nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:13

Naast mijn doppenvraag, is er nog iets anders.
Ik zag een aantal tientallen dode poppen (? denk ik) op de bodem van de kast van het nieuwe volk liggen, en ook wat dode bijen. Is dat normaal bij een aflegger?

Bedankt wederom voor jullie meedenken.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 22:44

Dat doppen breken is een lastige... Als je alles weg haalt en in zet op 1 dop, krijg je zeker geen zwermen maar moet die ene dop het wel goed doen.
Een theorie is dat als je er twee laat zitten dat de eerste die uit komt, de tweede op zoekt en af maakt. Als dat niet gebeurt heb je toch kans op een zwerm...

Bij het maken van een broedaflegger sneuvelen helaas vaak wel wat bijen
En als het resterend volkje een gevoel van mogelijke voedsel tekort ervaart, dan worden er vaak wat darren geruimd om eten te besparen.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:18

Wat zou jij doen in mijn situatie? :)

Mbt voedseltekort, ze waren snel door het voer op de ramen heen in ieder geval; ze maken gretig gebruik van mijn suikerdeeg.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 07:30

Je hebt een broed aflegger gemaakt toch? Dus je weet wat dag 13 is daarna?
Wij maken op dag 13 de meest grote en rijp uitziende dop voorzichtig open. Van begint die aan de top al wat dunner te worden omdat er al aan geknaagd wordt.
Als daar een mooie koningin uit loopt, halen we de andere doppen weg.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 07:30

Nickeltje schreef:
Je hebt een broed aflegger gemaakt toch? Dus je weet wat dag 13 is daarna?
Wij maken op dag 13, in de avond, de meest grote en rijp uitziende dop voorzichtig open. Van begint die aan de top al wat dunner te worden omdat er al aan geknaagd wordt.
Als daar een mooie koningin uit loopt, halen we de andere doppen weg.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:40

Vrijdag is de dertiende dag. Ik ga dan kijken wat er gebeurt! Bedankt!

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:40

Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe ramen missen nog, maar worden deze week nageleverd. *\o/*

Alleen heb nu een beroker, maar tot nu toe niet nodig gehad. Met had ik ook nog niet.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 19:43

Ik heb net beide volken bekeken. Het kleine volk had twee open doppen en de derde dop heb ik zelf voorzichtig opengemaakt. Echter zat daar niets in. De andere twee doppen waren ook echt klein. Het volkje was ook wat narrig. Zouden ze nu wel een koningin hebben? Ik ben er een beetje bang voor. Ik zag in ieder geval niets.

Grote volk deed gewoon z'n ding en de pinda was ook open. Geen koningin gezien, ook geen andere doppen.

Afwachten nu?

Wat als kleine volk toch geen koningin heeft, kan ik ze dan als het grote volk weer larven heeft een raam larven geven, of zijn ze dan al te lang koninginloos en gaat het mis? Of zal ik ze weer samenvoegen? Ik blijf dit wel lastig vinden.

Edit. Ik denk dat ik het snap. Dit is mijn theorie:
De koningin heeft nog even geleefd, maar was beschadigd door het avontuur en is afgekeurd door haar volk. Ze heeft een wisselcel belegd en dat is de grote pinda geweest. Hoe die zat en eruit zag past goed bij een wisselcel. Daarna is ze of gestorven of vermoord. Het kleine volk heeft redcellen, en die zijn kleiner, en die zien er ook anders uit.

Ik heb namelijk vandaag gesloten broed gezien dat ik volgens mij dinsdag nog niet had, en dat kan eigenlijk niet als de koningin voor de vakantie overleden is. Ze moet dus nog even geleefd hebben.
Al had ik wel verwacht dat ik dan afgelopen dinsdag de larven nog gezien moet hebben, maar misschien heb ik dat over het hoofd gezien.

Als dit het geval is, hebben beide volken nu minstens één (nog onbevruchte) koningin. En is het afwachten tot de bruidsvlucht en tot ze gaat leggen.

Wanneer zal ik weer kijken? Over een week? Wat raden jullie aan? :)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 14:40

Volgens mij is de 'regel' bij gevangen nazwermen of afleggers 3 weken? met rust laten. Als je redelijk zeker weet dat er een goede koningin in zit.

Ik had vorige week iets soortgelijks als jij aan de hand, Century... In mijn zwerm volk had ik de Q gevonden, gevangen en gemerkt. Toen ik haar weer wilde vrijlaten waren de kinderen iets aan het schreeuwen, dus ik keek op - dacht uit mijn ooghoek iets te zien vliegen, en toen ik weer naar de kast keer was de Q weg. Geen idee of ze de kast in is gelopen of dat zij het was die weg vloog... Het volk ging niet anders doen, ook na een tijdje gingen ze niet (bv) overmatig stertselen op de vliegplank ofzo, dus ik ben er maar van uit gegaan dat ze terug in de kast zit.

In de andere kast had ik dus doppen, en het beeld paste bij wisselcellen, maar toch is er a. een zwerm afgekomen in het hemelvaart weekend toen ik niet thuis was, b. een nazwerm afgekomen in de week erna, die ik heb geschept en terug heb gestopt in de kast, c. een nazwerm afgekomen in het pinksterweekend toen ik niet thuis was... De laatste hebben gelukkig een vriendin en mijn schoonmoeder samen geschept, die zit nu in een zesramer. Maar al met al was dit niet heel verwacht...

Het 'achterblijvers' volk heb ik ook de Q van gevonden en gemerkt. Hopelijk kan ik deze twee dames nu weer wat beter in de smiezen houden >;)

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 14:45

Met mijn zwerm gaat het super op het moment. In het begin geen leg, maar bevestigde wel mijn vermoeden op jonge koningin. En nu ruim een week aan de leg en ze gaan als een speer, maar hoop voedsel binnen 100 meter al.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 14:54

Wat een avonturen blijft het he :P
Ik heb ze nu een tijdje met rust gelaten. Komende zaterdag zou ik gesloten broed moeten kunnen zien, dus dan ga ik weer kijken. Heb ze misschien iets teveel lastig gevallen bij het doppen breken en zoeken naar de koningin... maar hopelijk is dat niet nadelig geweest.
Ik wil ook graag weten hoe ze het met de honing doen en hoe het gaat. Hopelijk is alles in orde. Ze vliegen gewoon af en aan. Ik heb geen zwerm gezien, dus ik ga er vanuit dat ze er nog allemaal zijn.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 19:55

Ik zat te denken, het kleine volk heeft bijvoeding gehad (deeg). Komt dat nog in de honing terug ofzo, mocht ik van hen willen oogsten? Ik mag bijna kijken :P dus ik ben heel benieuwd, het ruikt zo naar honing als ik bij de kasten ben...
Edit: wacht, dit is niet echt een issue, want het kleine volk heeft nog geen HK :P Maar dat komt nog wel, denk dat ze er wel eentje mogen. Ze eten nog wel van het deeg (ja ik heb even heeeel kort gespiekt).
Zal het deeg dan weghalen als ze een HK krijgen :) Hopelijk dit weekend... ik wil zo graag kijken!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:16

Als je echte honing wil ipv ingedikt suikerwater is dat deeg weghalen wel zo handig. Bijen zullen voorraad aanleggen zolang er genoeg voedsel & ruimte is om dat te doen, ze houden niet op omdat ze denken genoeg te hebben voor de winter.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:25

Ja precies, ik haal het morgen wel weg als ik ze een HK geef (er vanuit gaande dat dat ook nodig is), zodat alles vanaf dan in de HK ook daadwerkelijk honing is.
De andere kast had geen deeg dus dat zit wel goed.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 21:25

Heb wel net een honingslinger besteld :D Kon het niet laten, moest dat toch een keer hebben. Heb er zin in!
Als jullie honing verkopen, wat is jullie prijs ongeveer? Ik heb wel wat in mijn hoofd maar even toetsen is wel goed.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 21:37

Potje 250 gram is 4 euro.
450 gram is 7 euro
Met etiket volgens voorschriften van de Nederlandse imker vereniging

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 07:58

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2 Ramen waren loodzwaar. Ze zijn nog niet aan de honingkamer begonnen.
Afbeelding
En als het goed is op deze de Queen zichtbaar. <3

Heb nu op advies paar keer suikerwater gegeven hoe lang zouden jullie dit doen.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:21

Ik zie de koningin inderdaad :j

Ik ga zo kijken, kan niet zeggen dat ik er zin in heb vanwege de warmte maar het moet maar even haha.

@Nickeltje, ik vind dat nog wel aan de goedkope kant. Ik had ook eerst zoiets in m'n hoofd maar als ik kijk op internet liggen de prijzen nog wel wat hoger. En aangezien ik met alle materialen en tijd toch ook best wat kwijt ben, is net wat meer vragen niet gek denk ik. Maar ik wil ook niet te hoog zitten... lastig.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:11

Ik heb gekeken, en helaas hebben beide volken geen broed... ik ben dus een beetje wanhopig.
Iemand toevallig een koningin 'over' die ik kan proberen te introduceren? (als dat nog kan...)

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:15

Oef balen broed heeft bij mij ook wel even geduurd. Alleen bij mij was het een zwerm en geen aflegger.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:37

Er zou wel broed moeten zijn nu, het is 29 dagen verder. Helaas.
Ik heb meerdere lijntjes uitgegooid, ik hoop dat er iemand iets heeft.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:02

Wij zitten met 1 volk waar na dat we een grote broedaflegger gemaakt hebben, onverwacht ook meerdere zwermen afgekomen zijn. Dat volk heeft op dit moment nog steeds geen koningin aan de leg ( weet eigenlijk niet eens zeker of er überhaupt een koningin in zit) en dat volk is nogal geaggiteerd.
We kunnen nu niet eens in de tuin zitten met een biertje. We worden steeds belaagd door enkele bijtjes die wel stekerig zijn...

Zit even te puzzelen hoelang we af willen wachten of er wel een koningin in zit die gewoon nog op gang moet komen of dat ze echt koningin loos zijn...

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:05

Oeh, als ze zo bozig zijn klinkt wel alsof ze koninginloos zijn... de mijne zijn gek genoeg heel lief nog steeds.
Ik heb veel honing ook, maar ja, wat moeten ze anders...

Ik heb iemand die mij twee koninginnen (Buckfast) wil verkopen, ik ga proberen de koninginnen te introduceren. Hopelijk lukt dat en dan gaan we gewoon weer rustig verder met waar we waren...

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:56

Heb trouwens nog geen doppen gezien ook in mijn kast. Zit nu wanneer ik weer zal controleren, maar ga ze voor nu gewoon met rust laten.

Heb trouwens niet echt bijen voor honing verkoop. Eerst maar eens afwachten of ik wat voor mezelf heb. Ben zelf al een grootverbruiker betreffende honing.

Heb nu wel een nieuwe langstroth kast.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:11

Ik heb ook niet perse de bijen voor de verkoop :) maar ze maken veel meer dan ik nodig heb (en mijn collega's zijn zeer geïnteresseerd).
Ik had trouwens een paar echt hele dikke zwarte bijen (?) in mijn hoofdvolk zitten, leken wel darren maar toch anders. Geen hoornaars ofzo, echt bijen met een heel donker achterlijf. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn? Waren enkele tientallen denk ik. Indringers? Mogelijk zwarte honingbij? Het is mogelijk dat imkers in de buurt zwarte bijen hebben. Maar hoe kom ik dan aan enkele tientallen in mijn volk, en waarom worden die niet geweerd? Omdat er geen koningin meer is?