Likmatten en voerpuzzels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
solarpleure

Berichten: 2732
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oss

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:45

@Marjo
Hier hebben we verschillende voerpuzzels voor de katten. Wij hebben geen likmat. Bij een hond komt endorfine vrij wanneer ze likken, maar katten gebruiken likken om een andere reden. De toegevoegde waarde zie ik bij een kat dan ook niet.
Voerpuzzels dus wel. Zeker omdat onze katten niet buiten komen is het belangrijk dat ze toch voldoende geprikkeld worden. Wij hebben een stuk of 6 verschillende voerpuzzels. De ene kat is wat vindingrijker in haar oplossingen dan een ander.
Onze ene kat vind het heerlijk om een bal gevuld met snoepjes door het huis te rollen. Onze andere 5 kijken daar niet naar om.

Onderstaande [of vergelijkbare dingen) kunnen ze geen van allen iets mee.
Afbeelding

Marjo

Berichten: 37233
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:59

Thanks! De likmat had ik met name aangeschaft zodat ik iets had om de liquid snacks op te geven trouwens :') Daar is die heel fijn voor namelijk :)

love_mandy

Berichten: 2937
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:12

Onze katten krijgen bijna alleen maar uit een lickmat te eten.
Hier vind je welke voordelen dat heeft, dat zijn er voor katten ook genoeg
https://lickimat.com/pages/when-to-use- ... t-for-cats
Een wetenschappelijk artikel kon ik zo snel even niet vinden, maar er is volgens mij wel onderzoek naar gedaan.

Puzzels gebruik ik ook regelmatig, ze vinden het leuk en het houd ze even bezig. Sowieso de meeste van die plastic puzzels kunnen ook makkelijk, die zijn licht. Nina ottosson heeft ook een aantal kattenpuzzels. Ik heb die met lieveheersbeestjes.

Ensueno
Berichten: 679
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 11:20

Mijn katten krijgen een paar keer per week een likmatje. Ik volgde dit topic eerst voor inspiratie, maar nu geniet ik vooral van de prachtige creaties voor de blije honden. :D

Als je googled wordt er wel aangegeven dat ook katten endorfine aanmaken door likken, bijvoorbeeld deze dierenartspraktijk: https://dierenartsdeen.nl/als-de-kat-zi ... kaal-likt/ Onze katten zijn ook altijd lekker content na een likmatje en gaan dan dutten.

Mijn katten hebben onbeperkt brokken en krijgen op hun likmatje barfmenu, liquid snacks, snacks van 100% vlees en af en toe een kwart gekookt ei.


Afbeelding


Afbeelding

idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:27

Afbeelding
Ted had vanavond kvv paard/konijn met spinazie. Alleen hij is niet zo gek op paard konijn en ook niet op spinazie, dus paard/konijn neem ik maar niet meer mee en spinazie ga ik maar goed door t vlees mengen :o

idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:00

Vanmorgen een lidmaten met kvv lam en Andijvie.
Afbeelding

Ik heb trouwens een topic: vers vlees voeren aan hond en kat geopend voor degene die dat leuk vinden.

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:05

Mooie bakjes! Fijn dat hij het zoveel beter doet!

Voor de katten heb ik ook een aantal bakjes/matjes. Zal ze eens op de foto zetten. En een ssort treatbal in de vorm van een muis die ze leuk vinden!

Fitz had gister zijn toppl, met groentenmix, bouillon, cottage cheese, IJslands zeewier en sint jacobsschelpen.
Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11275
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:24

Ik reageer niet telkens op elke foto maar ik volg wel trouw het topic en er komen mooie bakken, matten en potjes voorbij, en, blije snoetjes <3 !

Zelf heb ik nog een vraag. Sinds enkele dagen geef ik veendrenkstof maar jeetje, wat een troep! Een paar dagen per week krijgt mijn hond blik/gestoomd/kvv, de overige dagen gewoon brok. Hoe doen jullie dat dan met de brok? Gewoon over de brok hangt de slow feeder vol en heeft ze zelf weinig binnen. Op een boterham krijg ik de helft uitgetuft terug -O- (terwijl ze gek is op brood). Hebben jullie tips dat het makkelijker gegeten wordt zonder dat alles onder zwarte smurrie zit?

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:29

Hmm lastig! Hier wordt het wel goed gegeten, maar het is idd wel echt raar spul. Ik zou het denk ik door de brokken roeren, zodat ze het meeste binnen krijgt? Mits ze de brokken dan wel eet natuurlijk..

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:45

Veendrenkstof hoef je niet perse elke dag te geven, als ze er moeilijk over doet bij de brokken (hier wordt het gewoon gegeten) zou ik het door het zachte voer roeren en op de brok-dagen overslaan. Of door (een deel van) de brok roeren in gewoon een normale voerbak, het spul nodigt nou ook weer niet echt uit om het uit de hoekjes en gaatjes te gaan likken...

Bo_Y

Berichten: 4568
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:53

Nou hier geen leuke voerbakken meer eventjes.

Senna is allergisch en staat nu hypoallergeen brok. En mag er niets bij….

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:12

Hier ook een veel gebruiker van lickimatten etc.
Gister zag ik de lickimat yoggie pot, die kende ik nog niet. Dus meegenomen en hond vind 'm mooi.
Is mooi flexibel en lichtgewicht en voldoende breed.

Afbeelding

Ik gebruik veel de sodapup honey pot voor onderweg, en voor thuis de sodapup mandala en de lickimatten :j
Ook altijd wel een kong liggen in de auto met een spuitbus voor snel vermaak als we meer onderweg zijn.

idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:23

Wat een leuke potten komen er weer voorbij! Hoor veel over de honey pot. Iemand die een foto van de binnenkant heeft voor mij?

Maartje_M

Berichten: 9371
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:37

Zijn er ook potten die geschikt zijn voor hele grote/brede neuzen? Ik loop sowieso een beetje tegen formaat aan. Heb nu ook een kleinere mat besteld maar ik vraag me af of daar alles in past voor Mino. Hij wilde niet op de weegschaal de laatste keer bij de DA en de paardenweegschaal was even niet beschikbaar, maar ze schat hem op 45 kg dus er moet nogal wat voer in :=

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:06

Binnenkant van de honey pot is glad.

Afbeelding

De lickimat yoggie pot is 8,5 cm breed en flexibel dus vrij gemakkelijk.
De honey pot is 4,5 cm breed en stevig/niet flexibel.

Misschien de Toppl XL?

Edit; misschien is de lickimat wobble iets voor jou? In ieder geval groot genoeg.

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:16

Bo_Y schreef:
Nou hier geen leuke voerbakken meer eventjes.

Senna is allergisch en staat nu hypoallergeen brok. En mag er niets bij….


Ooh wat zuur :( hopelijk is de oorzaak snel achterhaald!

Ik heb de Yoggiepot ook, daar past net aan een hele maaltijd voor Fitz (280 gram kvv) in met minimale toevoegingen. Hij kan er goed mee uit de voeten maar voor een grote hond zal het snel lastiger worden denk ik.

De toppl XL is de enige pot waar ik met gemak een maaltijd met alle toevoegingen in kwijt kan en die mooi breed van boven is. Ik weet dat rottweilers daar over het algemeen ook goed mee overweg kunnen en het materiaal is het meest duurzaam van alle potten-opties. Heel sterk!

Afbeelding

Westpaw is wel een prijzig merk maar hun Topples en feast matten gaan denk ik wel oprecht een hondenleven en langer mee!

De honeypot heb ik zelf net verkocht omdat die nu te klein was geworden voor Fitz, ook qua opening. Ik heb de gewone toppl (middenmaat) wel aangehouden voor kleinere tussendoortjes, ijsjes enz.

En jaa de wobble! Die is echt groot favoriet hier!
En sodapup komt binnenkort ook met een eigen Wobble achtige bak.

Hhilde

Berichten: 7445
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:26

Bo_Y schreef:
Nou hier geen leuke voerbakken meer eventjes.

Senna is allergisch en staat nu hypoallergeen brok. En mag er niets bij….

Och, wat balen. Hopelijk kunnen jullie vinden waarvoor ze allergisch is. En tot die tijd alleen maar verrijking met deze brokken… niet ideaal, maar hopelijk helpt het voor Senna.

Ik onderschrijf wat Leo schrijft, dat Westpaw een hondenleven en langer mee gaat. Ik kocht één van mijn Toppls (L) in 2015 voor mijn vorige hond en dat is nog steeds een superstevig ding. Mijn vorige hond was een beagle met bijbehorende lompheid <3 en de Toppl heeft ook puppytandjes overleeft. Ideaal ding!

_Christina

Berichten: 1492
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:36

De yoggipot lijkt me prima voor grotere honden, of heeft ie een hele korte tong? Mijn hond red t prima De neus hoeft er niet in te passen. Maar hij is wel wat klein qua hoeveel er in kan, denk dat je met het kwart kilo dat erin gaat, nog lang niet zit aan wat je zo'n grote hond moet voeren :=

Veendrenkstof doen we hier niet aan, gaat ie net zo hard van stinken/ruften als na drinken uit willekeurige plassen/modderpoelen in het bos. Goor!

Maartje_M

Berichten: 9371
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:17

Hoe veel past er ongeveer in een yoggipot? Als hij dalijk volledig op KVV staat moet hij 2x 450g krijgen :+ Hij heeft geen korte tong, alles aan hem is groot :+ dus dat moet het probleem niet zijn.

De wobble staat al op mijn lijstje :D

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:24

Nee dat ga je niet in de yoggiepot krijgen. Met 280 gram zit hij echt vol. :) 300 gram red je met kop er op.

Maartje_M

Berichten: 9371
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:12

Oh dat wordt hem niet nee :=

Bo_Y

Berichten: 4568
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:27

Ik hoop ook dat we snel weten waar Senna niet tegen kan.

Jammer genoeg is het gewoon proberen. Nu met hypoallergene brokjes van de dierenarts. KVV is geen optie, want ik heb een zeer verzwakt imuunsysteem en KVV wordt afgeraden door her UMCG.

Senna eet de nieuwe brokjes met smaak, dus hopenlijk heeft ze er geen last van. En Saar mag wel vanalles….

Ik heb mijn wolble en yogipot net verkocht. Senna eet wel rustig, maar Saar trek ze stuk.
Dus de kappotte in de container en de rest verkocht

Lukasje
Berichten: 11275
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 22:40

Bo_Y schreef:
Ik hoop ook dat we snel weten waar Senna niet tegen kan.

Jammer genoeg is het gewoon proberen. Nu met hypoallergene brokjes van de dierenarts. KVV is geen optie, want ik heb een zeer verzwakt imuunsysteem en KVV wordt afgeraden door her UMCG.

Senna eet de nieuwe brokjes met smaak, dus hopenlijk heeft ze er geen last van. En Saar mag wel vanalles….

Ik heb mijn wolble en yogipot net verkocht. Senna eet wel rustig, maar Saar trek ze stuk.
Dus de kappotte in de container en de rest verkocht


Spijtig voor jou en Senna :(

Wil je toch Kvv voeren, is dit mss een oplossing? Door een bepaald proces worden nl. de pathogene bacteriën in voeding gedood waardoor de voeding “veilig” wordt. Ze bieden ook hypoallergene voeding aan:

https://www.rawveterinarydiets.com/

idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:29

Afbeelding
Vandaag lam met het laatste beetje kip/Rijst van gisteren en spinazie.

Bo_Y

Berichten: 4568
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:34

Lukasje schreef:
Bo_Y schreef:
Ik hoop ook dat we snel weten waar Senna niet tegen kan.

Jammer genoeg is het gewoon proberen. Nu met hypoallergene brokjes van de dierenarts. KVV is geen optie, want ik heb een zeer verzwakt imuunsysteem en KVV wordt afgeraden door her UMCG.

Senna eet de nieuwe brokjes met smaak, dus hopenlijk heeft ze er geen last van. En Saar mag wel vanalles….

Ik heb mijn wolble en yogipot net verkocht. Senna eet wel rustig, maar Saar trek ze stuk.
Dus de kappotte in de container en de rest verkocht


Spijtig voor jou en Senna :(

Wil je toch Kvv voeren, is dit mss een oplossing? Door een bepaald proces worden nl. de pathogene bacteriën in voeding gedood waardoor de voeding “veilig” wordt. Ze bieden ook hypoallergene voeding aan:

https://www.rawveterinarydiets.com/


Bedankt Lukasje!