets te hebben geleerd, maar kan het mis hebben.

Edit: zinsopbouw


Honden die schade hebben aangericht en honden die bij een bijtincident onherroepelijk ernstige schade aanrichten.
Dus niet reuen die een keer elkaar in de haren vliegen en klaar en geen schade of hooguit een onbedoeld tandgaatje. Die conflicten probeer je uiteraard wel te voorkomen, maar zijn van een andere orde dan de ene hond grijpt de andere en hond moet met spoed naar de dierenarts.

Ik weet niet welke regels er zijn voor erfhonden, en ook niet precies wat ik zou willen, maar ik erger me kapot aan honden die tegen alles en iedereen tekeer gaan achter een hekje waarvan je dan maar hoopt dat het houdt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 00:02 



 
Profiel   

Het lijkt hier in de omgeving ook steeds erger te worden. Zeker sinds de Corona-tijd en “iedereen” een hond heeft. Bepaalde gebieden mijd ik inmiddels ook, zeker in weekenden en vakanties. Dan loop je er echt niet meer voor je plezier.

De gestoorde honden en dito baasjes nemen in rap tempo toe :o

Alle honden “moeten spelen” en eigenaren kennen/lezen geen lichaamstaal. Enige tijd geleden kon ik met mijn hond fijn naar de dierenarts door zo’n lieve hij-wil-alleen-maar-spelen hond _-:( En die eigenaar nam mooi de benen, want tja zijn hond “was toch gewoon aan het spelen en dat moet kunnen”.

En voor die vreselijk uitlaatservices ben je ook nergens meer veilig in onze omgeving. Zo leuk altijd als er een hele roedel losgeslagen honden met een noodgang op je hond komen afstormen. Dat die mensen zelf nou niet kunnen bedenken hoe bedreigend dat over kan komen voor een andere hond.

Mijn hond is gelukkig een goedzak en vermijdt altijd conflicten. Ik ben tegenwoordig wel een stuk assertiever geworden voor mijn hond. Ik wil gewoon niet dat andere honden al grommend met een noodgang op hem af komen stormen. Dat is gewoon geen normale kennismaking. Ik geef meteen een brul dat ze op moeten zouten en blok ze met mijn lichaam. De gepikeerde eigenaren neem ik maar op de koop toe. Normale kennismaking (los) vind ik prima, aan de lijn hoeft mijn hond sowieso geen kennis te maken met vreemde honden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 00:16 



 
Profiel   

Gelukkig hebben we hier in Zweden aanlijnplicht vanaf maart tot augustus. Losse honden (eigenaren) krijgen boetes, want ik zou gewoon in mijn recht staan om de hond aan te lijnen en bij de politie te droppen :+

Ik vind als jij een andere honden eigenaar ziet of het nu een losse hond is of aan de lijn. Roep je hond bij je, van mij hoef je hem echt niet aan te lijnen zolang die maar netjes naast je loopt! Ik vind ongevraagd komen hallo zeggen zo asociaal, over het algemeen is het hier echt beter als in NL als ik mijn jaren in beide landen vergelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 03:41 



 
Profiel   

KarmaChansy schreef
Gelukkig hebben we hier in Zweden aanlijnplicht vanaf maart tot augustus. Losse honden (eigenaren) krijgen boetes, want ik zou gewoon in mijn recht staan om de hond aan te lijnen en bij de politie te droppen :+

Ik vind als jij een andere honden eigenaar ziet of het nu een losse hond is of aan de lijn. Roep je hond bij je, van mij hoef je hem echt niet aan te lijnen zolang die maar netjes naast je loopt! Ik vind ongevraagd komen hallo zeggen zo asociaal, over het algemeen is het hier echt beter als in NL als ik mijn jaren in beide landen vergelijk.


Eens met het laatste. Ik denk wel dat het daar ook beter is qua hoeveelheid ruimte trouwens :P ik vermoed dat je daar minder mensen/honden tegenkomt of woon je bij een druk bevolkt gebied?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 07:47 



 
Profiel   

bridgetF schreef
Afgelopen week liepen wij in het rhenense bos, bij ouwehands dierenpark, daar mag je hond los, mits onder appel. Aan de andere kant van de weg is ook een stuk bos, daar mogen ze alleen aangelijnd.

Nu liepen wij op zo´n 25 meter afstand achter een persoon met een wat grotere hond die los liep. En toen kwam er een aangelijnde hond met 2 personen ons (en de man voor ons) tegemoet lopen. Op zich niet zo erg, maar de loslopende hond van de man voor ons liep richting de aangelijnde hond, kwam niet mee in contact (wat wij zagen er zat pak hem beet nog zo´n 5 meter tussen). Hij luisterde overigens gelijk toen zijn baas hem terug riep.
Maar wat me irriteerde was direct het geschreeuw van de 2 personen van de aangelijnde hond. Hou je hond bij je bla bla bla De aangelijnde hond ging vervolgens ook als een dolle lelijk te keer. Mogelijk als reactie van zijn begeleiders/baasjes?
Dan denk ik op mijn beurt, wat doe je hier? Waarom ga je in hemelsnaam met een niet sociale hond lopen in een losloopgebied? Terwijl je op nog geen 300 meter aan de overkant van de weg, wel een gebied hebt met aanlijn plicht.
Het gevloek van die personen galmen nog na in mijn oren. Sommige mensen denken echt dat ze alles kunnen en mogen en verpesten het zo voor de wel sociale honden en baasjes. De man en de loslopende hond kregen toch een scheld repertoire over zich heen, sloeg echt helemaal nergens op. De hond kwam direct terug en heeft niet eens direct contact gemaakt, er zaten nog enkele meters tussen.
Wij zijn maar snel een ander pad in geslagen om ze niet te hoeven te passeren. Man man man wat een raar volk heb je toch.


Nou heel misschien is die aangelijnde hond met een reden aangelijnd en zitten ze daarom niet te wachten op een hond die zomaar erheen gaat.

Dus oordelen zonder te weten hoe het zit. Ik zou er Iig als mijn hondjes aangelijnd zijn met Saartje zeker niet op zitten te wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 08:15 



 
Profiel   

Ik vind het zo schrijnend te lezen dat er zoveel honden (en baasjes!) zijn die zoveel stress ervaren op wandeling door het toedoen van een ander. Echt mijn bloed kookt ervan.

Afgelopen week vertelde een klant van mij dat haar langhaar teckel reu gepakt werd in het bos door een grote teef. De teef kwam de hoek om gerend en greep haar reu die aan de lijn zat. De baas van de teef deed niks en zei dat het mijn klant haar eigen schuld was want zij had haar reu aangelijnd. Ik viel steil achterover wtf is dat? Mijn klant kreeg de teef er niet af en had mazzel dat de flatcoat Retriever die ze ook mee had ging moeien en de teef daar wel van onder de indruk was. Ongelooflijk.

Ik zou graag zien dat muilkorftraining en gedegen uitleg daarvan standaard onderdeel wordt van een basiscursus.

Also. Lijn je hond aan als je iemand tegenkomt die dat ook heeft. Of, als jou hond o zo braaf is en zo goed luistert als je beweert: vraag hem aan de voet tot je de aangelijnde hond ruim gepasseerd bent. Klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 08:22 



 
Profiel   

Nou ik denk dat lesjes in respect en begrip ook niet verkeerd zijn.
Mijn Saartje is snel overprikkeld dat is bij haar gekomen na haar hartstilstand. Sindsdien is ze bang voor alles wat haar tegemoet komt. eenmaal zij heeft kunnen snuffelen ontspant zij maar als er een hond een noodvaart op haar afkomt zijn wij weer maanden bezig haar weer relaxed te krijgen buiten. Gelukkig komen wij vel hondenbaasjes tegen die zelf issheus hebben met hun hond en dat dan ook snappen. Die altijd brave hond die net dat tikkeltje lomp is kan voor veel honden juist bijzonder vervelend zijn.
Denk er dus aan dat niet iedereen zit te wachten op jou lieve hond. En sta ook niet verbaasd te kijken als mensen dat aangeven want al is je hond nog zo lief als mijn Saartje zich bedreigd voelt gaat ze pootjes bijten daarom kan zij alleen los op rustige plekken. En los kan ze zich prima met andere honden redden als de situatie voor haar te overzien is. Maar met een beetje begrip komen we een heel eind met zijn allen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 08:31 



 
Profiel   

Sellyxx schreef
@ Moonsparkle, Ik vind dat lekker losgaan zeker wel een functie is van een losloopgebied, als ik kijk naar hoe honden met bakken energie flink de benen strekken; mijn inziens gewoon een behoefte van de meeste honden, waar veel meer mensen gehoor aan zouden mogen geven. Het grote probleem is inderdaad denk ik de grote hoeveelheid mensen die hun hond niet normaal heeft opgevoed of de gedragsproblemen van hun hond niet aanpakt waardoor zij het eigenlijk 'verpesten' voor de rest, en dan kan ik het ook heel goed begrijpen dat je niet meer relaxed kan lopen. Die twee honden die jouw hond hebben aangevallen verpesten het eigenlijk voor jou en jouw hond die al die tijd met 'honderden' anderen gewoon goed ging.

Ik zou het heerlijk vinden wanneer de honden lekker los konden rennen en spelen. Helaas is dat nogal verpest door mensen die hun honden niet opvoeden of signalen herkennen. Het is de overenthousiaste goedzak die asociaal lomp aan komt rennen om te spelen in de verwachting dat iedere hond daarop zit te wachten. Wat dus niet zo is. Baasjes zouden dat moeten erkennen.

Nu ga ik in de vroege ochtend met de jongens op pad, dan is er niemand en kunnen ze heerlijk rondrennen, snuffelen en zwemmen :). Het is genieten om dat te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 08:34 



 
Profiel   

Nikass schreef
In een losloopgebied let je op je hond en op je omgeving en doe je er alles aan om geen overlast te veroorzaken. En als je hond dan onverhoopt toch een keer gedrag vertoont dat niet de bedoeling was (maar dus niet gevaarlijk) dan grijp je snel in en biedt je je excuses aan.
De meeste mensen begrijpen dat echt wel.
Mensen die gaan lopen schelden en dreigen, die horen niet in een losloopgebied. Als jij pertinent geen loslopende honden tegen wil komen, ga dan in de 99% van Nederland lopen waar honden niet los mogen.


Het probleem is Nikass is dat men die 99% procent waar jij het over hebt ook als losloopgebied beschouwd. Heel veel incidenten gebeuren dus buiten losloopgebieden, waar men en masse zijn honden los laat waar het niet eens mag.

Verder ga je er standaard vanuit dat de hond aan de lijn de moordmachine is en met een muilkorf om moet, omdat een ander die te pas en onpas zijn niet luisterende hond in niet losloopgebieden los gooit te beschermen.

Mijn hond heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan, is enkel erg angstig door andermans onverantwoordelijkheid, ik lijn hem aan zodat ik niet hoef uit te vinden wat hij naar een andere hond toe doet. Dan zou ik hem ook nog moeten straffen met een muilkorf enkel en alleen omdat een ander zijn niet luisterende hond los gooit in gebied waar dat niet mag? Omgekeerde wereld, die niet luisterende honden zijn juist de reden, waarom mijn hond nu zo is. En nee, ik loop niet in losloopgebieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 08:42 



 
Profiel   

Bizar hè Flux.

Ik vind een losloopgebied geen vrijbrief om je hond zijn goddelijke gang te laten gaan. Mijn hond staat onder appèl en wijkt niet van de paden af. Ook mag hij NIET op andere honden afstormen, of die nou los of vast zijn. Normaal kennismaken bij passeren is prima mist de ander ook los is en als hij dat zelf ook wil. Maar echt 9 van de 10 honden+baasjes die wij tegenwoordig tegenkomen kennen de etiquette niet of zijn niet in staat tot sociaal kennismaken.

Kwam vorige week op het strand een hond tegen, beide los maar mijn hond liep gewoon naast mij. Die andere hond kwam al grommend op ons af gestormd. Ik vind dat echt niet normaal en kom dan meteen voor mijn eigen hond op. Ik geef een brul dat hij weg moet en daar was die hond gelukkig van onder de indruk en droop af. En zo’n eigenaar die er dan nog wat van vindt ook!

Zonder grappen maar minimaal elke wandeling in onze omgeving komen wij wel dit soort situaties tegen. Honden die aanvallen/uitvallen, al grommend komen “kennismaken” of niet op een normale manier kunnen kennismaken, opjagen etc. Ik ben echt blij dat mijn hond een goedzak is en er geen conflicten ontstaan omdat hij ze heeft leren te negeren in dat soort situaties.
Maar kom op jongens dit is toch niet normaal? Hier moet echt meer educatie in komen denk ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 08:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 17 [ 404 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen