De natuur in eigen omgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 21:37

Haha mooie foto haha.

De vogel heb ik naar vogelasiel Leiderdorp gebracht. Hij was ook mager vonden ze. En blij dat ik 'm had gebracht.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 22:26

Zo dan Karlijn :D

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 18:57

Goed van je Tancreda!

Hier jonge kraaien in m'n 'voortuin' (strook gras). Eentje met leucisme. Wilde stiekem ekster worden denk ik (wederom foto's van m'n camera, de usb ingangen van mn laptop hebben het begeven):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry betere kwaliteit wordt het niet :(

Gothico

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:45

Ow die is mooi Karlijn. Zowel de foto's als de kraai zelf.

Zelf heb ik al fietsend wel iets bijzonders gezien, maar geen telefoon of camera bij de hand gehad helaas.
Ik heb een Europese Zeearend zien vliegen boven mijn hoofd. En dat in de buurt van Fort Pannerden.

Gothico

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:45

Ik was bezig rond de bomen op het werk.
Toen kwam ik deze duizendpoot tegen. Miljoenpoten zie ik vaker, dus vond het wel leuk om een duizendpoot te spotten.


Afbeelding


En ingezoomd.


Afbeelding


Foto is gemaakt met mobiele telefoon. Op het werk dus.

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:16

Hier klinkt elke ochtend de roep van een jonge grauwe vliegenvanger (als ik op bird net en de vogelbescherming mag vertrouwen)
Afbeelding
Wel grappig, ik het vogeltje zelf nog nooit gezien maar de eik waar hij in zit is ook zo dichtbegroeid en het diertje zo onopvallend :P

Gister had ik wat tijd over voor een afspraak en maakte ik een wandeling door een park, moerasachtig, veel water, en daar stond deze wilde orchideesoort. Ik ben er niet helemaal uit welke, obsidentify kwam het meest in de buurt van een gewone rietorchis. Hij was wel heel mooi.
Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:26

Vraagje voor de 'vasten' in dit topic,

Het gaat om natuur in eigen omgeving.
Nu is mijn eigen omgeving wat discutabel, ik woon reizend, meerendeels Nederland soms even er buiten.

Loop wel altijd te kijken naar interessante beestjes zwammen en planten.


Zijn fotos van wat ik her en der aantref oké hier of liever niet.
(Meestappen telefoonfoto's, meestal op loopafstand van waar ik op dat moment verblijf met camper)

Ik kom best vaak best héél interessant spul tegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:07

Afbeelding
Moeder Merel is haar nest tegenover ons keukenraam aan het bouwen <3. Ze is er maar druk mee, vliegt af en aan.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:41

_San87_ schreef:
[ [url=m/B28UH7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Moeder Merel is haar nest tegenover ons keukenraam aan het bouwen <3. Ze is er maar druk mee, vliegt af en aan.


Oh prachtig! En wat aardig dat ze een plek heeft uitgekozen waarbij jij op de eerste rij zit :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:45

Nikass schreef:
_San87_ schreef:
[ [url=m/B28UH7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Moeder Merel is haar nest tegenover ons keukenraam aan het bouwen <3. Ze is er maar druk mee, vliegt af en aan.


Oh prachtig! En wat aardig dat ze een plek heeft uitgekozen waarbij jij op de eerste rij zit :)

Attent he.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:47

_Karlijn schreef:
Gister had ik wat tijd over voor een afspraak en maakte ik een wandeling door een park, moerasachtig, veel water, en daar stond deze wilde orchideesoort. Ik ben er niet helemaal uit welke, obsidentify kwam het meest in de buurt van een gewone rietorchis. Hij was wel heel mooi.
[ [url=m/MIAbF0.webp]Afbeelding[/url] ]

Orchideeën zijn zelfs met een determinatiesleutel ontzettend lastig om uit elkaar te houden. Ze zijn behoorlijk variabel van kleur. Rietorchis is mogelijk, maar kan net zo goed een andere soort zijn. Heb je een flora om het uit te zoeken?

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:33

Niet echt in eigen omgeving,maar deze prachtige grote slak kwam ik tegen tijdens een wandeling in Duitsland.
Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 21:24

Lees in stilte mee! En geniet van alle mooie foto's hier. Zal proberen binnenkort nog wat van mijn foto's te delen, maar zag nog een vraag van Femke voorbij komen.

Ook natuur waar je op dat moment bent geweest is welkom! Natuur is natuur en waar jij bent. Als persoon. Is op dat moment jouw omgeving.
Voel je vrij om ze te posten Femke!

Wanneer het hier wat rustiger is zal ik ook weer wat foto's delen!

Leuk om te zien hoe actief iedereen de foto's deelt <3. Wat begon als een foto topic is nu een mooi natuur topic geworden <3

Ik kan een mod vragen om de titel van het topic te veranderen naar 'De Natuur in beeld'. Staan jullie daarachter?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:46

Dat kun je doen, inderdaad.
Ik heb nog een paar teror-merels geschoten op de camping in Denemarken waar we eerder deze maand waren :D

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:25

Ga je niet krijgen dat als het topic natuur in beeld het meer een foto topic wordt van natuurgebieden? De titel zoals het nu is gaat juist lekker over de kleine dingen in de eigen omgeving die niet altijd even snel gewaardeerd worden.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 15:32

Ja daar heb je een heel goed punt JewEmm! En zoals het nu loopt is het ook erg fijn en gemoedelijk.

Dan laat ik de titel zoals het is! En blijf vooral allemaal door gaan met posten want ik geniet er van om al het moois voorbij te zien komen <3.

Nooit verwacht dat een topic van mij al zolang zou lopen en het een geweldig mooi topic is geworden! Waarin we allemaal genieten van de prachtige natuur en de bewoners. Dankbaar <3

Ikke: ben benieuwd naar de foto's! Waren de merels zo brutaal daar??

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:29

xYaartje schreef:
Ikke: ben benieuwd naar de foto's! Waren de merels zo brutaal daar??

Ja, van dat jonge spul dat denkt dat de hele wereld van hen is :D Ze kwamen nog net niet op de tafel zitten bij het eten.

Maar ook een paartje ganzen dat elke avond over vloog. Een keer gelukt om ze in de vlucht te schieten.

Ik zal eens wat bij elkaar zoeken.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:05

Ik las uit de lucht te schieten :oo

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:20

Dan zal ik mijn foto's niet plaatsen.

Is eigenlijk altijd met telefoon, en vrijwel altijd 'omdat ik er tegenaan loop'.
En voor mij ook echt wel eigen omgeving, ondanks ik dus reizend woon.

Heel af en toe zoek ik echt doelbewust een natuurgebied op om iets te gaan opzoeken, maar meestal niet.

Maar ik loop wel vaak tegen echt mooie, bijzondere dingen op die anderen missen.
Kleine korstmossen, bijzondere insecten, aparte slijmzwammen.

Maar even zien waar ik dat kwijt kan.
Desnoods maak ik zelf een topic.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 18:28

Je mag ze gerust plaatsen hoor Femke! Wat ik al zei. Waar jij op dat moment bent is jouw omgeving. Kijk al uit naar je foto's in het topic hier!
En het aller mooiste van dit topic is dat het echt niet uitmaakt of ze nu met de telefoon, compact camera of spiegelreflex zijn gemaakt. Het aller belangrijkste is dat je geniet van wat je ziet en dat graag met ons deelt!

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:26

Lijkt mij ook prima hoor Femke! Altijd leuk om hier weer mooie fotos te kijken!

Ik was vanmorgen erg moe, maar kon het toch niet laten om met het mooie weer te gaan wandelen (aangezien ik honden heb gaat dat natuurlijk toch wel door ;) )


Afbeelding

(Veluwe)

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:39

Mijn eerste bijdrage dan,

Dit kwam ik woensdag tegen op 20 meter van een plek waar ik anderhalf uur heb zitten lezen,

Twee bijzonder spectaculaire soortjes dicht bij elkaar.

Een heidelucifer (rode of dove waarschijnlijk, die zijn lastig uit elkaar te houden)

En een slijmzwam, waarschijnlijk heksenboter.


Beide soorten met extreem bijzondere levenswijze.
De eerste een symbiose van alg en schimmel,
De tweede een groep kolonievormende eencelligen, die ook sporen kunnen vormen, en in een andere fase kunnen bewegen. (Ondanks naam dus geen zwam of schimmel)


Buiten het feit dat het twee spectaculaire soorten zijn,
Vind ik de kleuren ook spectaculair.
Knalrood en al even knallend geel.

Ik stond zowat te juichen toen ik dit zo tegenkwam :D

Afbeelding

Afbeelding

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 23:01

Sinds 1 maart ben ik naar Amersfoort verhuisd en ik vind het echt geweldig hier. Ik was bang dat ik het stukje natuur zou gaan missen maar absoluut niet! Hier een kleine compilatie van de afgelopen paar maanden, de meeste zijn gewoon met de mobiel genomen rondom ons nieuw appartement.

Ik heb wat bloemen geplant en de insectjes zijn er blij mee.
Afbeelding

Afbeelding

Als ik mij niet vergis de larve van een Aziatisch lieveheersbeestje. Helaas nog geen inheemse lieveheersbeestjes mogen zien.
Afbeelding

Ik hoorde hem al een paar keer maar een boomklevertje die vlak naast mijn auto tevoorschijn kwam <3
Afbeelding

Afbeelding


Er zit ook een nestje met baby konijntjes in de heg tegenover mijn raam. Ik zie ze meerdere keren per dag eten en samen spelen. Ik heb er sowieso een stuk of 6 tegelijk gezien.
Afbeelding


En deze vond ik wel heel bijzonder <3 's Ochtends liep ik de woonkamer binnen en zag ik een koppeltje spechten in mijn tuintje zitten. Eéntje zat er eerst op mijn tuinsetje, maar vloog naar de railing toen ik binnen kwam. Ik zie ze regelmatig in het parkje vliegen ook.
Afbeelding

Helaas heb ik hier net geen foto van kunnen schieten maar er zit ook een koppeltje eksters in de boom tegenover mijn raam, daar zag ik er vanmiddag ook ééntje op mijn tuinsetje, onderzoekend. Zo leuk om te zien!

In de buurt zijn ook best veel leuke wandelroutes, dus ik heb nog genoeg om te ondervinden. <3

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:12

Wat leuk!
Waar kwam je vandaan dan, als ik vragen mag?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:31

Ik heb eerst meer dan tien jaar op de grens van Drenthe, Friesland en Overijssel gewoond en daarna een jaar in Twente :)