Hond wil niet luisteren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18151
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:42

Ze loopt aan de slipketting begrijp ik, maar hoeveel lopen jullie dan met haar en loopt ze ook wel eens aan een normale lijn? Ben je bekend met de clicker?

Ik heb twee poedels. De ene is met 9 maanden volledig de weg kwijt geweest. Ik heb ontzettend veel geld, tijd, zweet, tranen en snoepjes in haar gestoken en zij is nu de stabielste van de twee. één van de oefeningen die ik keer op keer gedaan heb is haar beloond voor het zelfstandig gaan liggen. Dus je gaat op de bank zitten en iedere keer als ze bij je gaat liggen (en als ze dat nooit doet, begin je met bij je gaat zitten), click je en geef je een snoepje. Verder niet te veel aandacht geven, een rustige kriebel kort mag, maar je wilt er zo min mogelijk energie in stappen. Als ze iedere keer als je gaat zitten bij je gaat liggen, dan ga je de click wat uitstellen zodat ze langer blijft liggen. Zodra ze dat minimaal een halve minuut doet ga je clicken voor een ontspannen lighouding, dus met een heup om, of met haar poten naar achteren of zelfs op haar zij. Je mag het echter absoluut niet afdwingen, het moet vanuit haar zelf komen.

Daarnaast ga je binnen ook de oefening Kijk aanleren. Hier gebruiken ze de naam van de hond, maar omdat jouw hond die al kent en daar al associaties bij heeft, zou ik een commando als Kijk of Aandacht voor gebruiken.
https://youtu.be/9oo6tcSxWWg?t=1m14s

Buiten ga je haar ook vragen rustiger te worden. Je loopt met een 5m-lijn, bij voorkeur aan een tuig maar eventueel aan een halsband, in ieder geval niet aan de slipketting. En iedere keer als ze even oogcontact met je maakt click je. Als ze te druk wordt en gaat trekken, dan geef je geen ruk maar ga je stilstaan en wacht je totdat ze oogcontact maakt. Ga niet door totdat ze helemaal hyper is, maar stop eerder. Je wil de kans zo groot mogelijk maken dat ze succes heeft. Doordat ze met de oefening Kijk heeft geleerd dat ze daar een click mee kan verdienen, is de kans groter dat ze naar je op kijkt, click als ze dat doet. Zeg echter het commando niet, behalve als ze wel kalmeert maar na een minuut of 5 nog niet op kijkt. Rustig gaan liggen is ook prima, daarvoor mag je ook clicken, dan hoeft ze je niet aan te kijken. Wat je wilt trainen is een alternatief gedrag voor hyper doen.

Als je denkt, dat kan mijn hond niet want hij is te druk. De mijne probeerde letterlijk tegen de muren op te klimmen, kon urenlang met haar voerbakje staan te klepperen en rende kilometers achter haar eigen schaduw aan als ze los liep. Ik heb bij 4 gedragstrainers gelopen en haar medisch helemaal door laten lichten omdat haar gedrag zo extreem was.

De andere poedel is vandaag teruggebracht nadat ik haar 4 maanden terug al een stabiele hond herplaatst had. Ze vond alleen andere honden stom, en haar zus (mijn andere poedel) vond ze het stomst van allemaal. Dat is dan ook de reden dat ze herplaatst is. Ze valt nu plotseling uit en kan uren in angstagressie-aanvallen blijven hangen. De situatie bij hen was onhoudbaar geworden. Ze is absoluut niet mishandeld geweest bij de tussentijdse eigenaren, maar ze hebben haar waarschijnlijk net niet genoeg stabiliteit geboden waardoor ze een leiderschapsrol heeft aangenomen die ze absoluut niet aan kan. Ze is blijkbaar helemaal niet zo'n stabiel hondje. Ook haar ga ik via deze wijze (en het vasthouden bij haar halsband als ze begint te grommen totdat ze weer tot rust komt) weer terug rust in haar trainen.

meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:50

Bravura schreef:
:roll: er zijn nu al zoveel tips voorbij gekomen. LoveGlove kijk wat je kunt gebruiken en doe je voordeel er mee. Ik lees bijna niet anders dan dat je dat doet en dat doet maar....tja...ik denk dat als je er zo tegenaan kijkt het toch helemaal geen zin heeft verder te reageren. Het baasje luistert ook niet....dan lijkt de hond inderdaad op de baas.


Ik denk dat we TS niet alles aan kunnen rekenen, ze is in heel veel afhankelijk van haar ouders, zo te lezen doen die de dingen weer anders dan TS, dat maakt het er voor de hond ook niet duidelijker/makkelijker op.

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:07

Ha Ts.

Wat erg fijn zou kunnen zijn is iemand erbij halen om jullie te helpen. Dat hoeft misschien maar 1 of 2 keer. Druk gedrag heeft vaak te maken met de interactie en reactie. Hier kun je iets aan veranderen en dan kan het drukke gedrag afnemen.
Je hebt echt geen stoute hond. Je hebt gewoon een puppy.

Enkele tips.

Bezoek dat binnen komt moet de hond negeren. En dan echt compleet negeren. Dus niet aanhalen niet tegen praten en zelfs niet naar kijken.
Toen onze hond het wildste was lieten we hem er vaak niet bij als de mensen binnen komen. Iedereen loopt dan rond, hoog energie gehalte want iedereen doet druk en blij. Dan lieten we iedereen binnen. Begroeten. Gaan zitten en koffie maken. En pas als de omgeving rustig is de hond erbij laten.

Heel veel beweging geven. Hoe veel wandelen jullie? Wie liepen 3 tot 4 uur per dag!
Spelen wekt drukte op. Het vermoeid ook. Maar bij wandelen blijft het energie leven oké. Dus niet druk spelen.
Voor feestjes (veel drukte) gingen we met hem fietsen of skaten. Extra energie er uit.

Afleiden door bijvoorbeeld een kauwbot te geven. Dan kon hij rustig in zijn mandje liggen.

En als hij dan eindelijk rustig is. Meteen er heen en belonen. Maar niet te enthousiast want dan neemt zijn energie leven toe.

We hebben 'puppy's voor dummies' gelezen. Dan kUn je het gedrag beter verklaren.
En in de boeken van Caesar Milan vindt je veel terug over het effect van je eigen energie op het energie leven van de hond.

Fysiek corrigeren (vastpakken of een tik geven) werkt vaak niet. Juist bij karaktervolle honden heeft dit niet het gewenste effect. De hond sluit zich af voor de correctie. Wat je wel moet doen is viraal zelf rustig blijven (kalmte en laag energie level) en het gedrag begrenzen. Druk bij bezoek, naar zijn mandje sturen. Komt hij er uit, weer terug sturen. En dit volhouden. Misschien wel 50 keer. En oefenen. En vooral het goede gedrag belonen.

Veel succes!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:20

Oh nee, niet cesar Milan pls...

Als er geen omheind uitren veld in de buurt is kan je ook stallen met binnenbak vragen. Op mijn oude stal kwamen op zondag ochtend ook weleens mensen met een hond die niet los kon, en die daar dan toch ff uit kon razen

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:32

LadyMadonna schreef:
Oh nee, niet cesar Milan pls...


Ik bedoel hier zijn energie niveau verhaal. Ik ben het niet met alles eens van hem. Maar hoe hij kijkt naar de drukte van het gedrag van een hond; daar kan ik me helemaal in vinden.

Unbeatable
Berichten: 590
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:33

LoveGlove schreef:
Wowowowow jullie nemen het meteen zwaar aan. Natuurlijk beloon ik haar. Altijd. Alles wat ze goed doet beloon ik. Altijd. Echt altijd. Maar ik heb het vandaag niet over belonen. Ik speel enorm veel met haar. Meteen in de ochtend komt ze me wakker likken en dan gaan we altijd spelen. Altijd. Hoevaak hebben mijn handen al vol krassen en beten gezeten van het spelen :')
Maak je geen zorgen, ze bijt niet echt hard. Ze is alleen lomp. Ze speelt echt, want het enige wat haar staartje doet is op en neer kwispelen als we spelen.

En ga de cursus niet de schuld geven, want als er één goede cursus is, is het die cursus wel. Iedereen in de omgeving kent die cursus. Ik denk meer dat het de manier is van hoe je de dingen die je daar leert oppakt. En ik heb daar ook juist geleerd dat ik veel moet belonen. En ja, we moesten ook altijd correcties geven als de hond niet naar de commando luisterde. Daarom ga ik door met correcties geven. We moeten het dus nu negeren. Wat nou als ze een halfuur zit te blaffen. Moeten we dat blaffen dan blijven negeren? Want dat is nogal irritant. Maar ja, als Het moet, zal ik het mam wel vertellen. En ik zag ook ergens dat iemand denkt dat ik dezelfde plek als slaap- en strafplek gebruik. Dat is niet waar. Dat heb ik ook duidelijk gemaakt, we hebben een mand én een kennel. Die kennel is de slaapplek voor mijn hond. Daar slaapt ze 's nachts en daar moet ze in als we weggaan. De mand is optioneel of ze daar in wil slapen of niet. Het is in elk geval haar strafplek en dat weet ze. Als ze iets niet goed heeft gedaan, en ze weet dan, dan loopt ze meteen naar de mand toe. Als we het hebben over dat ze het niet snapt, kan ik me dat indenken. Meestal als ik ga straffen, gaat ze jeuken. Ik heb op de cursus geleerd dat, als ze dat doet, ze het vaak niet snapt of dat ze het niet wilt. We zetten Haar dan onder druk. En om onder die druk uit te komen gaat ze jeuken, gapen of schudden. Bij ons is het dus meestal jeuken. Met haar pootje omhoog kan ook nog wel eens betekenen dat ze het niet snapt. Dat heeft een puppy in onze cursus groep vaak gedaan, maar dat heeft mijn hond nog nooit gedaan.
O en wat betreft die zware correcties, ik zal dat even uitleggen. Eerst had ik een gewone halsband voor mijn hond. Op de cursus hebben ze me geadviseerd om een slipketting te kopen, omdat mijn hond niet op de correcties van mijn normale halsband reageert. Nou, dat scheelde al een hoop. Alsnog, soms moet ik niet één correctie geven met de slipketting, maar twee achter elkaar. Anders reageert ze nog niet. Dat is wat ik bedoel met zware correcties. Ze reageert niet op een lichte correctie. Dat hoort bij haar karakter. En ze kan ook wel tegen een stootje. Als ze in haar gekke 5 minuten is, knalt ze soms wel eens tegen een muur aan ofzo. Dan schud ze een keer en gaat ze weer door. Is wel echt grappig om te zien _O-

Ik zal in elk geval vanaf nu gaan negeren en belonen (belonen doe ik wel al) en kijken hoe dat gaat.


Inderdaad, je hond blaft waarschijnlijk om aandacht. Straffen, is dus ook een vorm van aandacht. In dit geval kun je inderdaad het beste negeren, al duurt het een half uur. Je hond zal vanzelf leren, dat het geen zin heeft wat hij/zij op dat moment aan het doen is. Door gestraft te worden, bereikt hij alsnog zijn doel; en dat is even aandacht. Al is dat negatief. Ik denk persoonlijk dat het weinig zin heeft om tips te geven in dit topic, je geeft zelf al aan dat je vrijwel nergens voor open staat en probeert je acties te verdedigen. Persoonlijk vind ik dat wat je doet, onder dierenmishandeling valt. En als je denkt dat een hondenschool goed is, als die een slipketting aanraad, dan zit je toch erg verkeerd. Dit is namelijk symptoombestrijding en geen oplossingsgerichte methodiek. Nergens voor nodig dus.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 17:21

Ik zie hier ook mensen die zeggen dat ik de tips niet aanneem. Maar dat is helemaal niet waar. Ik krijg er alleen zooooo veeeel, dat ik ze momenteel niet allemaal kan doorlezen. Daar heb ik de tijd niet voor. Ik ga vanavond alles fatsoenlijk doorlezen. Alles komt toch op hetzelfde neer, en daar ben ik zeker al mee bezig. Maar nu gewoon even apart.

Hoe moet ik reageren als mijn hond zonder reden begint te blaffen?

Hoe moet ik reageren als iemand binnenkomt en mijn hond is superdruk?

Hoe moet ik reageren als mijn hond mijn andere hond verveelt?

Geef even op die 3 vragen apart antwoord. Dan kan ik er in elk geval iets aan doen. Ga nu niet zomaar zitten roepen dat ik er niets mee doe als ik niet zeg dat ik er iets mee doe, want misschien doe ik dat wel. Dat kun jij niet weten

kiwiwitje

Berichten: 20162
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:27

Daar kun je pas antwoord op krijgen als je daadwerkelijk weet waarom de hond daar zo op reageert. En daar kun je alleen achter komen door je te verdiepen in een hond en zijn gedrag en daardoor te leren om samen te werken. Dan kun jij gewoon leider worden. Maar dat heb ik al een paar keer gezegd, en daar reageer je niet op. En ik ben niet de enige die dat zegt.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 17:31

kiwiwitje schreef:
Daar kun je pas antwoord op krijgen als je daadwerkelijk weet waarom de hond daar zo op reageert. En daar kun je alleen achter komen door je te verdiepen in een hond en zijn gedrag en daardoor te leren om samen te werken. Dan kun jij gewoon leider worden. Maar dat heb ik al een paar keer gezegd, en daar reageer je niet op. En ik ben niet de enige die dat zegt.

Nou dan reageer ik nu wel. Zoals ik al zei, ik heb nog niet uitgebreid gelezen.

Dan ga ik me daar zeker in verdiepen

Tigress

Berichten: 8950
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:35

Hoe moet ik reageren als mijn hond zonder reden begint te blaffen?
Een hond blaft niet zonder reden. Aandacht, iets zien, overprikkelt zijn. Vind uit waarom de hond blaft. Zoals eerder is aangehaald is overprikkeling een zeer plausibele reden waar je mee aan de slag kunt.

Hoe moet ik reageren als iemand binnenkomt en mijn hond is superdruk?
Zoals vaker aangegeven in het topic, laat de bezoeker de hond negeren. Negatieve aandacht is ook aandacht. Pas aandacht geven wanneer de hond rustig is, dan is de aanhaling de beloning voor het rustig zijn.

Hoe moet ik reageren als mijn hond mijn andere hond verveelt?
Geeft je oudere hond wel eens grenzen aan? Is het jouw interpretatie dat de puber de oudere hond ''verveelt''? Waaraan zie je dat dat het geval is?

kiwiwitje

Berichten: 20162
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:35

Dan klik bij mijn naam ''geplaatst'' aan dan kun je meer lezen over wat ik gezegd heb :) Is makkelijker zoeken.
Ik weet zeker dat als je opzoek gaat naar een hondenschool die werkt met jou (ipv de hond) dat je verder komt. Of eventueel met een goede gedragstherapeut.

Wat hier bij het binnenkomen van bezoek goed werkt. Bezoek laten wachten, honden de bench in, bezoek binnen laten komen, en als iedereen rustig zit en drinken heeft mogen ze eruit. Krijgen ze iets lekkers als ze rustig zijn, en vaak krijgen ze dan iets heel lekkers om te knagen. Rustige honden die gewoon even bij de mensen komen kijken.
Bij ons komt te weinig bezoek om het anders goed te kunnen oefenen en bijvoorbeeld mijn broer is bang van honden. Dus om het voor iedereen makkelijk te maken, mogen ze eruit als ze rustig zijn.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 28-06-17 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25315
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:37

LoveGlove schreef:
Hallo allemaal

Ik heb op het moment een pup van 9 maanden. Ze is een labradoodle. Ik ben met haar op puppycursus, en deels GG1 cursus geweest (totdat ik op die dag moest werken en mam heeft besloten om me uit de cursus te gooien :()
Dus ik heb geleerd hoe je correcties moet geven.

Nu is er dus een probleem. Ik heb al geleerd jn de cursussen dat mijn hond zware correcties nodig heeft om te leren dat iets niet mag of anders moet. En ik gebruik die correcties thuis ook. Maar alsnog wil ze niet luisteren. En ze leert er ook niet van. Ze is nu ook echt heel druk. En ja, we wandelen er echt veel mee. Mam en pap en ik proberen zoveel mogelijk met haar te wandelen. Maar dat blijkt niet te werken. Commando's volgt ze altijd zonder problemen op. Daar gaat ze de fout niet in. Ook als wij weg gaan en zij in haar kennel moet, ze gaat gewoon heel braaf in de kennel. Als ze een snoepje krijgt en ze moet zitten en af of een ander riedeltje commando's doen, volgt ze dat ook heel netjes op. Het zit gewoon puur in het druk zijn. Ze kan er ook niet tegen als ik mijn andere hond ga aaien. Dan komt ze meteen mijn andere hond vervelen (zal wel met rang te maken hebben). Bij elk klein dingetje die ze buiten ziet of hoort moet ze blaffen. En ook daar krijgen wij genoeg van. En als er mensen komen hier kunnen ze nog niet fatsoenlijk binnen komen omdat mijn hond meteen als een dolle op ze af gaat. Ze is heel vrolijk, en dat is het probleem niet. Maar het is gewoon TE vrolijk. Alles is TE druk en TE vrolijk. En de correcties werken allemaal niet. Ik grijp haar heel vaak bij haar nekvel, ik stuur haar vaak zat naar de mand (dat is haar strafplek, want de kennel is haar slaapplek), er komt zelfs af en toe een tik bij kijken, maar het werkt allemaal niet.

Weten jullie misschien waar het aan ligt? Puberteit, ze is nog puppy, ik doe mijn correcties niet goed, wat is het?

Alvast bedankt voor de hulp


Het niet alles gelezen, maar zoek andere hondenschool zou stap 1 moeten zijn, method daar is geloof ik wat middeleeuws.
Goed gedrag belonen werkt vele malen beter dan ongewenst gedrag bestraffen.
En zorg voor genoeg lichamelijke en geestelijke inspanning voor je hond het is een jong dier van een actief ras, die hoort blij stuiterend door het leven te gaan, uiteraard wel met de kanttekening dat er ook rust moet kunnen zijn.

Je hond klinkt namelijk als hele leuke hond, waarbij alleen nog wat gestroomlijnd moet worden, maar ja, 9 maanden... die's ook nog niet volwassen.

Staan verder wat ik wel heb gezien van het topic al hele leuke tips tussen.

dierenfan
Berichten: 9694
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:40

De hond blaft niet zonder reden maar de reden snap jij als baas niet ;)
Niet als beschuldiging bedoeld maar net als mensen die praten ook nooit zonder reden zo doen honden dat ook niet. De reden kan in onze ogen niets zijn maar voor de hond is het een reden.

Dus ga na waarom hij blaft. Een auto deur? Aandacht willen? Speeltje buiten bereik? Stress? En ga dan bedenken hoe blaffen te stoppen.

Te druk bij visite dus niet bij visite. Voor de visite er is hond in de bench met kluif. Mag pas los als visite er is en hond relaxt is. Of doe hond aan lijn en negeer drukte en beloon rust. Kan lang duren de eerste keren maar uiteindelijk zal de hond het snappen.

Andere honden vervelen? Dat mag gewoon niet dus vervelend gedrag af kappen het is einde spel is einde contact. Probeer gelijk te kijken wanneer ze vervelend gaat doen en probeer de keer er op voordien af te kappen. Dus gaat ze vervelen als andere hond ook wil spelen dan is het voorlopig even kennis maken en door gaan.

Hoewel ik zelf een roedel heb en contact met andere honden niet toe sta tijdens wandelingen. Wij gaan wekelijks naar omheind losloop daar mogen ze ravotten maar verder gewoon mee lopen en graag negeren. Dit ook ivm de sport maar ook omdat 5 grote dolle honden onhoudbaar zijn als ze allemaal eens aangelijnd zijn ;)

Mijn puber heeft ook problemen met spelen met vreemde honden dus die mag dat momenteel niet. Is aangelijnd dan aan 2 meter lijn en ga binnenkort muilkorf halen. Zijn probleem is gaan hangen in nek andere hond en schudden. Dit bij opwinding en krijg het niet onder controle helaas. Dus dan ook muilkorf dan verder trainen met de puber zonder kans op gaten ;)

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:53

Hoe moet ik reageren als mijn hond zonder reden begint te blaffen?
Negeren. Wij hebben nu een pup van 16 weken en die blafte heel veel en nu nog amper. Zodra ze ook maar 2 seconden stil is (dus ook niet piepen) belonen. Met je beloonwoordje EN een snoepje. Als ze echt zo veel blaft als jij zegt, zou ik iets ECHT lekkers gebruiken als beloning, een worstje ofzo. Ons is altijd geleerd (ook bij de vorige pup) hoe moeilijker het is wat ze moet doen, hoe groter de beloning moet zijn. Hoe belangrijker het is dat ze naar dat commando goed luistert, hoe groter de beloning moet zijn (bvb "zit" hebben we met brokjes aangeleerd, maar "hier" met worstjes en we blijven ook regelmatig worstjes geven voor bij ons komen). Als je buiten loopt met dr en ze focused uit zichzelf op jou: belonen met stem en snoep. Aandacht op jou is wat je wil. Belangrijk: wel blijven lopen tijdens het beloning (kost wat oefening, voeren en lopen tegelijk) anders gaat ze je aankijken en dan stil blijven staan van 'waar blijft mn beloning nu dan?'.

Wij hebben ook het commando 'kijk' geleerd. Dit houdt in dat ze naar ons moet kijken op dat moment, zodat haar aandacht bij ons is. Heel makkelijk aan te leren: zodra ze je aankijkt (ook binnen mee beginnen) zeg je "kijk" en duw je er een snoepje in terwijl je je beloningscommando zegt (bij ons 'goedzoo'). Als ze dan buiten een hond of iets anders ziet waar ze heen wil, zeg je 'kijk' en dan is haar aandacht bij jou. Onze hond is nog jong, dus dan kijkt ze en kijkt meteen weer weg. Gewoon 'kijk' herhalen en elke keer snoepje erin en beloningswoord, al moet je het 20 keer achter elkaar zeggen. Net zolang tot de aandacht helemaal weer bij jou is omdat de afleiding (hond/persoon) weg is.


Hoe moet ik reageren als iemand binnenkomt en mijn hond is superdruk?
Wij hebben dit aangeleerd (vooral zodat ze niet springt) door voor het bezoek aanbelt, of zelfs voor ze aan komen lopen (even overleggen dus!) de hond aan te lijnen. 1 persoon blijft bij de hond, de andere persoon verwelkomt het bezoek. De persoon bij de hond let alleen maar op de hond en vraagt zijn aandacht (bij ons vaak door 'kijk' of enkel het zitcommando te geven en te blijven belonen elke 5 seconden ongeveer zolang ze blijft zitten en niet op het bezoek af gaat. Dit kun je natuurlijk gaan uitbouwen naar 8 seconden, 10 seconden enz. hoe langer je oefent, net zolang tot ze niet meer op het bezoek af springt). Leer haar dat pas als het bezoek binnen is, jassen uit heeft en naar de plek gaat waar ze gaan zitten oid, dat ze dan pas van haar plek mag en het bezoek mag begroeten. Doe dit de eerste keren ook nog aangelijnd en zorg dat het bezoek haar GEEN aandacht geeft als ze opspringt of druk is en BELOON haar METEEN zodra ze 2 seconden rustig is bij het bezoek en met 4 poten op de grond blijft.


Hoe moet ik reageren als mijn hond mijn andere hond verveelt?
Hier heb ik geen tips voor, wij hebben maar 1 hond.

Tot slot wil ik nog zeggen dat die van een longeerlijn een hele goede tip is, zo hebben wij haar de eerste keren ook los gelaten en zo doen we het nog steeds als we haar wel bewegingsvrijheid willen geven, maar het nog niet 100% vertrouwen dat ze zich goed gedraagt (bij de paarden dat ze niet gaat irriteren bij de paarden bvb).

Ohja en als laatste: als wij veel hebben gedaan met onze hond of ze veel nieuwe dingen heeft gezien (maar dus ook als we alleen naar de bossen zijn geweest en ze daar heeft gerend) is ze 2 uurtjes na thuiskomst hartstikke druk. Gewoon door alles. Probeer dus ook eens een dagje niets speciaals te doen: wat korter te lopen, niet los te laten, juist als je haar elke dag uitput kan dit de oplossing zijn (maar mocht ze niet overdreven veel beweging krijgen, natuurlijk het niet gaan terugschalen naar 4x 5 minuten uitlaten want dat is dan weer te weinig natuurlijk ;) )

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:33

Een hond met stress leert niks, dat betekent niet perse dat de hond niet onder de indruk is en de correctie dus nog maar wat zwaarder zou moeten...[/quote]


Stress?? Haha TS lijkt me gewoon een leuke jonge hond te hebben, die lekker zijn eigen ding wil doen. Spontaan, eigenwijs en onbenullig.

En 2 rukjes aan een slipketting maakt deze hond niks uit.

Grappig vind ik altijd wel, dat als een hond gecorrigeerd word, jammert half bokt.

Maar rijden doen we natuurlijk met een bit, sporen en een zweep...

Of mag je ( algemeen ) paard doen waar die zin in heeft?

Machie

Berichten: 16031
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:39

Je hebt een labradoedel en bent verbaast dat ie lomp en wild is? hahahahaa :+

Anoniem

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:48

Ik lees dat de hond uit de broodfok komt. Tja, niet slim om daar een hond te kopen. Iedereen weet dat die beestjes al geen goede start kennen en dan schrikt men ervan dat men een probleem pup heeft.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:56

@ threefingers: ik rijd al jaren geen paard meer, maar vind je vergelijking kant nog wal raken... Nee, mijn paard mocht niet doen waar ie zin in had en dat mag mijn hond ook niet, daar kun je echter op verschillende manieren mee omgaan ;)

Ik lees: Grove correcties, in het nekvel grijpen, een tik etc. Dikke kans dat dát wel stress oplevert, zeker als de hond de correctie niet begrijpt.
Ik heb honden gezien die "een harde aanpak" nodig zouden hebben, maar waar niets van terecht kwam en die zich later met een positieve aanpak leuk ontwikkelden.
Slipketting vind ik geen aanrader bij zo'n jonge hond, maar daar val ik hier helemaal niet over. Mijn eigen hond loopt ook met slipketting. (Dat is al lang geen pup meer, ik gebruik een grove schakel en hij staat nooit op de slip-stand, maar dat terzijde) ;)

Mijn hond is echt niet opgevoed met alleen maar koekjes, lieve woordjes en een aai over d'r bol, maar ik vind de harde aanpak wel zo achterhaald -O-

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:07

Machie schreef:
Je hebt een labradoedel en bent verbaast dat ie lomp en wild is? hahahahaa :+

Dat gaat alleen voor eerste kruisingen op hé, niet voor Australian labradoodles. En ja dit is idd een eerste kruising..vaak adhd'ers.

kiwiwitje

Berichten: 20162
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:12

@ threefingers, TS begrijpt op veel vlakken niet waarom de hond iets doet. Of dat nu om andere honden, om blaffen, om visite of om wat dan ook gaat. Vervolgens krijgt de hond wel een correctie (op welke manier dan ook) omdat ie dat doet.
Ja dat is stressvol voor een hond. En niet alleen heel stressvol ook heel frustrerend voor beide partijen. Hond probeert baasje iets duidelijk te maken en baasje begrijpt het niet. Baasje heeft een hond die in haar ogen niet luistert. Frustratie +Frustratie word hoe dan ook stressvol.
Het idee van de slipketting heel leuk, maar dat is het zelfde als bij je paard een ander bit indoen omdat ie te sterk is. Probleem ligt dan ook vaak bij de ruiter of een ander probleem en bit is ook dan symptoombestrijding.

Paard en hond hebben allebei te luisteren naar mij. Maar ik heb net zo goed te luisteren naar hun.

En ja het is een jonge hond en ja die zijn wel eens onstuimig en ondeugend en daar is niks mis mee. Maar wel als het jou en de hond frustreert. En verder is uit het verhaal van TS(of eigenlijk al haar berichten) duidelijk te halen dat dat het geval is, en dat TS geen leider is voor haar hond. En daar zal aan gewerkt moeten worden.

Ik heb hier twee engelse staffords zitten. Mijn reu heb ik zelf opgevoed en die is net als de hond van Amy(hier boven) niet met alleen lieve woordjes en koekjes opgevoed. En tegen een correctie ben ik ook niet. Maar de harde aanpak werkt vaker niet dan wel. En mijn teefje is nu het bewijs daarvan. Voor het geval dat je mijn bericht gemist hebt, teefje is een herplaatser, heel fijn karakter, maar met harde aanpak(en niet alleen hand maar ook bijv. schoenen) ''opgevoed'' en dat proberen we nu op te lossen. En de enige manier hoe dat kan is je verdiepen in het gedrag wat ze vertoont en dat proberen om te zetten naar iets positiefs.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 21:13

SVRL schreef:
Ik lees dat de hond uit de broodfok komt. Tja, niet slim om daar een hond te kopen. Iedereen weet dat die beestjes al geen goede start kennen en dan schrikt men ervan dat men een probleem pup heeft.

Daarover, ik wist vantevoren niet dat het broodfok was. Ik kwam er pas achter nadat we de hond al hadden. Daarbij weet ik het natuurlijk niet zeker. Maarja, de moeder was niet bij de pups, en dat lijkt me verdacht. Daarom denk ik nu dat het broodfok was. Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker, en daar was ik ook te laat achter gekomen. Daar valt niets meer aan te doen.

En, ik denk dat mijn hond over het algemeen niet gestrest is. Ze speelt gewoon, ze doet haar ding. Ze trekt zich niks aan van anderen (behalve als ze moet luisteren dan, en ze luisterd), ze heeft haar eigen rust plekje als ze even weg wil duiken, maar daar ligt ze amper. En ja, dat is een mand in een hoekje van de keuken wat een beetje is afgeschermd van de rest van de keuken. Dus daar ligt ze heel soms. Verder ligt ze altijd op de bank of op de grond als ze slaapt. Ze is ook niet bang voor mij. Ze heeft vanmiddag nog op me liggen slapen. Ze speelt uitbundig met mij. Ik denk dat alleen op het moment dat ik haar correcties geef dat ze het niet snapt en bang is. Dan heeft ze meestal haar staart tussen de benen en duikt ze schuldig ineen. Het is ook niet leuk voor mij om het te doen, maar ik dacht dus dat het wel zo moest. Blijkbaar dus niet. En dat blaffen zal denk ik niet door aandacht komen. Dat ziet of hoort ze iets. Ze zit altijd voor de raam of buiten als ze blaft. Vanmiddag begon ze ook te grommen toen twee mensen langs kwamen lopen. Toen heb ik gewacht tot ze stil was en haar toen beloond. Ik heb wel een keer gezegd: nee! En dat werkte best goed. Maar dat weet ik van haar. Ze stopte alleen niet helemaal. Ik verwacht dat haar blaf niet van stres of aandacht komt. Alleen als ik mijn andere hond aandacht geef kan ze dat niet hebben, en wil ze ook aandacht. En dan gaat ze mijn andere hond vervelen, zoals aan de pootjes bijten en dat soort dingen. En ja, mijn andere hond blaft of gromt of hapt wel eens naar haar als hij het genoeg vindt. Meestal als ik mijn andere hond naar boven of onder breng (die kan niet zelf traplopen), vindt ze het ook grappig om hem te vervelen. Meestal zeg ik dan al vantevoren nee of denk eraan. Maar daar luisterd ze nooit naar. Ze vereelt hem denk ik ook wel eens omdat ze dan met hem wil spelen. Maar dat wil hij niet.
Als er mensen komen wil ze ook graag aandacht. En ik weet ook heel goed dat ze het alleen maar goed wil doen. Dat is me op de cursus heel vaak gezegd. En het is me ook vaak gezegd daar dat ik te weinig beloon en te veel straf. DUS het is meer mijn eigen schuld dan die van de cursus.

En eerlijk gezegd, ik ga niet zeggen dat het MOET, maar als je je hond een tikje geeft gaat iedereen altijd meteen roepen dat het dierenmishandeling is. Dat gebeurt hier nu ook. Nouja, hier is de situatie anders. Maar ik vind dat eerlijk gezegd een beetje overdreven. Een keer een tikje geven is nog geen dierenmishandeling. Het is misschien niet de goede manier om een hond op te pakken, maar dat is geen dierenmishandeling. Dierenmishandeling is als je niet een tikje, maar een hele tik geeft, elke dag wel 20 keer zonder reden. Als je een hond aan de boom vastmaakt naast de weg. Als je je hond geen eten geeft. Allemaal dat soort dingen. DAT is dierenmishandeling. Je mag er anders over denken, maar dit is mijn mening.

kiwiwitje

Berichten: 20162
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:22

Nee hoor Love Glove, Mijn reu heeft ook echt wel eens een tik gehad. Heb hem zeker niet in elkaar gerammeld maar een tikje heeft ie echt wel eens gehad, en daar issie echt niet slechter van geworden.
Je hond hoeft zeker ook niet gestresst te zijn, maar daar kun je alleen achter komen als je je hond goed gaat lezen en goed gaat begrijpen wat hij wanneer met zijn gedrag aantoont en bedoelt.
Als je hier binnen zou komen en eens een dagje mee draait met mijn teefje weet ik zeker dat er een hoop mensen aan haar geen stress zien. Maar juist de omgang die ze kiest op bepaalde momenten tonen aan dat haar kopje overloopt en geen idee heeft wat er van haar verwacht word. En dat het wel degelijk stress is. En dat betekend niet dat je geen blije hond hebt. Maar uit jouw verhaal en hoe jij het schetst is er een (groot) rangorde probleem en het is juist voor een hond in een zekere zin stressvol dat de rangorde niet duidelijk is.
Maar daarvoor zal je je goed moeten verdiepen en dan eens terug kijken op het gedrag.

En dat bedoel ik niet verkeerd, want wij hebben met het teefje tegen het zelfde aangelopen. Ze is hier nu bijna 3 maanden, en sinds een week of 3 is bij mij en daarna bij mijn vriend het kwartje pas gevallen.

Mijn vriend speelt net als jij ruw met de honden. Maar dat betekend ook dat ze naar hem minder goed luisteren. Als het er op aan komt en ze moeten echt even luisteren doen ze dat ook wel. Want het is wel heel duidelijk wanneer het echt serieus is. Ik speel ook wel met ze, maar ik ben van het strakke, nee is nee en het duidelijke. En bij mij komen ze niet ruw spelen, ja balletje gooien en trekspelletjes doen wij ook. Maar vriendlief is hun speelmaatje en ik ben de leider/baas. En dat weten ze heel goed.
En het is wel heel makkelijk om maar gewoon eens te zeggen ach, of te lachen als het net niet gaat zoals je wil. Omdat ze toch weer de clown uit hangen. Dat zegt mijn vriend regelmatig. Ach laat ze. Nee is nee krijgt hij dan als antwoord. En dat is misschien nog wel het lastige. En dat betekend niet dat ik ook niet af en toe eens iets door de vingers zie. Maar als ik ergens iets van vind, of iets aan ze opdraag is dat ook wel wat er gaat gebeuren.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:35

TS: ik wil je helemaal niet afschilderen als dierenmishandelaar, want ik geloof echt wel dat je gek bent met je hond en het beestje het niet slecht heeft. :n Ik hoop niet dat je het zo opvat...
Uit jouw (met name eerste) post, lijk je echter veel bezig te zijn met het negatieve gedrag en het corrigeren hiervan. Ik probeer alleen te laten zien dat er ook een andere manier is, waarbij de focus ligt op het aanleren van gewenst gedrag en zo het ongewenste gedrag om te buigen.

Mijn hond krijgt heus wel eens een correctie, maar ik wil graag dat mijn hond iets voor me doet, omdat ze daar plezier aan beleeft en niet omdat ze anders op haar donder krijgt. Dat is niet altijd de snelste weg, maar zo blijft ze er zelf ook plezier in houden. :)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:41

ThreeFingers schreef:
Een hond met stress leert niks, dat betekent niet perse dat de hond niet onder de indruk is en de correctie dus nog maar wat zwaarder zou moeten...
[/quote]


Stress?? Haha TS lijkt me gewoon een leuke jonge hond te hebben, die lekker zijn eigen ding wil doen. Spontaan, eigenwijs en onbenullig.

En 2 rukjes aan een slipketting maakt deze hond niks uit.

Grappig vind ik altijd wel, dat als een hond gecorrigeerd word, jammert half bokt.

Maar rijden doen we natuurlijk met een bit, sporen en een zweep...

Of mag je ( algemeen ) paard doen waar die zin in heeft?


Wat een gekke vergelijking. Een paard weeg zo'n 500 kilo en daar willen we ook nog opzitten? Natuurlijk kom je er niet alléén maar met koekjes, maar rukken aan een slipketting is gewoon slecht voor een jonge hond, er zijn echt betere hulpmiddelen en trainingen. Het ontbreekt hier gewoon aan kennis en hulp.

TS je geeft zelf al aan dat de moederhond niet aanwezig was bij 'de fokker' , gingen er dan helemaal geen alarmbellen rinkelen bij je ouders? Dat is toch het eerste kenmerk waar voor gewaarschuwd wordt.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Hond wil niet luisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 22:14

Mijn ouders hebben geen verstand van broodfok. Ik was degene die het wel opviel, maar ik vroeg er helaas niets over. Daar viel het kwartje te laat voor. Ik zei dat erna ook nog. En toen zei mam; ach ja dat hadden we misschien moeten vragen. Nouja, maakt niet uit.
Ik dacht: mam wat denk jij wel niet. Wil jij honden laten verminken en mishandelen om vervolgens kindjes op de wereld te zetten die misschien een trauma hebben meegemaakt waar jij de rest van je leven mee moet rondlopen wat je niet af kunt leren en grotere kans hebben op ziektes enzo? Ik dacht het toch niet.

Ik weet nog, onze vorige hond, die had enorm veel darmproblemen. Daarmee zijn we ook heel heel vaak naar de DA gemoeten. En dat wilde mam nooit meer. Dat lag trouwens niet aan het fokken. Die meneer was geen broodfokker. Dat Weet ik 100% zeker.

Dus ja, als je niet meer zoveel naar de dierenarts wilt rennen, moet je ook niet naar een broodfokker gaan.

Als het gaat om rang; eerst kom ik. Ze ziet mij als baas omdat ik altijd de commando's geef en alles. Ze komt ook nogal vaak bij me slijmen _O-
Dan komen mijn ouders. En dan is het volgens haar denk ik eerst haar en dan mijn andere hond. Maar ik ben mijn eigen ik en ik zie ze beide op dezelfde plek. Daarom denk ik ook dat ze er niet tegen kan als ik mijn andere hond ga aaien, omdat ze toch wel zeker weet dat zij eerst komt

Ik ben sowieso de leider, want ik geef alle commando's en ik breng ook de meeste tijd met haar door.