Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 27 [ 667 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 27  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Starten met kippen houden: how to?

 
Profiel   

Bwa, de ganzen liepen bij de schapen. Die lagen 's nachts gezellig hutje mutje. Weerhield de vos niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 09:00 



 
Profiel   

Ik ben dus 2 kippen in 6 jaar verloren aan roofvogels, helaas voor ik mijn huidige hoge hek, met beton in de grond en stroom, 3 x dode kippen gehad door de vos. Mijn stuk is te groot met bomen om een net boven te maken....

Wat betreft het kippenluik op zonne energie, ik heb chickenguard op 4 batterijen. Heb er 4 duracel batterijen in en ik vervang ze 1 x per jaar.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 16:22 



 
Profiel   

Fijn om te lezen over die chicken guard dat je maar 1x per jaar de batterijen moet vervangen. Ik wil ook zoiets kopen, maar eerst een nieuw hok. Huidige hok is eigenlijk te klein voor al mijn kippen.
Al gaan mijn zwarte Brahmahaan en witte leghorn niet gelijk met de anderen in het hok. Die zie ik altijd wat langer door de ren scharrelen. Om 20u30 zitten de cochins al in het hok. Daarna volgen de witte haan en de Brahma's rond 21u

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 16:44 



 
Profiel   

Vandaag al een eitje gekregen van 1 van de dames! Helemaal blij haha
Wel een vrij klein ei, voor een (middel-) groot ras, lijkt me op zich niet vreemd voor ' de eerste keer '

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 18:17 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd wanneer mijn hennen gaan leggen.

Ze zijn 10 maanden, maar alles is nieuw, verhuizing, hok, los scharrelen, voer, haan..alles.
Ze zeggen dat het wel even kan duren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 18:46 



 
Profiel   

Ik was ook verbaasd hoor zo snel, misschien een toevalstreffer ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 19:27 



 
Profiel   

Wij hebben inmiddels 3 sebright hennetjes, een jaar oud en overgenomen van iemand die ze weg moest doen omdat ze toch teveel overlast veroorzaakten in een woonwijk. We hadden de eerste periode ook niet gerekend op eitjes ivm stress van de verhuizing, maar vanaf de eerste dag dat ze hier zijn leggen ze volop <3 Meestal 3 eitjes, soms 1 of 2. Ze zijn zo gezellig in de tuin (én heel tam, ze houden ook echt van aandacht :)) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 19:32 



 
Profiel   

Sebright, zijn van de kleine kipjes toch? Heel leuk. Die van ons worden ook steeds tammer. In de middag met graan in het hok, hadden ze heel snel door!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 08:39 



 
Profiel   

Marcella schreef
Heb nu een kuiken ziekenboeg thuis. En een kuiken minder. -O-


Wat balen... wij hadden hier een paar weken geleden een ziekenboeg en helaas het leukste kipje is overleden, de rest heeft het gered. De voorraad desinfectievloestof die we nog hadden staan kwam direct goed van pas :D Ik denk dat het slechte leggen ook te maken heeft met hun gezondheid...

Fijn als de kipjes allemaal goed leggen! Wij hebben ze nu allemaal weer aan de leg, alleen degene die broeds is en net broeds geweest is nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 09:46 



 
Profiel   

lletam schreef
Sebright, zijn van de kleine kipjes toch? Heel leuk. Die van ons worden ook steeds tammer. In de middag met graan in het hok, hadden ze heel snel door!


Ja, klopt, ze zijn echt mini! Maar de eitjes vallen me alles mee, zeker wel een S´je, maar qua gewicht ongeveer 2/3e van een supermarkt M-ei :P.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 13:20 



 
Profiel   

Mijn kippen zijn na de verhuis niet gestopt met leggen.

Net een poging gedaan om eieren te schouwen maar geen idee of er iets in zit. Ik ga het gewoon afwachten. Als er over 2 weken (ze is dan 3 weken broeds) geen kuikens zijn, is het dan voldoende om de eieren gewoon weg te halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 22:23 



 
Profiel   

Nee, broedsmodus gaat uit door kuikens of soms zit er een tijdklok op. Eieren weg is echt geen garantie voor broeds af, als ze fanatiek genoeg zijn, dan broeden ze nog op niks. Je zou een paar koude eieren kunnen proberen, dus die dag gelegd, maar wat werkt hangt van de hen af. Goed opletten dus, ze eten minder in zo'n periode en dat kan dodelijk zijn als ze te lang "dieeten" of zich inderdaad dood broeden omdat ze niet willen ophouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 22:39 



 
Profiel   

Ik vond vanochtend tussen de poep iets wat een poging tot een ei lijkt en een ei die niet af was (heel licht en zachte schaal). Iemand bekend mee?
Ze lagen ook onder de stok dus ze is er niet voor in het leghok gaan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:36 



 
Profiel   

Voer je legkorrel? Of alleen graan? Kippen hebben een legkorrel of eierschalen oid nodig om een goede schaal te kunnen ontwikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:42 



 
Profiel   

Dat is een windei, een ei dat geen harde schaal heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:43 



 
Profiel   

Gaabje schreef
Voer je legkorrel? Of alleen graan? Kippen hebben een legkorrel of eierschalen oid nodig om een goede schaal te kunnen ontwikkelen.


Ze krijgen legmeel, goede kwaliteit die ik van de fokker heb meegenomen. Daarnaast heb ik een bakje schelpen stukjes staan, wat ik begrijp voor de maag en calcium (?)
Zou ik meer moeten voeren of iets anders bijgeven? Of kan dit ' er bij horen'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:16 



 
Profiel   

Brimi_Disa schreef
Dat is een windei, een ei dat geen harde schaal heeft.


Aha, bekende term en nu weet ik ook wat het is

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:17 



 
Profiel   

lletam schreef
Gaabje schreef
Voer je legkorrel? Of alleen graan? Kippen hebben een legkorrel of eierschalen oid nodig om een goede schaal te kunnen ontwikkelen.


Ze krijgen legmeel, goede kwaliteit die ik van de fokker heb meegenomen. Daarnaast heb ik een bakje schelpen stukjes staan, wat ik begrijp voor de maag en calcium (?)
Zou ik meer moeten voeren of iets anders bijgeven? Of kan dit ' er bij horen'?


Krijgen ze ook veel lekkers erbij? Ik heb begrepen dat ze dan wel eens legmeel etc links kunnen laten liggen. Je zou dan eventueel kunnen proberen het lekkers zoals graan en andere extra’s te minimaliseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:57 



 
Profiel   

Ze krijgen in de middag lekkere graan en soms wat fruit, nu ook om ze tam te maken. Verder eigenlijk niks. Het is nog een beetje zoeken hoeveel gram legmeel ze moeten hebben, hoeveel geven jullie per kip? De fokker adviseerde legmeel ipv korrel maar daar zijn de meningen over verdeeld. Ik heb wel het idee dat ze eerst de lekkere dingen uit de meel pikken.

Het zijn onze eerste kippen en ze zitten er nog geen twee weken dus het is ook avonturen hoe het gaat. En dat vind ik er ook leuk aan. Ik wil het beste voor ze dus niet dat ze tekorten hebben of zoiets

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 10:59 



 
Profiel   

Ik geef ze eigenlijk onbeperkt legkorrel in een voerton en dagelijks wat graan om te scharrelen een paar handjes. En af en toe, niet dagelijks, wat lekkers als wat groente of fruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 13:18 



 
Profiel   

Meel werd hier een grote knoeibende leuk voor de muizen en ratten. Nu weer korrel en veel minder geknoei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 13:28 



 
Profiel   

Maar als je onbeperkt voert, worden ze dan niet te vet? Want dat is ook niet goed toch?

Ik heb nu een zak van 15kg legmeel (wat ze dus altijd al kregen) dus beetje zonde... Of misschien mengen met korrel en dan overstappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 16:35 



 
Profiel   

Hier onbeperkt legkorrel en vet val wel mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 16:43 



 
Profiel   

Hier krijgen ze 2 x per dag Country's Best GOLD 4 Mix en in de middag iets lekkers zoals meelwormen ,fruit of kippensnoep.
Ze komen echt voortaan aangerend als ik kom :D de meelwormen worden ze helemaal enthousiast van.
Mijn vriend vindt het maar niks, zijn kippen krijgen alleen legkorrel :')

Ze gingen trouwens vanavond voor het eerst in het hok ipv eronder *\o/* komt goed.
Ze krijgen in de gaten dat het daar toch lekker ligt, fijn dik bed van hennepvezel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 21:23 



 
Profiel   

Countrys best is een mix zie ik, da's ook een optie. Ik kijk het nog even aan. Het is net als paardenvoer, zoveel opties en meningen ;)

Zelf het hok in gaan, leuk hè listiglistje. Ik vind het ook zo leuk om ze te observeren!
Ik heb ze ook op hennep, fijn spul.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 12:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 27 [ 667 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 27  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen