Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 27 [ 667 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 27  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Starten met kippen houden: how to?

 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Pareltjes schreef
Hoe groot is het waar de kippen lopen?

Liepen... Die liepen vrij in z'n tuin van 0,3ha.

Mijn kippen zitten wel veilig tegen roofdieren. M'n ren heb ik ook overdekt gemaakt en ook tegels langs de zijkanten tegen onderdoor graven.


0,3 hectare is natuurlijk niet genoeg om voor kippen te kunnen vluchten. Als ze nergens hoog in kunnen zijn ze idd ten dode opgeschreven.

Hier is behalve de nachthokken alles open behalve omheining. De vos loopt hier regelmatig rond maar nooit iets kunnen grijpen. Buiten heel veel herrie niks gebeurd. Maar alles zit wel in de bomen...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 18:11 



 
Profiel   

Galaika schreef
[ [url=m/Enod7x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou ik krijg die quote niet goed..

Wat grappig, die lijken sprekend op twee van mij!

Mijn grijze is een amrock en de zwarte een kruising new hampshire x australorp.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:00 



 
Profiel   

Pareltjes, die van mijn verhuurder sliepen niet in het nachthok maar in de boom. Ze konden op ontzettend veel plaatsen schuilen onder of op meerdere bomen, meerdere schuilplaatsen. Het waren de laatste 3 van 10 kippen die het zo lang overleefd hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:40 



 
Profiel   

0,3 ha is 3000m2 voor 3 kippen :+

Wij hebben ineens vreselijk veel ratten! Vanavond zag ik 8 kleintjes in het hok. De rattenval wordt genegeerd, dus een loopplank met een diepe emmer. Ben benieuwd of er morgen ratten in zitten }>

De kippen aan de ene kant hebben een trapbak, morgen ook voor de andere ren eentje bestellen :Y)

Wij hebben 2 groepen, de leghennen en de jonkies. Het is grappig dat één van de hennen alleen legt als ze bij de jonkies zit. Hele duidelijke voorkeur!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 22:06 



 
Profiel   

Ja ratten komen idd wel snel met dieren in de tuin. Thuis heb ik konijnen buiten zitten en daar komen ook ratten op af. In mijn kippenren nog geen rat gezien. Maar zullen er waarschijnlijk wel zijn.

Ik heb geen trapbak omdat ik dus ook cochins heb en die zijn lichter van gewicht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 22:09 



 
Profiel   

Bij de paarden kon ik ze altijd goed onder controle houden (alle voer in tonnen). Een enkeling vind ik ook wel te doen, maar gisteravond liepen er echt zoveel nadat de kippen op stok zaten dat het niet meer houdbaar is.

Vanmorgen hadden we 2 kleintjes gevangen }>

Trapbak is idd een goed punt voor de kleintjes, die zijn vaak nog zo klein dat ze hem waarschijnlijk niet open krijgen. Even afwachten of we komende dagen nog meer resultaat behalen met de val :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 08:40 



 
Profiel   

Cochin kriel zijn zwaar genoeg voor een Trapbak, barnevelder kriel zijn net zo zwaar.

Ik heb zowel deze als een maat groter:
https://www.junai.nl/junai-trapbak-7-kilo.html

Deze Trapbak gaat zelfs al vanaf 250g, maar dan vrees ik dat grote ratten hem ook kunnen openen:
https://www.kippenhuis.nl/kippen-gegalv ... rapbak-5kg

Deze Trapbak werkt vanaf 450g en zou ik eerder nemen als 850g een grensgeval is:
https://www.junai.nl/feed-o-matic-trapbak-5kg.html

Cochin kriel zijn over het algemeen +- 1.0kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:02 



 
Profiel   

Die bovenste hebben wij ook bij de legkippen, bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 09:55 



 
Profiel   

Moet het nachthok altijd helemaal dicht voor de nacht? Als je een nachtje weg bent bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 10:26 



 
Profiel   

Ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 11:46 



 
Profiel   

lletam schreef
Wanneer zijn ze bij jullie gaan leggen? Ik heb ze nu een week, zijn ong 20 wkn

Mijn sussex grootslag na 6 maanden. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:08 



 
Profiel   

lletam schreef
Moet het nachthok altijd helemaal dicht voor de nacht? Als je een nachtje weg bent bijv.


Hangt van het risico op roofdieren af. Bij mij is het nachthok zelfs nooit afgesloten. De ren is wel zo veel mogelijk roofdierveilig gemaakt (maar niet 100%).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:27 



 
Profiel   

Over het hok dicht doen verschillen de meningen dus hihi. De ren is sowieso afgesloten en roofdierproof dus het binnenhok niet volledig (het schuifdeurtje) afsluiten zou voor een enkele keer moeten kunnen.

@marcella zo jij hebt geduld moeten hebben voor de eitjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:51 



 
Profiel   

Maar daarna gingen ze hard. Op het moment leggen ze slecht en geen bloedluis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:52 



 
Profiel   

Misschien te warm voor hen? Dan leggen ze ook slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 13:45 



 
Profiel   

Dan moet ik ze maar gaan verbieden dat ze gaan liggen zonnen terwijl er genoeg schaduw is tussen de fruitbomen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 13:46 



 
Profiel   

lletam schreef
Over het hok dicht doen verschillen de meningen dus hihi. De ren is sowieso afgesloten en roofdierproof dus het binnenhok niet volledig (het schuifdeurtje) afsluiten zou voor een enkele keer moeten kunnen.

@marcella zo jij hebt geduld moeten hebben voor de eitjes!


Ook tegen marters? Ratten?

Hier staan ze snachts “ op stal “ in roofdierproef paardenstal. Het aparte hanenhok buiten gaat altijd dicht omdat roofdieren daar anders eenvoudig in kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 14:09 



 
Profiel   

Ik heb 450 m2 voor 25 kippen 2 meter hoog hek, met stroom en 30 cm de grond in met beton, hier komt geen vos meer in. Marters nooit gezien hier de afgelopen jaren. Wel veel roofvogels, ondanks 2 grote dennen bomen toch in een paar jaar 2 kippen verloren aan de buizerd, 1 x buizerd betrapt en weggejaagd. Helaas kip in moeten laten slapen, die lag open op de rug was niet meer te redden. de 2e keer ook kip in laten slapen, niet gezien maar wel zwaar verwond op de rug gevonden. heel sneu. Meestal zijn ze vlug genoeg onder de bomen. Ondanks goed hek en veel testen met vlees of er iets in komt in de nacht heb ik ze allemaal in het nachthok met chickenguard luik. Dus ik hoef ze niet te vangen. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 16:02 



 
Profiel   

Wat veel mensen niet weten is dat roofvogels, met name buizerds en havikken, zich vanuit een boom gewoon bovenop een kip laten vallen. Bomen in de ren/uitloop is dus geen enkele garantie voor veiligheid.
Met kippen heb je gewoon te maken met rovers. Vliegend, lopend en kruipend. Je kunt de risico's verminderen maar met enige vegetatie ontkom je er over het algemeen gewoon niet aan.
Hanen zijn ook geen garantie voor veiligheid. De meeste hanen rennen weg zodra er wat gebeurd ipv het gevecht aan te gaan. Ja, ze geven een alarmsignaal, maar dat doen de kippen zelf ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 07:32 



 
Profiel   

Heb nu een kuiken ziekenboeg thuis. En een kuiken minder. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 07:39 



 
Profiel   

Ha een kippentopic.
Ik ga me er ook aan wagen. Momenteel een ren aan het bouwen. Ingegraven gaas en betontegels ervoor.
De ren staat op een schaduwrijke plaats onder bomen. Wat er gelijk voor zorgt dat ik niet veel hoger dan 1m50 kon (heb de laaghangende takken al gesnoeid).
In de ren zet ik dan een afsluitbaar kippenhok op pootjes zodat ze er ook onder kunnen.
Eenmaal gewend, zullen ze overdag los mogen lopen in de schapenweide dus ruimte zat.

1 probleem: het is hier roofdierwalhalla.
Vorig jaar had ik ganzen, vond de vos wel grappig.
Buizerds zijn er ook.
In de boom boven de ren zit een eksternest. Heeft de buurman verteld (en die is vastberaden daar iets aan te doen).
Slangen zullen er ook wel zitten.

Zelf katten en een (jacht)hond maar die beschouw ik nog als het minst gevaarlijk.

2 vragen dus: hoe sluit ik de bovenkant af? Dacht zelf aan een volière net maar is dat stevig genoeg? Een echt dak is dus niet mogelijk. Plat is te laag en rond od zitten die bomen in de weg.
En ik zou zo'n automatisch deurtje voor het kippenhok willen maar die werken vaak op zonne-energie en het hok staat dus op een heel schaduwrijke plaats. Iemand daar ervaring mee?

Zou toch graag kippen houden en niet telkens nieuwe moeten kopen.
De buurman slaagt er in (zijn kippen lopen overdag ook los en soms ook in mijn weide, ze springen gewoon over het hek :') )dus het zou mij ook moeten lukken. Maar toch beetje huiverig na het ganzen avontuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 07:58 



 
Profiel   

Wij hebben over de ren een net wat een eindje over het hek heen hangt (ertussendoor kruipen lukt daardoor niet) en dat houdt de roofdieren tot nu buiten. Het nachthok is afsluitbaar met een automatische deur, dus 's nachts zitten ze veilig. De 2 krieltjes die het vertikten in het nachthok te slapen, leven niet meer, we vermoeden dat een marter ze uit de heg geplukt heeft (veel gekrijs midden in de nacht naast ons slaapkamerraam, waar de heg staat waar ze graag in sliepen). De rest zit elke avond op tijd binnen.

We hebben hier van alles wat wel een kipje lust. Vossen, ratten, marters, boommarters, torenvalken, slechtvalken, buizerds, ga maar door. Maar buiten die 2 krieltjes is er nog nooit eentje gegrepen. Maakt wel dat ik geen krielen meer wil, maar bewust voor een maat of 2 groter ga.

Het deurtje voor het hok, van Omlet, werkt op batterijen, maar kan ook gewoon op netstroom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 08:23 



 
Profiel   

Ook grote kippen worden gepakt, ondanks dat sommige mensen anders beweren. Ze worden dan niet meegenomen, al moet ik dat ook niet te hard roepen want ik heb ze ook in stukken zien vertrekken.

Hier momenteel een groot hok aan het bouwen, die is echt bijna klaar nu. Dan een ren er omheen met net erover om in elk geval de roofvogels eruit te houden. Stroomdraadje langs het hek tegen de vos, en de slang kunnen we niks tegen doen. Het hok staat hoog op poten en zal 's nachts altijd afgesloten worden. Handmatig, want ik zie graag zelf of iedereen binnen is en de slangen buiten.
Ik woon in een extreem dunbevolkt natuurgebied, het stikt hier van de buizerds en rode wouw. Vossen lopen hier op 5 meter voor de ramen langs dus zijn niet erg schuw. En direct achter het hok loopt een oud veepad waar giftige adders wonen. Dus ik hoop dat we niet te snel van onze kippen af zijn. Loslopen was een wens, maar gaan we hier echt niet doen. Ruimte is er zat maar ik wil ze niet na een maand al kwijt zijn.
Het ras is al gekozen, we gaan voor de Poule de Bresse. We houden ze voor de gezelligheid, maar ook voor eieren en het vlees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 08:32 



 
Profiel   

Mijn buurman had grote Brahma's (incl. haan), allemaal gepakt....

Ik heb er wel 2 geiten bij lopen en wei erachter loopt de haflinger, Hekwerk met 2 stroomdraden, dat schrikt hopelijk ook wat af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 08:39 



 
Profiel   

Groter vee helpt zeker! Ik heb een deel van het jaar de pony's er direct naast lopen, maar het grootste deel van het jaar helaas niet. Dus dan maar een flink grote uitloop voor ze creeeren en zien hoe het gaat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 08:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 27 [ 667 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 27  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen