[VOLG] Geen mare stare maar sheep stare...

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:51

_Dracarys schreef:
_O- "red de ram" _/-\o_


:D

Shirley ?? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:29

Ahhh, hij is zo superschattig <3. Jammer hoor.

Doen de anderen het ook nog goed?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Geen mare stare maar sheep stare...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 18:40

Ja joh die groeien als kool met de mama shakes haha

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 18:41

_Dracarys schreef:
_O- "red de ram" _/-\o_

:') _O-

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:32

Pandora2 schreef:
_Dracarys schreef:
_O- "red de ram" _/-\o_


:D

Shirley ?? :P


Shirley? :o

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:26

Ooooooooooooh, ik zou er nog gek genoeg voor zijn ook :o

Maar ik denk dat ik dan zelf in de shoarma beland :))

Wil hem best op afstand adopteren!

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:11

Shirley schreef:
Ooooooooooooh, ik zou er nog gek genoeg voor zijn ook :o

Maar ik denk dat ik dan zelf in de shoarma beland :))

Wil hem best op afstand adopteren!


*\o/*

En na een bezoekje neem je 'm toch gewoon mee naar huis ?
Wedden dat hij ieders hartje steelt en niemand je in de shoarma draait ... :P :')

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Geen mare stare maar sheep stare...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 11:59

Er is wel weer 10 kg lammeren melk geleverd voor hem haha. Maar mijn vader wil er, zoals hij het noemt, opvreter bij die niks oplevert

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: [VOLG] Geen mare stare maar sheep stare...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:06

Aah word ie vetgemest :o
Moest ik op stage ook doen bij de rammen. Heel veel melk erin stoppen voor snellere groei etc etc
Snap je vader opzich wel, je kan niet alles houden.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Geen mare stare maar sheep stare...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:17

Neuh niet specifiek voor een snellere groei, hij heeft het ook echt nodig want hij loopt best ver achter op de rest. En hij is ook pas 3 weken, dus we moeten nog even met de melk.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: [VOLG] Geen mare stare maar sheep stare...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:33

Mannen... :roll: :D

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:49

Mossel schreef:
Er is wel weer 10 kg lammeren melk geleverd voor hem haha. Maar mijn vader wil er, zoals hij het noemt, opvreter bij die niks oplevert


Hij levert toch veel vriendschap op ? O:) Dat is heel belangrijk in het leven ! :+

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:53

Precies!
Een gezellig mannetje in de kudde :j

Of levert zo'n (bel)hamel ;) problemen op als de ram erbij komt lopen om te dekken?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Geen mare stare maar sheep stare...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:54

Weet ik eigenlijk niet, maar mijn vader is van de oude stempel en dus ook echt niet op andere gedachten te brengen

pillow
Berichten: 7865
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [VOLG] Geen mare stare maar sheep stare...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 21:18

Hoezo van de oude stempel? Je houd nu eenmaal maar een enkele ram aan om als dekram te dienen, of je kunt hem als dekram verkopen t.z.t. De rest gaat naar de slager, zo werkt dat nu eenmaal met mannelijke dieren. En een gecastreerde ram loopt alleen maar te vreten, terwijl je er niks aan hebt. Ik heb regelmatig een lam aan de fles gehad en als ze oud of zwaar genoeg zijn gaan ze weg hoe sneu het ook is.

tamary

Berichten: 29280
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 21:25

Mossel schreef:
Weet ik eigenlijk niet, maar mijn vader is van de oude stempel en dus ook echt niet op andere gedachten te brengen

Je zou kunnen proberen om hem (en nog 1-2 rammen) gecastreerd te verkopen ergens als grasmaaier ivm beter weidebeheer voor mensen met paarden op eigen/huur wei. Geen zorgen over lammetjes, etc. enkel 1x/jaar scheren en 1-2x hoefjes doen. Deze zijn groot genoeg om niet meteen plat gestampt te worden door een paard. Lopen hier ook even verder op 2 texelaar schapen tussen de paarden op de wei, al weet ik niet of dat ooien of rammen zijn.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 22:16

pillow schreef:
Hoezo van de oude stempel? Je houd nu eenmaal maar een enkele ram aan om als dekram te dienen, of je kunt hem als dekram verkopen t.z.t. De rest gaat naar de slager, zo werkt dat nu eenmaal met mannelijke dieren. En een gecastreerde ram loopt alleen maar te vreten, terwijl je er niks aan hebt. Ik heb regelmatig een lam aan de fles gehad en als ze oud of zwaar genoeg zijn gaan ze weg hoe sneu het ook is.

We hebben geen bedrijf we hebben de dieren voor de fun, dus dan kan er naar mijn inziens vest een gecastreerd ram bij lopen dus ja ik vind het oude stempel. En ik vind het niet sneu dat ze naar de slager gaan dit zijn niet de eerste lammeren.
Daarbij is deze ram zeker niet geschikt als dekens gezien zijn beperking.
Laatst bijgewerkt door Mossel op 27-03-18 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 22:17

tamary schreef:
Mossel schreef:
Weet ik eigenlijk niet, maar mijn vader is van de oude stempel en dus ook echt niet op andere gedachten te brengen

Je zou kunnen proberen om hem (en nog 1-2 rammen) gecastreerd te verkopen ergens als grasmaaier ivm beter weidebeheer voor mensen met paarden op eigen/huur wei. Geen zorgen over lammetjes, etc. enkel 1x/jaar scheren en 1-2x hoefjes doen. Deze zijn groot genoeg om niet meteen plat gestampt te worden door een paard. Lopen hier ook even verder op 2 texelaar schapen tussen de paarden op de wei, al weet ik niet of dat ooien of rammen zijn.

Daarom hebben wij ook schapen lopen ;) en mijn vader gaat zeker niet in een castratie inversteren als hij hem vervolgens voor minder geld dan de hele castratie weg moet doen :)

pillow
Berichten: 7865
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:26

tamary schreef:
Mossel schreef:
Weet ik eigenlijk niet, maar mijn vader is van de oude stempel en dus ook echt niet op andere gedachten te brengen

Je zou kunnen proberen om hem (en nog 1-2 rammen) gecastreerd te verkopen ergens als grasmaaier ivm beter weidebeheer voor mensen met paarden op eigen/huur wei. Geen zorgen over lammetjes, etc. enkel 1x/jaar scheren en 1-2x hoefjes doen. Deze zijn groot genoeg om niet meteen plat gestampt te worden door een paard. Lopen hier ook even verder op 2 texelaar schapen tussen de paarden op de wei, al weet ik niet of dat ooien of rammen zijn.

Waarom zou je dan een gecastreerde ram kopen? Dat kunnen dan toch ook ooien zijn, als daar geen ram bij komt krijg je ook geen lammetjes.

Vjestagirl

Berichten: 26674
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:37

pillow schreef:
tamary schreef:

Je zou kunnen proberen om hem (en nog 1-2 rammen) gecastreerd te verkopen ergens als grasmaaier ivm beter weidebeheer voor mensen met paarden op eigen/huur wei. Geen zorgen over lammetjes, etc. enkel 1x/jaar scheren en 1-2x hoefjes doen. Deze zijn groot genoeg om niet meteen plat gestampt te worden door een paard. Lopen hier ook even verder op 2 texelaar schapen tussen de paarden op de wei, al weet ik niet of dat ooien of rammen zijn.

Waarom zou je dan een gecastreerde ram kopen? Dat kunnen dan toch ook ooien zijn, als daar geen ram bij komt krijg je ook geen lammetjes.


Waarom zou je dan geen gecastreerde ram kopen?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Geen mare stare maar sheep stare...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 22:51

Indd ik zie het verschil dan niet tussen een ooi die geen lammeren krijgt of een gecastreerde ram...

tamary

Berichten: 29280
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:10

Mossel schreef:
Indd ik zie het verschil dan niet tussen een ooi die geen lammeren krijgt of een gecastreerde ram...

Lammetjes zijn zo leuk, maar ik kan ze niet verkopen, ... zat mensen die door zo'n kijk op dieren houden er teveel krijgen. Niet voor niets dat ik qua paarden ruinen koop of hengstjes zsm laat castreren (iets met hersenen in het hoofd maakt leven veel relaxter voor paard en eigenaar). Merries wil ik niet, want veulentjes zijn zo leuk (en door de emotionele investering niet makkelijk te koop te zetten). Hier zullen de (ram)lammeren voor de vriezer zijn, maar lang niet iedereen kan die stap zetten. Voor mij is er ook doelbewust de scheiding tussen vee, wat economisch uit moet kunnen (ookal is de verantwoordelijkheid qua correcte verzorging hetzelfde) en huisdieren waar wel een emotionele band mee is en waar de DA rekening eventueel hoger op mag lopen, mits de kwaliteit van leven aanvaardbaar blijft.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Geen mare stare maar sheep stare...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 23:58

Snap ik ook :) maar pillow vroeg zich af waarom je een gecastreerde ram zou kopen. En voor mensen zoals jij ( om jou even als voorbeeld te pakken) is een gecastreerd ram dan ideaal dan kan je niet tot de verleiding komen om er iets bij te fokken, en je hebt een dier dat mee helpt in weide management én een leuk “huis”dier aan zeker als het zoals mijn rammetje betreft een flessen lam.

pillow
Berichten: 7865
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:20

Mossel schreef:
Indd ik zie het verschil dan niet tussen een ooi die geen lammeren krijgt of een gecastreerde ram...

Ten eerste de castratiekosten die de fokker er nooit weer uitkrijgt. En idd kun je als je het leuk vind er ooit lammetjes bij hebben.
Er wordt hier een opmerking gemaakt dat je lammetjes moeilijk kwijt zou kunnen. Dat is dus echt niet zo. Ik heb als hobby 7 Swiftex ooien waar ik ieder jaar mee fok en kan de lammeren prima kwijt. De rammen voor de slacht en de ooien voor de fok. Gemiddeld €90,00 per stuk geen enkel probleem.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 09:44

Volgens mij heb ik het zelf ook al over de castratie kosten maar daar kan de eventuele koper van de ram zelf een beslissing over maken als ze de ram voor de “fun” kopen.. lees je uberhaupt mijn berichten wel? Want daarin geef ik ook aan dat dit rammetje niet helemaal goed is ( en niet alleen maar in de zin van weinig melk van moeders krijgen) daarbij zijn dit geen raszuivere schapen geen flauw idee wat er allemaal in zit. Ik weet ook wel waar de gemiddelde schaap voor weg gaat, dit zijn nogmaals niet onze eerste schapen. Dus je hoeft me niks uit te leggen, ik ben geen tiener die met papa mee kijkt bij de schapen en er geen kaas van heeft gegeten.