Welk ontvlo/ontworm/antiteek/anti oormijt schema hanteren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:38

Ik gebruik onderstaande richtlijnen voor wat betreft het ontwormen. Dit houd voor mijn honden en katten in dat ik vier keer per jaar ontworm. Daarnaast ontworm ik voor mijn eigen gemoedsrust nog 1 van die keren na twee weken nogmaals. Mocht er een wormenbesmetting zijn wordt dit op deze manier aangepakt.

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast ontvlooi ik de honden en katten met Bravecto ongeveer 2 a 3 keer per jaar. Dat werkt 3 maanden tegen vlooien en teken. In het voorjaar en zomer seizoen ben ik hier iets preciezer mee dan in de winter.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Welk ontvlo/ontworm/antiteek/anti oormijt schema hanteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 15:34

degene die zo sporadisch ontvlooien onder het mom, ik zie niks. 95% van de vlooien bevind zich in de omgeving en niet op de kat of de hond :=

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Welk ontvlo/ontworm/antiteek/anti oormijt schema hanteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:10

Vlooien hebben wel een gastheer nodig Maartje, dus geen vlooien op de kat/hond = over het algemeen ook geen vlooien in huis. Poppen kunnen natuurlijk wel lang overleven zonder gastheer, maar ook dan zie je vlooien bij je dieren als ze uitkomen. De kans dat je wel vlooien in huis hebt, maar niet op je dier is vrij klein.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 21:07

WillemYntJee schreef:
Vlooien hebben wel een gastheer nodig Maartje, dus geen vlooien op de kat/hond = over het algemeen ook geen vlooien in huis. Poppen kunnen natuurlijk wel lang overleven zonder gastheer, maar ook dan zie je vlooien bij je dieren als ze uitkomen. De kans dat je wel vlooien in huis hebt, maar niet op je dier is vrij klein.


Klopt maar wanneer je er 1 ziet ben je eigenlijk al te laat.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Welk ontvlo/ontworm/antiteek/anti oormijt schema hanteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:53

Mwah dat valt nog wel mee, als je daarna maar minstens 3 maanden achtereen strikt ontvlooit om de cyclus te doorbreken. Mijn katten hebben echt wel eens wat verdwaalde vlooien gehad, maar dan ga ik echt niet gelijk aan de slag met omgevingspray etc.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:56

Ik ook niet. Mocht de hond vlooien hebben dan was ik hem met vlooienshampoo. Daarna een pipet Frontline combo en dan is het eigenlijk al klaar. Extra goed stofzuigen, mandjes hoezen op 60 graden in de was. Maar verder dan dat ga ik niet. Heb nooit een vlooien explosie gehad gelukkig. Vriendin van mij heeft met katten thuis een vlooienplaag gehad waar ze maar niet van af kwam.

nicole_floor

Berichten: 3244
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:17

Onze katten (boerderij katten) worden alleen 2x per jaar ontwormd. Onze honden worden twee keer per jaar ontwormd en 1 keer in de 4 a 5 maand krijgen ze een ontvlooiing/anti teken tablet. Eerder waren we minder cikeur met vlooien/teken middelen, maar onze berner sennen teef is nu bijna een jaar geleden overleden aan de gevolgen van de ziekte van lyme. Dus we zijn nu een beetje panisch voor teken.

Sar
Berichten: 248
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Welk ontvlo/ontworm/antiteek/anti oormijt schema hanteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:34

Ik geef eigenlijk niks preventief. Ik vind het zelf onnodig gif toedienen. Laatst wel vlooien gehad na een oppashond. Dit heb ik toen met Comfortis en Stronghold verholpen. Zowel bij de 3 katten als de hond hielp dit perfect. :)
Verder geef ik dus echt alleen iets als ze er daadwerkelijk last van hebben.
Inenten doe ik ook niet volgens een jaarlijks schema oid maar aan de hand van een titerbepaling.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:55

Wij maken bij onze gevoelige honden regelmatig de oren schoon en dat is het eigenlijk qua preventieve maatregelen, naast heel kritisch enten en tekencontrole na het wandelen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 00:41

nicole_floor schreef:
Onze katten (boerderij katten) worden alleen 2x per jaar ontwormd. Onze honden worden twee keer per jaar ontwormd en 1 keer in de 4 a 5 maand krijgen ze een ontvlooiing/anti teken tablet. Eerder waren we minder cikeur met vlooien/teken middelen, maar onze berner sennen teef is nu bijna een jaar geleden overleden aan de gevolgen van de ziekte van lyme. Dus we zijn nu een beetje panisch voor teken.


Niets tegen vlooien??

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 00:54

Mijn kat heeft, wonderbaarlijk genoeg, nooit last van vlooien. Ook in huis geen probleem. Krabt nooit en nooit beestjes kunnen ontdekken. Ontworm twee keer per jaar.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 01:05

ohjee...
hier krijgen ze 1 of 2 keer per jaar een pipet die werkt tegen vlooien, teken en wormen. sowieso ergens in het voorjaar ivm teken voor de hond.

katten zijn wel binnenhuiskatten. Hond uiteraard niet maar controleer ik eegelmarig op vlooien. Verder zijn ze allemaal levendig en op gewicht.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Welk ontvlo/ontworm/antiteek/anti oormijt schema hanteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 03:45

Toevallig laatst nog mn laatste pipetjes tegen vlooien opgebruikt.
Ik had het idee dat de katten bij mn cliƫnt namelijk wel vlooien hadden. Heb het in de gaten gehouden maar niks ontdekt.

Ik heb binnenkatten, ontwormen is al meer dan een jaar geleden en misschien zelfs langer := Ontvlooien misschien hooguit 1 keer per jaar en ik heb er erg in en enten ben ik meegestopt.

Beide dieren zijn gezond en mankeren nooit wat. Komen enkel in aanraking met mn moeders katten 1 keer per jaar en die hebben ook niks. (Zijn ook binnenkatten)

nicole_floor

Berichten: 3244
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:55

Maartje1990 schreef:
nicole_floor schreef:
Onze katten (boerderij katten) worden alleen 2x per jaar ontwormd. Onze honden worden twee keer per jaar ontwormd en 1 keer in de 4 a 5 maand krijgen ze een ontvlooiing/anti teken tablet. Eerder waren we minder cikeur met vlooien/teken middelen, maar onze berner sennen teef is nu bijna een jaar geleden overleden aan de gevolgen van de ziekte van lyme. Dus we zijn nu een beetje panisch voor teken.


Niets tegen vlooien??

Nee de katten niet. Alleen als ze echt vlooien hebben.