[VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6969
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:34

Ziet er mooi uit ts. Fijn om te lezen dat het met jouw groepje nog goed gaat

Speedy zal iig blij zijn dat ze wat meer ruimte heeft. Zielig dat ze dan zo bang zijn omdat ze gewoon nooit een normaal leven hebben gehad.

Wil je haar/hem wel gaan houden of eventueel toch naar de opvang brengen?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12770
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 11:35

Maar ook zijn er 4 weken geleden 4 cavia's bijgekomen. Ook uit de opvang waar Goofy ook vandaan komt. Ze zijn allemaal begin dit jaar geboren en waren 2 duo's die ze hebben gekoppeld.
Slakkie, Mickey, Cava en Cookie

Afbeelding

Mijn dochter mocht 1 naam bedenken, dat werd 'Mickey'. Daarna vond ze dat een andere cavia 'Slakkie' moest heten. Ik was niet zo enthousiast, mijn man heeft dit wel wat extra gevoed en nu heet een cavia dus ook 'Slakkie'.

Afbeelding

Eerst hebben ze een tijd achter het huis gezeten tot het hok af was voor ze. We hebben een huisje in het hok gebouwd en een regenpijp er aan de zijkant aan vast gemaakt, zo kunnen ze binnen en buiten lopen.
Op dit moment kunnen ze nog niet los in de tuin omdat de schutting er nog niet is.
Afbeelding

Afbeelding

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12770
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 11:37

Amber_anne schreef:
Ziet er mooi uit ts. Fijn om te lezen dat het met jouw groepje nog goed gaat

Speedy zal iig blij zijn dat ze wat meer ruimte heeft. Zielig dat ze dan zo bang zijn omdat ze gewoon nooit een normaal leven hebben gehad.

Wil je haar/hem wel gaan houden of eventueel toch naar de opvang brengen?



Houden is wel het uitgangspunt :j
Ze is nu vrolijk en aanhankelijk, geniet van haar vrije leven en de ruimte die ze heeft.
Ik ben mij er van bewust dat het niet ideaal is en dat daar nog een vriendje bij hoort.

Op dit moment ben ik bezig om de konijnengroep uit te breiden, maar ik weet nog niet of dat doorgaat. Maar dan wil ik nog wel een nieuwe koppelpoging doen om te kijken of Speedy misschien er toch bij kan.
Misschien heeft het geholpen dat ze elkaar nu wel wat meer kennen omdat ze vaak bij elkaar snuffelen en/of meerdere nieuwen in de groep kan een ander groepsdynamiek geven dus stiekem hoop ik op succes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41954
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:43

Heb jij nu ook gaas ingegraven, TS? Wij denken erover ook konijntjes te gaan houden, maar dat zou betekenen dat we de huidige ren uit moeten graven om gaas te leggen en dan het zand er weer op moeten gooien, zodat de konijnen niet kunnen ontsnappen/te diep kunnen graven.

Ik zie daar nogal tegenop, dus nog geen konijnen :)).

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12770
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 11:48

_San87_ schreef:
Heb jij nu ook gaas ingegraven, TS? Wij denken erover ook konijntjes te gaan houden, maar dat zou betekenen dat we de huidige ren uit moeten graven om gaas te leggen en dan het zand er weer op moeten gooien, zodat de konijnen niet kunnen ontsnappen/te diep kunnen graven.

Ik zie daar nogal tegenop, dus nog geen konijnen :)).



Nee heb ik niet gedaan. Af en toe graven ze wel eens op een plek, maar de kuilen zijn nooit dieper dan 10 cm na een dag. Dan gooi ik er een steen op zodat ze er niet meer bij kunnen en na verloop van tijd zijn ze die vergeten en dan vul ik hem weer met grond. Ook onder de hortensia's graven ze wel af en toe, voornamelijk als het warm is en dan zoeken ze de koelte van de grond. Op warme dagen laat ik dat dan maar even toe.

Het komt ook bijna niet voor dat ze langs de kant graven. Dat is denk ik het voordeel als je zo'n groot verblijf hebt. Eigenlijk mogen ze graven in de zandbak, maar ze luisteren nog niet heel goed.
Mijn ervaring is ook dat ze voornamelijk graven op plekken waar geen gras ligt. Een goede grasmat zal al veel schelen denk ik.

In de toekomst heb ik nog wel het idee om een vierkante meter uit te graven, daar stenen onderin en aan de zijkant te leggen en dat te vullen met zand o.i.d. Dan hebben ze hun eigen zandbak van een halve meter diep waar ze in mogen/kunnen graven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41954
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:52

Mjetterd schreef:
_San87_ schreef:
Heb jij nu ook gaas ingegraven, TS? Wij denken erover ook konijntjes te gaan houden, maar dat zou betekenen dat we de huidige ren uit moeten graven om gaas te leggen en dan het zand er weer op moeten gooien, zodat de konijnen niet kunnen ontsnappen/te diep kunnen graven.

Ik zie daar nogal tegenop, dus nog geen konijnen :)).



Nee heb ik niet gedaan. Af en toe graven ze wel eens op een plek, maar de kuilen zijn nooit dieper dan 10 cm na een dag. Dan gooi ik er een steen op zodat ze er niet meer bij kunnen en na verloop van tijd zijn ze die vergeten en dan vul ik hem weer met grond. Ook onder de hortensia's graven ze wel af en toe, voornamelijk als het warm is en dan zoeken ze de koelte van de grond. Op warme dagen laat ik dat dan maar even toe.

Het komt ook bijna niet voor dat ze langs de kant graven. Dat is denk ik het voordeel als je zo'n groot verblijf hebt. Eigenlijk mogen ze graven in de zandbak, maar ze luisteren nog niet heel goed.
Mijn ervaring is ook dat ze voornamelijk graven op plekken waar geen gras ligt. Een goede grasmat zal al veel schelen denk ik.

In de toekomst heb ik nog wel het idee om een vierkante meter uit te graven, daar stenen onderin en aan de zijkant te leggen en dat te vullen met zand o.i.d. Dan hebben ze hun eigen zandbak van een halve meter diep waar ze in mogen/kunnen graven.

Okay. Goed te weten. Onze ren is omheind en de zijkanten zijn wel 20 cm ingegraven en dan met een hoek van 20 cm naar binnen toe. Maar ik zoek t niet 2 x 6 en aansluitend 8 x 10 meter uit te graven en dicht te zetten :=.

Dus als het graven mee lijkt te vallen is de overweging toch voor konijnen te gaan wat makkelijker.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12770
Geregistreerd: 27-09-05

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 11:55

Oh jeetje, dat is een mooi eind inderdaad! Ik snap wel dat je daar niet op zit te wachten.
Ik moet wel zeggen dat het volgens mij ook wel heel erg verschilt per konijn. Mijn konijnen zijn denk ik, gelukkig, geen grote gravers.
Op instagram zag ik laatst konijnen langs komen die een hele burght hadden gegraven in de tuin, ik weet niet hoelang ze daar mee bezig zijn geweest. Ik blok de eerste graafacties al direct van mijn konijnen door een steen op het gat te leggen.

Uiteindelijk krijgen wij een betonrand onder de schutting, dus daar gaan ze dan ook niet zo snel onder door. Maar dat hebben we nu niet en het gaat nu een jaar goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41954
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:00

Pfff je zal het hebben _O-.

Maar ik ben dus wel 'bang' dat ze enkele meters de grond in gaan.

Amber_anne

Berichten: 6969
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:38

Ik denk ook dat een volgende koppeling makkelijker zal gaan. Dat arme ding moet natuurlijk konijnen taal leren.
Als het met een hekje ertussen goed gaat dan gaat het meestal gewoon goed. Een hekje is voor echte ruzie ook zeker niet voldoende dan vechten ze gewoon er doorheen


@san wat leuk dat je konijnen wilt. Ik heb hier twee koppels waarvan een koppel haast niet graaft. Het andere koppel daarin tegen is de voedster een actieve graver die helemaal log gaat. In een nacht graaft ze gerust meerdere tunnels dus het gaat heel snel
Ik heb ze op aarde dus misschien dat gras wel helpt

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12770
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 12:40

Amber_anne schreef:
Ik denk ook dat een volgende koppeling makkelijker zal gaan. Dat arme ding moet natuurlijk konijnen taal leren.
Als het met een hekje ertussen goed gaat dan gaat het meestal gewoon goed. Een hekje is voor echte ruzie ook zeker niet voldoende dan vechten ze gewoon er doorheen


Dat klinkt hoopvol!

Het is wel een beetje een eenzijdig gevecht wat er gevoerd werd. De eerste keer toen Speedy in de ren zat, gingen Saartje en Noortje steeds de confrontatie aan en sprongen ze tegen het hek. Maar Speedy liep dan weg. Precies wat ze ook deed toen ze bij de rest zat.

Maar op dit moment springen ze niet meer tegen het gaas op alsof ze haar als indringer zien. Het is redelijk rustig en Speedy rent ook niet meer direct weg als de anderen er aan komen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12770
Geregistreerd: 27-09-05

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 09:36

De konijnen zijn op dit moment weg naar de opvang om gekoppeld te worden aan 3 nieuwe konijnen, ook Speedy is weer mee, tot nu toe lijkt dat goed te gaan :D!

De cavia's zitten nog steeds in de ren tot de schutting klaar is.
Afbeelding

Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6969
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:05

Zie ik net een filmpje op de Facebook van flappus van jullie konijnen? Super schattig allemaal, is het ook gelukt met speedy?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12770
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 12:57

Amber_anne schreef:
Zie ik net een filmpje op de Facebook van flappus van jullie konijnen? Super schattig allemaal, is het ook gelukt met speedy?



Ja leuk hè :D

Deze week eerst heen geweest om ze te brengen en ze zijn daar een paar dagen gebleven om gekoppeld te worden aan 2 voedsters en een ram.

Speedy ook weer mee genomen en dat ging heel goed. Hele koppeling ging redelijk probleemloos alleen Saartje en Noortje wat afstandig.

Thuis was het direct weer rennen en jagen. Voornamelijk Noortje weer achter Speedy aan, dus ik was bang dat het weer mis ging op dezelfde manier. Maar Speedy leek nu zekerder na de lange koppeling en liet haar niet kaal plukken.

Toen ik terug kwam na een tijdje was er veel haar van een nieuwe voedster en had Noortje een snee in haar oor. Sindsdien is Noortje een stuk minder aan het jagen dus misschien was het gewoon even nodig dat ze op haar plek werd gezet.

Zal straks even foto's plaatsen :D

Amber_anne

Berichten: 6969
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:32

Wat fijn dat het nu allemaal goed gaat! Soms moeten ze idd even de rangorde bepalen, gelukkig laat speedy zich niet meer wegjagen

Heb je er nu 6 of 7? Ben heel benieuwd naar foto's

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12770
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 23:01

7 zijn het er nu.
Ik had de groep met Goofy, Saartje en Noortje. Speedy zat, na de mislukte koppeling, solo in een hok met ren.
Nu had ik bij de opvang 2 leuke grote voedsters gezien (kruising Vlaamse reus) en bij de opvang gaven ze aan dat ze meer kans zagen in een geslaagde koppeling als er ook een ram bij kwam.

Ik heb gezegd dat zij maar een geschikte ram moesten kiezen, had wel mijn voorkeuren maar wou vooral dat de koppeling zou slagen.
Dat is een klein zwart konijntje geworden.

In de auto, het was een hele onderneming :)
Afbeelding

Met z'n allen in het hok net na de auto rit.
Afbeelding

Een van de nieuwe voedsters, ze heette Snuffie of Snoesje (de voedsters waren een koppel, ik weet niet welke namen bij welk konijn hoorde)
Maar ik noem haar Kiki
Afbeelding
Afbeelding

De zwarte, hij heette Sebas. Die naam ga ik denk ik ook nog aanpassen maar ik ben er nog niet uit.
Afbeelding

De grijze voedster, ik noem haar Oreo
Afbeelding


En een foto van net, het is wel een zoekplaatje. Ze staan er net niet allemaal op, Goofy ontbreekt.
Afbeelding

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 23:19

Wat leuk en het ziet er echt heel gezellig uit zo met zn allen!

Amber_anne

Berichten: 6969
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 23:44

Wauw wat super leuk, die laatste foto is ook echt een sfeer plaatje

Dat koppel vlamen is ook prachtig, vriendin van mij had ook interesse in ze maar is uiteindelijk met een ander koppel naar huis gegaan

Galaika

Berichten: 599
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:01

Het is al even geleden, dus hoe is het ondertussen met alle beestjes? En hoe ziet het verblijf er nu uit?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12770
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 17:16

Oh leuk dat je er naar vraagt, er is zo veel veranderd het afgelopen 1,5 jaar! Ik zal vanavond eens een update geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110907
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:03

Ik ben ook erg benieuwd hoe het nu gaat!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12770
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 23:26

Afbeelding

Nou, waar te beginnen.
Qua konijnen is er veel veranderd, ik zag dat de laatste keer dat ik een update had gegeven dat ze met 7 waren. Een jaar na dat ze bij ons waren gekomen is Oreo helaas dood gegaan en heel recent is onze grote vriend Goofy ook heel onverwachts dood gegaan ;(. Dat was toch wel echt heel onverwacht en enorm ***. Wat was dat een enorm leuk konijn zeg. Ik heb hem gevonden in 1 van de hokken, op een plek waar hij nooit lag.

Afbeelding
Afbeelding

Saartje en Noortje zijn naar een mooi plekje verhuisd. Een plek die nog groter is dan ons verblijf, waar ze met 1 ram zijn komen te zitten waarvan het maatje net overleden was. Het liep met deze twee niet altijd even lekker in de groep en dit plekje kwam voorbij dus toen heb ik daar voor gekozen.


Maar daarnaast zijn er wel heel veel cavia's bij gekomen afgelopen zomer. Bijna allemaal cavia's van Marktplaats o.i.d. die een nieuw huisje zochten omdat kinderen er niet meer naar om keken/beëindigen hobby/vriendje overleden en dat soort verhalen. Totaal zijn het er nu 19.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan krijg je dit soort tafereeltjes onder het keukenraam:
Afbeelding

Het verblijf veranderd ook steeds verder, wat dingen die anders zijn sinds de laatste update:
* De schutting staat
* 6 fruitbomen in het verblijf
* Een berg met grond met een tunnel er in (dit is echt een bende, de konijnen graven er steeds in. Dus komend seizoen eens afzetten en gras er op zaaien denk ik)
* 2 moestuinbakken waar de dieren mooi onder kunnen schuilen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:48

Wauw!
Druk zeg al die beestje zo samen, maar groot en gaaf hoor.
Praktisch vraagje? Hoe hou je dit schoon?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12770
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 00:10

Sanniej_ schreef:
Wauw!
Druk zeg al die beestje zo samen, maar groot en gaaf hoor.
Praktisch vraagje? Hoe hou je dit schoon?


Konijnen zijn over het algemeen best netjes. Die poepen op vaste plekken. Met een plastic hark is dat best goed op te harken en dat gebruik ik dan weer in de moestuin.

Cavia's daarintegen zijn echt vieze monstertjes. Ze poepen en plassen overal, ook in de voerbakken bijvoorbeeld. Maar de cavia's doen het veel tijdens het eten heb ik het idee, dus de hokken mest ik regelmatig uit :)
Het konijnenhok mest ik bijna niet uit omdat ze bijna altijd buiten zitten.

Lukasje
Berichten: 11390
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG]Landscaping konijnenverblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:45

Wat een zalig verblijf voor de konijnen en cavia’s !

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12770
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 09:18

Dit is het verblijf vanmorgen.
Beetje troosteloos zo in de winter en met dit weer :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding