Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:42

xDenies schreef:
Hoppit, super interessant. Ik weet alleen even niet op de site waar ik moet kijken? Ik ga eens zien of ik het kan uittesten!


Was maar even snel om een voorbeeld te vinden van wat ik bedoel :) Ken de website verder ook niet, zal wel voor echte laboratoria zijn. Van wat ik nog uit mijn cursus proefdierkunde herinner was het met name donker oranje en rood dat ze niet zien. Dus als je iets doorschijnend oranje-rood-bruin hebt, kan je wel lekker naar ze gluren maar hebben ze het idee dat ze lekker hun eigen ding aan het doen zijn :Y)

AnnickT

Berichten: 1474
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:49

Jouw bakken zijn echt supergaaf! Hoe hoog doe jij de bodembedekking op het hoogste punt? Dit ziet er namelijk heel hoog uit, maar geen idee of het echt zo hoog is, haha.

xDenies

Berichten: 13507
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 20:52

AnnickT schreef:
Jouw bakken zijn echt supergaaf! Hoe hoog doe jij de bodembedekking op het hoogste punt? Dit ziet er namelijk heel hoog uit, maar geen idee of het echt zo hoog is, haha.


Iedere ladder is ongeveer 7cm(behalve die grotere) dus er zit minimaal 21cm in. Maar ik doe het eigenlijk niet nameten, ik probeer zoveel mogelijk kwijt te kunnen. De bakken zijn 40cm hoog, dus voor mijn gevoel zit er wel meer in dan 21 cm, haha :P

Dankjewel voor je compliment!


Hoppit schreef:
Was maar even snel om een voorbeeld te vinden van wat ik bedoel :) Ken de website verder ook niet, zal wel voor echte laboratoria zijn. Van wat ik nog uit mijn cursus proefdierkunde herinner was het met name donker oranje en rood dat ze niet zien. Dus als je iets doorschijnend oranje-rood-bruin hebt, kan je wel lekker naar ze gluren maar hebben ze het idee dat ze lekker hun eigen ding aan het doen zijn :Y)


Ik zag alleen maar wat producten zoals huisjes, dus wellicht kijk ik verkeerd haha. Ik denk dat ik het gewoon eens in de facebookgroep post. Wellicht iemand die het wilt uittesten! Op mijn curver bakken is het sowieso niet goed te zien.

AnnickT

Berichten: 1474
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:53

xDenies schreef:
AnnickT schreef:
Jouw bakken zijn echt supergaaf! Hoe hoog doe jij de bodembedekking op het hoogste punt? Dit ziet er namelijk heel hoog uit, maar geen idee of het echt zo hoog is, haha.


Iedere ladder is ongeveer 7cm(behalve die grotere) dus er zit minimaal 21cm in. Maar ik doe het eigenlijk niet nameten, ik probeer zoveel mogelijk kwijt te kunnen. De bakken zijn 40cm hoog, dus voor mijn gevoel zit er wel meer in dan 21 cm, haha :P

Dankjewel voor je compliment!


Ah oké, het lijkt inderdaad veel! Mooi _/-\o_

Lukasje
Berichten: 11369
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:55

Hahaha Granoek _O-

Manon_Harry

Berichten: 167
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Overijssel :B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 21:28

Art_ofLiving schreef:
@Manon_Harry: jouw kooi is ook mooi zeg! Maar is de bovenkant dicht? Dat lijkt zo op de foto.. zo ja, krijgen ze dan wel voldoende zuurstof/ventilatie?


Ja klopt dit is een terrarium dus zitten ventilatie roosters in :)

Macs

Berichten: 7652
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:02

Mag ik mij ook melden? Wat een mooie kooien komen er voorbij :) Het houden van een hamster is met scaping zoveel leuker geworden voor mij! Met mijn vorige hamster Ed heb ik ook gehamsterscaped. Die is vorig jaar overleden (met 3 jaar) en heb toen al mijn spullen en bak weggedaan.
Nu deed een vriendin haar Syr van 1.5 weg en heb 2 aan elkaar geimproviseerde kleine aquariums erbij gekregen wat nog niet in de buurt komt van een goed oppervlakte. Te klein wieltje etc.
Ik ga met mijn vriend een kooi bouwen, net zo een als we voor Ed hadden, maar dan iets breder. Met 50cm is het toch lekkerder decoreren dan 40. De lengte wordt 120.
We willen graag weer een bak op pootjes met aan één zijde plexiglas en een vaste plank aan de bovenkant om spulletjes op te zetten.
Nu heb ik nog wel een kastje met ongeveer dezelfde afmetingen dus ik wil kijken of ik hem precies daarop kan maken. Dan heb ik nog meer ruimte benut zegmaar.. Iemand een idee voor materialen? De vorige bak was al kant-en-klaar..


Ik heb de hamster net trouwens omgedoopt tot Robbie. :D Hij is wat mager en loopt een beetje stroef maar hij moet dan ook door een hoog buizencomplex om in het andere aquarium te komen. Straks krijgt hij een seniorencomplex, gelijkvloers :')

xDenies

Berichten: 13507
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 17:15

Ik dacht gister wat informatie voor je in te winnen bij iemand die ook een bak zelf heeft ingemaakt (in de groep), maar die loopt nog tegen wat dingen aan dus dat is niet handig om het al te delen. Maar ik denk dat als je een goede houtsoort uitkiest qua planken en je werkt met zijl & plexiglas, je een heel eind komt! :)
Ik zou inderdaad kijken naar een bak die minimaal 50cm diep is en bij voorkeur ook 50cm hoog. En als je de mogelijkheid hebt zou ik kijken vanaf 120cm.

Veel plezier met Robbie, blij dat hij nu bij jullie is <3

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:36

@Macs,

Je kan sowieso voor de voorkant (en eventueel zijkant(en) plexiglas gebruiken, maar een gewone glasplaat kan ook. Dan moet je er voor zorgen dat de profielen waar je ze in zet dezelfde milimeter dikte hebben (dit is makkelijkste manier). Voor materiaal kan je naar bepaalde houtplaten kijken met bijv zijl er overheen of aluminium.

Ik zelf heb een kast van 140x50x200 cm van aluminium platen (dus niet kunststof, die gebruiken veel kooienbouwers maar is een stuk dunner) met aluminium profielen, plexiglas deurtjes (in profiel!!) en metalen rasters.

Wil je een aquarium achtige bak maken of terrarium? Ivm de spatrand. In mijn kast zijn de spatranden net geen 15 cm waardoor ik niet echt graafruimte kan bieden. Dus daar moet je dan wel op letten! :)

Edit:

Heb even geen betere foto waarin ik de heel breedte benut. Maar zo zie je iig hoe het materiaal er uit ziet.

Afbeelding

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16205
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:57

Aangestoken door dit topic (en de FB groep) speciaal een bak op maat laten maken.
Gisteren hebben we de bak opgehaald en de nodige bruggetjes en decoratie aangeschaft.
Niet lang nadat we thuis waren kwam onze zoon over zijn toeren naar beneden..."mammm, ik denk dat Houdini nu echt in winterslaap is".
Helaas blijkt het een wel heel diepe slaap te zijn. Ons kereltje is overleden. Pas 14 maandjes oud.

Omdat zo een lege bak maar niets is gaan we straks al bij de fokker kijken voor een andere hamster.
Grote kans dus dat ik de rest van de dag aan het scapen ben.

Vraagje... Ik heb van iemand gedroogd mos overgenomen. Zit nog netjes in de verpakking. Het is echter niet van Trixie ofzo, maar decoratiemos. Moet dit ook eerst in de vriezer?

xDenies

Berichten: 13507
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 16:23

Ochjeetje dat is de minder leuke kant van het houden van dieren :( Sterkte met het verlies! Bij welke fokker gaan jullie kijken en ook weer voor een Syrtje?

Ik zelf zou geen decoratiemos gebruiken. Er wordt vaak veel met dit product gedaan voordat het in de schappen komt en niet in het achterhoofd houdend dat het in een hamsterbak (of andere dieren) kan komen te liggen. Persoonlijk zou ik er dus niets mee doen, niet voor je hamster in ieder geval.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16205
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:19

Dan bewaar ik het voor kerststukje volgend jaar :D
We gaan naar Daphne van hamstery Patches. Daar kwam Houdini ook vandaan.
(Herken je me al van de FB groep?)

Net bij tuincentrum gezandstraalde takken gekocht, waren al niet duur en bij kassa bleek er nog eens 40% korting op te zitten. Tip van de dag dus.

xDenies

Berichten: 13507
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 17:51

Yes, kwartje is gevallen! :) Leuk! Hoop dat je er net zo veel plezier van mag hebben. En korting bij de kassa is altijd leuk, haha. In welk tuincentrum was dit?

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16205
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 17:57

Intratuin. Takken liggen in apart deel (back to nature heette het hier) Alle soorten en maten.

JesdaJinn

Berichten: 10479
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:27

Edit: ik had een heel verhaal getypt maar lees eerst even de rest van de berichten.
Daar staat al veel info haha

JesdaJinn

Berichten: 10479
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:32

Zo, alles gelezen.
Nu opzoek naar een mooi aquarium/terrarium :)

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:24

Bollie z'n woning weer even aangepast.
Mega laag erin maar graven ho maar :')
Er moet nog een huisje bij bovenin :j


Afbeelding

Afbeelding

JesdaJinn

Berichten: 10479
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:36

@CP, wat een leuke bak!

Zo leuk allemaal!
Ik heb een site gevonden waar je allemaal leuke dingen kan halen.
Loopradje, huisjes, chinchilla zand en wat leuke deco :)
Dat ga ik zo allemaal bestellen.

Hier komt overigens een rusje. Puur omdat ik een beginner ben :D
Nu nog opzoek naar een fokker en goeie bak maar die heb ik denk ik gevonden :)

Wat voeren jullie?

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:48

Wat een super gave hokken komen er voorbij zeg!

Heb zulke hokken altijd al gaaf gevonden maar wist nooit dat het echt een ding was. Door dit topic me wat meer gaan inlezen en denk dat ik besloten heb dat ik het ook ga doen met mijn hok!

Dino :Y)
Afbeelding

En zo is het hok nu.
Afbeelding
Afbeelding

@JesaJinn, welke site is dat?

xDenies

Berichten: 13507
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 21:54

Ziet er tof uit Cp112! Sta je open voor wat feedback?

Ik voer nu een voeding die gemengd is door een webshop maar ik ben er absoluut niet tevreden over. Zodra het financieel lukt schaf ik weer een 15kg verpakking van Witte Molen aan. Maar ik heb dan ook wel iets meer dan één hamster haha.

Oh daar kan je veel meer uit halen, Yakari! Hoe groot is de bak? Ziet er echt mega uit :)
Ik werk dus zelf bij de winkel/webshop die ik volgens mij vernoem in de openingspost. Ik heb daar ook meerdere workshops al gegeven. Ook zijn er op de webshop kant en klare pakketten aan te schaffen. Die zijn alleen wel gebaseerd op de minimale adviesmaten en jij zit daar flink boven haha :P
Je kan op de HamsterScaping.info site ook verschillende goede webshops vinden die 'achter het scapen staan'

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:55

Wat is eigenlijk goed qua voer? Ik heb nu zo'n gewone meng mix maar geen idee eigenlijk of dat nou goed is ofniet. Hij eet wel alles op. Wel eerst de lekkere dingen uiteraard :+ maar uiteindelijk netjes alles.

Feedback mag altijd hoor.

JesdaJinn

Berichten: 10479
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:58

Thanks. Ik ga even verder neuzen.
Kan natuurlijk allemaal dingen kopen en ook afwisselen als het nodig is. Één keer in de zoveel tijd.

Dit is de site
https://www.rodenttopia.com
Ga de andere sites dus ook even bekijken.

Nu nog even opzoek naar voer en een goeie fokker XD

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:35

Ja eigenlijk wel zonde dat ik het altijd zo simpel heb gehouden terwijl je er zo veel leuke dingen mee kan doen. Het hok is zo uit mijn hoofd ongeveer 110 x 55 x 45 cm.

Ja die webshops zijn wel fijn inderdaad. Denk wel dat ik alles los ga bestellen. Nog even kijken wat precies het voordeligst is.

Is zo’n loopschijf eigenlijk wat? En dan als totale vervanging voor het wiel, voor beide gaan of gewoon allebei niet?

xDenies

Berichten: 13507
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 18:19

cp112 schreef:
Wat is eigenlijk goed qua voer? Ik heb nu zo'n gewone meng mix maar geen idee eigenlijk of dat nou goed is ofniet. Hij eet wel alles op. Wel eerst de lekkere dingen uiteraard :+ maar uiteindelijk netjes alles.

Feedback mag altijd hoor.


Goed voer is voor iedereen anders. Momenteel wordt er door heel veel webshops zelf gemengd. Ik heb dit nu een poosje geprobeerd maar ben er absoluut niet tevreden over en krijg de dieren niet op een gezond gewicht. Ik ga dus snel weer terug naar Witte Molen. De één zweert bij Care+ terwijl de ander dat weer gigantisch afraad. Je moet vooral kijken waar jouw diertje het goed op doet.

Wat betreft je bak zou ik er persoonlijk wat meer scapen in terug willen zien. Het is nu heel trapsgewijs naar meer bodembedekking en dat is super, maar je kan daar in ook meer spelen qua hoe je het neer zet. En niet langs de zijkanten werken, dus dat wiel heeft behoefte aan een nieuw plekje :P

De reden dat we niet langs de zijkanten willen werken is vooral om de ruimte goed te breken. We hebben te maken met een prooidier natuurlijk!


yakari123 schreef:
Ja eigenlijk wel zonde dat ik het altijd zo simpel heb gehouden terwijl je er zo veel leuke dingen mee kan doen. Het hok is zo uit mijn hoofd ongeveer 110 x 55 x 45 cm.

Ja die webshops zijn wel fijn inderdaad. Denk wel dat ik alles los ga bestellen. Nog even kijken wat precies het voordeligst is.

Is zo’n loopschijf eigenlijk wat? En dan als totale vervanging voor het wiel, voor beide gaan of gewoon allebei niet?


Je kan in jouw ruimte inderdaad bizar veel, dus ik zou daar zeker eens mee aan de slag gaan! Zal je hamster ook waarderen, meer graafruimte en beschutter :)

Een loopschijf is geen vervanging van het loopwiel, mede omdat sommige hamsters hier toch niet helemaal goed op lopen (scheef). Het is een leuk extraatje, maar daar blijft het ook bij.

Edit:
Oops ik vergeet mijn bakken van vandaag :)

Afbeelding
80x35x40cm voor een koppeltje Roborovski dames. Deze bak staat altijd in onze winkel. Een goed voorbeeld doet goed volgen is het motto :) Met deze bak is het ook allemaal begonnen haha.

Afbeelding
En een nieuwe verkoop bak, de andere is alweer verkocht. 80x35x40cm voor een dwerghamster. Het loopwiel dat er in staat is een oudje, maar was even voor de maat. Van de week komen de nieuwe binnen en die gaat er dan in.

marley93

Berichten: 6049
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:25

Oh, ik heb al jaren geen hamster meer, maar als ik dit allemaal zie gaat het toch weer kriebelen. <3

Spoiler:
Ik gebruik de overzichtsfoto's van de hokken vaak ook als zoekplaatje: 'waar is de hamster' :D (Zelfs al zullen ze vaak gewoon lekker in hun huisje liggen knorren. :)) )