Konijn alleen houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MiVita

Berichten: 189
Geregistreerd: 17-01-06

Konijn alleen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 08:38

Hoi,

Spijtig genoeg is gisteren een van onze konijntjes overleden. Ze was reeds 9 jaar oud, en waarschijnlijk is de eerste hitte haar fataal geworden :(

Ze leefde samen met een andere voedster (ook 9 jaar oud nu), die nu dus alleen achterblijft.
We weten alleen niet zo goed wat te doen, is het ten eerste verstandig om er een nieuw konijn bij te plaatsen?
Wordt de stress van het koppelen haar niet teveel gezien haar leeftijd?

Wat als het oude konijn sterft, dan blijft de nieuwe ook weer alleen achter, en begint het weer opnieuw...
De konijnen zijn de huisdieren van de kinderen, en er hoeft voor hen (voorlopig) niet perse een nieuwe te komen.

Wat is wijsheid om te doen??

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Konijn alleen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 08:39

Wijsheid is om nooit een konijn alleen te houden. Je kan ook een konijn lenen van een opvang en die terug doen als je konijn overlijdt.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Konijn alleen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 08:45

Zou het even afwachten wat het konijntje doet, merk je dat ze goed alleen doet prima toch? Merk je dat ze een maatje mist kan je altijd overleggen met een opvang wat zij adviseren en kijken of een konijntje lenen wat was. Er zijn altijd uitzonderingen die het prima alleen doen.

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Konijn alleen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 08:47

Nee niet alleen houden, eenzaamheid maakt ziek...er zitten veel konijnen in de opvang, wellicht je daar een maatje kunt vinden

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Konijn alleen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 08:54

Niet alleen houden, maar tijdelijk een konijn lenen van de opvang. Ik heb mijn oudje op 10jarige leeftijd nog weer gekoppeld aan een opvang konijn. Helaas heb ik hem laten inslapen toen hij 11 jaar en ziek was. Het opvang konijn is toen weer tetug gegaan (stichting Flapus) en ik zag via een social media update dat deze ook vrij snel weer een nieuw plekje had.

Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 08:57

Ik heb vorig jaar hetzelfde dilemma gehad met mijn 2 voedsters van 9, waarvan er dus 1 overleden is. Ik heb de andere toen naar een opvang gebracht waar ze gekoppeld is aan een nieuw vriendje. Dat is een heel jong konijn, dus mijn voedster is helemaal opgeleefd! Hoop dat ze samen nog lang mee gaan. Ik vrees zelf ook een beetje voor een oneindige konijnen cirkel op deze manier, maar alleen laten zitten vind ik ook geen optie. Wie weet leeft ze nu nog jaren :) .

7ofhearts

Berichten: 2760
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 09:01

Is dat “ leuk “ voor het konijn uit de opvang. ?
Ik begrijp hier dat er voor tussenoplossing vaak opvang konijnen worden gebruikt.
Lijkt me ook niet ideaal.
Steeds te worden uitgeleend.
Steeds dat koppelen aan andere konijnen , steeds nieuwe plekken en baasjes.

Je zou jou konijn ook naar de opvang kunnen brengen.
Ook niet ideaal maar, maar toch.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Konijn alleen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 09:05

Wellicht kan de opvang daar iets nuttigs over zeggen? Uiterraad weet je van te voren niet hoe oud je konijn wordt, dan is een opvang konijn van gelijke leeftijd misschien het meest passend.

Leandra

Berichten: 1595
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Konijn alleen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 13:56

Als ik het ook zo lees zijn de kinderen er eigenlijk een beetje op uit gekeken. Als dat zo is zou ik het konijn naar de opvang brengen zodat ze haar kunnen koppelen en dan als koppel aanbieden voor een nieuw huisje.

Een konijn alleen is echt niet goed. Zeker als ze al zo'n tijd met een maatje heeft geleefd.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 15:13

Probeer haar alsjeblieft te koppelen met een nieuw konijntje! Een konijn alleen kwijnt helemaal weg. Ik heb een konijn op zijn 13e nog gekoppeld met een nieuw maatje, dit ging heel goed, ze hebben nog twee jaar samen plezier gehad.

Hhilde

Berichten: 7440
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 15:26

7ofhearts schreef:
Is dat “ leuk “ voor het konijn uit de opvang. ?
Ik begrijp hier dat er voor tussenoplossing vaak opvang konijnen worden gebruikt.
Lijkt me ook niet ideaal.
Steeds te worden uitgeleend.
Steeds dat koppelen aan andere konijnen , steeds nieuwe plekken en baasjes.

Je zou jou konijn ook naar de opvang kunnen brengen.
Ook niet ideaal maar, maar toch.

Zo’n konijntje uit de opvang gaat in principe dan een tijd met dit konijn en daarna voor echte herplaatsing, dus niet anders dan een konijntje dat zelf naar de opvang gaat en evt een keer verkeerd gekoppeld wordt.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Konijn alleen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 15:41

Ik heb hetzelfde gehad en ik woonde toen nog thuis. M'n ouders wilden absoluut geen nieuw konijn erbij. Maar ik wilde m'n 10 jarige oudje niet alleen houden. Ze zat alleen nog maar depri in het nachthok.

Ik heb haar tegen m'n principes in naar een nieuw huisje gedaan. Ik koop dieren met het idee dat ze blijven tot hun dood. Alleen zag ik in dit geval geen andere oplossing dan een nieuw huis zoeken voor haar.

Ik vond uiteindelijk een huisje in Utrecht voor haar. Die mensen zochten voor hun opaatje juist ook een ouder konijn. Na de wenperiode waren ze helemaal gek op elkaar. Ik kreeg nog regelmatig updates. Helaas is ze toen na drie kwart jaar ingeslapen. Ze had een infectie opgelopen waar de dierenarts geen heil meer in zag.

Wintu

Berichten: 2955
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 16:24

Ik heb mijn negen jarige rammetje opnieuw gekoppeld na het overlijden van zijn vrouwtje. De nieuwe dame in kwestie is ook negen jaar.
Vraag even bij de opvang of ze je kunnen helpen. Misschien zit er nog wel een senior mannetje te wachten op een mooie laatste tijd met een dame van zijn leeftijd.
Konijn alleen houden is een absolute no go.

In welke regio zit je?

Wintu

Berichten: 2955
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 16:25

7ofhearts schreef:
Is dat “ leuk “ voor het konijn uit de opvang. ?
Ik begrijp hier dat er voor tussenoplossing vaak opvang konijnen worden gebruikt.
Lijkt me ook niet ideaal.
Steeds te worden uitgeleend.
Steeds dat koppelen aan andere konijnen , steeds nieuwe plekken en baasjes.

Je zou jou konijn ook naar de opvang kunnen brengen.
Ook niet ideaal maar, maar toch.


Opvangen hebben ook wel eens seniors zitten.

MiVita

Berichten: 189
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 06:10

Bedankt voor alle reacties!
Dat alleen houden niet de beste optie is, zijn we ons zeker van bewust. Het is niet zo dat de kinderen erop uitgekeken zijn, alleen het verdriet voor het andere konijn is nog te groot op een ‘vervanger’ te willen.
Wij zitten in België, er lijkt hier in de buurt in ieder geval geen opvang te zijn. Maar we informeren bij de asielen in de buurt als er iets binnen komt dat zou kunnen werken.

Voor nu zit ze even samen met de kippen in de ren, ze lijkt het goed te doen, zit zeker niet in een hoekje weg te kwijnen, maar is de hele dag lekker aan het graven ;)