[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4962
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:56

Zou ipv ph strips strips kopen waar je alles mee kan testen. PH is eigenlijk een van de minst belangrijke, beter meet je de NH4, NO2 en NO3. Nog beter is een druppeltest setje, maar die kun je ook later aanschaffen.
Sera toxivec is niet nodig. Indien je verkeerde water waarden hebt kun je beter een grote waterwissel doen en achterhalen waardoor je waterwaarden niet meer goed waren, indien mogelijk dat aanpassen.
Idem voor die guard, niet nodig.

Afvoerslang: je kan gewoon een stuk slang kopen, van 1 cm breed ofso. Die kun je gebruiken om water af te hevelen. Op internet kun je wel vinden hoe dat werkt. Ik gebruik enkel een slang en mn mond. Heb ook van die siphons gebruikt, maar vind dat ondingen.

Zertab

Berichten: 12418
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:07

Als je je aquarium in de indraai periode hebt, doe je dan ook waterwissels? En hoe vaak dan?

Ben wel echt op zoek naar een schema. Zodat ik op vaste dagen om de week, twee weken, om de twee dagen (weet ik het haha), waterwissel kan toepassen, planten kan bijwerken, etc.
Laatst bijgewerkt door Zertab op 15-11-20 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:12

ja ik doe het wel, na 2 weken gewoon 10 liter en na 4 weken weer.
maar anderen zeggen van afblijven en niet wisselen.


weet je al wanneer je je bakje gaat halen :D

jolmer wat gaaf zeg een zeewater aquarium !
lijkt me eigenlijk best heel moeilijk om mooi te houden.
waar ik vaak kom in de aquarium zaak hebben ze ook veel zeewater,prachtig om te zien :j

Ann

Berichten: 13345
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:24

Het aquarium onderhouden en waterwissels doen is bij ons een zondagmiddag klusje. Door de week komen we er niet aan toe door werk en andere drukte.

Als ik een zeeaquarium had, wilde ik een Nemo vis. :D

Zertab, ik ben er nog niet uit wat voor garnalen ik graag wil. Met een grotere bak dan gepland zijn er ook meer mogelijkheden qua visbestand. Ik ga alles rustig aan doen en goed doordacht vissen en garnalen kopen. In het verleden heeft het best wel wat geld gekost voordat ik uiteindelijk het bestand had wat ik graag wilde.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:35

Ik heb hier ook elke weem in principe de zondag voor alle klusjes. Dus waterverversen en eventueel snoeien!
Nu heb ik wel axolotls, dus die moeten wel elke week ververst worden. De kleine bakjes doe ik niet elke week, grote bak wel. Schildpaddenbak ook!
Ik heb tijdens de eerste vier weken van de opstart niet ververst. Om zoveel mogelijk alles zn gang te laten gaan. Maar anderen doen het weer wel haha. Zo leuk die verschillende meningen en ideeën.

Ik gebruik ook mn mond. Maar omdat ik vaak veel ververs zuig ik een tuinslang aan en die leg ik in de wc.
Je kan dus ook een stuk tuinslang gebruiken, als je daarvan een oude hebt liggen. Zo’n breedte is goed genoeg.

Oh wel leuk hoor Ann, wil je er ook visjes in houden voor de bovenlaag?

Ja ik ben nu vooral heeel ongeduldig aan t wachten wanneer ik er wat in ga doen :')
Het is ongeveer 4 tot 6 weken wachten tot ik er uberhaupt koraal in kan gaan doen. Dus jeej.. saaai haha.
Al is t wel zo dat ik levend steen heb en er steeds meer levende wezens uit t steen komen!
Ook ongewenste bewoners maargoed. Voor nu kan t nog geen kwaad haha.
Ik ga er ook een anemoonsvis (nemo) indoen!
Super leuk haha.

Ann

Berichten: 13345
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:39

Dit keer wil ik (denk ik) een rustige bak. Garnalen, corydoras venezuela orange en een grote school vuurtetra's. Maar het kan nog veranderen nu er meer mogelijkheden zijn.

Zertab

Berichten: 12418
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:55

ellepel schreef:
ja ik doe het wel, na 2 weken gewoon 10 liter en na 4 weken weer.
maar anderen zeggen van afblijven en niet wisselen.


weet je al wanneer je je bakje gaat halen :D

jolmer wat gaaf zeg een zeewater aquarium !
lijkt me eigenlijk best heel moeilijk om mooi te houden.
waar ik vaak kom in de aquarium zaak hebben ze ook veel zeewater,prachtig om te zien :j


Ik weet nog niet of ik er aan begin. Lees nu ook weer over de bodem overhevelen. Klinkt allemaal als best veel werk. :o

Ann

Berichten: 13345
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:00

Het lijkt allemaal meer dan het is in de praktijk. Het wordt al snel een 'routine' is mijn ervaring. Maar het is jouw keuze natuurlijk. :)

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:13

Bodem overhevelen?
Je kan eens in de zoveel tijd de bodem stofzuigen. Maar ik doe het meestal met mn normale verversing, omdat ik vervuilende vissen heb.
Maar t is inderdaad gewoon routine!

Oh dat klinkt wel mooi inderdaad!
Vuurtetra’s vind ik ook erg leuk!

Ann

Berichten: 13345
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:16

Omdat ze de enige vissen in de midden en bovenlaag zijn, wil ik graag een school van 20-30.

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:21

Zertab schreef:
ellepel schreef:
ja ik doe het wel, na 2 weken gewoon 10 liter en na 4 weken weer.
maar anderen zeggen van afblijven en niet wisselen.


weet je al wanneer je je bakje gaat halen :D

jolmer wat gaaf zeg een zeewater aquarium !
lijkt me eigenlijk best heel moeilijk om mooi te houden.
waar ik vaak kom in de aquarium zaak hebben ze ook veel zeewater,prachtig om te zien :j


Ik weet nog niet of ik er aan begin. Lees nu ook weer over de bodem overhevelen. Klinkt allemaal als best veel werk. :o



je leest veel te veel!!
ophouden daarmee!
bak halen, zand er in,planten er in, paar weekjes wachten en dan een paar visjes.
en dan zie je wel weer verder.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:26

Ik ben er 1x per week een half uurtje aan kwijt (per 60 cm bak) en het gaat echt best makkelijk.
Wat ik doe is:
- Filter en verwarming uitzetten.
- Met een maatbeker (simpel 0,5 liter ding van de action) schep ik 1 tot 2 emmers water er uit.
- met sponsje (dat ik dus alleen voor het aquarium gebruik, geen zeep er aan) de ruiten even afvegen aan binnenkant
- Dan filtervulling loshalen en uitspoelen in het oude aquariumwater.
- Water door het toilet spoelen.
- Kraanwater op ongeveer juiste temperatuur weer met maatbeker er in scheppen.
- 1x per twee/drie weken plantjes bijknippen.
- half maatdopje aqua safe toevoegen (zou het nieuwe water iets vriendelijker maken voor de vissen)
- 1x per twee weken half maatdopje plantenvoeding er in
- filter en verwarming weer in het stopcontact
Klaar :D

Ik ververs het water niet met een slang om af te zuigen, omdat ik kleine visjes heb en die niet per ongeluk mee wil opzuigen. Scheppen gaat ook gewoon goed. Heb er wel altijd een oude theedoek bij liggen om mijn handen te drogen en gemorste druppels op te vegen.

Het enige 'probleem' dat ik op het moment heb is dat ik veel te veel guppy's heb! Ik mag ze niet afgeven bij de aquarium winkel, en heb nog niemand gevonden die een deel wil overnemen.
Wat ik nu gedaan heb is een tweede 60 cm bak gehaald en ingericht, en ik probeer de mannetjes en vrouwtjes nu te scheiden. Maar nog steeds te veel visjes er in, dus echt even zoeken naar iemand die ze graag overneemt!

Water testen en water-verbeter-middel... ik heb best sterke vissen en test mijn water normaalgesproken niet. Dat verbeter-middel... hebben ze mij verkocht haha maar of het echt nodig is?

Oh, en ik heb er nu al een tijdje een voederautomaat op staan, die 1x per dag voer er in laat vallen :) Ben niet elke dag thuis, dus wel handig voor mij. Soms in het weekend voer ik nog wat ontdooit diepvries/vers voer, maar dat is gewoon luxe voor mijn diertjes :)

En ik heb de verlichting op een tijd-schakelaar staan, dus 's ochtends gaat de lamp aan en 's avonds weer automatisch uit, ook makkelijk!

lor1_1984

Berichten: 12088
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:28

Ik deed het afhevelen gewoon met een tuinslang en een emmer bij het kleine bakje.
Beetje langs de bodem en verder gewoon water (vinger half voor de afzuiging ivm de garnalen enzo).
Mijn bak was 70l (60cm, superfish tropical) en dat werkte prima zo. :)
Het goudvissenbad was andere koek, daarbij hing ik de slang vd pomp uit het raam om af te pompen en vulde ik bij met een tuinslang, ong 1,5u werk, 2-2,5u bij een grondige schoonmaakbeurt (wanden, pompbehuizing, toevoerpijpen, filterbak etc schrobben). :')

Zertab

Berichten: 12418
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:30

@Safiera: dat klinkt inderdaad nog wel als prima te doen!

Ik wil gewoon voorkomen dat ik het uiteindelijk te veel werk vind en daarom de bak weg moet.

Edit: en er is zoveel - ook tegenstrijdige - info, dat ik het even niet meer weet.

Veriye

Berichten: 2401
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:04

Ik moet zeggen hier lopen de bakken bijna vanzelf nu :+ bij de garnalen vul ik alleen nog bij en de populatie is aan het exploderen :):)
Ik controleer een keer per week de waardes, voer iedere tweede dag en als nodig knip. Ik de planten bij en stop wat plantenbemesting erin.

J0anieke

Berichten: 4962
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:09

Ergens snap ik je wel Zertab. Zeker aan het begin vond ik het soms ook stressvol ipv rustgevend. Nu ik mn draai heb gevonden met mn bak heb ik daar geen last meer van, maar het begin kan dus wel veel werk zijn.

Zertab

Berichten: 12418
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:18

J0anieke schreef:
Ergens snap ik je wel Zertab. Zeker aan het begin vond ik het soms ook stressvol ipv rustgevend. Nu ik mn draai heb gevonden met mn bak heb ik daar geen last meer van, maar het begin kan dus wel veel werk zijn.


Ja precies, het voelt nu eerder als stress.

dierenfan
Berichten: 9695
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:42

Water eruit en er in doen. Heb een 5 liter emmer en een schoon vla emmertje van een liter. Emmertje in aquarium en emmer vol is leeg gooien
. Ik doe 110 liter aquarium om de week 10 liter verversen. Heel simpel dus

Zertab

Berichten: 12418
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:47

Ja ik probeerde het dus op een rij te zetten en een schema te maken. Maar toen ging ik wisselende info lezen :')

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:38

Zertab schreef:
Ja ik probeerde het dus op een rij te zetten en een schema te maken. Maar toen ging ik wisselende info lezen :')


Dat is het ook wel. Er gaat veel verschillende informatie rond, marrrrrr... Het is niet zwart-wit als in, er is maar 1 goede weg en de rest zit fout.

Ik denk, zolang je het beste voor hebt met je vissen en je best doet, dan is er geen verkeerde weg. Je moet doen waar jij je goed en comfortabel bij voelt.
Er is geen 'perfecte' manier van vissen houden, ook omdat er zoveel verschillende meningen in zijn.

Fouten maken doen we allemaal, vooral als je net begint. En van fouten leer je, wees er niet bang voor!

Maar het spreekt al heel erg voor jou dat je al van te voren onderzoek doet en geen impuls-aankoop doet. Je denkt erover na, slaapt er een paar nachten over, overlegt met je ouders, doet navraag, je bent hartstikke goed bezig!

Maar echt, wees niet bang om dan de stap te nemen, wees niet bang om fouten te maken, je leert gaandeweg vanzelf! :D

Zertab

Berichten: 12418
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:46

Het liefst ga ik wéér terug naar de winkel (ben bij eentje twee keer geweest, en nog bij twee andere. Bij de eerste heb ik het beste gevoel) om om advies te vragen qua onderhoud :')
Ze zien me weer aankomen en niets kopen. Of ik moet dan (mijn moeder is alle keren meegeweest) met mijn moeder afspreken dat als het me gerust stelt ik de bak koop. Ik ken mijzelf. Ik blijf toch wel twijfelen.

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:00

nou ja dan moet je het niet doen als je twijfelt.

Ann

Berichten: 13345
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:58

Ik ga de achterwand van ons nieuwe aquarium schilderen maar twijfel tussen 2 kleuren.
Zwart of een soort van mosgroen

Wat zouden jullie doen?

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:25

Ann schreef:
Ik ga de achterwand van ons nieuwe aquarium schilderen maar twijfel tussen 2 kleuren.
Zwart of een soort van mosgroen

Wat zouden jullie doen?


Even terugezocht naar de foto.
Ik vind mosgroen leuk, maar ik denk dat met een zwarte achtergrond je planten beter naar voren komen.
Dus zwart! :j

J0anieke

Berichten: 4962
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:58

Zertab schreef:
Het liefst ga ik wéér terug naar de winkel (ben bij eentje twee keer geweest, en nog bij twee andere. Bij de eerste heb ik het beste gevoel) om om advies te vragen qua onderhoud :')
Ze zien me weer aankomen en niets kopen. Of ik moet dan (mijn moeder is alle keren meegeweest) met mijn moeder afspreken dat als het me gerust stelt ik de bak koop. Ik ken mijzelf. Ik blijf toch wel twijfelen.

Ik zou echt niet bij een winkel om advies vragen. Op internet kun je ook alles lezen en die adviezen zijn niet commercieel.


Ann schreef:
Ik ga de achterwand van ons nieuwe aquarium schilderen maar twijfel tussen 2 kleuren.
Zwart of een soort van mosgroen

Wat zouden jullie doen?

Zwart!