Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:59

SusanH schreef:
Ik vind wachten met gaan wandelen tot een ander weg is wel ver gaan. Net als je hond wel loslaten in een niet losloopgebied. Dat is echt mijn grootste ergernis helemaal omdat ik een losloopgebied soms ook mijd omdat de hond loops is. Hier is trouwens bijna niemand die aanlijnen als je met een wel aangelijnde hond nadert. Ze roepen dan van veraf " ja maar heb ook een teefje." Of " hij is gecastreerd " maar dat kan ik van afstand niet zien. En je bent sowieso in overtreding met de hond los waar het niet mag. Buiten het losloopgebied stikt het van de reeën dus aanlijnen is wel nodig.


Dat hangt van het gebied en de omstandigheden af
Niet in elk gebied buiten losloopgebied zit überhaupt wild. En er bestaan honden die echt totaal niet reageren op wild.
Ook denk ik dat gemeenten ook in een bepaalde behoefte moeten voorzien. Er zijn nog gemeenten (ik woonde ooit in zo eentje) waar ze gigantische bedragen hondenbelasting innen en er niets voor teruggeven.
Je bent dan wat eerder geneigd om de regels wat op te rekken. Tenzij je het niet erg vindt om je hond nooit los te laten. Maar ik deel de mening van Menino dat honden lekker los moeten kunnen lopen. (Mits! Ze niet gevaarlijk zijn voor andere honden of mensen!)

Als ik hier in de bossen loop met aanlijnplicht, kom ik nauwelijks iemand tegen. Dus ook geen loslopende honden. En ik hou mijn honden daar aangelijnd, want er is hier zoveel losloop dat er simpelweg geen reden is om in het aanlijngebied de regels te overtreden.
Ik ken enkele mensen die hun hond overal mee naartoe nemen en eigenlijk ook altijd los hebben. Zolang ze dat op een sociale manier doen heb ik daar niet zo'n moeite mee.
Maar onze normen zijn hierin soms wel anders.

Hier in de losloopgebieden gaat het gelukkig allemaal overwegend relaxed en sociaal.
Laatst had ik wel een incidentje;
Ik liep op een bospad en zag een eindje voor mij uit, half achter een boom een grote windhond. Tien meter verder stonden twee mensen met elkaar te praten.
Ze reageerden niet op mijn komst, terwijl ik aan mijn reu zag dat hij de hond niet vertrouwde*
Ik richtte mij op mijn eigen honden om ervoor te zorgen dat ze de windhond zouden negeren.
Toen mijn reu nèt voorbij de windhond was kwam deze van achter de boom te voorschijn en dook op mijn reu.
Mijn reu draaide zich vliegensvlug om en gaf te kennen dat hij daar niet van gediend was. Ik vond dat hij de windhond echt even "op zijn plek zette", hij liet het daarbij en liep weer verder. (ik was trots op hem, vind zijn reactie heel volwassen _/-\o_ )
De windhond bleef staan en had de boodschap begrepen.
Ik wachtte vervolgens op mijn teefje, die wat onzeker is. Zij moest nog langs de hond.
Toen sprak één van de vrouwen mij aan: "durft ze er niet langs? Hij doet niks hoor! Hij is niet gevaarlijk!"
Waarop ik zei dat ik het anders niet zulk gezellig gedrag vond dat hun hond net ten opzichte van mijn reu had vertoond.
De vrouw zei: "ooh ik hoor het al, jij bent zo iemand die overal over zeurt!"
En de andere vrouw zei: "jouw hond begon hoor!"
Yeah right 8)7
Ondanks dat het allemaal wel goed afliep zou ik zulke mensen op zijn zachtst gezegd het liefst achter het behang plakken -:(-
Als zij hun hond even hadden geroepen, en het was toch gebeurt en ze hadden gezegd "sorry, ik had het niet zo goed in geschat" of iets van die strekking, hey big deal, dan stap ik daar wel overheen. Kan gebeuren, denk ik dan.
Maar nu denk ik echt "stelletje domme ganzen ga toch bridgen en neem geen hond!"
Ik erger mij zoveel méér aan de asociale houding van mensen dan van hun honden :roll:

*aan de houding van mijn reu zie ik al dat er een andere intacte reu staat, met verkeerde bedoelingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 21:06

Heel veel mensen kunnen honden gedrag niet goed lezen. En mensen die zeggen dat hun hond niks doet, mijn ervaring is dat dat nou net de honden zijn die mijn hond en ik niet leuk vinden. Idd van die types die er bovenop duiken. Niet leuk.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 22:33

Vind het ook zo'n dooddoener; hij doet natuurlijk wèl wat. Het is niet zo dat alleen een hond verscheuren "iets doen" is.
Ik krijg ook wel eens die vraag van mensen die ik tegenkom: "doet ie iets?"
Eh tja, wat had je precies in gedachten?

Ook zo'n leuke is mensen die, al op mijn honden aflopend, vragen of hun peuter even de hond mag aaien, en dan zwaar gekrenkt zijn als ik een niet mis te verstaan "nee" zeg en hun kroost de weg naar mijn honden versper.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 23:13

Het is de reden dat mijn hond bij onbekende honden alleen aan de lijn mag kennis maken en alleen na overleg met de eigenaar. Veel honden vinden haar te veel. Ze is onbeleefd qua begroeten (tegen de andere hond opspringen), ze is mega snel en als ze denkt dat ze sneller is dan de andere hond en deze vindt haar niet leuk, dan gaat ze er al blaffend omheen rennen, pestgedrag dus eigenlijk en ze is op zo'n moment lastig terug te roepen. We werken aan al deze factoren, maar dat is nog onderweg.

Ik lees dus de andere hond, geef aan de baas aan dat ze nogal veel is, maar verder niet lelijk doet en dat ze wat mij betreft kennis mogen maken als de ander vriendelijk is (behalve als ik denk dat de andere hond er sowieso niet blij van wordt of onbetrouwbaar is, of veel te lomp). Mijn hond is ook gewend aan het kennis maken aan de riem. Andere honden hoeven daarbij van mij niet per se aan de lijn, vaak zelfs liever niet als de hond eerder al los liep, mits dus moet agressief.

Mocht het een goede match zijn (en de omgeving, inclusief andere honden, het toelaten), dan mag ze dus daarna wel los.

Het scheelt daarbij wel ontzettend dat ik een vriendelijk uitziende hond heb van 10kg. Tegelijkertijd is een showlabrador, al dan niet met wat kilootjes te veel, die haar spel net zo lomp terug beantwoord als dat ze uitdaagt ook weer geen match en houd ik haar bij weg. Want dan is het opeens toch een rank, vrij kwetsbaar hondje. Ik noem het altijd mijn pocket editie sporthond.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 23:47

Met mijn reu zou het prima gaan :) Die corrigeert de dame wel als haar gedrag uit de hand loopt, maar blijft haar toch altijd behandelen als een dame ;)

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:07

Menino schreef:
moonsparkle schreef:
Zo'n waarschuwing aan de riem is van een afstandje ook niet te lezen, vaak kom je toch min of meer recht op iemand af. Een gele strik is misschien meer opvallend dan maar dan weet niemand wat het betekend :P


Ja, ook mijn probleem. Maar als we nou met wat bokkers die folders verspreiden van the yellow dog project. Op uitlaatplekken flyers hangen. En mss iets doen met social media, dan heb ik misschien ooit weer lol in het uitlaten van mijn honden :+ .


Dit wordt al heel regelmatig gedeeld op in elk geval facebook. In meerdere hondengroepen. En door die berichten weet ik dat meerdere mensen flyers naar o.a. dierenwinkels brengen. Een gele lijn heeft trouwens dezelfde betekenis, een van de redenen dat ik daarmee loop. Maarja het schiet ook niet op dat flexilijnen ook massaal in die kleur (neon geel) verkocht worden.
Eigenlijk zou ELKE hondenschool, en ELKE dierenwinkel, deze voorlichting heel nadrukkelijk moeten geven. Maar dan nog blijft het grotendeels een kwestie van mentaliteit. Het interesseert sommige mensen gewoon niet. Want hun hond "doet niks en wil alleen maar spelen".

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:10

En in veel hondengroepen komen mensen die zich toch al iets willen verdiepen. Het is idd een mentaliteitsding en dan zul je de mensen niet bereiken die het juist nodig hebben. :+

Als mensen al kwaad worden dat je geen contact wilt met andere honden in de wachtkamer van een dierenarts... Ik maak afspraken buiten spreekuur om,omdat we gewoon niet normaal kunnen zitten in die wachtkamer. Maar zelfs dan komen er mensen binnen die hond meteen de ruimte geven of zelfs loslaten terwijl zij iets bij de balie vragen of halen. :=
En dan niet alleen geen contact tussen de honden willen vanwege ziektes, maar ook omdat veel honden daar toch met spanning zitten, het een kleine ruimte is en je niet door kan lopen, maar verplicht stil zit
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-06-23 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:11

SusanH schreef:
Heel veel mensen kunnen honden gedrag niet goed lezen. En mensen die zeggen dat hun hond niks doet, mijn ervaring is dat dat nou net de honden zijn die mijn hond en ik niet leuk vinden. Idd van die types die er bovenop duiken. Niet leuk.


Precies! "iets doen" is volgens veel mensen bijten/agressief benaderen. En als een hond dat dus niet doet, doet ie niets, terwijl in één streep op een ander afdenderen óók allesbehalve sociaal gedrag is.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:17

Een gele Flexi is voor de veiligheid. Het is goed zichtbaar waardoor mensen hem minder snel over het hoofd zien.

Oorspronkelijk was het yellow dog project ook meer gericht op een geel lint aan de lijn. Een hele kleur lijn claimen is nogal wat. Ik ga bij een gewone gele lijn ook niet uit van een yellow dog als het gedrag van de hond daar geen aanleiding voor heeft.
Wel bij gele lijn met grote tekst erop of een sleeve eraan, of dus een extra geel lint. Dan hoef ik echt niet zo dichtbij te kunnen zijn om hem te lezen (even los van het feit dat ik hem meestal al van veraf kan lezen, maar soms draait de riem zo dat het niet goed zichtbaar is).

Mijn hond heeft een complete neon-gele set, puur om in het donker beter zichtbaar te zijn. Ze draagt hem meestal ook werkelijk in het donker, maar ook wel eens overdag als het beter uit komt, of op evenementen, om het risico van staan op de hond zo klein mogelijk te maken.

Ook naar mijn oma toe draagt ze deze set, want haar ogen zijn zo slecht dat ze de zwarte hond niet altijd ziet, maar dat neon-geel ziet ze vaak nog wel.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:47

Mizora schreef:
Een gele Flexi is voor de veiligheid. Het is goed zichtbaar waardoor mensen hem minder snel over het hoofd zien.

Oorspronkelijk was het yellow dog project ook meer gericht op een geel lint aan de lijn. Een hele kleur lijn claimen is nogal wat. Ik ga bij een gewone gele lijn ook niet uit van een yellow dog als het gedrag van de hond daar geen aanleiding voor heeft.
Wel bij gele lijn met grote tekst erop of een sleeve eraan, of dus een extra geel lint. Dan hoef ik echt niet zo dichtbij te kunnen zijn om hem te lezen (even los van het feit dat ik hem meestal al van veraf kan lezen, maar soms draait de riem zo dat het niet goed zichtbaar is).

Mijn hond heeft een complete neon-gele set, puur om in het donker beter zichtbaar te zijn. Ze draagt hem meestal ook werkelijk in het donker, maar ook wel eens overdag als het beter uit komt, of op evenementen, om het risico van staan op de hond zo klein mogelijk te maken.

Ook naar mijn oma toe draagt ze deze set, want haar ogen zijn zo slecht dat ze de zwarte hond niet altijd ziet, maar dat neon-geel ziet ze vaak nog wel.


Een andere reden van mijn neon gele lijn (géén flexi, ik heb een pesthekel aan die dingen :+ ) is inderdaad de zichtbaarheid. Niet alleen omdat bijv fietsers zo zien dat hij aangelijnd is en dus niet bang hoeven te zijn dat hij ineens voor ze langs schiet, maar ook omdat het zo voor andere hondeneigenaren in elk geval duidelijk te zien is dat hij aan de lijn loopt.
Verder draagt onze hond, zoals ik al eerder schreef, dus een muilkorf, en dat is (grotendeels, je hebt ze er altijd nog tussen lopen, vooral degenen voor wie de telefoon belangrijker is dan de hond) genoeg reden om andere honden afstand te laten houden.

Zo'n tekst op een sleeve zou eigenlijk niet eens nodig moeten zijn, de sleeve op zich zou moeten voldoen. Maar goed, ik lees ook nog vaak genoeg dat een sleeve, of geel lint, compleet genegeerd wordt helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:23

MyWishMax schreef:
En in veel hondengroepen komen mensen die zich toch al iets willen verdiepen. Het is idd een mentaliteitsding en dan zul je de mensen niet bereiken die het juist nodig hebben. :+

Als mensen al kwaad worden dat je geen contact wilt met andere honden in de wachtkamer van een dierenarts... Ik maak afspraken buiten spreekuur om,omdat we gewoon niet normaal kunnen zitten in die wachtkamer. Maar zelfs dan komen er mensen binnen die hond meteen de ruimte geven of zelfs loslaten terwijl zij iets bij de balie vragen of halen. :=
En dan niet alleen geen contact tussen de honden willen vanwege ziektes, maar ook omdat veel honden daar toch met spanning zitten, het een kleine ruimte is en je niet door kan lopen, maar verplicht stil zit

Nee, dat meen je?

Soms denk ik dat ik het toch wel getroffen heb met mijn omgeving, of dat mijn wolfsgrauwe 45 kilo wegende reu er echt heel angstaanjagend uit ziet. Dit moet je ook als dierenarts niet willen toch en ook gewoon ingrijpen.

Ik heb een gele flexi voor hem, omdat dat de enige was die er was in een 10 meter uitvoering voor honden boven de 40 kg. Dat doen we alleen als we naar rustig gebied gaan en is een beetje de next best thing naast loslopen zegmaar. Verder ook geen fan van flexi's. Want tuig + flexi betekent nagenoeg geen controle. Maar hij kan geen sprintje trekken om iets uit te vreten.

Ding was moedertjeduur, dus sindsdien valt het me op hoeveel mensen de zelfde hebben in mijn kakwijk en ik denk niet dat dat allemaal "moeilijke" honden zijn. Misschien ga ik maar gewoon een geel strikje aan zijn tuig maken (ik laat hem normaal met dubbele lijn uit, halsband en tuig). Misschien dat mensen dan zelf vragen gaan stellen.

Aangelijnd contact ben ik ook geen fan van. Al als klein kind mee opgevoed dat aangelijnde honden geen contact mogen hebben. Verschillende verklaringen gehoord waarom. Maar praktijk is dat dat ook gewoon vaak fout gaat alleen dat de gevolgen niet zo groot zijn. Je wil niet weten hoe vaak ik mijn vriend aan tik als ik twee mensen vertederd zien kijken naar hun (zichtbaar geagiteerde) Boomertjes die aan het snuffelen zijn en dat ik dan zeg "let op. 10 seconde .... Dan is het over met de pret :+ " . In 90% van de gevallen volgt er dan idd een rotsnauw van hond 1 en een verontwaardigde baas "wat is dat nou...!? Doet 'ie anders nooit :oo :oo ".

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:50

Menino schreef:
Aangelijnd contact ben ik ook geen fan van. Al als klein kind mee opgevoed dat aangelijnde honden geen contact mogen hebben. Verschillende verklaringen gehoord waarom. Maar praktijk is dat dat ook gewoon vaak fout gaat alleen dat de gevolgen niet zo groot zijn. Je wil niet weten hoe vaak ik mijn vriend aan tik als ik twee mensen vertederd zien kijken naar hun (zichtbaar geagiteerde) Boomertjes die aan het snuffelen zijn en dat ik dan zeg "let op. 10 seconde .... Dan is het over met de pret :+ " . In 90% van de gevallen volgt er dan idd een rotsnauw van hond 1 en een verontwaardigde baas "wat is dat nou...!? Doet 'ie anders nooit :oo :oo ".


Zo ben ik idd ook ooit opgevoed, maar dat idee heb ik inmiddels wel laten varen. Mijn hond loopt nooit (m.u.v. de renbaan) los, maar aan de 10 meterlijn (geen flexi dus). En hij heeft inmiddels een vast clubje vriendinnen en 1 vriend waar hij mee kan snuffelen, samen oplopen en zelfs spelen. De andere partij zit dan ook meestal aan de lijn, da's ff opletten dat je niet in de knoop raakt maar verder gaat dat prima. Sommige van dat clubje worden daarom inmiddels wel los gelaten. Gaat allemaal prima, nog nooit een onvertogen grom of grauw gehad van beide kanten niet. Uiteraard is dat bij honden die we niet kennen een ander verhaal. Zelfde geldt voor de hele kleine hondjes, dat gaat altijd wel goed, maar mijn hond is gewoon te groot en te lomp voor die kleine lijfjes. Gaan we niet doen dus.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 11:25

Menino schreef:
MyWishMax schreef:
En in veel hondengroepen komen mensen die zich toch al iets willen verdiepen. Het is idd een mentaliteitsding en dan zul je de mensen niet bereiken die het juist nodig hebben. :+

Als mensen al kwaad worden dat je geen contact wilt met andere honden in de wachtkamer van een dierenarts... Ik maak afspraken buiten spreekuur om,omdat we gewoon niet normaal kunnen zitten in die wachtkamer. Maar zelfs dan komen er mensen binnen die hond meteen de ruimte geven of zelfs loslaten terwijl zij iets bij de balie vragen of halen. :=
En dan niet alleen geen contact tussen de honden willen vanwege ziektes, maar ook omdat veel honden daar toch met spanning zitten, het een kleine ruimte is en je niet door kan lopen, maar verplicht stil zit

Nee, dat meen je?

Soms denk ik dat ik het toch wel getroffen heb met mijn omgeving, of dat mijn wolfsgrauwe 45 kilo wegende reu er echt heel angstaanjagend uit ziet. Dit moet je ook als dierenarts niet willen toch en ook gewoon ingrijpen.

Ik heb een gele flexi voor hem, omdat dat de enige was die er was in een 10 meter uitvoering voor honden boven de 40 kg. Dat doen we alleen als we naar rustig gebied gaan en is een beetje de next best thing naast loslopen zegmaar. Verder ook geen fan van flexi's. Want tuig + flexi betekent nagenoeg geen controle. Maar hij kan geen sprintje trekken om iets uit te vreten.

Ding was moedertjeduur, dus sindsdien valt het me op hoeveel mensen de zelfde hebben in mijn kakwijk en ik denk niet dat dat allemaal "moeilijke" honden zijn. Misschien ga ik maar gewoon een geel strikje aan zijn tuig maken (ik laat hem normaal met dubbele lijn uit, halsband en tuig). Misschien dat mensen dan zelf vragen gaan stellen.

Aangelijnd contact ben ik ook geen fan van. Al als klein kind mee opgevoed dat aangelijnde honden geen contact mogen hebben. Verschillende verklaringen gehoord waarom. Maar praktijk is dat dat ook gewoon vaak fout gaat alleen dat de gevolgen niet zo groot zijn. Je wil niet weten hoe vaak ik mijn vriend aan tik als ik twee mensen vertederd zien kijken naar hun (zichtbaar geagiteerde) Boomertjes die aan het snuffelen zijn en dat ik dan zeg "let op. 10 seconde .... Dan is het over met de pret :+ " . In 90% van de gevallen volgt er dan idd een rotsnauw van hond 1 en een verontwaardigde baas "wat is dat nou...!? Doet 'ie anders nooit :oo :oo ".

Ja en dat is dan "uit het niets" :')

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:31

Je kunt alleen zelf wat veranderen bij jezelf. Hoe de andere hondenbezitters het doen kan ongepast of onhandig of asociaal ect. overkomen, je kunt alleen zelf kiezen hoe jij met die situaties omgaat en hoe je je eigen hond in die situaties begeleid. Geen hond is hetzelfde en daarom is het ook lastig om in te schatten wat voor de andere combinaties die je tegen komt werkt. Maar je kunt je dood ergeren tot je een ons weegt ik denk dat je meer plezier behaald aan je eigen verantwoordelijkheid zoveel mogelijk te pakken waar je dat nodig acht. Maar goed dan valt er nog weinig weg te typen op bokt, ook weer jammer.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:44

Daar heb ik ook voor gekozen met mijn bangerikje; samen op pad met mijn stabiele hond erbij en op afwijkende tijden gaan lopen.
Uiteraard haar intussen aanlerend dat ze niets hoeft met vreemde honden en ik het voor haar oplos.
En nu zijn we op het punt dat ze theoretisch aangelijnd op drukke tijden en plaatsen kan worden uitgelaten.
Beetje jammer alleen dat er altijd wel mensen zijn die hun loslopende hond niet bij zich houden ook al is het geen losloopgebied.
Die loslopende honden komen dan dichterbij dan zij aan kan (binnen 5m ofzo) waardoor ik op dat moment razendsnel moet inschatten of de losloper vriendelijk genoeg is om mijn (aangelijnde) stabiele hond erop af te sturen zodat ik me op mijn bangerikje kan concentreren en haar uit de situatie kan halen.

Ik heb op zich geen probleem met loslopende honden om me heen maar hou ze onder appèl als je anderen ziet aankomen of roep ze even terug tenzij wordt aangegeven dat het oké is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:52

Rangeela schreef:
Je kunt alleen zelf wat veranderen bij jezelf. Hoe de andere hondenbezitters het doen kan ongepast of onhandig of asociaal ect. overkomen, je kunt alleen zelf kiezen hoe jij met die situaties omgaat en hoe je je eigen hond in die situaties begeleid. Geen hond is hetzelfde en daarom is het ook lastig om in te schatten wat voor de andere combinaties die je tegen komt werkt. Maar je kunt je dood ergeren tot je een ons weegt ik denk dat je meer plezier behaald aan je eigen verantwoordelijkheid zoveel mogelijk te pakken waar je dat nodig acht. Maar goed dan valt er nog weinig weg te typen op bokt, ook weer jammer.

Je gaat er nu denk ik vanuit dat de mensen die zich ergeren geen verantwoordelijkheid pakken of nemen, of al maatregelen nemen. Maar dat is niet helemaal hoe het werkt.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:59

Er is verschil tussen ergeren aan iets kleins,

Of gedrag van anderen dat
1 verboden is
En
2 tegelijkertijd een écht gróót risico kan opleveren voor je eigen hond.

Van ernstige verwonding tot dood.


Ergeren om iets kleins waar je op kunt trainen, ja dan heb je absoluut gelijk.

Maar du moment dat het gedrag van een ander daadwerkelijk een groot gevaar kan leveren voor jouw eigen hond, dan is het geen ergeren meer maar een terechte angst.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:10

Hier even verbazing en frustratie: het is nu de tweede keer in korte tijd dat ik in een losloopgebied een loslopende loopse teef tegenkom die op het punt is dat ze gedekt wil worden.
Met baasjes die zeggen: "nee het is niet de bedoeling, maar op zich vinden we een nestje wel leuk"
WTF?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:01

Nikass schreef:
Hier even verbazing en frustratie: het is nu de tweede keer in korte tijd dat ik in een losloopgebied een loslopende loopse teef tegenkom die op het punt is dat ze gedekt wil worden.
Met baasjes die zeggen: "nee het is niet de bedoeling, maar op zich vinden we een nestje wel leuk"
WTF?

>;) -O-

Mijn vertrouwen in de mensheid.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:04

Nikass schreef:
Hier even verbazing en frustratie: het is nu de tweede keer in korte tijd dat ik in een losloopgebied een loslopende loopse teef tegenkom die op het punt is dat ze gedekt wil worden.
Met baasjes die zeggen: "nee het is niet de bedoeling, maar op zich vinden we een nestje wel leuk"
WTF?

Huh :'). Wat een idioten.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:07

Ach schei uit,


Zolang er nog mensen zijn die welgemeend en oprecht zeggen dat hun hond 'recht heeft op een nestje' zorg ik zelf maar liever dat ik afstand hou :')

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:34

Ja en dan loop je daar met een open reu :+

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:35

Heel veel mensen denken ook dat wanneer de teef niet meer bloedt de loopsheid over is. :roll:

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:38

Ik heb dus serieus in het verleden een teef bijna onder de reu gehad he. Ze kroop gewoon onder zijn buik :oo die kwam ook gewoon naar mijn huis

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:19

Ik dacht dat ik intussen alles onder controle had, want mijn reu is veel rustiger en volwassenener geworden en gaat vervelende conflicten met andere reuen nu uit zichzelf al uit de weg.
Maar dit is nieuw voor me, en ik ben not amused -O-
Die mensen denken blijkbaar dat het alleen hún zorg is als de teef onverhoeds gedekt wordt, maar hee ik leen mijn hond daar niet voor uit!!
Ik wil geen pups op de wereld zetten en hoewel mijn hond echt prachtig is, zeker niet van hem, want hij heeft epilepsie.

Ik maak me echt niet druk als een teefje net loops moet worden of net is geweest en nog interessant ruikt voor mijn reu. Ik roep hem bij me en indien nodig lijn ik hem even aan.
Ik heb zelf altijd intacte dames gehad en drie weken voor de loopsheid liepen er dan soms al reuen hardnekkig achteraan, haar protest negerend. En de baasjes werden dan boos dat ik in het (Amsterdamse) bos liep. Ben zelfs een paar keer bedreigd.
Dus ik weet hoe het is om een dame uit te laten, maar als de loosheid echt begon zag je mij (vanzelfsprekend) drie weken niet in het bos.

Maar dit, de loopse dame loopt dertig meter voor de baas uit en komt vrolijk op mijn honden afgerend.
En ik moet blijkbaar degene zijn die snel op tijd ingrijpt, terwijl ik van niets weet..?
Mijn reu heeft nooit gedekt, maar hij is een zelfverzekerde jongen en hij weet ook wel hoe hij het moet aanpakken.. O:)
Ik zeg vandaag tegen de baas: "besef je hoe snel dat kan gaan?" "Ja," zegt hij, "maar ze is al acht".
Eh ja, dus? >;)

En ik zit nu een beetje in verwarring want ik begrijp dat ik met een intacte reu hier ook een verantwoordelijkheid in heb.
Is het vreemd dat ik vind dat je een loopse teef die zichzelf vrolijk komt aanbieden beter niet in een losloopgebied loslaat?
Ik ga nu bijna aan mezelf twijfelen... :?

Ik denk zou ik mijn hond beter steriliseren? Niet castreren, maar alleen onvruchtbaar maken? Maar volgens mij is dat een behoorlijke ingreep en narcose moet gezien zijn hersenletsel vermeden worden.

Of moet ik nu bij elke loslopende hond die ik tegenkom gaan vragen of ze toevallig loops is? -O-