Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 211 van de 211 [ 5268 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 207, 208, 209, 210, 211
Plaats een nieuw onderwerp

Het grote gerbiltopic!

 
Profiel   

De plasplekken schep ik er eerst uit met een lepeltje zodat ik niet hoef te schrapen over het glas, voor het overige zand en keutels hoef je het glas dan niet eens echt aan te raken zegmaar :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-20 21:07 



 
Profiel   

Goed punt inderdaad, misschien helpt het ook als ik mijn stofzuiger wat minder hard laat zuigen want dan knalt hij ook niet zomaar tegen het glas aan. Echt he, dat ik dat ook nu pas bedenk... :roll: :+ ik ga eens wat proberen morgen, bedankt!

Het vorige hok was een ferplast, die kiepte ik gewoon ondersteboven :D dat gaat lastig met deze nieuwe want deze is niet te tillen.

Inmiddels heb ik ook een paar goede foto's, ze wonen ze bij mij:
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-20 21:27 



 
Profiel   

Ik heb een oude snoeppot waar het zand in zit, daar zeef ik elke dag de drolletjes uit en 1x per week krijgen ze nieuw zand :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 06:26 



 
Profiel   

Wauw wat prachtig ontworpen en ingericht Telpeva! Heb je nog wat meer foto's? Zie net niet helemaal hoe het zit haha. En houden ze het zo netjes? De mijne maken er altijd zo'n ravage van :roll:

Oh dat is ook slim Eline! Heb je daar een foto van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 07:26 



 
Profiel   

Ja ik wil ook nog kijken voor zo'n snoeppot, zodra ik weer op een normale manier met het ov kan dan haal ik zo eentje voor ze, momenteel hebben ze een aardewerk bakje waar het zand in zit.

Wat een leuk compliment! Het terrarium is gemaakt door Martijn van Gerbilshop Queenies, ik ben er ook heel blij mee. Zoek je foto's van iets specifieks, want die kan ik eventueel ook wel voor je maken. Ze zitten er nu ongeveer een maand in, tot nu toe vind ik de ravage mee vallen :D ik heb wel ontdekt dat huisjes en dergelijke worden ingegraven in de bodembedekker, ze graven er onderdoor en zo zakt het steeds naar de bodem. Om dit tegen te gaan heb ik 2 extra plateaus van hout er in gezet, het grote huis in het midden dat staat op die plateaus, zo blijft hij boven de grond :') daar onder staat nog een huis maar die is geheel ingegraven en onderdeel van hun tunnelsysteem.

De plateaus aan de zijkanten probeer ik een beetje vrij te houden van bodembedekker, als dat in de rails van de deuren komt dan sluit hij niet meer goed af en zo valt er ook minder zooi uit wanneer je het hok open doet.
[ img ]

Dit is een oudere foto, de leverancier kon een aantal dingen niet leveren (gok dat dat door corona komt) daarom waren een hoop huisjes en spullen er nog niet. Je kan hier wel goed de plateaus zien, 2 glazen plateaus links en rechts, 1 lang glazen plateau achter, en in het midden onder die van hout. Dit zijn er 2, ze staan pal naast elkaar.
[ img ]

Het hooi deden ze ook steeds onbewust begraven, dat heb ik opgelost door een houten brug op zijn kant neer te leggen op het plateau helemaal rechts (zichtbaar in mijn vorige post). Daar ligt nu hun hooi, door de houten verhoging schoppen ze het hooi er niet uit, en de bodembedekker er niet in, zo is het altijd beschikbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 08:07 



 
Profiel   

Aha nu snap ik hoe het zit inderdaad, bedankt voor de uitleg :D Was al een tijdje van plan mijn gerbilarium opnieuw in te richten, maar wist niet zo goed hoe en wat dus met deze voorbeelden en tips kan ik wel wat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 09:25 



 
Profiel   

Ik heb geen foto van de pot, maar het is zo'n droppot waar een deksel op zat kunnen ze helemaal in etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 12:29 



 
Profiel   

Hoi allemaal. Mag ik me weer melden? Ik heb een aantal jaren terug gerbils gehad en ook gefokt (een aantal bokkers o.a. ellabellaah hebben ook gerbil pups van mij gehad).
Ik ben weer na een paar jaar begonnen met gerbils en wil ook weer het hobbyfokken terug op pakken :)
Er is een volg topic van mij genaamd Gerbil pups. Alle foto's van toen zijn nog te zien van de pups etc. Onderhand heb ik wat verblijven (aquaria) van 80cm met een enorme dikke laag aan bodem bedekking, zandbak, loopwiel, tunnels en alles wat een gerbil nodig heeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 22:11 



 
Profiel   

Leuk, weer een beetje leven in dit topic :). Ik heb helaas geen gerbils meer, dus van mijn kant komen er niet echt interessante verhalen meer denk ik _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 06:57 



 
Profiel   

Ik heb sinds 2 jaar twee gerbils. Net voor we op vakantie gingen zijn ze elkaar eigenlijk vanuit het niets te lijf gegaan. Ze rolden en gingen als gekken door de kooi heen en ik heb ze uit elkaar gezet.
Nu, na een week zie ik dat de ene gerbil enorm schuw is geworden, en de andere gerbil is heel veel wakker en wil graag aandacht.
Ik zou ze graag weer koppelen omdat ik het heel zielig vind. Is dit verstandig, of is er een grote kans dat ze elkaar over drie maanden weer te lijf gaan?
Qua karakter zat de witte continue altijd al achter de bruine aan tot vervelens aan toe. De witte is enorm actief en de bruine is wat relaxter qua karakter.
Eventueel kan ik een split in de bak maken zodat ze elkaar wel kunnen zien, maar dan hebben ze nog maar 50 cm lengte van de bak tot hun beschikking.
Ik hoor graag tips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 13:29 



 
Profiel   

De keer dat dat bij mij gebeurde dat ze elkaar opeens spontaan te lijf gingen in een gevecht op leven en dood, toen bleek een van de 2 wat te mankeren. Mogelijk dat hij daarom werd aangevallen ofwel verstoten, ivm die zwakte maar echt zeker weten dat deden we (dierenarts en ik) dat ook niet.
Als het mij nu vandaag zou overkomen, dan zou ik ze allebei meenemen naar de dierenarts (2 aparte mandjes) om zoiets eerst uit te sluiten voordat ik zou koppelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 13:59 



 
Profiel   

Hoi!

Ik schop dit topic even wat nieuw leven in en hoop wat tips te krijgen!

Binnenkort ga ik voor het eerst in 10/15 jaar weer gerbils houden en wil het beter doen dan vroeger.

Ik heb een mooi terrarium van 100x60x60 geregeld, en wil hier een koppel in houden.

Wat heeft de voorkeur, man/man of vrouw/vrouw? En waarom?

Wat voor voer is het meest geschikt? Ik zal ze zeker zoveel mogelijk vers geven maar ik neem aan dat een goede basis belangrijk is.

En dan bodembedekking: wat is het fijnste? Combineren van verschillende materialen is wel het handigste voor het bouwen van tunnels denk ik, maar welke soorten en merken zijn het meest geschikt voor gerbils en wat moet ik absoluut vermijden?

Alvast bedankt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 13:14 



 
Profiel   

Hier mijn voorkeuren :D

Ik heb vrouwtjes en mannetjes gehad, mijn voorkeur gaat naar mannetjes omdat die naar mijn idee net een tikje vriendelijker, en wat meer meegaand zijn. Bij paarden gaat mijn voorkeur ook naar ruinen, het stukje pit wat er in zit is gewoon net even anders, wellicht is dat vergelijkbaar? De vrouwtjes die ik heb gehad waren zeker niet lelijk of gemeen met hun gedrag hoor, maar wel net wat meer meisje meisje, af en toe een beetje vinnig, sneller op de teentjes getrapt. Van de buitenkant kan je het verschil overigens ook zien, mannetjes hebben een groter achterste (wellicht heb je voorkeur voor de looks). Wat gezondheid betreft, de meeste oudere mannetjes die ik heb gehad kregen op den duur last van tumoren bij hun geurklier, niet allemaal maar imo wel opmerkelijk veel, en ik heb enkelen ook daarom moeten laten euthaniseren. Of vrouwtjes specifiek dingen hebben om op te letten durf ik niet te zeggen, daarvoor heb ik re weinig vrouwtjes gehad.

Wat voer betreft blijf ik zelf graag de eerste periode hetzelfde voer geven als wat ze al gewend zijn bij de fokker, ze moeten al aan zo veel nieuwe dingen wennen wanneer ze verhuizen. Zelf geef ik beaphar care+ (brokjes met allemaal dezelfde samenstelling zodat ze niet selectief kunnen eten). Ik doe dat eerst altijd mengen met het voer wat ze gewend zijn, en tot nu toe vinden al mijn gerbils die beaphar zó ontzettend lekker dat ze hun gewone zaadjes niet meer aanraken. Vers voer (ik neem aan dat je het dan hebt over groente en fruit?) geef ik zelf niet omdat ik dat niet goed durf, in groente en fruit zit veel vocht en gerbils zijn woestijndiertjes. Ik geef het ze wel hoor, maar alleen als snack af en toe, ook niet elke dag. Ze hebben bij mij wel altijd hun brok, hooi, water, en meestal ook wel wat snacks beschikbaar in het hok.

De bodembedekker die ik gebruik heb ik op advies van de fokker, dat is een ongeveer 50/50 mix van Plospan en Supasoft bedding.

Mijn gerbils, hun hok en veel van mijn spullen komen bij GerbilshopQueenies vandaan trouwens. Ik weet niet of ik hier zo reclame mag maken maar ik ben daar erg tevreden mee, ik bestel daar geregeld en als ik vragen heb dan kan ik ook altijd terecht. Mijn gerbils zijn daar gefokt, en zij waren al behoorlijk tam toen ik ze kreeg <3 ze waren daar duidelijk liefdevol in handen geweest en mensen gewend, die basis krijgen gerbils echt niet overal en dat helpt enorm met tam maken. In die winkel is ook een heel handig drinkflesje te krijgen met magneten, dat ding vind ik echt een uitvinding voor in aquariums of terraria met knagers.

En iets wat ze daar niet verkopen, maar waar al mijn gerbils al jaaaren altijd intens blij mee zijn... Dat zijn deze gekke tentjes :D
https://www.welkoop.nl/beeztees-hamster ... ti_1195082

En ja deze sneuvelen wel eens, want het is knaagbaar. Maar ze vinden het zo fijn, en het ziet er super schattig uit wanneer ze er in liggen te chillen. Hier liggen ze vaak languit er in, plat op hun buik, en dan heel lui naar buiten kijken. Heerlijk om te zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 19:52 



 
Profiel   

Hoi! Mijn oude gerbil is helaas overleden waardoor ik nog 1 oude gerbil in zijn eentje over heb... is er toevallig iemand in dezelfde situatie, dat we iets voor elkaar kunnen betekenen? Ik gun mijn gerbil zijn oude dag samen met een vriendje dus ik ben bereid hem weg te geven of een andere gerbil over te nemen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 16:09 



 
Profiel   

Is dit topic nog actief?
Ben me aan het oriënteren voor een dikstaart gerbil
Mensen hier met ervaring met deze leuke dieren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 22:37 



 
Profiel   

Ik heb er 1, en raad het je totaal niet aan. Overdag heb je een leeg hok. En als jij in bed ligt, loopt de dikstaart gerbil rond in zijn hok. In tegenstelling tot de gewone gerbil die ook overdag leuk actief is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-22 06:48 



 
Profiel   

Ik heb nu al een jaar of 4 geen gerbils meer, maar heb voornamelijk dikstaartjes gehad. 1 keer een koppel Mongoolse gerbils. Het is denk ik net wat je wil. Ze zijn inderdaad vooral ‘s nachts actief zoals Wendy zegt. Maar ze zijn wel rustiger als je ze vastpakt. De dikstaartjes blijven over het algemeen gewoon rustig op je hand zitten. Ik vind het wel leuke beestjes. Die van mij waren gewend dat ze ‘s avonds eten kregen dus daar zaten ze dan ook echt op te wachten. Vooral als ik wat later was. Ik had ze ook geleerd dat als ik op een wc rolletje of doosje tikte dat ze er in moesten gaan zitten. Is nog wel van pas gekomen tijdens een ontsnapping :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-22 09:11 



 
Profiel   

Rustige karakter trekt me aan
Hebben altijd hamsters gehad dus schemerdieren zijn we gewend
Dank voor jullie reacties
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-22 12:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 211 van de 211 [ 5268 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 207, 208, 209, 210, 211
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen