Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:59

Als ik dit lees heb ik denk ik spijt dat ik lid ben geworden van die groep :')

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:14

_Lois_ schreef:
Als ik dit lees heb ik denk ik spijt dat ik lid ben geworden van die groep :')


I know the feeling :))

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:57

Ik ben daar geblokt, had ook ooit eens een andere mening. Dat andere dierenartsen het ook wel eens bij het rechte eind konden hebben.En bam, weg was ik :') :evaw:

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:21

Die caviaforum Facebook is hilarisch. Ik heb ook het beste voor met m’n diertjes, maar overdrijven is ook een vak :').

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:30

Haha vreselijk hoor :))

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:50

Ik ben uit al die caviagroepen vertrokken.
Altijd drama en gezeik omdat mensen dit of dat niet goed doen of in het verleden eens fouten gemaakt hebben ofofof...
Had ik geen zin meer in. :+

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:28

Ik gebruik alleen wel eens de zoekfunctie, in Facebook groepen wil ik me niet mengen :+

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 10:41

Volgens mij is mijn vriend daar 1 dag lid geweest. Postte trots een foto van onze zelfbouw kast van 1.80 x 50 en vervolgens werd hij volledig afgebrand als caviamishandelaar "wAnT DaT is VeEL tE kLeiN HOe dUrF Je".

Okee dan. We zien zelf twee hele blije rondrennende cavia's die ook nog iedere dag uren in de ren mogen rond racen (en daar vaak gaan liggen slapen :') ). Dus die groep daar is ie snel weer uit gegaan.

Hier voer ik maar af en toe timotheehooi. Ze vissen vooral de zaad aren er uit om op te eten, maar de stengels laten ze vaak liggen. Kruidenhooi gaat er beter in. Qua groenvoer krijgen ze heel gevarieerd meerdere soorten groenten per dag. Bieden we teveel van hetzelfde aan, dan zijn het net katten: "dit hoeven we niet meer". :')

Roosje01

Berichten: 10741
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:56

Oh mijne zijn juist beledigd als het wat anders is dan andijvie := dan blijven ze maar piepen om eten :+

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:02

Haha, 1.80 is echt niet klein :=

Die van mij eten écht alles. Lust de een het niet dan schuift het bij de ander naar binnen :))

Ik gaf ook vrijwel elke dag andijvie, maar dat doe ik nu dan maar niet meer.
Gelukkig is het witlofseizoen weer begonnen. Dat begint met groen blad, dat mogen cavia's ook en bij mij zijn ze er helemaal weg van! Het groeit super hard, dus dat kan ik mooi als vervanging van de andijvie gebruiken. De normale witlof stronkjes kweken duurt heel lang, daar begin ik niet aan.

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:32

Zal wel zijn omdat het 'maar' 50cm diep is. :+
Dat die cavia's meer oppervlak hebben als gemiddeld krijg je er niet ingestampt bij ze. :')
Geloof dat ze gelijk aan die van mij zitten of er mss overheen qua oppervlakte en ik heb 160*60cm. :+

Roosje01

Berichten: 10741
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:36

Ik probeer wel af te wisselen maar ze hebben gewoon een voorkeur :+ al is witlof wel 2e favoriete.

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:15

Vorig weekend een cavia opgevangen. Blijkt een zeugje van 10 weken te zijn. Van de week kwamen we er achter dat ze drachtig is en mogelijk al 6 weken. Waarschijnlijk is ze drachtig van haar broertje. We hebben 2 jaar geleden ook al onverwacht baby's gehad omdat ik niet wist dat de cavia's die ik had overgenomen drachtig waren. Ik heb haar nu gewoon op zaagsel zitten. Nu is haar zijkant kaal al het worden.ik heb stronghold van de dierenarts gehad. Die dacht ook aan mijten. Ik probeer haar nu vooral genoeg en gevarieerd te eten te geven. Zodat ze genoeg energie heeft om zelf te groeien en voor haar baby's te kunnen zorgen in haar buik.

Hebben jullie nog advies. Oor bodembescherming? Ze zit nu toch maar even binnen met 1 oudere cavia samen. Omdat ik iets meer toezicht op haar wil houden. Ze mag wel onder toezicht naar buiten op het gras.

Mochten jullie verder nog tips hebben. Dan hoor ik het graag. Vorige keer was ook goed gegaan.

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:36

Kale zijkanten bij drachtige zeugen is meestal hormonaal. Heb je er een foto van? Het lijkt veel op de kale plekken bij cystes. Mag Stronghold wel als ze drachtig zijn?

Richting de bevalling geef ik een fleece kussentje of stukje vetbed. De een ligt daar de hele dag en de ander graaft het weg, ze kiezen zelf :P Verder is gewoon zaagsel prima.

Wat voer betreft hoef je niet veel te veranderen, na de bevalling kun je meer gaan voeren. Tijdens de dracht geef ik altijd wel wat extra groente, daar groeien de jongen volgens mij niet veel harder van. Nou waren mijn zeugen wel wat ouder natuurlijk, als je ziet dat het zeugje zelf niet goed groeit zou ik wel wat meer geven.

Goed dat je haar op hebt gevangen! Het is heel sneu als ze zo jong al gedekt zijn :(:) Gelukkig gaat het wel vrijwel altijd goed, jonge lijfjes kunnen verbazend veel hebben.

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:33

Even een vraagje!

Hoeveel brokjes krijgen jullie cavias per dag?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:38

Hier krijgen ze met zijn tweeën een handje brok. Ze zeuren wel altijd om meer, maar als we meer geven groeit Lennie echt dicht :')

Verder hebben ze uiteraard onbeperkt hooi en krijgen meerdere keren per dag verschillende groenten en soms een beetje fruit.

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:44

Okee, en hoeveel gram dat denk je?

Hier werd door de dierenarts aangegeven dat 10gram per kilo cavia per dag (in combinatie met onbeperkt hooi) genoeg is. Maar dat lijkt mij zo weinig? Op internet lees ik wisselende hoeveelheden :+

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:54

Ik heb het nog nooit gewogen, zal ik zo eens doen voor je want ze mogen vandaag nog krijgen.

Afbeelding
Mickie zit lekker te chillen naast het huisje

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:02

Dankjewel! Superlief!

Wat een knappie <3

Gaby
Berichten: 3397
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:55

Bij mij krijgen de twee cavia's per dag 30 gram Trovet -Trovet werd aangeraden door de dierenarts. Ik weeg het af met een tot op de gram nauwkeurige keukenweegschaal.

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:11

Gaby schreef:
Bij mij krijgen de twee cavia's per dag 30 gram Trovet -Trovet werd aangeraden door de dierenarts. Ik weeg het af met een tot op de gram nauwkeurige keukenweegschaal.


Is dat per cavia of per dag?

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:47

Ik heb een bakje waar ooit iets van kaasblokjes of tapas in gezeten heeft en vul die voor ongeveer een derde, daar doen ze twee dagen mee.
Als ik dagelijks geef eten ze alleen de lekkere dingetjes eruit. :')
Oh ja, ik voer Versele Laga muesli.

Roosje01

Berichten: 10741
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:48

Ik geef ze dagelijks een volle hand voor samen. En onbeperkt hooi en 1x per dag groente of sons fruit en soms krijgen ze nog exta appel schillen/ klokhuis. Maar nu overdag zitten ze lekker op het gras suzie is zo lui dat ze liggend gras eet :')

Gaby
Berichten: 3397
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:52

Nientsje schreef:
Gaby schreef:
Bij mij krijgen de twee cavia's per dag 30 gram Trovet -Trovet werd aangeraden door de dierenarts. Ik weeg het af met een tot op de gram nauwkeurige keukenweegschaal.


Is dat per cavia of per dag?

15 gram per cavia - en dan voor 1 dag. Dus 30 gram totaal per dag.

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 15:23

@Gaby, ahh oke dankjewel!

Ik vind 10 gram per kilo per dag zo weinig :+ dan zou ik met mijn 8 caafjes op 90 gram per dag zitten. (2 babies, 2 groten, 4 "normale") :+