Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:04

Wij hebben ook een recreantengroep en wedstrijdgroep :)

In de wedstrijdgroep zijn we nu met 7 welke effectief wedstrijd lopen (ook de lesgevers) en in de recreantengroep zitten 3 personen.

Geeft echt een verschil :)

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:06

Agility is zo enorm leuk!
Ik doe nu sinds een jaar of 10 aan agility en loop met 4 honden. Een border collie (graad 2 Large) 2 Hrvatski ovcar’s, dit zijn zusjes. Met mijn eigen hondje loop ik graad 3 intermediate en met haar zusje graad 2 intermediate en dan nog mijn allesje; Csiva. Zij is alweer bijna 11 en loopt nog altijd in de 3e graad medium.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lisitano

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:10

Wij trainen ook sinds september, toen mocht hij met 1 jaar beginnen. We hebben een beetje een lastige start gehad, want hij werd nogal snel afgeleid en croste dan alleen maar als een debiel rond. Ik ben daar heel onzeker van geworden en heb daar wel last van gehad met trainen. Hij plakt nu nogal aan me en omdat ik hem ook graag dichtbij hield vond ik dat juist wel prettig. Elke keer weer bang dat hij ‘m zou peren.

Inmiddels trainen we elders en gaat het heel veel beter. Voor mij is het de eerste keer agility trainen met een hond en Meeko is ontzettend snel. Ik vind het soms maar lastig op zo’n tempo alles tegelijk goed uit te voeren :') Voor wedstrijden ben ik nog teveel kneus maar ik denk dat we er wel gaan komen.

Meeko wordt half augustus 2 en is een Kelpie x Peruaanse naakthond. Heel slim en fanatiek, echt een heerlijke hond. Hij is altijd blij *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:29

Ik loop met mijn aussie 1e graad wedstrijden bij de raad. Dit is mijn 2e hond en zijn nu een klein jaartje wedstrijden aan het lopen. Daarvoor met mijn andere aussie 5 najaar wedstrijden gelopen maar helaas nooit verder dan de 1e graad gekomen.

Met mijn huidige hond nu 3 Utjes al gelopen, dus dat gaat een stuk beter.
Afbeelding

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:34

Nou wij hebben vandaag ons eerste rondje debutanten mogen doen.

Eerst een JP (jumping parcours). En in de middag 2x hetzelfde rondje VP (vast parcours).

Ik kan Wolfje nog niet zo goed vooruit sturen, dus het is voor mij flink rennen!

Alle 3 de parcoursen 1 weigering en bij 1 parcours een vlak gemist. En vooral niet de snelste tijden, maar dat maakt niet uit, hartstikke trots op mijn Wolfje !

Jumping:

https://www.instagram.com/reel/CtD-2P0o ... I4NDBkZg==


Vast:

https://www.instagram.com/p/CtEb76MINRm ... I4NDBkZg==

Uploaden lukte niet, dus even in een linkje naar
Openbare insta van Wolf

lalala_20

Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:53

Leuk, een topic over agility! Ik volg met mijn Golden Retriever kruising nu de 2e cursus en wil hier zeker mee verder gaan. Ik weet nog niet of we ook wedstrijden gaan doen, maar wie weet! Ik vind het vooral zelf nog lastig om de wissels te maken en de juiste lijnen te lopen.
Mijn hond is zo enthousiast dat ik hem soms een beetje moet afremmen, anders vliegt hij overal overheen. Gewoon vanaf de bovenkant van de schutting in een keer naar beneden springen, dat soort dingen... 8)7Gelukkig luistert hij tegenwoordig goed naar het 'wacht' commando en raakt hij netjes de raakvlakken aan, dat is toch wat veiliger :j
Het is vooral zo leuk dat alle hondenrassen dit kunnen doen. We hebben in de les een heel gevarieerd groepje met o.a. een chihuahua en een franse bulldog. Zo leuk om te zien dat die kleintjes ook zo enthousiast meedoen. De franse bull was de eerste die de slalom snapte, die ging al na een paar keer helemaal zelfstandig door de paaltjes heen. Zo hebben ze allemaal hun eigen sterke en zwakke punten.

Lisitano

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 22:07

renee16 schreef:
Nou wij hebben vandaag ons eerste rondje debutanten mogen doen.

Eerst een JP (jumping parcours). En in de middag 2x hetzelfde rondje VP (vast parcours).

Ik kan Wolfje nog niet zo goed vooruit sturen, dus het is voor mij flink rennen!

Alle 3 de parcoursen 1 weigering en bij 1 parcours een vlak gemist. En vooral niet de snelste tijden, maar dat maakt niet uit, hartstikke trots op mijn Wolfje !

Jumping:

https://www.instagram.com/reel/CtD-2P0o ... I4NDBkZg==


Vast:

https://www.instagram.com/p/CtEb76MINRm ... I4NDBkZg==

Uploaden lukte niet, dus even in een linkje naar
Openbare insta van Wolf

Wat leuk! Je moet inderdaad flink rennen :)) Knap dat je dat parcours onthoudt, ik zou daar echt een zooitje van maken.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 22:19

Dat is altijd mijn grote probleem ook toen ik met paarden sprong, als ik zenuwachtig ben vergeet ik het parcour

KarinW86

Berichten: 5243
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 22:32

renee16 schreef:
Nou wij hebben vandaag ons eerste rondje debutanten mogen doen.

Eerst een JP (jumping parcours). En in de middag 2x hetzelfde rondje VP (vast parcours).

Ik kan Wolfje nog niet zo goed vooruit sturen, dus het is voor mij flink rennen!

Alle 3 de parcoursen 1 weigering en bij 1 parcours een vlak gemist. En vooral niet de snelste tijden, maar dat maakt niet uit, hartstikke trots op mijn Wolfje !

Jumping:

https://www.instagram.com/reel/CtD-2P0o ... I4NDBkZg==


Vast:

https://www.instagram.com/p/CtEb76MINRm ... I4NDBkZg==

Uploaden lukte niet, dus even in een linkje naar
Openbare insta van Wolf


Leuke parcoursjes! Fijn als je samen zo’n lol hebt

KarinW86

Berichten: 5243
Geregistreerd: 14-04-08
Woonplaats: Schipluiden

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 22:34

Met mijn vorige poedel heb ik uiteindelijk 3e graad gelopen, maar was altijd zenuwachtig omdat hij niet zo goed kon blijven zitten bij het begin.. is met veel trainen wel beter geworden toen.. Guusje vanaf het begin al wel dat aangeleerd en dat gaat ook stukken beter hihi

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 22:46

renee16 schreef:
Nou wij hebben vandaag ons eerste rondje debutanten mogen doen.

Eerst een JP (jumping parcours). En in de middag 2x hetzelfde rondje VP (vast parcours).

Ik kan Wolfje nog niet zo goed vooruit sturen, dus het is voor mij flink rennen!

Alle 3 de parcoursen 1 weigering en bij 1 parcours een vlak gemist. En vooral niet de snelste tijden, maar dat maakt niet uit, hartstikke trots op mijn Wolfje !

Jumping:

https://www.instagram.com/reel/CtD-2P0o ... I4NDBkZg==


Vast:

https://www.instagram.com/p/CtEb76MINRm ... I4NDBkZg==

Uploaden lukte niet, dus even in een linkje naar
Openbare insta van Wolf



Jouw hond is echt niet traag hoor!! Leuke combinatie zijn jullie! Als Wolfje iets zelfstandiger wordt, wordt het wel makkelijker. Lekker samen meters blijven maken!!

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 07:29

Renee16, gaaf hoor! Ziet er echt goed uit voor de eerste keer, mag je trots op zijn!

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 09:11

Ik ben ook super trots op mijn Wolfje en ook op mezelf :-)!

Machie: Wolfje kan Idd wel snel zijn! Als ik ze ooit voldoende vooruit kan sturen, nu draait ze na een hindernis vaak naar mij voor ze verder gaat, dat kost veel tijd.

Maarja, wat ik nu gezien heb, zijn de meeste border collie’s wel zo belachelijk snel, daar kunnen we niet tegen op. Maar ook sheltie’s, shetland sheepdog en een border terriër heb ik op razend tempo door het parcours zien van! Heel gaaf hoor!

Zelf heb ik niet perse de ambitie dit op wedstrijd niveau te gaan doen, het is echt lol met de hond en af en toe een x een (onderlinge) wedstrijd hier in de buurt.

Lisitano: Dat onthouden viel me reuze mee. Bij de debutanten bestond het parcours vooral uit logische lijnen, ik vond het vaste parcours zelf vrij eenvoudig! De jumping had wel een paar lastigere lijnen, al gemerkt dat dat juist in ons voordeel werkt, daar gaan de hele snelle de fout in, maar ik kan Wolf juist makkelijk goed sturen omdat ik er zo dichtbij loop.

Lisitano

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 09:47

Ik snap je trots, helemaal terecht! Jullie zijn een leuk duo.
Ik heb dus zo’n snelle hond en dat is inderdaad met gekke lijnen wel een uitdaging. Ik kan best goed hardlopen maar ik houd hem echt niet bij en moet dus wel vooruit sturen. Mijn hond draait alleen nog snel om naar mij en let in zijn idiote tempo dan niet zo goed meer op de sprong. We zijn nog niet zo lang bezig dus ik vertrouw erop dat het wel goed komt. Hij vindt het wel heel erg leuk. Ik moet vooral onthouden door te gaan in het parcours en niet ter plekke mijn fouten gaan overdenken.

Echt heel stoer dat je mee hebt gedaan!
Ik moet ook maar eens gewoon gaan kijken naar een agility wedstrijd. Dan doe ik wat inspiratie en motivatie op. Zelf lopen durf ik nog niet zo goed :D

venga

Berichten: 1746
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 09:51

Wat een leuk topic!

Ik train bij KC Uden bij de recreanten met Loki, mijn 3-jarige Jack Russel. Ze vindt het fantastisch!
Afbeelding
Afbeelding

Wedstrijden doen we niet, af en toe wel op de club een onderlinge wedstrijd.

Voor Loki zijn de raakvlakken een grote uitdaging, daar ziet ze het nut niet van in :') Ze is erg snel, en denkt soms dat een andere route beter is. We hebben er samen erg veel plezier in.

Voor degenen die wel officiële wedstrijden doen; zijn jullie dan heel de dag weg? En hoe gaat het eigenlijk in zijn werk, heb je net als bij de paarden klassen waar je in begint en in doorgroeit?

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:03

Leuk, ik volg! Ik doe met mijn jonge hond op dit moment een cursus Spelend Sporten, waarbij we kennismaken met verschillende elementen uit de behendigheid. We zijn allebei beginners, maar we vinden het allebei erg leuk :D Dus wie weet gaan we hierna wel door met behendigheid. Mijn hond is een Grand Basset Griffon Vendéen, niet echt een ras dat erom bekend staat goed te luisteren :+ maar desondanks doet ze het hartstikke knap!

nardxash

Berichten: 3997
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:46

Hoogstwaarschijnlijk ga ik voor mijn verjaardag een agility set krijgen waarmee ik met DJ nog vaker kan oefenen *\o/*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 17:57

Ik ga even volgen. Heb een Heidewachtel teef van 1,5 jaar oud superhandig en gek op springen en klimmen. Doen nu jachttraining maar dat is niet echt mijn ding. Zoek nu iets wat wij als gezin leuker vinden en echt samen kunnen doen. Is die club in Ede leuk?

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:07

venga schreef:
Wat een leuk topic!

Ik train bij KC Uden bij de recreanten met Loki, mijn 3-jarige Jack Russel. Ze vindt het fantastisch!
[ [url=m/pLlIfB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WmZlo8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wedstrijden doen we niet, af en toe wel op de club een onderlinge wedstrijd.

Voor Loki zijn de raakvlakken een grote uitdaging, daar ziet ze het nut niet van in :') Ze is erg snel, en denkt soms dat een andere route beter is. We hebben er samen erg veel plezier in.

Voor degenen die wel officiële wedstrijden doen; zijn jullie dan heel de dag weg? En hoe gaat het eigenlijk in zijn werk, heb je net als bij de paarden klassen waar je in begint en in doorgroeit?


Een wedstrijddag kan een halve of een hele dag, maar zelfs wordt er soms een avond of een heel weekend georganiseerd. Dat laatste doe ik zelf niet zo vaak, alleen als ik makkelijk op en neer kan ( ivm mijn paard).
Je begint in de 1e graad ( je kunt ook debutanten doen, maar dat is niet verplicht) en bij voldoende U-tjes, ga je over naar de 2e graad. Heb je daar weer voldoende U-tjes of Winpunten, mag je naar de 3e graad. Je kunt er dan eenmalig voor kiezen om je vrijwillig terug te laten plaatsen naar de 2e graad, als je dat ( nog) niet zou willen. Daarnaast zijn er ook nog competitiepunten te verdienen, voor het NK en zijn er selectie wedstrijden voor andere grote toernooien. Hier hou ik me met Roetsj niet mee bezig, misschien als Pixy het straks goed gaat doen.

Dus idd een beetje zoals in de paardensport.

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:10

SusanH schreef:
Ik ga even volgen. Heb een Heidewachtel teef van 1,5 jaar oud superhandig en gek op springen en klimmen. Doen nu jachttraining maar dat is niet echt mijn ding. Zoek nu iets wat wij als gezin leuker vinden en echt samen kunnen doen. Is die club in Ede leuk?

Ik heb het er nogsteeds naar mijn zin, maar kom anders een keer kijken op de dinsdagavond of de zondagmorgen. Voor tijden kun je de agenda raadplegen.
https://www.kcnv.nl/agenda/

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 08:59

Wat leuk om te lezen dat er zoveel mensen plezier aan agility beleven met hun hond! Ik vind het zo geweldig leuk om te zien hoe je steeds meer een team wordt en dat in mijn geval de hond ook meer zelfvertrouwen krijgt zoals bijvoorbeeld op de wip en de kattenloop, die ze heel lang spannend vond.

Vanmorgen las ik echter een bericht op Facebook waar ik wel van schrok. Blijkbaar zijn er mensen die hun hond hard aanpakken danwel negeren na het rondje als deze fouten maakt, dit was op een 3e graads wedstrijd. Hier word ik erg verdrietig van. Ik had (misschien tegen beter weten in) gedacht dat dit niet zo zou zijn in deze sport. Ik heb de paardensport mede om deze reden verlaten.
Wat is jullie ervaring? Gebeurt dit echt? Wordt er dan streng gehandhaafd? Of gebeurt het buiten de ring toch? Ik hoop echt heel hard dat dit uitzonderingen zijn want het zou bijhoorlijk mijn plezier vergallen.

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 09:23

SusanH schreef:
Ik ga even volgen. Heb een Heidewachtel teef van 1,5 jaar oud superhandig en gek op springen en klimmen. Doen nu jachttraining maar dat is niet echt mijn ding. Zoek nu iets wat wij als gezin leuker vinden en echt samen kunnen doen. Is die club in Ede leuk?



Ik vind de club net zo als Fannetje erg leuk! Kom gerust eens kijken, houd er wel rekening mee dat we over 3 weken de zomerstop in gaan.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 09:25

Het valt echt wel mee. Uitzonderingen heb je altijd. Ik loop al jaren in de 3e graad en zie vooral heel veel mensen die blij zijn met hun honden.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 09:52

Ik doe ook agility met mijn middenslag poedel.
Alleen heb ik absoluut geen enkele wedstrijdambitie (is met de paarden ook altijd zo geweest, ik ben blijkbaar niet zo competitief ingesteld ;) ).
We gaan wel al 2 jaar elke week trouw naar de agility les. Is in een hondensportcentrum hier in de buurt, in kleine groepjes (max. 4 honden). Hier lessen zowel heel fanatieke wedstrijd liefhebbers als we-doen-het-gewoon-voor-de-fun mensen zoals ik.

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 09:56

Anna79, ik zie het gelukkig ook weinig en zoals ik in dat bericht ook zei, laatst wel iemand de ring voor uitgestuurd zien worden ( ook kraag vastpakken wordt als hardhandeling gezien), dus ben blij dat daarop gehandhaafd wordt. De meeste mensen zijn idd gewoon blij met hun hond( en).